- Tips vid köp av begagnad bil – viktiga saker att kontrollera för att undvika höga kostnader
- Tips från en som testar begagnade bilar professionellt
- 1: Kolla fakta och historik
- 2: Vem äger bilen?
- 3: Kontrollera att det inte finns skulder på bilen
- 4: Se om det finns lån/kreditspärr på bilen
- 5: Ta reda på vad som ska göras på kommande service
- 6: Kontrollera bilens skick och funktioner på plats
- 7: Lyssna efter missljud och testa bilen vid provkörning
- Om du känner dig osäker
- Sammanfattning
Tips vid köp av begagnad bil – viktiga saker att kontrollera för att undvika höga kostnader
Att köpa begagnad bil är något många upplever som jobbigt. Man känner sig osäker och är rädd för att bli lurad. Tyvärr är det svårt, det tänker vi inte sticka under stol med. I den här artikeln får du därför tips av vår test-expert på vad du ska kontrollera när du köper en begagnad bil. Vi går igenom processen steg för steg – från bakgrundskoll till provkörning.
Att köpa begagnad bil av en privatperson är lite som att hoppa ner i en gallerbur och sänkas ner i ett hav fullt med hajar. Oftast går det bra, men det är skapligt läskigt och man känner sig inte speciellt säker.
Men misströsta icke! Vi är här som en räddare i nöden och kommer nu gå igenom ett antal tips på saker som är bra att kontrollera när du köper begagnad bil. Detta för att du ska undvika höga kostnader eller att bli lurad.
I huvudsak är dessa tips viktiga när du köper bil av en privatperson, men vissa saker kan vara bra att kontrollera även när du köper av handlare.
Tips från en som testar begagnade bilar professionellt
När du köper en begagnad bil av en privatperson är det ganska mycket du bör kontrollera. Detta eftersom du inte får någon garanti och inte heller har någon reklamationsrätt. Ju noggrannare du synar bilen desto tryggare är det.
På Bilbolaget har vi utbildade tekniker som arbetar heltid med att testa just begagnade bilar. För att ge dig så mycket hjälp som möjligt inför ditt köp har vi pratat med en av dessa begagnattestare: Jonathan Zakrisson.
– Ska man köpa begagnad bil av en privatperson är det väldigt mycket man ska ha i bakhuvudet. Du måste vara lite som en detektiv. Det är verkligen viktigt att du gör en bakgrundskoll först och sedan tittar, kryper, klämmer, kollar skick och så vidare på bilen, säger han och fortsätter:
– Att köpa bil privat kräver mycket mer kunskap än när man köper av en MRF-godkänd bilhandlare. Många tänker inte på det.
En MRF-godkänd bilhandlare (såsom Bilbolaget) har helt andra krav på sig än andra handlare. Bland annat åtar man sig att alltid följa ARN:s beslut vid tvister och lämnar alltid garanti, något som kan kännas väldigt skönt att veta som kund.
1: Kolla fakta och historik
Det första du bör göra när du hittat en begagnad bil en privatperson säljer är att kolla fakta om bilen och titta på dess historik. Har du bilens registreringsnummer (om det inte syns i annonsen bör du fråga säljaren om det) kan du extrakolla att informationen som säljaren uppger om bilen stämmer.
– Hos Transportstyrelsen kan du gratis se all fakta om bilen, liksom ett antal andra viktiga faktorer. Bland annat antalet tidigare ägare, när bilen senast besiktigades, om bilen är på- eller avställd och när skatten ska betalas, tipsar Jonathan.
Se information om bilen hos Transportstyrelsen (kräver registreringsnummer)
Du kan även kolla bilens historik innan du bestämmer dig för om du ska åka och titta på den. En av de saker som är intressant att se är tidigare besiktningsprotokoll. Detta för att kontrollera att mätarställningen på bilen inte ”gått bakåt”, det vill säga att någon mixtrat med bilens mätarställning och anger färre mil än vad bilen i själva verket gått.
– Det finns flera olika företag som säljer informationen om bilens historik, till exempel Carfax. Det brukar kosta några hundra kronor, så man får fundera på vad man är villig att betala. Du kan ju alltid testa att fråga säljaren också, många är noggranna och sparar besiktningsprotokollen, säger Jonathan.
Hittar du en begagnad bil hos oss kan du ladda hem CARFAX-rapporten helt gratis innan du bestämmer dig. Schysst va?!
