11 myter om elbilar

”De fungerar inte i Sverige, de går inte att ladda, efter 3-4 år måste man byta batteri och det kostar multum” är bara några av påståendena om elbilar vi möts av lite nu och då. Samtidigt ökar elbilar i popularitet, så värst dåliga kan de väl inte vara, eller? Häng med när vi reder ut några av de vanligaste myterna om elbilar.

Korta vardagsresor eller långturer på semestern? Elbilar passar för båda.

Myt 1: Elbilar har kort räckvidd

Falskt. Att elbilar har kort räckvidd är en förlegad myt från elbilarnas första år. Räckvidden varierar givetvis mellan märken och modeller, precis som storleken på tank och förbrukning varierar mellan bensindrivna bilar, men idag är det vanligt med elbilar som har 20-40 mil i faktisk räckvidd. Vissa ännu mer.

P.S. Statistik visar att 90 procent av svenskarna kör mindre än 10 mil om dagen. Hur lång räckvidd skulle du behöva för dina vardagsresor?

Myt 2: Räckvidden som anges är bara hittepå

Superfalskt. Räckvidden för elbilar anges i antal kilometer enligt något som kallas WLTP-standarden. Det är ett världsomspännande testprogram som är obligatoriskt för alla tillverkare.

Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Testets mål är att ge svar på räckvidd vid verklig körning och baseras därför på ett genomsnittligt värde från olika delcykler som stad, landsväg och motorväg. Det hela är väldigt exakt och verkligen inte bara hittepå.

Däremot finns det skillnader mot verklig körning. Det tar oss osökt till nästa myt.

Myt 3: Räckvidden är alltid sämre i verkligheten

Sant. Även om WLTP är ett mycket bra testverktyg för att ge en enhetlig bild av räckvidd, som dessutom gör det möjligt att på ett korrekt sätt jämföra olika biltillverkare och modeller, finns det skillnader om man jämför med verklig körning.

Testet tar till exempel inte hänsyn till minusgrader eller motstånd från exempelvis regn eller snö. Man räknar med att man lastar bilen med 100 kg (ibland kanske du har mer last, men ibland mindre) och man har inte värmen eller AC:n påslagen i kupén. WLTP kan också anses vara en lugn förare som inte konstant accelererar kraftigt och bromsar hårt.

Det finns flera faktorer som påverkar räckvidden utöver vad WLTP mäter, så att den angivna räckvidden sällan är samma som den faktiska räckvidden är korrekt. Däremot skiljer det inte så mycket från verkligheten som vissa får det att låta som. Det beror helt enkelt på vem som kör, vad det är för temperatur ute, vad det är för väglag och mycket mer.

Vill du lära dig mer om räckvidd?
Besök vår sida » Räckvidd

Elbil som laddas vid en stolpe utanför en stor arbetsplats.
Har du möjlighet att ladda på jobbet eller hemma är det enkelt att ha elbil.

Myt 4: Det tar lång tid att ladda

Här är det enkla svaret: det beror på. Vi vill säga falskt, men det beror på vad man jämför med och hur man laddar.

En bil står i genomsnitt parkerad 23 h om dygnet och skulle alltså kunna laddas då. Om det tar lång tid att ladda då spelar det ju ingen roll, bilen står ju ändå bara där. Användarstudier visar också att vi laddar vår bil på samma sätt som vi laddar våra mobiler, d.v.s. under nätterna när vi sover eller när vi är på jobbet – alltså när det finns gott om tid. Timmarna det tar att ladda bilen behöver med andra ord inte vara ett hinder för att köpa en elbil.

Att ladda en elbil med laddbox hemma tar cirka 6-10 timmar. Det är längre tid än vad det tar att ladda en mobil, ja. Men det är snabbare än vad man brukar behöva för att ladda en eltandborste. Eftersom du kan ladda din bil medan du sover är inte laddtiden ett problem.

Vid en snabbladdningsstation kan du ladda din elbil till 80 % kapacitet på cirka 30 minuter. Det är snabbt, i princip oavsett vad du jämför med.

Vill du lära dig mer om laddning?
Besök vår sida » Laddat.

