Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Tips till dig som mest kör korta sträckor med bilen

Har du en bensin- eller dieselbil som du mest kör korta sträckor med? Risken är då stor att bilen tar skada av detta. Bland annat kan motoroljan bli utspädd med vatten, partikelfiltret bli igensatt och batteriet åldras i förtid. Men oroa dig inte, det finns några saker du kan göra för att undvika kostsamma reparationer och tråkiga utgifter.

Kvinna som spänner fast ett barn i en bilbarnstol för att köra den korta sträckan till dagis.
Till och från dagis, skola, jobb och träning. Kör du också mest korta sträckor med bilen?

De flesta av oss kör ganska korta sträckor till vardags. Till och från jobb, dagis, skola, träning och andra aktiviteter. Många resor som är kortare än 20 minuter. Till detta är det ofta perfekt att ta bilen, men har du en bensin- eller dieselbilen är det inte alls lika perfekt för själva bilen. Faktum är att korta resor och kallstarter sliter oerhört mycket på en bil. Det kan till och med leda till höga kostnader för reparationer och reservdelar.

Detta är alltså främst ett problem som är kopplat till fossildrivna bilar. Elbilar och laddhybrider har inte alls samma problem med kallstarter och korta sträckor.

Vatten i motoroljan

En bensin- eller dieselmotor mår bäst om den får komma upp i hög arbetstemperatur. När du kör korta sträckor hinner inte motoroljan bli tillräckligt varm. Det gör att vattnet som finns som kondens på insidan av motorn inte kokar bort.

Kör du aldrig långa sträckor kan det med tiden samlas stora mängder vatten som blandas till ett brunt skum i motorn. Detta ökar risken för korrosion och försämrar smörjningen. I värsta fall fryser den vattenblandade oljan till is och då kan motorn verkligen ta skada.

För att undvika detta bör du med jämna mellanrum köra längre sträckor så att vattnet i oljan kokar bort.

Risk för igensatt partikelfilter

I moderna dieselmotorer, och även i vissa nyare bensinmotorer, sitter det partikelfilter. Partikelfiltrets jobb är att fånga upp alla skadliga partiklar som frigörs när bränslet förbränns.

Med jämna intervaller tillåter motorstyrningen en fetare bränsleblandning och då ökar snabbt temperaturen inne i partikelfiltret och partiklarna/sotet bränns bort. Denna självreningsprocess förutsätter dock att motorn når en tillräckligt hög arbetstemperatur.

Kör du enbart korta sträckor är risken att partikelfiltret blir fyllt av partikelsot som inte går att bränna bort. Så småningom kommer detta täppa igen partikelfiltret helt och du måste då betala för det kostsamma bytet.

För att undvika att bilens partikelfilter täpps igen bör du med jämna mellanrum köra längre sträckor så att sotet bränns bort.

Bil som kör i staden, förbi övergångsställen och annat som gör att man måste stanna ofta.
Har du en bil med start/stopp-funktion drar den mycket ström när du kör i stadstrafik.

Bilens batteri tar stryk

Ytterligare en risk med korta körsträckor är att batteriet tar skada. Speciellt moderna bilar med automatisk start/stoppfunktion (d.v.s. att bilen slår av motorn när du stannar, exempelvis vid rödljus) förbrukar en hel del ström.

För de som kör långa sträckor är inte detta ett problem eftersom batteriet laddas medan man kör. I en bil som mest körs korta sträckor får batteriet ständigt för lite laddning, något som resulterar i att det föråldras. Det blir i praktiken en allt mindre del av batteriet som kan lagra energi och tillslut ”dör” det.

Kör du mestadels korta sträckor är det därför bra att underhållsladda ditt bilbatteri. Kör du sällan mer än 20 min per gång, kör i stadsbebyggelse och har en modern bil med start/stopp-funktion kan du underhållsladda så ofta som en gång varje/varannan vecka. Du kan också se till att på regelbunden basis köra längre sträckor.

