Test av Renault Captur E-Tech – vi har provkört den smidiga laddhybriden

Vi provkör laddhybriden Renault Captur E-Tech, en populär mini-suv från Renault. Tack vare hybridtekniken och det faktum att bilen alltid startar på el känns den pigg och rolig att köra. Räckvidden på el är dryga fem mil och därmed tillräcklig för de flesta vardagsresor, samtidigt som förbränningsmotorn gör att man aldrig behöver fundera över laddplatser. Detta, tillsammans med det förmånliga priset, har gjort Captur E-Tech plug-in hybrid till ett populärt val för den som vill ta det första steget mot en elektrifierad bilvardag.

Renault Captur beskrivs som en mångsidig mini-SUV till en riktigt bra peng. Modellen är kompakt och passar därmed den som vill ha en mindre bil men med hög markfrigång. Vi provkör plug-in modellen en gråmulen dag i Sundsvall och testar hur en laddhybrid från Renault känns på svenska vägar.

Linus på Bilbolaget i Timrå provkör Captur E-Tech laddhybrid
Linus och crossoversuven Captur ute på provkörningsrunda.

Renaults första plug-in hybrid i Sverige

Renault Captur lanserades 2013 och blev snabbt en försäljningssuccé. I Sverige blev den den mest sålda crossovern i småbilsklassen. Ja, för det är egentligen en crossover och inte en SUV. Detta eftersom den är byggd på en personbilsplattform.

För den tekniskt intresserade kan nämnas att plattformen i fråga heter CMF-B och att det är samma plattform som både Renault Clio och nya Arkana är byggd på.

För att göra det lite förvirrande menar dock Renault att Arkana är en SUV. Trots att den är byggd på en personbilsplattform alltså. Minst sagt rörigt. Dessutom kallar Renault själva Captur för SUV ibland. Vill du grotta ner dig i detta har vi en artikel som (inte) reder ut saken >> Vad är skillnaden på crossover och SUV?

Hur som helst, crossoversuven Captur lanserades som laddhybrid (eller plug-in hybrid, som tekniken också kallas) i januari 2020 på Bryssel Motorshow. Därmed blev den Renaults första plug-in hybrid på den svenska marknaden.

Renault Captur E-tech parkerad utanför hus
Renault Captur finns med tre motoralternativ: en 90-hästars bensinmotor med manuell växellåda, en 140-hästars bensinmotor med automat och plug in-hybriden på 160 hk. Populärast är den lilla bensinmotorn och laddhybriden.

Teknik med rötterna i Formel 1

Renault Captur E-Tech har, precis som alla laddhybrider från Renault, två elmotorer och en 1,6 liters bensinmotor på 160 hk. Modellen är utrustad med en så kallad smart multimode automatväxellåda som saknar traditionell koppling.

Med intelligent teknik, utvecklad från Formel 1, sköts växlingarna för optimerat samarbete mellan de tre motorerna. Det låter kanske mest som tekniskt blahaj men i praktiken ger det en effektiv och mjuk körupplevelse.

– Körmässigt är Captur E-tech en rolig bil att köra. Från stillastående startar den alltid på el när det är möjligt, vilket gör att accelerationen blir som i en elbil. Man får väldigt direkt respons och växlingens sker sömlöst så att körupplevelsen blir bekväm och följsam, berättar Linus Vall, säljare på Bilbolaget i Timrå.

Vill du veta mer om skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid, klicka här

Förardisplayen i Captur E-tech
Den stora förardisplayen visar bland annat laddstatusen, räckvidden för el- och bensin kombinerat samt den tillåtna hastigheten på sträckan. Snyggt och tydligt, tycker vi.

Från Bilbolagets lokaler kör vi ut på en tur som tar oss genom både stadsbebyggelse och öppna landskap. Batteriet på 9,8 kWh ger en räckvidd på cirka 50 km vid blandad körning och även på motorvägen används eldriften.

– Laddhybridsversionen av Captur passar för alla vägar men vill man maximera räckvidden på el är det för stads- och landsvägskörning den gör sig bäst. Kör du inte fortare än 80-90 km/h kan du köra någonstans fyra till sex mil på en laddning. Kör man mycket motorväg tar elen slut fortare, men då finns ju bensinmotorn som backup, säger Linus.

Förarmiljön i Renault Captur E-Tech
– Bilen är utrustad med en stor touchskärm som reagerar fort. Detta tillsammans med att du kan styra alla väsentliga funktioner direkt på ratten, exempelvis farthållare, radio och förarmeny, gör att många upplever den som väldigt enkel, säger Linus.

Plug-in hybrider ett bra första steg

Ja, det där med möjlighet att både ladda och tanka är något många kunder på den svenska bilmarknaden attraheras av. Medan vi kör förbi en av Sundsvalls laddstationer berättar Linus:

– Många kunder känner sig osäkra på om en renodlad elbil skulle passa deras liv. Man är också osäker på hur det fungerar att ladda och man känner sig inte trygg med att helt behöva förlita sig på el. Samtidigt vill många ta steget till en elektrifierad bil och då är laddhybriderna suveräna.

