Volvo lanserar ny elbil 2023 – sjusitsiga EX90: ”Den säkraste Volvon hitintills”

I november 2022 presenterade Volvo sin nya elbil, den stora SUV:en Volvo EX90. I väntan på att bilen ska finnas för provkörning hos återförsäljare (den kommer under 2024) har vi tittat på hur Volvo EX90 ser ut och hur den kommer fungera. Vi djupdyker i teknik, laddning och alla nya säkerhetsinnovationer. Man pratar bland annat om en osynlig säkerhetssköld, ett radarsystem med ultransoniska sensorer och dubbelriktad laddning.

Nya elbilen Volvo EX90 sett från sidan
Där är den alltså, nya Volvo EX90.

Nej, det är alltså inte en ny Marvel-film vi pratar om, även om den där sista meningen osökt för tankarna till Iron Man, Star-Lord och Captain America.

Kanske är det precis det Volvo vill när de nu lanserar sin nya flaggskepps-SUV, elbilen EX90. I sin kommunikation fokuserar de nämligen på säkerhetsinnovationer och teknik vi aldrig tidigare hört om (mer än i Hollywood-produktioner då) och de gör onekligen sitt bästa för att skapa en hype kring lanseringen av den nya elbilen.

EX90 lanserades officiellt 9 november 2022. Premiären livesändes från en specialbyggd paviljong i Stockholm.

Vad vet vi om nya EX90?

Nya Volvo EX90 är helt elektrisk. Den kommer inte att släppas som hybrid eller med fossila motorer. Det är en 7-sitsig SUV och den kommer att kosta en del.

Vid lanseringen kommer Volvo EX90 erbjudas med två olika drivlinor och en fullspäckad utrustningsnivå: Volvo EX90 Twin Ultra och Volvo EX90 Twin Performance Ultra. Fler varianter väntas dock under 2023. Kanske en billigare variant med single motor?

Denna fyrhjulsdrivna elbils-SUV kommer ha en räckvidd på upp till 600 km på en laddning och med 408 hk gör den 0-100 km i timmen på 5,9 sekunder. Ganska långt ifrån en tråkig minibuss för den stora familjen, visst?! Men så kostar den ju också betydligt mer.

Bygg din Volvo EX90 här

När kommer EX90 till Sverige?

Den som är sugen på en EX90 kommer att få vänta ett tag. Modellen ska produceras i Charleston med byggstart ”under första delen av 2024”. Ett förhållandevis vagt tidsspann som sannolikt innebär att det kommer dröja till någonstans i mitten av 2024 innan de första bilarna börjar levereras. Men den som väntar på något gott osv.

Redan nu kan du få offert på EX90 och anmäla intresse för provkörning.

Volvo EX90 på stranden
Nu längtar man lite extra mycket till sommaren. Ja, sommaren 2024 alltså, när vi kan ta nya EX90 till stranden.

Fullt fokus på säkerhet

Volvo själva beskriver den nya modellen så här:

”EX90 är en nyskapande bil som ligger i absolut framkant av den tekniska utvecklingen och som innebär en ny era av säkerhet för Volvo Cars. […] Den är designad för att uppfylla ett syfte: att vara en elegant och effektiv elbil för familjen, med en högre säkerhetsstandard än någon Volvobil hittills.”

Att Volvo fokuserar så mycket på säkerhet kommer inte som någon förvåning. Och tekniken i nya EX90 imponerar onekligen.

Bland nyheterna Volvo presenterat finns det nya säkerhetssystemet LiDAR. Till det yttre ser det ut som en liten box placerad ovanför vindrutan men i själva verket består systemet av 5 radarer, 8 kameror och 16 ultransoniska sensorer som alla drivs av toppmodern programvara.

Säkerhetssystemet LiDAR på taket
Den här lilla boxen, placerad på taket ovanför vindrutan på nya EX90, är alltså kärnan i Volvos nya säkerhetssystem LiDAR.

Delarna arbetar tillsammans för att söka av miljön framför ditt fordon och skapar på så sätt en tredimensionell bild av omgivningen. Systemet kan hjälpa dig att upptäcka sådant som du själv inte ser och lidarsensorn kan, till skillnad mot en vanlig kamera, se i mörker.

När Volvo pratar om en invisible shield of safety är det alltså detta system de syftar på.

Minimera risken med den mänskliga faktorn

I de pressmeddelanden och filmer Volvo släppt om nya EX90 pratar de också mycket om hur bilen kan hjälpa oss bli bättre förare. För hur det än är så är vi alla människor och varje gång vi sätter oss i bilen tar vi med oss våra känslor. Vi bär på dagens händelser och är trötta eller pigga, glada eller ledsna, stressade eller lugna – känslor som påverkar hur vi kör. Den riskfaktorn, den mänskliga, vill Volvo eliminera.

Invändigt jobbar två sensorer tillsammans med en kapacativ ratt för att mata information vidare till en algoritm. Skulle systemet märka av att du verkar distraherad eller trött kan det gå in och stödja dig om så behövs.

