Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Nu kan du köpa Fords nya elbil – elektriska Explorer

Under 2024 planerar Ford att släppa flera nya elbilar på den europeiska marknaden. Nu har de presenterat den första modellen att lanseras, en helelektrisk Explorer. En ny version av en befintlig modell, med andra ord. Nya Explorer beskrivs som en tuff elbil som kombinerar tysk ingenjörskonst med självsäker amerikansk attityd – and we like it!

Ford Explorer är den första i en rad av nya elbilar som den amerikanska biltillverkaren ska lansera under 2024. Bilen ska bana väg för företagets elomställning i Europa och både lingvister och allmänna språknördar uppskattar sannolikt symboliken i modellens namn.

Imponerande räckvidd

Låt oss börja med det vi gissar att du är mest nyfiken på. Batteristorlek, räckvidd och andra skojsiga siffror. Precis som många andra elbilar kommer Explorer med två olika batteristorlekar (eller egentligen tre) – Standard range och Long range.

Du kan välja mellan bakhjulsdrift (RWD) och fyrhjulsdrift (AWD). Den fyrhjulsdrivna versionen kommer med dubbla elmotorer och heter därför ”dual motor”.

Så här ser laguppställningen ut i nya Team Explorer:

Standrad range RWD: 52 kWh batteri & 170 hk
Long range RWD: 77 kWh batteri & 286 hk
Long range AWD dual motor: 78 kWh batteri & 340 hk

Räckviddsmässigt kommer du längst på Long Range RWD-versionen. Hela 602 km enligt WLTP vilket placerar nya Explorer bland de bästa i sin klass. I dagsläget är det ingen annan elbil i det här prisspannet som erbjuder lika lång räckvidd.

Väljer du den fyrhjulsdrivna versionen hamnar räckvidden på 566 km, även det imponerande siffror. Standard range-versionen kommer först under 2025, så den väntar vi fortfarande på räckviddssiffror för.

Än priset då? Ja, Vi börjar 489 900 kr för Explorer Standard Range RWD och jobbar oss så sakteliga uppåt. På Fords hemsida kan du bygga din Explorer och se exakt vad summan landar på.

Elbilen Ford Explorer körs på en väg, ute på äventyr
Nya Explorer ska bana väg för Fords elbilssatsning i Europa.

Tillverkas i Tyskland

Nya elbilen Explorer är konstruerad och tillverkad i Tyskland, speciellt utvecklad just för den europeiska marknaden. Modellen blir därmed den första elbilen som byggs i Fords nya elektrifieringscenter i Köln.

Modellen beskrivs som en mellanstor crossover och precis som de flesta personbilar erbjuder den sittplatser för fem personer. Elektriska Explorer blir alltså mindre än sin föregångare, den sjusitsiga SUV:en Ford Explorer som tidigare sålts i Sverige.

– Explorer är en banbrytare, och en ny typ av spännande elbilar från Ford. Genomsyrad av vårt amerikanska arv men byggd i Köln för våra kunder i Europa. Den är redo för de stora äventyren och fullpackad med allt våra kunder behöver för sina resor, säger Martin Sander, general manager, Ford Model e, Europa.

Nya Ford Explorer byggs på Volkswagens MEB-plattform, skapad för elbilar specifikt. En populär plattform, får vi ändå säga. Den används nämligen av flera tillverkare utöver VW, bland annat Audi och Skoda. Samma plattform används för övrigt också för elversionen av Ford Puma som lanseras längre fram.

Nya Explorer tittar ut över solnedgången i ett vackert bergslandskap
Vad tycker du om designen av nya Explorer?

Design anpassad för en ny elektrisk era

Tittar man på modellen är det lätt att konstatera att den påminner om dagens Explorer men med tydliga elbilskaraktäristiska drag. På vissa bilder ser den onekligen stor ut men i verkligheten mäter den bara 4,46 meter på längden. Nästan 60 cm kortare än dagens Explorer och drygt en decimeter kortare än Volkswagen ID.4. alltså, ifall du vill ha något att jämföra med.

Med det sagt klassar den in i det otroligt populära mellan-SUV-segmentet, en storleksklass som tagit Sverige med storm. Nästan alla vill ha en mellanstor SUV/crossover som känns säker och erbjuder en hög sittposition, åtminstone sett till senaste årens försäljningssiffror.

Ford skriver att modellens aerodynamiska exteriör fångar tonaliteten och den ikoniska stil som kännetecknar märkets amerikanska SUV:ar men att den också är anpassad för en ny elektrisk era. En stil som bäst exemplifieras av den släta ”sköld” som sitter i fronten och ersätter den traditionella grill vi ser på fossilbilar.

Invändigt beskriver Ford hur en futuristisk exteriörstyling matchas av en ultramodern interiör med förstklassiga material. Med designelement vi vanligen ser hos konceptbilar, så som skulpterade sportiga säten och en sofistikerad soundbar, kan nya Explorer sätta standarden för en helt ny nivå av familjebil.

Exteriörbild på nya Ford Explorer
Visst är det roligt att biltillverkarna verkar sträva alltmer efter att skapa just futuristiska upplevelser. Det är som en hemlig tävling bara de vet om – den som kommer närmast en modern tolkning av hur man på 80-talet såg framför sig att (flygande) bilar skulle se ut år 2024 vinner.