En kall bil är en riktig miljöbov

Den sista, stora nackdelen med låga temperaturer och korta körsträckor är den negativa miljöpåverkan en kall bil har. Det är med andra ord inget som är skadligt för själva bilen, men desto skadligare för människor och miljö.

För att reningen ska starta måste katalysatorn komma upp i rätt temperatur. Fram tills att det sker renas inte avgaserna. Studier visar att de första 30 sekunderna efter en kallstart kan ge lika mycket avgasutsläpp som de efterföljande 15–50 milens körning. Det är helt vansinnigt!

Snabbaste sättet att få upp motortemperaturen är att köra bilen, inledningsvis utan att varva högt eller belasta motorn. Såsom många gör på vintern, att starta motorn och sedan skrapa is från rutorna, är alltså inte alls bra ur ett miljöperspektiv.

Absolut bäst under vinterhalvåret är att förvärma bilen med en elektrisk motorvärmare. Du sparar en del bränsle och avgasutsläppen minskar.

Person som tagit bilen till en sjö för att köra en längre sträcka.
Packa bilen, gör en utflykt. Det är bra för både dig och bilen.

Universallösningen: gör längre utflykter

Det norska uttrycket ”ut på tur, aldrig sur” är faktiskt lika sant för bilar som för människor. Flera av problemen med bilar som bara körs korta sträckor kan undvikas genom att du regelbundet kör en längre sträcka. Motorn blir riktigt varm, partikelfiltret får bränna bort sotet och generatorn får en chans att ladda batteriet fullt.

Även om man kanske inte bör uppmuntra till ökat resande med bil ur miljösynpunkt gör vi det ändå. Den här artikeln handlar trots allt om hur du på bästa sätt tar hand om din bil. Kör du ofta korta sträckor till vardags rekommenderar vi att du och bilen ger er ut på tur åtminstone någon gång i månaden. Förslagsvis en utflykt som låter dig köra ungefär 40-60 minuter utan paus.

Tänk vad mycket du och bilen ska uppleva tillsammans.
Ha de!


Vanliga frågor kopplade till artikelns innehåll

Varför är det dåligt för bilen att köras korta sträckor?

Det finns flera anledningar till varför det är skadligt för bensin- och dieselbilar att mest köras korta sträckor. Motoroljan blir utspädd med vatten, bilens partikelfilter blir igensatt, batteriet åldras i förtid. Dessutom är de skadliga utsläppen som högst när bilen är kall.

Vad ska man välja för bil om man mest kör korta sträckor?

Kör du mest korta sträckor, d.v.s. resor under 20 minuter, är en elbil eller en laddhybrid lämpligast. Detta eftersom bensin- och dieselbilar faktiskt tar skada av att mest köras korta sträckor.

Om du blev nyfiken på om en laddbar bil skulle passa dig kan du läsa vår artikel ”Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?”.

Vad kan man göra för att undvika skador på en bil som mest körs korta sträckor?

Underhållsladda batteriet ofta, framför allt om du har en nyare bil med start/stopp-teknik. Förvärm bilen med elektrisk motorvärmare om möjligt. Försök att köra bilen längre sträckor, cirka 40-60 min utan stopp, med jämna mellanrum.

Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Relaterade artiklar Se alla

EU:s däckmärkning, vad betyder den?

Alla däck som säljs ska testas och märkas med något som kallas för EU däckmärkning. Men vad innebär egentligen märkningen och vad är skillnaden mellan A och E?

Så maximerar du din elbils räckvidd på vintern

Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får din elbil. Men det finns sätt för dig att maximera räckvidden på vintern. Vi berättar hur.

Tips inför kontrollbesiktningen – 11 enkla saker att kontrollera

För att slippa få anmärkningar, så kallade två:or, på besiktningen finns det några saker du lätt kan kontrollera själv innan du åker dit. Vi berättar vilka.

Låt oss berätta hur viktig din vindruta är

Din vindruta bjuder på mer än bara vacker utsikt. Den är en förutsättning för att aktiv körfältshjälp, avståndskontroll och autobroms ska fungera som det är tänkt.

Se alla