EU-däckmärkning

EU har infört en obligatorisk däckmärkning som visar däckens bränsleeffektivitet, våtgrepp (bromsförmåga) och bullernivå. Det gör det enkelt för dig som konsument att jämföra olika däck och välja däck utifrån deras egenskaper. Vid varje däck får du en överblick över däckets specifika egenskaper på olika väglag.

Den 1 november 2012 började den nya däckmärkningen gälla för personbilar och lätta lastbilar (enligt  EU-direktiv nr. 1222/2009). Denna bestämmelse är skapad för att ge dig som kund bättre information om däcksäkerhet på till exempel vått underlag och om däckets miljöpåverkan vilket då syftar till rullmotstånd och ljud utanför bilen.

Symbolerna som används känner du kanske redan igen då de även används för hushållsapparater.


 

Så tyder du symbolen för bränsleförbrukning

Till vänster på däckmärkningen hittar vi en energieffektivitetsgradering som visar däckets inverkan på bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.
Däcken svarar för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning, främst beroende på sitt rullmotstånd. En sänkning av rullmotståndet kan därför förbättra energieffektiviteten för vägtransporterna avsevärt och på så sätt sänka CO2-utsläppen. Det är faktiskt så att det är däckets rullmotstånd, mätt i en maskin, som bestämmer dess energieffektivitetsklassificering.

Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. G?

  • Skillnaden i rullmotstånd är avsevärd och avspeglar den tekniska utvecklingen sedd över flera generationer av däck.
  • Skillnaden i bränsleförbrukning för en bil med däck av klass A jämfört med klass G är ca. 0,5 liter per 100 km.
  • Ca 80 liter bränsle sparas per år (vid en körsträcka om 15.000 km/år)
  • Besparingar på mer än 900 kronor per år för en bensindriven bil (vid ett bensinpris på 11,71/ l)
  • Det här är inte bara en betydande besparing för konsumenten, utan innebär också stora fördelar för miljön genom att CO2-utsläppen sänks med 12 g/km

 



Inbromsning på vått underlag

Till vänster på däckmärkningen hittar vi en skala som visar däckets prestanda vid inbromsning på vått underlag. Mätningarna utförs på ett fordon i enlighet med betingelserna i EU-direktivet som då berör hastighet, underlagets karaktär, vattendjup och temperatur.

Klassificeringen görs genom att prestandan för det testade däcket jämförs med ett referensdäck.

Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. F?
(för denna prestanda, som har med säkerheten att göra, kommer klass G inte att användas)

Skillnaden i bromssträcka på vått underlag mellan en bil med klass A resp. klass F-däck är över 10 meter.


 

Ljud utvändigt

Trafikbuller är en stor källa till irritation. På den nedre delen av däckmärkningen ser vi vilken ljudnivå däcket ger ifrån sig utanför bilen (alltså inte det däckbrus som föraren hör i kupén) mätt i decibel.

Miniminivåer

Denna europeiska bestämmelse syftar till övergripande förbättringar på marknaden när det gäller ovanstående 3 faktorer.

Sedan den 1 november 2012 är det inte längre möjligt för tillverkare att godkänna nya däck av klass G betr. rullmotstånd eller F betr. inbromsning på vått underlag och sedan den 1 november 2014 får dessa typer av däck inte längre säljas. På motsvarande sätt kommer även ljudnivågränserna att skärpas.


Information för olika däck

Informationen om klassificeringen kommer att presenteras i tillverkarens reklam. dokumentation samt på internet.

Samma information ska också finnas angiven på (eller bifogad till) återförsäljarens faktura för däcken till dig som kund.
Du som kund har då möjlighet att förbättra dina kunskaper om produkterna och kan själv jämföra dem enligt dessa kriterier.

Men när det gäller däckens livslängd då?

Michelin är ett märke som ger information om däckets prestanda.

Detta innebär ett verkligt steg framåt för dig som kund, men Michelin menar också att däckets livslängd – som ej anges på märkningen – är en viktig faktor för alla kunder eftersom de förväntar sig en lång sådan då den har en direkt inverkan på ekonomin.

Skillnaden i livslängd är mycket stor mellan alla de olika däck på marknaden som du som kund kan välja mellan: livslängden för däck kan skilja med en faktor 2 (för däck med samma dimension).

Det här motsvarar mer än 1 års körsträcka (för den genomsnittlige föraren). Michelins målsättning är att erbjuda sina kunder däck som har den bästa balansen mellan:
bränsleförbrukning, grepp och lång livslängd.

Källa: www.michelin.se/


Tips & information från Nokian

Nokiandäck är tillverkade för att tåla de nordiska, föränderliga förhållandena. Med några tips håller du däcken i toppskick och hjälper dem att trygga resan!

Måste däcken köras in?

Efter monteringen är den rekom­menderade inkörningssträckan ca 500 km. Undvik i början kraftig acceleration, inbromsning och tajta svängar. Först när däcksfettet mellan däcket och fälgen torkat helt hålls däcket riktigt stadigt på plats på fälgen.

Vad gäller dubbdäck säkerställer en lugn inkörning att dubbarna sätter sig i dubbhålen och att utstickande dubbar jämnas ut efter monteringen. Kom ihåg att efterspänna bultarna/muttrarna efter ca 200 km.

Vilka lufttryck rekommenderas?

De rekommenderade lufttrycken kan vara högre än vad biltillverkaren rekommenderar på grund av att vinterdäcken har en avvikande struktur. Om rekommendationer för lufttryck i vinterdäck saknas rekommenderar vi 0,2 bar (20 kpa) högre än rekommendationen för sommardäck.

Lönar det sig att byta framdäck till bakdäck?

Drivande däck slits snabbare än fritt rullande däck, därför bör man byta däck från framaxeln till bakaxeln med intervaller på ca 8.000 km. Då jämnar man ut däckens slitageform och maximerar det totala antalet kilometer som man kan köra med däcken.

Hur länge kan däcken lagras ?

Nya däck som lagras rätt åldras först när man börjar använda dem. Du kan lugnt köpa däck som är några år gamla. Mellan säsongerna ska däcken förvaras i svalt, mörkt och torrt utrymme utan kontakt med lösningsmedel, såsom olja, bensin eller smörjmedel.

Om däcket går sönder?

Om däcket går sönder ska man lämna däcket för reparation till en däcksbutik.

Källa: nokiantyres.se/