Vill du lära dig mer om laddning? Besök vår sida » Allt om laddning. Där berättar vi hur det fungerar, vad det kostar och om bidraget du kan få när du installerar laddbox hemma.

Linus visar hur man laddar
Installera laddbox hemma och ladda Renault Captur E-Tech fullt på cirka tre timmar. Med Grön teknik-avdraget kan du dessutom dra av upp till 50 procent av kostnaderna i skattereduktion.

Låga driftskostnader och billig skatt

Ja, med 52 km räckvidd på el enligt WLTP passar Captur E-tech utmärkt för vardagens resor. Koldioxidutsläppen beräknas till låga 30 g/km och bränsleförbrukning till 1,3 l/100 km, något som gör att såväl skatt som driftskostnader blir väldigt låga.

– Jag pratade med en kund härom veckan som har knappa två mil till jobbet. Han berättade att han, med sin nya Captur laddhybrid, tankat två gånger på tre månader istället för en gång i veckan med gamla bilen, säger Linus och fortsätter:

– Väljer man en laddhybrid som täcker behovet för ens vardagskörande kommer bilägandekostnaderna att gå ner markant. Även om plug in-hybrider är dyrare i inköp än varianter med fossildrivna motorer vinner laddhybriden på sista raden eftersom skatt, drift och underhåll blir mycket billigare.

Vill du ha hjälp att räkna ut om en laddhybrid skulle sänka dina kostnader? Kontakta din lokala säljare idag.

Linus visar hur man kan skjuta fram baksätet i Renault Captur e-tech för att få större bagageutrymme
Baksätet i Renault Captur är skjutbart 16 centimeter. Fullt framskjutet sväljer då bagageutrymmet 536 liter. Imponerande volym för en så kompakt modell.

Hög sittposition och smarta säkerhetssystem

Från utsidan ser Renault Captur ut som en ganska liten bil men invändigt känns kupén rymlig. Tack vare den höga markfrigången och bilens utformning är det enkelt att kliva i och ur bilen. Dessutom sitter du förhållandevis högt och får bra sikt över omgivande trafik.

– Eftersom man kommer upp och sitter bra i bilen är den enkel att köra och manövrera. Många tycker den är suverän att köra i staden och väldigt smidig att parkera med, säger Linus och tillägger:

– Ytterligare en fördel med bilens höjd och den höga sittpositionen är att man inte känner sig liten när man åker förbi långtradare på motorvägen. Bilen känns trygg och säker med alla säkerhetssystem: filhållningsassistans, farthållare, autobroms och så vidare.

Renault Captur e-tech är en stor bil i litet format
”En stor bil i litet format.” Ja, det är en ganska bra beskrivning av Renault Captur E-Tech som i millimeter mäter 4 227 i längd, 1 576 på höjden och 2 639 mellan hjulaxlarna.

Ja, med högsta betyg, fem stjärnor, i den oberoende organisationen Euro NCAPs tester är Captur en säker bil. Därför är den också populär bland kunderna.

– Vi säljer mycket Captur. Kunderna gillar att den är säker och att det känns som en stor bil i ett litet format. Många vill ha en liten bil men ändå ha plats för ganska mycket, hockeytrunk längdskidor med mera. Då är Captur perfekt. Dessutom har den ett bra pris för en sådan bil, säger Linus avslutningsvis.


Så känns Renault Captur E-tech att köra

  • Följsam – växlar mjukt och har fina övergångar mellan el- och bensindrift
  • Pigg – bjuder på snabb acceleration tack vare elmotorn
  • Smidig – upplevs lättstyrd och är enkel att manövrera
  • Trygg – bra med alla automatiska säkerhetssystem
  • Lagom stor – den höga sittpositionen gör att bilen inte känns liten

Vill du veta mer om Renault Captur » Besök modellsidan


Video: vi provkör Renault Captur E-tech

Vill du följa med på ännu en provkörning av nya Captur E-Tech? Kolla på videon när Henrik på Bilbolaget i Hudiksvall tar bilen på en tur. Förutom att han nästan kör på en liten tant är det hela en trivsam upplevelse. Tur bilen har bra säkerhetssystem!


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2023-03-02

Bilbolaget

2022-04-11

Relaterade artiklar Se alla

Bästa bilarna – se listan för 2024

Är du på jakt efter de bästa bilarna 2024? Se vår sammanställning av nominerade och prisvinnande bilar för att hitta den bästa bilen för dig.

Billån och kontantinsats – så köper du bil med och utan handpenning

Ska du köpa bil med billån behöver du betala minst 20% i kontantinsats. Vi berättar hur det fungerar och hur du köper bil utan kontantinsats.

Fel på bil efter köp – vem är ansvarig?

Vid bilaffärer mellan privatpersoner regleras villkoren i avtal eller av köplagen. Vem som är ansvarig för fel på bilen efter köp varierar.

Ford introducerar ny elbil – elektriska Explorer

Ford har presenterat en ny elbil: Explorer. Bilen är byggd på en ren elbilsplattform och kombinerar tysk ingenjörskonst med självsäker amerikansk attityd.

Se alla