Tips till dig som mest kör korta sträckor med bilen
Har du en bensin- eller dieselbil som du mest kör korta sträckor med? Risken är då stor att bilen tar skada av detta. Bland annat kan motoroljan bli utspädd med vatten, partikelfiltret bli igensatt och batteriet åldras i förtid. Men oroa dig inte, det finns några saker du kan göra för att undvika kostsamma reparationer och tråkiga utgifter.
De flesta av oss kör ganska korta sträckor till vardags. Till och från jobb, förskola, skola, träning och andra aktiviteter. Många resor som är kortare än 20 minuter. Till detta är det ofta perfekt att ta bilen, men har du en bensin- eller dieselbilen är det inte alls lika perfekt för själva bilen.
Vanliga problem om du mest kör korta sträckor
Faktum är att korta resor och kallstarter sliter oerhört mycket på en bil. Det kan till och med leda till höga kostnader för reparationer och reservdelar.
Här har vi listat några av de vanligaste problemen du kan få om du mest kör korta sträckor med bilen. Givetvis listar vi även vad du kan göra åt saken, vi är ju inga taskmörtar.
Detta är alltså främst ett problem som är kopplat till fossildrivna bilar. Elbilar och laddhybrider har inte alls samma problem med kallstarter och korta sträckor.
Vatten i motoroljan
En bensin- eller dieselmotor mår bäst om den får komma upp i hög arbetstemperatur. När du kör korta sträckor hinner inte motoroljan bli tillräckligt varm. Det gör att vattnet som finns som kondens på insidan av motorn inte kokar bort.
Kör du aldrig långa sträckor kan det med tiden samlas stora mängder vatten som blandas till ett brunt skum i motorn. Detta ökar risken för korrosion och försämrar smörjningen. I värsta fall fryser den vattenblandade oljan till is och då kan motorn verkligen ta skada.
För att undvika detta bör du med jämna mellanrum köra längre sträckor så att vattnet i oljan kokar bort.
Risk för igensatt partikelfilter
I moderna dieselmotorer, och även i vissa nyare bensinmotorer, sitter det partikelfilter. Partikelfiltrets jobb är att fånga upp alla skadliga partiklar som frigörs när bränslet förbränns.
Med jämna intervaller tillåter motorstyrningen en fetare bränsleblandning och då ökar snabbt temperaturen inne i partikelfiltret och partiklarna/sotet bränns bort. Denna självreningsprocess förutsätter dock att motorn når en tillräckligt hög arbetstemperatur.
Kör du enbart korta sträckor är risken att partikelfiltret blir fyllt av partikelsot som inte går att bränna bort. Så småningom kommer detta täppa igen partikelfiltret helt och du måste då betala för det kostsamma bytet.
För att undvika att bilens partikelfilter täpps igen bör du med jämna mellanrum köra längre sträckor så att sotet bränns bort.
Bilens batteri tar stryk
Ytterligare en risk med korta körsträckor är att batteriet tar skada. Speciellt moderna bilar med automatisk start/stoppfunktion (d.v.s. att bilen slår av motorn när du stannar, exempelvis vid rödljus) förbrukar en hel del ström.
För de som kör långa sträckor är inte detta ett problem eftersom batteriet laddas medan man kör. I en bil som mest körs korta sträckor får batteriet ständigt för lite laddning, något som resulterar i att det föråldras. Det blir i praktiken en allt mindre del av batteriet som kan lagra energi och tillslut ”dör” det.
Kör du mestadels korta sträckor är det därför bra att underhållsladda ditt bilbatteri. Kör du sällan mer än 20 min per gång, kör i stadsbebyggelse och har en modern bil med start/stopp-funktion kan du underhållsladda så ofta som en gång varje/varannan vecka. Du kan också se till att på regelbunden basis köra längre sträckor.
En kall bil är en riktig miljöbov
Den sista, stora nackdelen med låga temperaturer och korta körsträckor är den negativa miljöpåverkan en kall bil har. Det är med andra ord inget som är skadligt för själva bilen, men desto skadligare för människor och miljö.
För att reningen ska starta måste katalysatorn komma upp i rätt temperatur. Fram tills att det sker renas inte avgaserna. Studier visar att de första 30 sekunderna efter en kallstart kan ge lika mycket avgasutsläpp som de efterföljande 15–50 milens körning. Det är helt vansinnigt!
Snabbaste sättet att få upp motortemperaturen är att köra bilen, inledningsvis utan att varva högt eller belasta motorn. Såsom många gör på vintern, att starta motorn och sedan skrapa is från rutorna, är alltså inte alls bra ur ett miljöperspektiv.
Absolut bäst under vinterhalvåret är att förvärma bilen med en elektrisk motorvärmare. Du sparar en del bränsle och avgasutsläppen minskar.
Universallösningen: gör längre utflykter
Det norska uttrycket ”ut på tur, aldrig sur” är faktiskt lika sant för bilar som för människor. Flera av problemen med bilar som bara körs korta sträckor kan undvikas genom att du regelbundet kör en längre sträcka. Motorn blir riktigt varm, partikelfiltret får bränna bort sotet och generatorn får en chans att ladda batteriet fullt.
Även om man kanske inte bör uppmuntra till ökat resande med bil ur miljösynpunkt gör vi det ändå. Den här artikeln handlar trots allt om hur du på bästa sätt tar hand om din bil. Kör du ofta korta sträckor till vardags rekommenderar vi att du och bilen ger er ut på tur åtminstone någon gång i månaden. Förslagsvis en utflykt som låter dig köra ungefär 40-60 minuter utan paus.
Tänk vad mycket du och bilen ska uppleva tillsammans.
Ha de!
Vanliga frågor om att köra korta sträckor
Varför är det dåligt för bilen att köras korta sträckor?
Vad ska man välja för bil om man mest kör korta sträckor?
Kör du mest korta sträckor, d.v.s. resor under 20 minuter, är en elbil eller en laddhybrid lämpligast. Detta eftersom bensin- och dieselbilar faktiskt tar skada av att mest köras korta sträckor.
Om du blev nyfiken på om en laddbar bil skulle passa dig kan du läsa vår artikel ”Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?”.
Vad kan man göra för att undvika skador på en bil som mest körs korta sträckor?
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2023-12-21
Relaterade artiklar
Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner
Vi förklarar hur du fyller på, berättar vad skillnaden är på glykol & kylarvätska samt förklarar varför du inte ska blanda olika vätskor.
Rätt däckdimension – lär dig vilka däck som passar bilen
Vi hjälper vi dig reda ut vad däckdimension är för något och berättar allt du behöver veta för att hitta rätt däckstorlek till bilen.