Nya Volvo EX90 förstår alltså inte bara omgivningarna runt omkring den utan även förarens beteende inne i bilen.

Infällda handtag för att minska luftmotståndet
Rutor och dörrhandtag som ligger kant i kant med karossen säkerställer att luften strömmar bakåt utan några hinder.

Exteriör inspirerad av en segelbåt

Exteriört påminner Volvo EX90 om befintliga modeller. Även om karossen absolut är uppdaterad och modellen har fått ett något kantigare, lite hårdare utseende ser den biltokige direkt att det är en Volvo det är frågan om.

Volvo själva påpekar att en bra elbil har en hal, slät och strömlinjeformad yta. Att luftmotstånd är effektivitetens fiende. Därför har de designat Volvo EX90 med ambitionen att optimera bilens räckvidd genom att skapa en aerodynamisk form för att minska luftmotståndet.

– Vi har hämtat inspiration från designen av yachter när vi ritade Volvo EX90:s slimmade och vackra proportioner. Om du tittar på fronten så är den stolt och kaxig – inspirerad av en segelbåts förmåga att skära genom vågorna på havet. Men den är också rundare överlag, vilket gör att luften kan strömma runt bilen mer effektivt, säger T. John Mayer, chef för exteriördesign på Volvo.

Interiör som andas modern lyx

Senaste åren har Volvo tydligt tagit ställning för hållbar produktion och med nya EX90 fortsätter de glädjande nog på den linjen. Förutom att EX90 alltså enbart produceras som en ren elbil har man tydligt valt att låta bilens interiör präglas av 2020-talets miljömedvetenhet.

I ett av sina tidiga pressmeddelanden skriver Volvo:

”Hur översätter man värderingar till material? Vad betyder lyx i dagens värld? […] För oss är bling inte bäst. Och doften av animaliskt läder är inte längre den enda indikationen på en lyxig interiör.”

andra sätesraden i nya ex90
Den grå ullklädseln känner vi igen från Volvos andra modeller. Vansinnigt snyggt!
Närbild på interiören
Återvunnen plast och trädetaljer från hållbart skogsbruk gör att interiören inte bara är snygg, den får poäng ur ett hållbarhetsperspektiv med.

Baserat på de få bilder som finns kan vi konstatera att interiören påminner mycket om den vi ser i nya C40 samt uppdaterade modellår av de andra serierna.

Det hela känns som en stilstudie i skandinavisk design: enkelt och avslappnat med inslag av natur såsom stilfulla trädetaljer. Givetvis tillverkade av trä från FSC™-certifierade skogar.

Vi ser framför oss hur framtida hotellägare i konversationer med arkitekter samt design- och byggfirmor kommer säga ”Jag vill att mitt hotell ska kännas som interiören i en EX90. Mjukt, inbjudande och lyxigt utan onödigt bling och animaliska produkter. Skandinaviskt naturligt och hållbart, helt enkelt.”

Återvunnet material och ny mediaskärm

Volvo säger att inredningens sammansättning speglar deras hållbarhetsambition – att vara ett helt cirkulärt och klimatneutralt företag 2040. Som ett bevis på detta hittar man bland annat ett nyskapande material inuti Volvo EX90 som de har gett namnet Nordico. Det är skapat av återvunnet material som PET-flaskor samt biobaserat material från ansvarsfullt förvaltade skogar i Sverige och Finland.

Totalt innehåller Volvo EX90 nästan 50 kg återvunnen plast och biobaserat material. Det är den högsta andelen icke-primära fossilbaserade material i deras modellprogram. Än så länge. Trenden med att försöka använda så mycket återvunnet material som möjligt lär inte vända på många år.

Två stora displayer
Tillslut hakar Volvo på skärm-racet och gör multimediadisplayen i mitten rejält mycket större än i nuvarande modeller.

Multimediamässigt ser EX90 ut att bjuda på en stor uppdatering. Den skärm med luftutblås på sidorna som Volvo så länge hållit fast vid är nu borta. Istället sitter där en betydligt större skärm som ska ge föraren snabb åtkomst till navigering, media och telefonen, liksom kontroller och vanliga åtgärder.

Beroende på om man har parkerat, kör eller talar i telefon kommer ett speciellt kontextbaserat fält att föreslå de mest logiska åtgärderna för den situation man befinner sig i. En funktion som onekligen låter smart.

För mer körningsfokuserad information, som väganvisningar, aktuell körhastighet och räckvidd, finns det en andra, mindre skärm bakom ratten.

Förardisplayen i nya EX90
Avskalad och stilren förardisplay, ser lovande ut.

Dubbelriktad laddning

Så till en av de riktigt stora tekniska nyheterna. Möjligheten till dubbelriktad laddning. När vi första gången läste det här var det a) svårt att fatta riktigt, och b) lite overkligt.

Ni vet när man ser något för första gången och tänker att ”wow, det här har verkligen potential att förändra folks vardag. Om det får genomslag.”.

