19 tips – så förbereder du din bil inför vintern

Förr sa man att man behövde byta olja i bilen inför vintern och från sommarluft till vinterluft i däcken. Riktigt så komplicerat är det inte att vinterrusta bilen numera men det finns flera saker du kan förbereda för att köra säkert och lagligt i vinter. Här får du tips från några av Bilbolagets experter på vad du behöver göra med bilen och vilka produkter som gör billivet enklare under de kallaste månaderna.

1: Byt till vinterdäck

Vi börjar med det mest fundamentala: vinterdäck. Från och med 1 oktober är det tillåtet att köra med dubbdäck och senast 1 december måste du ha bytt till vinterdäck om det råder vinterväglag. Se till att byta till vinterdäck i tid. Redan när det blir kallare än +5 grader börjar nämligen dina sommardäck bli hårda och du får ett betydligt sämre grepp med bilen även när vägbanan är torr.

Vi hjälper dig gärna med hjulskiftet. Läs mer och boka tid här.

Vi hjälper dig mäta mönsterdjupet
Om du tycker det är svårt att mäta mönsterdjupet på dina vinterdäck hjälper vi dig gärna.

2: Kolla mönsterdjupet och skicket på vinterdäcken

Innan du monterar vinterdäcken på bilen gör du klokt i att kontrollera dess skick. Först och främst är det mönsterdjup man då pratar om. Lagen säger att mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm, men rekommendationen är att du byter vid 4-5 mm eftersom däcket då börjar tappa mycket av sin bromseffekt och styrbarhet. Även däckets ålder och antalet dubb som är kvar spelar roll.

– Vinterdäck är inte bra bara för att de har mycket mönster, man måste också se till åldern. När däck åldras de blir hårda och det gör att de glider som en hockeypuck på snö och is. Det är verkligen inte trevligt. Vet du med dig att dina vinterdäck är fem år eller äldre bör de bytas eller undersökas av någon som kan uppskatta gummits kvalitet, berättar Örjan Johansson, personlig servicetekniker på Bilbolagets däckverkstad i Sundsvall. Han fortsätter:

– Antalet dubb som eventuellt lossnat eller slitits ned spelar också roll. Har däcken förlorat flera av sina dubbar bör de bytas även om mönsterdjupet fortfarande är bra.

Behöver du hjälp att kontrollera skicket på dina däck är du välkommen till någon av våra däckverkstäder.

3: Kontrollera lufttrycket

Det är viktigt att du kontrollerar och justerar lufttrycket i dina vinterdäck så att det stämmer med bilens rekommendationer. Detta måste givetvis göras direkt när du monterat dem på bilen men det bör även göras med jämna mellanrum hela säsongen.

– Byter du däck hos oss ser vi till att lufttrycket är rätt när du kör från verkstaden. Har du däcken i vårt däckhotell kontrollerar vi även ålder och skick på däcken så att du kan känna dig trygg i vinter, säger Örjan.

Läs mer om att ha däcken i vårt däckhotell

4: Fyll på spolarvätska för kallare temperaturer

På vintern går det åt mycket mer spolarvätska än under sommaren. Se därför till att du fyller på spolarvätska nu eller har en färdigblandad dunk med dig i bilen så att du kan fylla på när det tar slut.

– Vet du med dig att du kört med mer vatten i spolarvätskan under sommaren eller att du använt färdigblandad sommarspolarvätska, se till att späd på med mer koncentrerad spolarvätska innan kylan slår till. Det finns få saker som är så irriterande som när spolarvätskan fryst för att man slarvat med detta, säger Patrik Lindahl, verkstadscoach på Bilbolaget i Sundsvall.

I våra butiker har vi både koncentrerad och färdigblandad spolarvätska för kallare temperaturer. Hitta närmaste butik.

Byt till nya torkarblad inför vintern
Se till att du har spolarvätska och bra torkarblad så att du ser ordentligt genom vindrutan i vinter.