Gratis historik på begagnade bilar
2: Vem äger bilen?
Det kan också vara lämpligt att kontrollera att personen som säljer bilen faktiskt är ägaren.
– Man får givetvis ta hjälp av andra att sälja sin bil, men om säljaren har svårt att förklara vems bilen är eller om ägaren inte är med när du ska provköra och skriva papper är det hög tid att dra öronen åt sig, säger Jonathan.
Via Transportstyrelsens sms-tjänst Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon. Skicka bara ett sms med registreringsnumret till 71640. Tjänsten är kostnadsfri men teleoperatörens avgifter för meddelanden kan tillkomma.
3: Kontrollera att det inte finns skulder på bilen
– Du bör även kontrollera att det inte finns några skulder kopplade till bilen. Detta eftersom tidigare ägares skulder inte försvinner vid ägarbytet utan följer med bilen. Även om du inte är betalningsansvarig kan det sluta med att du måste betala skulderna för att kunna nyttja bilen, förklarar Jonathan.
För att kontrollera om det finns skulder på ett fordon kan du ringa Transportstyrelsen på 0771-14 15 16. Säg bara ”ägaruppgifter” så kommer du till deras automatiska rösttjänst som läser upp uppgifterna för dig.
Läs mer om hur du undviker att råka köpa en bil med fordonsrelaterade skulder i artikeln ”Skulder på bilen kan stå dig dyrt”.
4: Se om det finns lån/kreditspärr på bilen
Du bör även kontrollera att det inte finns lån på bilen. Detta framgår genom att det hos Transportstyrelsen står att det finns en kreditspärr på bilen. Det i sig är egentligen inget problem, men det innebär att kreditgivaren eller låneinstitutet har bilen som säkerhet tills att hela lånet är avbetalat.
– Man kan enkelt förklara det som att banken indirekt äger bilen och har rätt att ta tillbaks den om lånet inte betalas, förklarar Jonathan.
Absolut bäst i ett sådant fall är att du och säljaren (ägaren) tillsammans med kreditgivaren löser transaktionen gemensamt. Det enda du absolut inte ska gå med på när det finns kreditköp på bilen är att betala säljaren utan bevis på att hen löst lånet och att kreditspärren är hävd.
Detta eftersom det kan sluta så illa att du betalar flera hundra tusen för en bil som kreditgivaren senare beslagtar eftersom den tidigare ägaren struntat i att betala sitt lån. Det vill man sannerligen inte vara med om.
5: Ta reda på vad som ska göras på kommande service
Om det inte är en allt för gammal bil kan det också vara intressant att undersöka vad för service och andra stora åtgärder som väntar bilen kommande år och mil.
– Ring förslagsvis närmaste märkesverkstad och berättar att du är spekulant på en bil. Be dem kolla eventuell servicehistorik och vad kostnaden för nästa service är. Fråga även om bilen har kamrem och vad det kostar att byta den. Det brukar nämligen vara förknippat med en ganska hög summa, säger Jonathan.
Han tillägger:
– Du kan även fråga om verkstaden känner till några vanliga fel på modellen och om det är något du ska kolla lite extra på när du provkör.
Allt ovan kan du givetvis även försöka Googla fram ifall du inte har lust att ringa en verkstad.
6: Kontrollera bilens skick och funktioner på plats
Om allt ser bra ut när du kollar upp bilen hos Transportstyrelsen och om du får en bra känsla av säljaren bokar du tid för att titta på bilen och provköra den. Väl på plats är det flera saker du bör titta på.
Jonathan berättar:
– Kolla att serviceboken är ifylld och att eventuell kamrem är bytt vid rätt intervall och ålder. Det kan bli väldigt dyrt annars. Kolla att det är rätt sorts däck och dimension som sitter på bilen. Det kan du kontrollera i instruktionsboken.
Han fortsätter:
– Kolla det kosmetiska så att det inte är hemmafixade, spacklade skärmkanter exempelvis. Eller dåligt lagade parkeringsskador där rosten tittar fram efter några månader. Kolla också vindrutan, det är många som åker runt med alldeles för slitna och blästrade vindrutor med dålig säkerhet som följd.
Kolla också alla elektriska funktioner.