Myt 5: Laddnätet är inte tillräckligt utbyggt där jag bor

Kanske sant, beroende på var du bor. Ofta sägs det att elnätet bara är utbyggt runt storstäderna, det är fel. Det är också fel att elnätet bara är utbyggt i södra Sverige.

Precis just nu när den här artikeln skrevs, i mars 2021, fanns det 12 060 publika ladduttag i Sverige enligt Energimyndigheten och den nordiska databasen Nobil. Även om en stor del av dessa såklart finns i stadsbebyggelse finns det många på landsbygden med. Och i norra Norrland.

Att kunna ladda en elbil efter vägen kan vara viktigt vid längre resor. Inte tu tal om det. Men innan du avfärdar tanken på en elbil med argumentet att laddnätet inte är tillräckligt utbyggt gör du rätt i att kolla en laddnätskarta och jämföra den med de långresor du skulle göra med en eventuell elbil. Räkna lågt och säg att du har 25 km i faktiskt räckvidd. Vi tror att du kommer att bli förvånad över hur bra du skulle klara dig.

Blev du nyfiken? Kolla in den här kartan över publika laddstationer:
https://www.uppladdning.nu/

Elbil som laddas utanför en restaurang vid en sjö.
Ut på tur, aldrig sur! Elbilar passar både dig som bor i stan och på landet.

Myt 6: Elbilar är bara för storstadsbor

Falskt. Detta är faktiskt en av de saker man hör absolut oftast. Tyvärr beror påståendet i huvudsak på okunskap. Lägger man ihop myt nummer 1, 3 och 5 förstår man var tanken kommer ifrån. Tror man att elbilar har kort räckvidd och att laddnätet inte är utbyggt, ja, då är det lätt att förstå varför man kanske tror att man bara kan ha elbil om man bor i en storstad.

Eftersom du läst hela vägen hit så vet ju du bättre nu. Oavsett om du bor på landet eller i stan, kör 4 eller 40 km per resa, vill ha en liten eller en stor bil, med eller utan fyrhjulsdrift, så finns det en elbil för dig.

Blev du nyfiken på vårt utbud av elbilar?
Se modellerna här

Myt 7: Elen räcker inte om det bara finns elbilar

Falskt. Men eftersom vi är specialister på bilar, inte el, så har vi tagit hjälp av proffsen för att svara på detta. Såhär säger Vattenfall:

Sverige producerar idag cirka 140 TWh el per år och exporterade under 2018 ungefär 17 TWh el till andra länder. Om vi utgår från att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa med en laddstation med en laddeffekt på 3,7 kW.*

Elen skulle med andra ord räcka. Vattenfall bedömer också att elnätet skulle klara den belastningen. Vill du veta mer, besök Vattenfalls hemsida.

*Källa: https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

Mustang Mach-E elbil som kör i ett snöigt landskap.
Tyst på utsidan, motorljud som hörs på insidan. Allt för maximal körglädje.

Myt 8: Med en elbil är all körglädje borta

Falskt. Den som hittat på detta har bevisligen aldrig kört en elbil. Elbilar har ett jämnt vridmoment som gör att de accelererar snabbare än en traditionell bil. Alla hästkrafter utnyttjas nämligen från start vilket gör processen från att du trampar på gasen till att bilen reagerar vansinnigt kort. Typ så kort att du själv inte riktigt är beredd, trots att det var du som trampade på gasen.

Visst, en elbil låter kanske inte som en V8. Eller? I nyare elbilar, exempelvis Ford Mustang Mach-E har tillverkaren lagt till motorljud i kupén. Superfränt! Det innebär att när du gasar och motorn skulle ha vroooomat i en bensin- eller dieselbil så kommer du höra det ljudet inne i bilen. Fast det låter givetvis som att det kommer från motorn. I och med detta kan du gasa och vroooma bäst du vill utan att störa folk runt omkring.

Myt 9: Du har inte råd att serva en elbil

Falskt. Tvärt om faktiskt. Det är ofta billigare att göra service på en elbil än på en bil med förbränningsmotor. Detta eftersom de ha färre komponenter som slits och kan gå sönder. En elbil kräver med andra ord mindre underhåll än en bensin- eller dieselbil och blir därmed billigare att äga ur service- och underhållsperspektiv.