5: Kolla att torkarbladen är ok och byt dem vid behov

– Torkarblad ska bytas innan de blir dåliga men ofta byter man istället alldeles för sent. Man vet ju själv hur det är, man märker att de blivit dåliga en dag när det regnar och tänker att man måste köpa nya. Sen blir det sol och då glöms det bort. När det plötsligt en dag kommer blötsnö kan det dock bli väldigt problematiskt om torkarna är dåliga, så skjut inte upp köpet mer, säger Patrik.

Ja, har du dåliga torkarblad så lyssna på proffset. I våra butiker har vi de populäraste vindrutetorkarna till Volvo, Renault, Dacia och Ford. Vill du veta om vi har vindrutetorkare till din bil i lager? Kontakta oss idag.

6: Kontrollera batteriet och byt vid behov

När det blir kallare ute blir också batteriets kapacitet avgörande för om du ska ta dig iväg på morgnarna eller ej.

– Vet man med sig att det var länge sedan man bytte batteri är det lämpligt att få det kontrollerat på hösten. I moderna bilar är det så mycket som drar ström att batterierna behöver bytas med kortare intervaller än förr. Har du ett batteri som är äldre än tre år kan det därför vara lämpligt att få det kontrollerat. Vi har exempelvis en tjänst i verkstaden där vi gör en statuskontroll på batteriet så att man som kund vet om det klarar vintern eller ej, berättar Patrik.

Känner du dig osäker på ditt bilbatteris kvalitet hjälper vi dig gärna. Kontakta din lokala verkstad för prisinformation.

Igensnöad bil
Man nästan hör ljudet. Vovovov, voo, vovov och så tystnad. Inget batteri i bilen. Suck.

7: Investera i en batteriladdare om du kör mycket korta sträckor

– På vintern är det bra att underhållsladda batteriet hemma med jämna mellanrum, framför allt om du mest kör korta sträckor. Använder du till exempel dieselvärmaren inför avfärden på morgnarna och sedan bara kör 10-20 minuter till jobbet, ja då kommer batteriet dras ur fort. Beroende på batteriets kapacitet och förmåga att lagra ström kan det behöva underhållsladdas allt från någon gång i månaden till varje vecka, förklarar Patrik.

Har du en diesel- eller bensinbil som du mest kör korta sträckor med sliter det en hel del på bilen. I vår artikel Tips till dig som mest kör korta sträckor berättar vi vad du kan göra för att ta hand om bilen och undvika kostsamma reparationer.

8: Kontrollera och fyll på kylarvätska

Kylarvätskans främsta uppgift är att kyla motorn så att den inte blir för varm. Även om det är kallt ute behövs kylarvätskan för att motorn inte ska överhettas när du kör. Kylarvätska består av lika delar vatten och glykol. Glykolens uppgift är att höja kokpunkten och sänka fryspunkten så att vätskan inte fryser på vinterhalvåret.

Kontrollera att du har tillräckligt mycket kylarvätska, fyll på vid behov. Kontrollera även glykolmängden så att fryspunkten är cirka -35 grader. Observera att det finns olika typer av glykol, i din bils instruktionsbok finns info om vilken du ska använda.

Glykol/kylarvätska finns att köpa som koncentrat eller färdigblandad. Vad du ska välja beror på vad du har för fryspunkt på kylarvätskan som redan är i bilen. Är den för hög behöver du fylla på med koncentrerad glykol för att komma ner till -35 grader.

– Behöver du mäta glykolmängden, det vill säga fryspunkten, kan du använda en glykolmätare eller besöka en verkstad. Servar du din bil hos oss kontrollerar vi alltid detta och informerar om köldhalten ser dålig ut, säger Patrik och fortsätter:

– Nivån på kylarvätskan kan sjunka allt eftersom bilen används, så den bör du kontrollera med jämna mellanrum. Mängden glykol i vätskan försvinner däremot inte av sig själv så fryspunkten är alltid den samma. Men det händer att privatpersoner eller icke-auktoriserade verkstäder fyller på med bara eller mestadels vatten efter en åtgärd eller reparation, så då kan du behöva kontrollera glykolmängden. Men förutsatt att det inte utförts några åtgärder på kylsystemet behöver du alltså inte oroa dig om fryspunkten var godkänd förra vintern eller vid förra servicen.