– Exempel på elsaker att kontrollera är stolar, taklucka, fönsterhissar, dörrlås, vindrutetorkare och spolning samt att alla lampor fungerar, säger Jonathan och tänker några sekunder innan han fortsätter:
– Kom ihåg att testa parkeringssensorerna med, det är förhållandevis vanligt att de går sönder. Om bilen har bränslevärmare bör du kolla den med, det kan annars vara dyrt att reparera.
Lista: Kolla detta innan du provkör
- Att serviceboken är ifylld
- Att det inte lyser några varningslampor i instrumentpanelen
- Att eventuell kamrem är bytt vid rätt intervall och ålder
- Att det är rätt sorts däck och dimension som sitter på bilen
- Att det inte finns rost eller dåligt lagade skador på karossen
- Att vindrutan är i bra skick
- Att all elektronik fungerar
- Att bilens AC fungerar
- Att alla nycklar finns
- Att olja, kylarvätska och bromsvätska har bra nivåer och ”rätt” färger
- Att det inte förekommer läckage från motor m.m.
7: Lyssna efter missljud och testa bilen vid provkörning
När du sedan ska provköra är det bra om bilen inte precis blivit körd när du tittar på den. Du kan nämligen höra missljud från en kall bil som försvinner när motorn är varm.
– Ju äldre bil du köper är desto noggrannare behöver du vara när du testar den. Farorna med att köpa en begagnad bil är alltid risken för reparationskostnader och de verkligt höga kostnaderna kommer med bilens ålder och mil.
Jonathan fortsätter:
– Helst ska du nästan vara bilmekaniker för att kunna kontrollera en bil ordentligt. Jag ska ärligt säga, trots att jag jobbar med det jag gör, att jag drar mig för att åka privat och titta på en bil som säljs av en privatperson. Även om jag har kunskapen har man inte samma möjlighet att kontrollera en bil när man inte kan hissa upp den på verkstaden och så vidare.
Lista: Provkör och testa
- Lyssna efter missljud
- Att bilens bromsar fungerar ordentligt
- Att bilen växlar fint och att eventuell koppling inte hugger/vibrerar
- Att bilen inte låter eller känns konstig vid fullt rattutslag
- Att bilen inte drar åt något håll
- Att det inte förekommer vibrationer i ratten eller bilen (testa även i minst 100 km/h)
- Att bilen hanterar fartgupp/ojämnheter utan missljud
Om du känner dig osäker
Om du är osäker inför köpet av begagnad bil och ändå vill köpa bil privat finns det besiktningsanläggningar som utför konditionstest.
– Då får man i alla fall någon som kontrollerar bilen professionellt. Det svåra kan vara att få privatpersonen som säljer bilen att gå med på det bara.
Känner du dig fortfarande osäker har vi nu bara ett tips kvar: överväg att köpa bil av en betrodd bilhandlare istället.
– Att köpa en begagnad bil av en MRF-ansluten bilhandlare kräver mindre av dig som konsument. Du kan köpa en bil av oss med förtroende för det vi levererar. Jag vet ju, det är jag som testar bilarna, säger Jonathan och skrattar.
Begagnade bilar i lager
När du köper begagnad bil av oss kan du känna dig trygg med att bilen redan är testad av en bilmekaniker. Eventuella fel vi hittar åtgärdas eller noteras i ett testprotokoll som du får ta del av. Läs mer i artikeln: Så testar vi begagnade bilar
Sammanfattning
Där har du det, våra tips på det du bör kontrollera när du köper begagnad bil privat. För dig som vill få det i kortform kommer steg-för-steg-listan här:
- Kolla fakta och historik på bilen.
- Kolla vem som äger bilen
- Kontrollera att det inte finns skulder på bilen
- Se om det finns lån/kreditspärr på bilen
- Ta reda på vad som ska göras på kommande service
- Kontrollera bilen skick och funktioner på plats
- Lyssna efter missljud och testa bilen vid provkörning
Lycka till!
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2024-04-24
Relaterade artiklar
Välja bilförsäkring – tips och råd för bilägare
Ska man ha hel-, halv- eller trafikförsäkring på bilen? Vilket försäkringsbolag är egentligen bäst? Vår försäkringsrådgivare ger dig svaren.
Billån och kontantinsats – köpa bil med och utan handpenning
Ska du köpa bil med billån behöver du betala minst 20% i kontantinsats. Vi berättar hur det fungerar och hur du köper bil utan kontantinsats.