Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Möt nya Ford Kuga plug-in hybrid

Mjukt och fint smyger den fram på stadens gator. Dess svarta silhuett drar ögonen till sig trots att den näst intill ljudlöst rullar fram på eldrift. Ford Kuga plug-in hybrid har plötsligt blivit Fords storsäljare och när man jämför den med liknande modeller från andra märken är skillnaden i körupplevelse markant. Här bjuds du på finstämd kraftöverföring, mjuka övergångar mellan el- och fossildrift samt ett anpassningsbart chassi som gör såväl stads- som landsvägskörningen bekväm. ”Det är mycket bil för pengarna”, sammanfattar Bilbolagets säljare.

Niclas på Bilbolaget framför en svart Ford Kuga plug-in hybrid
Intresset för Ford Kuga som plug-in hybrid är stort, menar Niclas Persson på Bilbolaget i Sundsvall.

Ford Kuga är en mellanstor SUV och tillhör en av de mest populära bilarna i Europa just nu. Som modell har den funnits i många år och man är nu inne på generation tre. Nytt i denna generation är bland annat det större utbudet av elektrifierade drivlinor, något som vi nu cirka 1,5 år in i försäljningen kan konstatera har inneburit ett rejält uppsving för modellens popularitet.

– Ford Kuga har blivit årets populäraste modell hos oss. Den har gått om båda de gamla trotjänarna Focus och Fiesta, berättar Niclas Persson på Bilbolaget i Sundsvall.

Stort (fast just nu lite mindre) utbud av drivlinor

Ungefär samtidigt som den här artikeln började skrivas bestämde sig Ford för att helt sluta erbjuda Kuga med ren bensinmotor och tillfälligt sluta med dieselmotorn (till följd av tråkiga produktionsproblem och komponentbrist i Coronapandemins spår).

I dagsläget finns därmed tre drivlinealternativ, alla med automatlåda: en plug-in hybrid (också kallad laddhybrid) och två självladdande hybrider: en med bensinmotor och en med etanol.

Känner du dig förvirrad över alla hybridtermer? I vår artikel ”Skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid” förklarar vi skillnaden.

”Viljan att köra med enbart fossila drivmedel minskar”

Att bensinmotorn med manuell växellåda tagits bort är främst av miljöskäl, men också baserat på vad kunderna efterfrågar.

– Viljan bland kunderna att ha manuell låda minskar, liksom viljan att köra med enbart fossila drivmedel. Det är bättre att välja ett hybridalternativ, både ur ekonomisk- och miljömässig synpunkt. De har lägre skatt, kostar mindre att äga och köra samt har bättre andrahandsvärde, förklarar Niclas och fortsätter:

– Dessutom är de mycket trevligare att köra än de vanliga bensin- och dieselbilarna. De är tystare, piggare och känns moderna.

Ford Kuga plug-in hybrid som laddas
Ford Kuga finns som plug-in hybrid eller självladdande elhybrid som laddar batteriet medan du kör.

Ladda för avgasfri vardag

Ford Kuga som plug-in hybrid kombinerar en batteridriven elmotor med en 2,5-liters bensinmotor. Med fulladdat batteri kan du köra upp till 56 km på ren eldrift, något som innebär att de flesta klarar vardagens körning helt utan avgasutsläpp. Hybridbatteriet kan enkelt laddas hemma med en laddbox eller på offentliga laddningsstationer.

– Elmotorn och bensinmotorn ger en kombinerad effekt på 225 hästkrafter. Det innebär att du får en stark och pigg bil med låg bränsleförbrukning, billig skatt och bonus enligt systemet för Bonus Malus, säger Niclas.

Klicka här för att läsa mer om Bonus Malus-systemet.

Svart Ford Kuga plug-in hybrid i höstig stadsmiljö
I stadsmiljö växlar nya Kuga plug-in hybrid mjukt och sömlöst mellan el- och bensindrift. Tyst rullar den fram på stadens gator och inuti kupén hörs inget utifrån. ”Sitter du i bilen? Det hörs ju inget trafikljud?” säger förvånat personen som ringer, vars samtal kopplas upp i bilens högtalarsystem.

”Den har allt man vill ha”

När vi frågar vad som är bra med Ford Kuga plug-in hybrid är svaret att ”den har allt man vill ha”. Jag tänker genast på glass och choklad, vilket kanske inte var exakt det Niclas menade. Istället pratar han vidare om rymlighet, smarta funktioner och härlig körkänsla.

– Trots sitt något nätta yttre är den förvånansvärt rymlig. Den är dessutom snygg, prisvärd och härlig att köra. Man får väldigt mycket bil för pengarna och det är därför den är så populär, säger Niclas och fortsätter:

– Körmässigt är den bäst i klassen, enligt min mening. Det är svårt att förklara men har du fyra liknande bilar så skulle du verkligen känna skillnaden. Kraftöverföringen, skillnaden när den skiftar mellan el och bensin är mycket fin, det känns knappt. Den måste upplevas.