Bil som kör i mörkret längs en vinterväg
Vintern är en mörk årstid. Se till att alla lampor på bilen fungerar.

9: Kontrollera att alla lampor fungerar, byt vid behov

– Det är trist att försöka starta helljuset första mörka höstkvällen och inse att lamporna inte fungerar. Ta med dig en person ut som kan titta när du slår på lamporna eller ställ dig mot en spegel eller dylikt så att du själv kan kontrollera att alla lampor, både fram och bak, lyser. Kom ihåg att kolla dim- och bromsljus med. Byt vid behov eller ta hjälp av en verkstad som kan byta de trasiga lamporna åt dig, säger Patrik.

10: Få eventuella stenskott lagade

– Oavsett årstid gör du klokt i att laga stenskott så snart som möjligt efter att du har fått det, men på hösten och vintern är detta extra viktigt. Vid kraftiga temperaturväxlingar, exempelvis när varm kupéluft strömmar mot en iskall vindruta, ökar risken markant för att stenskott ska spricka. Spricker rutan går den inte att laga och du måste då betala för ett vindrutebyte istället för en stenskottslagning, säger Andreas Nordström, glasmästare på Bilbolaget i Sundsvall.

Att laga stenskott kostar från 0 kronor till några hundralappar beroende på vad du har för försäkringsavtal. Har du serviceavtal hos oss ingår lagning av stenskott utan kostnad. Vi lagar stenskott på alla bilmärken, snabbt och smidigt. Hitta din närmaste verkstad här.

11: Putsa vindrutan på insidan

På tal om vindrutor, passa också på att putsa vindrutan invändigt med fönsterputs. Det kommer göra stor skillnad för sikten, framför allt när solen står lågt och bländar sådär härligt. Det minskar också mängden imma som bildas på rutan.

– Ett tips är att använda fönsterputs, skum eller servetter som är avsedda för bilfönster. De innehåller mer alkohol och lämnar inte samma torkmönster som vanlig fönsterputs gör. Som den bilmekaniker jag är har jag gått över till att använda bilfönsterputs hemma med, det är mycket bättre och blir inte lika flammigt, säger Patrik och skrattar.

12: Tvätta och vaxa bilen

Salt är ett bra sätt att få bort snö och is från vägarna men det gör också att din bil rostar snabbare. För att skydda mot salt och smuts bör du regelbundet tvätta och vaxa din bil, även under vinterhalvåret. Vill du inte göra det själv (kom ihåg att det inte är tillåtet att tvätta bilen själv hemma på parkeringen/gatan) finns det tvättprogram med vaxning i de flesta automattvättar.

Hitta närmaste Tvätta biltvätt här

13: Torka av dörrlisterna och smörj dem med silikon

Det finns en mängd produkter som gör livet med bilen lite enklare i vinter. Helene Magnusson, butikssäljare på Bilbolaget i Sundsvall tipsar:

– Bland det värsta på vintern är ju när dörrarna frusit fast på bilen. För att slippa igenfrusna dörrar kan man smörja dörrlisterna med silikon. Vi säljer ett silikonstift som tagits fram just för det ändamålet och som fungerar jättebra.

14: Använd låsolja

– Har du en äldre bil med vanligt lås till dörrarna kan du droppa låsolja i låsen för att de inte ska frysa, säger Helene.

Se till att ha isskrapa, borste och snöskyffel i bilen
”Skit också, ingen isskrapa. Undra om det funkar att skapa rutan med mobilen idag?”

15: Se till att du har isskrapa och borste i bilen

– Se till att du har en isskrapa i bilen så att du slipper stå med mobil, cd-skiva eller allt vad man nu stått och försökt skrapa rutan med i sina dagar, säger Patrik och skrattar.