15” skjutbar pekskärm med hemligt fack

En av de största nyheterna (både bokstavligt och bildligt talat) är den nya, 15-tum stora SYNC Move pekskärmen. Unikt för modellen är att skärmen är skjutbar och smidigt kan justeras upp och ned för att passa förarens körposition. Dessutom döljer skärmen ett privat förvaringsutrymme för värdesaker, i sann futuristisk anda.

Skärmen kommer med ett uppkopplat infotainmentsystem och ett ljudsystem som heter duga. Därtill får du trådlös appintegration med Android Auto och Apple CarPlay och avancerad förarassistansteknik.

De helt nya och avancerade förarassistanssystemen inkluderar (för första gången på en Ford i Europa) Assisted Lane Change som smidigt och säkert möjliggör filbyten genom ett tryck på blinkerspaken. Du får även Clear Exit Assist som varnar när cyklister närmar sig innan dörrar öppnas i trafiken.

Person som trycker på den 15 tum stora mediaskärmen

Utrustning som lovar hög komfort

Utrustningsmässigt har Ford kanske inte skapat så mycket unika funktioner vi inte tidigare sett. Dock lovar utrustningslistan hög komfort som standard och som köpare behöver man verkligen inte göra en massa tillval för att få en välutrustad och modern bil. Bland annat ingår som standard uppvärmda framsäten och ratt, en masserande förarstol och klimatkontroll som låter föraren och framsätespassageraren välja sin egen temperatur.

Att öppna bilen har gjorts enkelt med nyckellös öppning och en valbar handsfree-baklucka som gör det enkelt att komma åt bagageutrymmet genom att svepa med benet under bakre stötfångaren. Perfekt när armarna är upptagna med allt vad man nu släpar på i vardagen och en funktion man inte vill vara utan när man väl upplevt hur bekvämt det är.

Enkel paketering med få val

De senaste decennierna har det blivit allt mer avancerat att beställa sin bil. Tillverkarna verkar nästan ha tävlat med varandra om vem som kunnat skapa flest utrustningsnivåer och möjliga tillvalspaket. Inte ens säljarna själva har alla gånger kunnat säga exakt vad som ingår i de olika paketen, för just när de lärt sig dem utantill kommer en uppdatering.

Den trenden har dock vänt. Nya elektriska Explorer kommer att finnas tillgänglig i två versioner, Explorer och Explorer Premium. TVÅ! Dessutom finns bara en handfull tillval. Prisa gud för enkelheten.

Bland de mest intressanta tillvalen hittar vi en elektrisk dragkrok (som ger 1000 kilos dragvikt för RWD:n och 1200 kg för AWD:n) och en värmepump som effektiviserar uppvärmningen av kupén och batteriet utan att förbruka allt för mycket av bilens räckvidd.

Förvaring mellan sätena och ny design på interiören
Snygga säten och gott om utrymme för förvaring mellan förar- och passagerarplatsen.

”Fejkad kardantunnel-låda” för förvaring

En detalj som kanske får folk att höja på ögonbrynen, men som får oss att nicka uppskattande, är att Ford valt att bygga ett utrymme för förvaring mellan förar- och passagerarstolen i nya Explorer.

Men vänta nu, tänker du, det har ju alla bilar? Nja. Den nördige vet att ”lådan” eller uppbuktningen som löper från instrumentpanelen hela vägen bak mellan sätena i fossilbilar är ett nödvändigt ont. Ett byggtekniskt tvång man försökt göra det bästa av, kan vi kanske säga. Det kallas för kardantunnel och har med fossilbilars drift att göra (mer än så orkar vi faktiskt inte förklara, Googla om du blev nyfiken).

Elbilar som byggs på rena elbilsplattformar behöver inte den där boxen. De kan ha ett helt platt golv (det är en av anledningarna till att en elbil byggd på en elbilsplattform är så rymlig).

Nya Ford Explorer är byggd på en ren elbilsplattform och kan alltså ha ett helt plant golv. Men Ford vet också att människor behöver förvaring i bilen. Att lägga sin dator, handväska eller annat rakt upp och ner på golvet känns inte så premium. Inte heller är det säkert.

Därför har Ford använt detta tomma utrymme och byggt en kardantunnelliknande låda som erbjuder massor med förvaringsutrymme mellan framsätena. Genialiskt och ett trevligt exempel på praktiskt inriktad ingenjörskonst, tycker vi.

Nya Ford Explorer elbil laddas

Beställ din Explorer idag

Bli en av de första i Sverige att köra nya Ford Explorer, beställ din bil idag. På vår modellsida kan du läsa mer, se fler bilder och begära offert.

Få offert på nya Ford Explorer


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2024-03-26

Relaterade artiklar Se alla

Test av Ford Puma – vi provkör den kompakta mildhybriden

Vi testar Ford Puma – en smidig och mångsidig bil som är kul att köra och rymmer mer än man kan tro. Läs hela utlåtandet här.

Vi testar Ford Mustang Mach-E

Häng med när vi provkör och testar Ford Mustang Mach-E: den flexibla elbilen som är sportig, vansinnigt rolig att köra och perfekt för familjen.

Möt nya Ford Kuga laddhybrid

Vi testar populära Ford Kuga laddhybrid. När man jämför den med liknande modeller är skillnaden i körupplevelse markant. ”Det är mycket bil för pengarna”.

Se alla