Röd Ford Kuga
Ford Kuga bjuder på pigga och härliga körupplevelser med lägre bränsleförbrukning.

Ja, enligt Niclas är det just där Fords Kuga vinner över även de mest skeptiska förarna – vid provkörningen.

– Den är tyst och rolig att köra. Styrning, gas, allt känns som en väl avstämd enhet. ”Den var mycket bättre än vi trodde”, säger kunderna ofta när de kommer tillbaks efter att ha provkört. Och det har väl med gammalt snack att göra, folk tänker att Fords vanliga personbilar är trista. Men med Kuga bevisar Ford verkligen motsatsen.

Boka provkörning av Ford Kuga idag

Smarta funktioner och assistanssystem

På vår provkörningstur testas några av de funktioner som gör körningen i nya Kuga enklare och säkrare. Bland annat den adaptiva farthållaren som kan läsa och justera hastigheten efter både framförvarande fordon och trafikskyltar. Vi låter bilen fickparkera själv (jag måste motvilligt erkänna att jag inte hade kunnat göra det bättre själv) och vi testar nödbromsfunktionen som bromsar om ett hinder hamnar framför bilen.

Ford Kuga head up display
På den valbara head up-displayen ovanför ratten visas bland annat rådande hastighetsbegränsning och bilens aktuella hastighet.

Allt fungerar givetvis utmärkt. Vilket inte är så konstigt eftersom bilen fått högsta betyg, fem stjärnor, i den oberoende organisationen Euro NCAPs säkerhetstester.

– Att bilen är självkörande, parkerar själv och är full av smart säkerhetsutrustning är inget unikt, men det är himla bra funktioner. Det skapar stor trygghet för föraren men det är faktiskt inte det den säljer på. Den säljer bra för att folk jämför den och upplever att den är bäst att köra, berättar Niclas.

Bra allrond-bil

I såväl stadstrafiken som på landsvägarna känns bilen mjuk och följsam. Med sin elektriska drivlina är den tyst och bränslesnål i staden medan den kraftfulla motorn får oss att susa fram i det norrländska landskapet.

– Chassimässigt är den inte för hård och inte heller för mjuk, den är perfekt anpassad och lämpar sig för alla vägtyper. Du kan också själv anpassa bilen med olika körlägen som faktiskt ändrar karaktär på hela bilen. Stabil och stadig eller snabb och sportig, du väljer själv, säger Niclas.

Laddbox installerad hemma
Fullt laddad kan Kuga Plug-in hybrid köra upp till 56 km på ren eldrift. Laddar gör du enklast hemma genom att installera en laddbox.

Vem passar den för?

För maximalt nyttjande av elmotorn i plug-in hybriden krävs det givetvis att man kan ladda antingen hemma, på arbetsplatsen eller på offentliga laddstationer emellanåt. Fullt laddad kan Kuga plug-in hybrid köra upp till 56 km på ren eldrift, så för en person som inte kör speciellt långa sträckor till vardags kan det räcka att bara ladda någon gång i veckan.

Vill du lära dig mer om laddning? Besök vår sida Allt om laddning.

– För den som inte alls kan ladda finns de två självladdande hybridversionerna. Just att man kan välja om man vill ha den som laddhybrid eller vanlig hybrid gör den väldigt anpassningsbar, säger Niclas och fortsätter:

– Det är en bil som passar nästan alla. Från singelhushållet till barnfamiljen eller det äldre paret. Den fungerar jättebra för den som vill sitta lite högre. Den är också rymlig, har gott om plats och bra förvaringsutrymme. Snygg och prisvärd är den dessutom.

Ford Kuga interiör

Är du nyfiken på Ford Kuga?

Välkommen in till oss på Bilbolaget i Sundsvall eller Norrtälje för en provkörning eller läs mer och se alla erbjudanden på Kuga här.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Relaterade artiklar

11 myter om elbilar

De har kort räckvidd, är bara för stadsbor och tar lång tid att ladda. Myterna om elbilar är många, men vilka är sanna och vilka är falska? Häng med när vi reder ut några av de vanligaste elbilsmyterna.

Vad är skillnaden mellan Crossover och SUV?

Det finns bilar som ser ut som SUV:ar men som kallas Crossovers eller CUV. Vad är egentligen skillnaden? Knappt tillverkarna vet, verkar det som.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider och hybrider har batterier som kan driva bilen. Skillnaden är om de också har en bensin- eller dieselmotor och om de går att ladda.

Köpa diesel- eller bensinbil, vad är bäst?

Ska du köpa ny eller begagnad bil men känner dig osäker på om du ska välja diesel eller bensin? Vi hjälper dig väga de olika motortypernas för- och nackdelar.