Helene tillägger:

– Man bör också ha en borste i bilen så att man enkelt kan borsta bort snö. Ett tips är att välja en med lite längre skaft så att man når att borsta bort även snön på taket. Gör man inte det kan man faktiskt få böter. Det räknas nämligen som osurrad last och kan ställa till med allvarliga olyckor.

16: … och snöskyffel och sand

Skulle du köra fast kommer du tacka din lyckliga stjärna om du varit så förberedd att du också packat ner en snöskyffel och en flaska med sand eller grus i bilen.

– Det finns flera mindre snöskyfflar som går att vika ihop och enkelt får plats i bagaget. En sådan är bra att ha om man kört fast i en snödriva eller hamnat med ett däck i diket exempelvis. Har man dessutom en burk eller en stor petflaska som man fyllt med grus eller sand kan man hälla ut det vid däcken för att bättre få fäste, tipsar Helene.

17: …och startkablar och bogserlina

Om du trots ovan nämnda vinterräddare inte kommer lös kan det vara väldigt bra att ha en bogserlina i bilen. Har du tur kommer det en vänlig själ som kan dra upp dig, eller så kanske du kan vara någon annans räddare. Det samma gäller med startkablar, det kan rädda både dig och andra ur tråkiga situationer.

Är du osäker på hur man bogserar eller använder startkablar finns det massor med instruktionsvideos på internet, så har du bara täckning kommer det gå fint ska du se.

Bil som står stilla i vägrenen med problem i snöstorm
Om det händer något med bilen i vinter är det skönt att veta var du ska ringa för att få hjälp.

18: Kolla upp dina avtal och vem du ska ringa

Om olyckan nu är framme kan det vara bra om du har koll på vad du eventuellt har som ingår i eventuella avtal och försäkringar. Ingår fri assistans, bogsering, hyrbil eller dylikt? Vem ringer du om det sker en mindre allvarlig olycka som inte kräver blåljus-assistans? Vad har du ens för försäkringsbolag?

Kolla upp allt sådant så att du åtminstone vet vilket företag du ska ringa om något händer. Det kan vara bra att ha deras nummer uppskrivet någonstans också, ifall internettäckningen skulle vara dålig där du är.

19: Packa en vinterlåda

Här är en lista med saker som alltid är bra att ha med sig i bilen på vintern utöver de saker vi redan nämnt:

  • Ficklampa (som fungerar, bra att kolla det ibland)
  • Förbandslåda eller dylikt
  • Filt
  • Ett ombyte (varma) kläder
  • Reflexväst
  • Mössa och vantar
Bil som kör upp för en backe en solig vintermorgon
Med en förberedd bil och rätt produkter blir vintern inte så hemsk ändå.

Lycka till i vinter och kör försiktigt!

Behöver du hjälp av verkstaden eller vill köpa några vinterprodukter till bilen är du varmt välkommen till oss på Bilbolaget. Du hittar kontaktuppgifter till respektive anläggning här. Undrar du över något kan du även chatta med oss direkt på hemsidan eller ringa kundtjänst på 020-50 02 50.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Relaterade artiklar

EU:s däckmärkning, vad betyder den?

Alla däck som säljs ska testas och märkas med något som kallas för EU däckmärkning. Men vad innebär egentligen märkningen och vad är skillnaden mellan A och E?

Tips inför kontrollbesiktningen – 11 enkla saker att kontrollera

För att slippa få anmärkningar, så kallade två:or, på besiktningen finns det några saker du lätt kan kontrollera själv innan du åker dit. Vi berättar vilka.

11 myter om elbilar

De har kort räckvidd, är bara för stadsbor och tar lång tid att ladda. Myterna om elbilar är många, men vilka är sanna och vilka är falska? Häng med när vi reder ut några av de vanligaste elbilsmyterna.

Så maximerar du din elbils räckvidd på vintern

Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får din elbil. Men det finns sätt för dig att maximera räckvidden på vintern. Vi berättar hur.