Vad kan jag jobba med på Bilbolaget?

Hos oss på Bilbolaget finns många möjligheter att växa och utvecklas. Hos oss har vi en mängd olika tjänster som gör att vi tillsammans kan nå våra mål. Några av de tjänster som vi har hos oss och vad dessa innebär är:


Personlig servicetekniker

Som personlig servicetekniker servar du bilar och åtgärdar fel på dem. Genom felsökning tar du reda på vad som måste åtgärdas på bilen. Teknikern felsöker, plockar isär, rengör, kontrollerar, justerar eller byter ut felaktiga eller utslitna delar. Ibland måste man lyfta ur vissa delar, som motor eller växellåda, för att kunna reparera dem. Det ingår alltmer avancerad elektronik i moderna bilar och el-reparationerna utgör en allt större del av reparationerna. Bilens elektronik är till största delen datorstyrd och regleras av en så kallad styrbox. Att ha social kompetens är en viktig egenskap inom yrket som servicetekniker. På Bilbolaget har alla tekniker daglig kundkontakt både via personliga möten, mail och telefon. Du får då följa kunden från bokning till när de kommer på besök och tar hand om överlämning av bilen.

Idag är det även viktigt att kontrollera fordon så att de uppfyller de krav som ställs på dem vad det gäller säkerhet och miljö.


Skadetekniker

I rollen som skadetekniker kommer du att utföra reparationer på krockskadade bilar. I reparationsarbetet ingår byte av karossdetaljer, utförande av svets- och limarbeten i plåt, plast och glas samt demontering och montering av teknisk utrustning på person- och transportbilar. Som skadetekniker arbetar du i team men under eget ansvar. Du möter kunder och leverantörer dagligen och har ett stort intresse att ge våra kunder en bra service.


Bilrekondare

Att jobba på bilrekonden innebär att göra iordning både nya och begagnade bilar invändigt och utvändigt och ställa i ordning dem inför försäljning. Även grovrengöring av bilens inredning och mattor samt enklare reparationer ingår i arbetsuppgifterna. En standardgenomgång innebär upprepad avfettning, polering, vaxning eller lackförsegling av bilen. Behandlingen avser såväl invändig och utvändig rengöring som motortvätt och tar i genomsnitt sex timmar per bil. På rekonden utförs även mer omfattande saneringsjobb och arbeten på bilar som kan ha skador från andra typer av händelser så som olyckor eller bränder.  På våra rekondavdelningar kan också kunderna komma direkt och lämna sina bilar för olika rekondtjänster.


Plåtslagare

Bilskadereparatör, eller bilplåtslagare som yrket också kallas, är ett hantverksyrke där man ständigt lär sig nya saker. Yrket är mångsidigt eftersom ingen skada är den andra lik och därför kräver nya lösningar. Att reparera karossdetaljerna kräver mycket form- och fingertoppskänsla. Bucklor och repor handriktas, slipas och spacklas bort. Ofta används också olika limningstekniker för att fästa material mot varandra. Varje bilmodell har sina egna former som det gäller att återskapa. I bilskadereparatörens yrkeskunnande ingår att förstå hur en skada har uppstått. Det ger vägledning i det fortsatta arbetet. Som bilskadereparatör jobbar du med krock- eller rostskadade fordon och det handlar om att mäta, rikta, svetsa, återställa och byta detaljer. Arbetet som bilplåtslagare passar dig som har känsla för form, är noggrann och är en problemlösare.


Billackerare

Billackeraren arbetar huvudsakligen med krockskadade och rostskadade bilar. Som lackerare arbetar du med att spackla, slipa, maskera och lacka. Arbetet i lackverkstaden är mycket av ett lagarbete tillsammans med teamet i skadeverkstaden. Det som åtgärdas kan vara plast- och plåtskador, rostskador, repor och andra skador. Noggrannhet och tålamod samt sinne för form är bra egenskaper för dig som vill bli billackerare.


Bilförsäljare

Som bilförsäljare säljer du nya och begagnade bilar till privatpersoner eller företag. För att kunna ge kunden den bästa servicen behöver du vara en bra lyssnare och kunna förstå kundens behov. Kunden kan även ha olika frågor när det gäller de olika bilarna och då gäller det att vara påläst om de bilar du säljer. Det kan då vara frågor om vilken prestanda bilen har, hur mycket bensin den drar eller om hur säker den är. Det är även viktigt att kunna informera om om försäkringsvillkor, serviceavtal och finansieringsmöjligheter.


Butikssäljare / Tillbehörscoach

Servicekänsla och bra bemötande är två viktiga egenskaper för att bli en bra butikssäljare. Används egenskaperna rätt så får kunden oftast en positiv upplevelse av butiken. Det stärker butikens varumärke och konkurrenskraft vilket ökar chanserna att kunden återkommer. Som säljare är man ofta en del av ett arbetslag, där alla tillsammans har ett gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna.

Vidare arbetar du självständigt med förplock, beställning, uppföljning och distribution av bildelar och tillbehörsprodukter internt och externt. Även returer och mottagning av produkter kan ingå.


Kundmottagare

En kundmottagare på bilverkstad ska ha ett stort intresse för bilar, men också vilja ha kundkontakter och kunna samarbeta. Det är också viktigt att vara tålmodig och kunna ge bra service även i stressiga situationer. 

Kundmottagaren är den som tar emot kunden när bilen ska lämnas in på verkstaden. En kundmottagare ska först och främst göra en klar och tydlig gemensam överenskommelse med kunden och lokalisera eventuellt fel på bilen. Det är viktigt att lyssna på kunden, undersöka bilen och oftast även provköra bilen för att upptäcka felet, därför måste man ha körkort för att kunna jobba som verkmästare på bilverkstaden.


Verkstadscoach

Som verkstadscoach leder och coachar du en grupp servicetekniker. Ditt uppdrag är att arbetsleda, stötta och utveckla serviceteknikerna samt se till att det dagliga arbetet i verkstaden fungerar utan problem och efter uppsatta mål. För att återkoppla, ge information och planera dagens verksamhet effektivt håller du dagliga möten med din personal. I arbetet ingår också en stor del administration. Som person har du ett utvecklingsinriktat och coachande förhållningssätt. Du tycker om att leda och stötta andra människor och se dem växa. Kundens behov är en självklar utgångspunkt i ditt arbete och du är kvalitetsmedveten samt har god planerings- och prioriteringsförmåga. Vidare tror vi att du tycker om utmaningar, har ett gott omdöme, är strukturerad samt har god administrationsförmåga.