Eller du kanske aldrig har tänkt så, men det var i alla fall just exakt precis vad vi tänkte.

Vad är då detta tekniska underverk? Faktum är att dubbelriktad laddning är precis vad det låter som – att elen kan gå åt båda håll. Du kan ladda bilens batteri via laddboxen med ditt hushålls el och du kan använda bilens batteri för att driva hushållets elapparater.

illustration som visar att man kan ladda sin elcykel med bilen
Ladda elcykeln med bilen? Japp, om Volvo får bestämma.

Volvo förklarar att ökad efterfrågan på el (något som kommer naturligt när allt fler skaffar elbilar) kan leda till att elnätet utsätts för betydande belastning. Med dubbelriktad laddning kan elbilar ha potential att bidra till att minska denna belastning när de är inkopplade. Att de tillsammans med många andra elbilar kan utgöra ett virtuellt kraftverk.

Den sista meningen gör det kanske lite Marvel-aktigt, men principen är egentligen enkel att förstå. Om man ser elbilens batteri som vilket batteri som helst är det ju ett supersmart sätt att använda el på.

Istället för att du klockan 18 använder elen från elnätet när priserna är höga kan du koppla in bilen och låta den tillgodose hushållets elbehov. Genom att göra detta sparar du pengar eftersom du kan ladda bilen när spotpriset är lågt och sedan låta den lagrade elen tillgodose ditt behov när priset är högt. Dessutom minskar alltså belastningen på elnätet eftersom färre personer behöver el vid samma tillfälle.

Den första Volvobilen med dubbelriktad laddning

Elektriska Volvo EX90 blir den första Volvon med hårdvara som är förberedd för dubbelriktad laddning. Funktionen kommer inledningsvis att erbjudas på utvalda marknader, om Sverige är en av de vet vi inte ännu.

Illustration som visar ett hus kopplat till en elbil, elnätet, ett vindkraftverk, molnet och en mobil
Ladda bilen via elnätet eller använd bilen för att driva spisen. Det är kanske verklighet om något år.

Volvo menar att möjligheten till dubbelriktad laddning har potential att hjälpa dig göra din energianvändning billigare, effektivare och mer hållbar. Så här skriver de:

”I kombination med smarta laddningsfunktioner som kommer till Volvo Cars smartphone-app kommer Volvo EX90 göra det möjligt för dig att ladda din bil när efterfrågan från nätet och priserna är låga – vilket vanligtvis innebär att det finns mer förnybara källor i energimixen – och spara den lagrade energin för senare användning.

Beroende på de specifika reglerna på respektive energimarknad kan dubbelriktad laddning också göra det möjligt för kunderna att stötta elnätet på olika sätt. Det kan vara att ta in mer el under tider då det finns ett överskott på förnybar energi, eller att sälja tillbaka el under de timmar då efterfrågan är större. Om de flesta bilar har denna funktion i framtiden skulle nätet kunna balanseras oftare. Det skulle kunna öka nätets övergripande hållbarhet genom att minska det potentiella energislöseriet från förnybara källor vid tidpunkter då produktionen är större än efterfrågan.”

Lite wow-potential ändå va?! Vi ser med spänning fram emot hur det här kommer påverka elnätet och hur vi förbrukar el i framtiden. Vill du fördjupa dig i detta finns mer information här:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/304763/driv-ditt-liv-med-volvo-ex90

Suddig bild på EX90 framifrån

Vill du veta mer om Volvo EX90?

Volvo EX90 är onekligen en intressant modell. Vi sväljer Marvel-språket med hull och hår för spontant tror vi verkligen att bilen är början på en ny era, både ur säkerhets- och energiperspektiv. Det ska bli oerhört intressant att börja få hem bilar och vi längtar verkligen till 2024 när modellen kommer till Sverige så att vi får chans att provköra den.

Vill du veta mer om Volvo EX90 eller är du kanske sugen på att köpa en? Läs mer på modellsidan och gör en offertförfrågan.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2023-05-12

Bilbolaget

2022-11-08

Relaterade artiklar Se alla

Bästa bilarna – se listan för 2024

Är du på jakt efter de bästa bilarna 2024? Se vår sammanställning av nominerade och prisvinnande bilar för att hitta den bästa bilen för dig.

Ford introducerar ny elbil – elektriska Explorer

Ford har presenterat en ny elbil: Explorer. Bilen är byggd på en ren elbilsplattform och kombinerar tysk ingenjörskonst med självsäker amerikansk attityd.

Premiär av nya Volvo EX30 – elektrisk SUV i litet format

Volvo har lanserat sin senaste modell – nya EX30. Se pris, utrustning och häng med när vi granskar bilen i de (återvunna) sömmarna.

Så mycket kostar det att ladda en elbil 2024

Vad kostar det att ladda en elbil? Genom att multiplicera bilens batterikapacitet med kostnaden för elen får du fram svaret. Vi visar hur med enkla exempel.

Se alla