Myt 10: Batterierna håller bara några år och sedan kostar de hur mycket som helst att byta

Falskt. Denna myt lever också kvar sedan elbilarna gjorde sitt intåg i världen. Då var produktionen av batterier till elbilar inte lika stor som idag och man visste helt enkelt inte riktigt hur det skulle fungera. Det fanns inte heller några riktiga studier som kunde bevisa hur bra batterierna höll, eftersom vi inte hade haft elbilar i verkligheten tillräckligt länge.

Idag vet vi dock bättre. Produktionen av elbilsbatterier blir effektivare och mer miljövänlig med minskade utsläpp. Själva batterierna får bättre kapacitet och livslängd för varje år som går och de blir mer och mer återvinningsbara.

Köper du en elbil idag får du ofta längre garanti på batteriet än på själva bilen. 5-8 år är inte alls ovanligt. Rent krasst innebär detta att tillverkarna räknar med att batteriet kommer hålla längre än många andra av bilens komponenter.

Det amerikanska teknikföretaget Geotab har, i en undersökning från 2020, undersökt 6 300 elbilar. Studien visar att ett elbilsbatteri i snitt tappar 2,3 procent kapacitet per år. Det betyder att en elbil med en räckvidd på 24 mil skulle tappa 2,7 mil i räckvidd på 5 år. Inte alls speciellt mycket, med andra ord.

Det utvecklas också dagligen tekniker för att byta ut delar i batterier som går sönder. Om du skulle ha otur och din elbils batteri skulle gå sönder utanför garantitiden kanske det alltså inte ens behöver bytas utan kan lagas.

Enligt Geotab finns det ingen anledning att oroa sig för livslängden hos dagens elbilsbatterier. De blir ständigt bättre och tåligare och kostnaden för dem minskar avsevärt. De senaste tio åren har batterikostnaden minskat med hela 80 procent och den lär fortsätta så. Den dagen dagens elbilsköpare behöver byta batteri, ja då kommer det inte vara något större orosmoment.

Vill du läsa mer om studien? Besök Geotabs hemsida:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Elbil på vintern. Har skidor på taket, snö och is vid sidan om vägen.
Ta elbilen till skidsemestern? Japp, det funkar fint!

Myt 11: Elbilar funkar inte i Sverige på vintern

Falskt. Chansen är till och med bättre för att din elbil ska starta när det är 20 grader kallt än för att din bensin- eller dieselbil startar. Men det brukar de högljudda elbilsskeptikerna prata tyst om.

Det som brukar lyftas av ovan nämnda grupp är hur mycket räckvidden försämras på vintern. Och ja, det är sant att med minusgrader och snö minskar räckvidden. Visserligen sällan mer än 10-20%, men ändå. En elbil fungerar alltså utmärkt i Sverige på vintern, även när det är 20 grader kallt och snöstorm. Du kan behöva ladda lite oftare än på sommaren, det är egentligen den enda skillnaden.

Har du en elbil finns det mycket du själv kan göra för att maximera räckvidden när det är vinter. I artikeln ”Så maximerar du din elbils räckvidd på vintern” berättar vi mer.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2021-03-29

Relaterade artiklar Se alla

Så maximerar du din elbils räckvidd på vintern

Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får din elbil. Men det finns sätt för dig att maximera räckvidden på vintern. Vi berättar hur.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider och hybrider har batterier som kan driva bilen. Skillnaden är om de också har en bensin- eller dieselmotor och om de går att ladda.

Fördelar med elbilar

Det finns många fler fördelar med elbilar än bara miljöaspekten. Elbilar är bland annat tystare, accelererar snabbare, är billigare att köra, kräver mindre underhåll och är bonusberättigade.

Elbilar är renare än fossildrivna bilar

Är elbilar verkligen bättre miljömässigt än fossildrivna bilar om vi även räknar med produktionen av bilen och elen den förbrukar? Ja! En ny rapport konstaterar att elbilar är renare, men hur mycket varierar bl.a. beroende på var bilen används.

Se alla