Test av Ford Kuga laddhybrid: vi har provkört den prisvärda laddhybriden

Ford Kuga laddhybrid har blivit Fords storsäljare och när man jämför den med liknande modeller från andra märken är skillnaden i körupplevelse markant. Här bjuds du på finstämd kraftöverföring, mjuka övergångar mellan el- och fossildrift samt ett anpassningsbart chassi som gör såväl stads- som landsvägskörningen bekväm. ”Det är mycket bil för pengarna”, sammanfattar Niclas på Bilbolaget.

Mjukt och fint smyger den fram på stadens gator. Dess svarta silhuett drar ögonen till sig trots att den näst intill ljudlöst rullar fram på eldrift. Vi testar Ford Kuga laddhybrid en solig dag i Sundsvall och ser vad modellen går för.

Niclas på Bilbolaget framför en svart Ford Kuga plug-in hybrid
Intresset för Ford Kuga som plug-in hybrid är stort, menar Niclas Persson på Bilbolaget i Sundsvall.

Populär i Sverige och Europa

Ford Kuga är en mellanstor SUV som, till skillnad från vad många tror, funnits i flera år. Nu är man inne på generation tre. Nytt i denna generation är bland annat det större utbudet av elektrifierade drivlinor, något som vi nu cirka tre år in i försäljningen kan konstatera har inneburit ett rejält uppsving för modellens popularitet.

– Kuga har varit den populäraste Ford-modellen hos oss sedan 2021 ungefär. Den har gått om båda de gamla trotjänarna Focus och Fiesta, berättar Niclas Persson på Bilbolaget i Sundsvall.

Även utanför Bilbolaget och Sverige är bilen populär. Både 2022 och 2023 blev Ford Kuga årets mest sålda laddhybrid i Europa och vi är inte förvånade.

– Med dess förmånliga pris och korta leveranstid spår vi att den kommer bli en storsäljare även i år, säger Niclas och ler sådär som bilsäljare gör när de tänker på sina populäraste bilmodeller.

Skiftande utbud av drivlinor

I november 2021 bestämde sig Ford för att helt sluta erbjuda Kuga med ren bensinmotor och tillfälligt sluta med dieselmotorn (till följd av tråkiga produktionsproblem och komponentbrist i Coronapandemins spår).

Sedan dess har drivlineutbudet uppdaterats fyrahundrafyrtioelva gånger. Nej, okej nu överdrev vi något, men viss variation har helt klart förekommit under åren. Det håller oss alerta, försöker vi positivt tänka.

Ford Kuga plug-in hybrid som laddas
Ford Kuga finns som plug-in hybrid eller självladdande elhybrid som laddar batteriet medan du kör.

Vid tillfället för den senaste artikeluppdateringen, det vill säga i januari 2024, kommer Kuga med fler drivlinor än tidigare. Den finns med bensinmotor och manuell växellåda, som både två- och fyrhjulsdriven hybrid (den ena går på E85 och får därmed betydligt lägre skatt än den bensindrivna) samt som tvåhjulsdriven laddhybrid. Samtliga hybrider har automatisk växellåda.

Med detta sagt är det ju inte säkert att detta stämmer när du läser artikeln, så vi föreslår att du kontaktar en av våra säljare för att vara på säkra sidan. Du kan också bygga din Ford och välja den drivlina som passar dig på ford.se.

Känner du dig förvirrad över alla hybridtermer? I vår artikel ”Skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid” förklarar vi skillnaden.

”Viljan att köra med enbart fossila drivmedel minskar”

Att det stora utbudet av fossilmotorer ersatts med elektriska alternativ är främst av miljöskäl, men också baserat på vad kunderna efterfrågar.

– Viljan bland kunderna att ha manuell låda minskar, liksom viljan att köra med enbart fossila drivmedel. Det är bättre att välja ett hybridalternativ, både ur ekonomisk- och miljömässig synpunkt. De har lägre skatt, kostar mindre att äga och köra samt har bättre andrahandsvärde, förklarar Niclas och fortsätter:

– Dessutom är de mycket trevligare att köra än de vanliga bensin- och dieselbilarna. De är tystare, piggare och känns moderna.

Svart Ford Kuga plug-in hybrid i höstig stadsmiljö
I stadsmiljö växlar nya Kuga plug-in hybrid mjukt och sömlöst mellan el- och bensindrift. Tyst rullar den fram på stadens gator och inuti kupén hörs inget utifrån. ”Sitter du i bilen? Det hörs ju inget trafikljud?” säger förvånat personen som ringer, vars samtal kopplas upp i bilens högtalarsystem.

Ladda för avgasfri vardag

Versionen vi testar, Ford Kuga som plug-in hybrid, kombinerar en batteridriven elmotor med en 2,5-liters bensinmotor. Med fulladdat batteri kan du köra upp till 65 km på ren eldrift, något som innebär att de flesta klarar vardagens körning helt utan avgasutsläpp. Hybridbatteriet kan enkelt laddas hemma med en laddbox eller på offentliga laddningsstationer.

– Elmotorn och bensinmotorn ger en kombinerad effekt på 225 hästkrafter. Det innebär att du får en stark och pigg bil med låg bränsleförbrukning, billig skatt och låg driftskostnad, säger Niclas.

”Den har allt man vill ha”

När vi frågar vad som är bra med Ford Kuga laddhybrid är svaret att ”den har allt man vill ha”. Jag tänker genast på glass och choklad, vilket kanske inte var exakt det Niclas menade. Istället pratar han vidare om rymlighet, smarta funktioner och härlig körkänsla.

– Trots sitt något nätta yttre är den förvånansvärt rymlig. Den är dessutom snygg, prisvärd och härlig att köra. Man får väldigt mycket bil för pengarna och det är därför den är så populär, säger Niclas och fortsätter:

– Körmässigt är den bäst i klassen, enligt min mening. Det är svårt att förklara men har du fyra liknande bilar så skulle du verkligen känna skillnaden. Kraftöverföringen, skillnaden när den skiftar mellan el och bensin är mycket fin, det känns knappt. Den måste upplevas.

Boka provkörning av Ford Kuga

Röd Ford Kuga
Ford Kuga bjuder på pigga och härliga körupplevelser med lägre bränsleförbrukning.

Ja, enligt Niclas är det just där Fords Kuga vinner över även de mest skeptiska förarna – vid provkörningen.

– Den är tyst och rolig att köra. Styrning, gas, allt känns som en väl avstämd enhet. ”Den var mycket bättre än vi trodde”, säger kunderna ofta när de kommer tillbaks efter att ha provkört, säger Niclas och fortsätter:

– Jag tror det har med gammalt snack att göra. Det finns en felaktig bild hos vissa om att Fords personbilar är trista, men med Kuga bevisas verkligen motsatsen. Ja, de andra modellerna är verkligen inte fy skam de heller, säger Niclas och skrattar.

Smarta funktioner och assistanssystem

På vår provkörningstur testas några av de funktioner som gör körningen i Kuga enklare och säkrare. Bland annat den adaptiva farthållaren som kan läsa och justera hastigheten efter både framförvarande fordon och trafikskyltar.

Vi låter bilen fickparkera själv (jag måste motvilligt erkänna att jag inte hade kunnat göra det bättre själv) och vi testar nödbromsfunktionen som bromsar om ett hinder hamnar framför bilen.

Ford Kuga head up display
På den valbara head up-displayen ovanför ratten visas bland annat rådande hastighetsbegränsning och bilens aktuella hastighet.

Allt fungerar givetvis utmärkt. Vilket inte är så konstigt eftersom Fod Kuga fått högsta betyg, fem stjärnor, i den oberoende organisationen Euro NCAPs säkerhetstester.

– Att bilen är självkörande, parkerar själv och är full av smart säkerhetsutrustning är inget unikt, men det är himla bra funktioner. Det skapar stor trygghet för föraren men det är faktiskt inte det den säljer på. Den säljer bra för att folk jämför den och upplever att den är bäst att köra, berättar Niclas.

Bra allrond-bil

I såväl stadstrafiken som på landsvägarna känns bilen mjuk och följsam. Med sin elektriska drivlina är den tyst och bränslesnål i staden medan den kraftfulla motorn får oss att susa fram i det norrländska landskapet.

– Chassimässigt är den inte för hård och inte heller för mjuk, den är perfekt anpassad och lämpar sig för alla vägtyper. Du kan också själv anpassa bilen med olika körlägen som faktiskt ändrar karaktär på hela bilen. Stabil och stadig eller snabb och sportig, du väljer själv, säger Niclas.

Laddbox installerad hemma
Fullt laddad kan Kuga laddhybrid köra upp till 65 km på ren eldrift. Laddar gör du enklast hemma genom att installera en laddbox.

Vem passar Ford Kuga laddhybrid för?

För maximalt nyttjande av elmotorn i plug-in hybriden krävs det givetvis att man kan ladda antingen hemma, på arbetsplatsen eller på offentliga laddstationer emellanåt. Fullt laddad kan Kuga plug-in hybrid köras upp till 65 km på ren eldrift, så för en person som kör korta sträckor till vardags kan det räcka att bara ladda någon gång i veckan.

Vill du lära dig om laddning och räckvidd? Besök vår sida Laddhybrider.

– För den som inte alls kan ladda finns de två självladdande hybridversionerna. Just att man kan välja om man vill ha den som laddhybrid eller vanlig hybrid gör den väldigt anpassningsbar, säger Niclas och fortsätter:

– Det är en bil som passar nästan alla. Från singelhushållet till barnfamiljen eller det äldre paret. Den fungerar jättebra för den som vill sitta lite högre. Den är också rymlig, har gott om plats och bra förvaringsutrymme. Snygg och prisvärd är den dessutom.

Provkör Ford Kuga

Är du nyfiken på Ford Kuga? På vår hemsida kan du boka provkörning, se erbjudanden och läsa mer om modellen. Du är givetvis även välkommen in till oss på Bilbolaget i Sundsvall, Gävle eller Norrtälje där vi säljer Ford.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2024-01-30

Relaterade artiklar Se alla

Ford introducerar ny elbil – elektriska Explorer

Ford har presenterat en ny elbil: Explorer. Bilen är byggd på en ren elbilsplattform och kombinerar tysk ingenjörskonst med självsäker amerikansk attityd.

Test av Volvo XC60 Recharge – vi provkör den populära laddhybriden

Vi provkör den populära laddhybriden Volvo XC60 Recharge T8 och testar vad bilen går för. Se bilder och läs vårt utlåtande här.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider & hybrider har batterier som driver bilen. Lär dig om skillnaderna mellan de olika biltyperna och se vilken som passar dig.

Test av Ford Puma – vi provkör den kompakta mildhybriden

Vi testar Ford Puma – en smidig och mångsidig bil som är kul att köra och rymmer mer än man kan tro. Läs hela utlåtandet här.

Se alla