Design, säkerhet, sportighet och ekonomi – så beskriver vår säljare nya Renault Arkana

Äntligen är det säljstart för helt nya Renault Arkana. Modellen är en riktig show stopper och redan under första dagen som vår säljare testade den kom folk fram till honom utanför mataffären och frågade om bilen. Förutom helt ny design och en sportigare look än Renault någonsin tidigare presenterat sticker Arkana ut med automatlåda som standard och hybridteknik som gör den till en riktigt bränslesnål SUV. Precis som Euro NCAP ger vi den fem av fem möjliga stjärnor i betyg.

Länge har vi väntat på att Renaults nya modell Arkana ska komma till Europa och Sverige. Sedan våren 2019 har modellen sålts i Ryssland och Sydkorea, om än under annat namn och inte på samma plattform som vi nu ser den i Europa. Den Arkana som vi nu berikas med är byggd på samma plattform som Clio och Captur men är alltså större än de båda modellerna.

Nya Renault Arkana utanför Bilbolaget i Gävle
Lukas Thögersen, säljare på Bilbolaget i Gävle, provkör nya Renault Arkana.

Vad får man om man slår ihop en SUV med en sedan?

När modellen för första gången presenterades 2018 på bilsalongen i Moskva beskrev Renault modellen med orden ”En unik fusion mellan elegansen hos en sedan och bastantheten hos en suv”. Och tittar man på bilder av bilen är det faktiskt precis det man ser. En snygg bil av något svårplacerad modelltyp med hög markfrigång. Är det en slank SUV? En bullig sedan? Svårt att säga, men snygg är den med bestämdhet, det är ett som är säkert.

Skämt åsido, vi gillar verkligen nya Renault Arkana och vi vet att den faktiskt klassas som en SUV. Vår säljare Lukas Thögersen, som var först i Gävle med att köra bilen, berättar:

– Det är väldigt mycket som är bra med nya Arkana. Sett till dess design, form och hur den utnyttjar utrymmet tror jag den kommer locka många. Vi har flera kunder som gillar denna typ av slanka, lite högre city-SUV:ar som både Renault och Dacia erbjuder i exempelvis Captur och Sandero Stepway. Det vissa saknat är dock utrymmet i dessa bilar, men i Arkana får man det. Jag är ganska lång själv men sitter bra både fram och bak plus att man får ett bra djup i bagageutrymmet.

Boka provkörning

Även i baksätet sitter du skönt
Även i baksätet sitter du som vuxen bekvämt i nya Arkana.

Bensin och el i perfekt kombination

Med Arkana satsar Renault fullt ut på sin patenterade hybridteknik och modellen erbjuds enbart med två bensinbaserade motoralternativ: en hybrid och en mikrohybrid. Låt oss grotta ner oss lite i detta.

Känner du redan nu att termer som hybrid är lite främmande för dig rekommenderar vi att du läser vår artikel Skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid. Vi kommer prata om skillnaderna mellan hybrid och mikrohybrid kort här, men vill du veta mer är alltså artikeln ovan ett hett tips att börja med.

Arkana finns med E-tech hybriddrivlina på 140 hk samt en TCe-drivlina på 140 hk med ett 12-volts mikrohybridsystem (en ”hybridmotor” och en bensinmotor alltså, om de där siffer- och bokstavskombinationerna i meningen inte sa dig någonting). Till skillnad från hur man brukar göra kanske den uppmärksamme läsaren noterade att vi skrev hybrid-varianten före den vanliga bensinmotorn. Detta eftersom det är hybriddrivlinan Renault själva pushar mest för.

Prisskillnaden mellan dem båda är också förhållandevis liten (246 900* för Arkana Zen TCe 140 kontra 258 900* för Arkana Zen E-tech hybrid 145), något som gör att vi tror att hybridvarianten kommer att sälja bäst. Vilken av varianterna du än väljer får du automatlåda som standard, något vi tror den svenska marknaden verkligen kommer uppskatta.

*Se vårt lanseringserbjudande på nya Arkana

Renault Arkana E-Tech hybrid
Kör på el utan att behöva ladda med sladd – med regenerativ bromsteknik laddas Arkana E-tech hybrid automatiskt medan du kör.

Så fungerar Renault Arkana som hybrid

Renault Arkana E-tech Hybrid kombinerar en bensinmotor på 140 hk och två elmotorer för att skapa en självladdande hybriddrivlina. Det sistnämnda innebär alltså att du aldrig själv laddar bilens batteri utan att det laddas när du bromsar.

Den principen, som kallas regenerativ bromsning, genererar energi bäst vid stadskörning och innebär i sådana situationer att du kan köra upp till 80 procent av tiden på el. Totalt menar Renault att du kan minska bränsleförbrukningen med upp till 40 procent jämfört med en motsvarande bensinmotor (här väntar man dock på ett slutgiltigt WLTP-godkännande).

Vet du inte vad WLTP är kan du läsa mer om det här

Så fungerar Arkana som bensinbil med mikrohybridsystem

Bensinversionen å sin sida har faktiskt också berikats med en del hybridteknik och kallas därför av Renault själva för en mikrohybrid. Här har man valt att kombinera den 140-hästars bensinmotorn med ett 12-volts mikrohybridsystem. Ett litet självladdande batteri, helt enkelt.

När bilen saktar ned återvinns energi som bidrar till att driva motorn vid tändning och acceleration. Det ger minskad bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp vilket innebär bättre bilekonomi för dig. Snittförbrukningen enligt WLTP ligger för bensinversionen på 5,9 kl/100 km, låga siffror för en så pass stor SUV.

Svart Renault Arkana SUV
Visst ser man att den är rolig att köra?

Bränslesnål både i stan och på landet

Just hybridtekniken är något som såklart innebär lägre bränsleförbrukning, men det för också med sig fler fördelar.

– Jag är jätteglad att vi äntligen kan erbjuda en SUV i mellanklassen med hybridteknik. I nya Arkana får man en stor bil som ändå går tyst och är rapp och rolig att köra, säger Lukas och fortsätter:

– Många vill ha en bil som är bränslesnål och det får man också med tanke på hybridtekniken i nya Arkana. Jag själv bor inne i stan och när jag åker här använder bilen i huvudsak elmotorn vilket skapar en tyst och behaglig körupplevelse. Jag testade även att åka längre med den, skulle hämta barnen ute på landet, och då drog den ändå väldigt lite.

B-läge för ökad energiåtervinning

För den som vill spara ännu mer bränsle och maximera driften med elmotor i stan kommer Arkanas hybridversion med ett speciellt växellådsläge – B. Samma funktion finns i alla Renaults el- och hybridbilar och innebär att bilen själv motorbromsar mycket kraftigare än normalt så fort föraren släpper foten från gaspedalen. Poängen med B(roms)-läget är att bilen vid körning ska återvinna så mycket energi som möjligt till batteriet för att på så sätt maximera eldriften.

– I stadstrafik åker jag i princip bara i läget som heter B på växelspaken. Det tar ett tag att vänja sig eftersom det i princip räcker med att du bara kör med en pedal, bilen bromsar ju själv så fort du släpper gasen. När man väl kommer in i körsättet är det super och många av våra kunder berättar i efterhand att de använder det varje dag. Det är en jättesmart teknik för att återvinna energi till batteriet samtidigt som det är ett himla skönt läge att köra i. Det ger verkligen mjuk och bekväm stadskörning.

Renault Arkana E-tech Hybrid kommer med ett B-läge som återvinner ännu mer energi när du släpper gaspedalen
Med B-läget aktiverat återvinner bilen ännu mer energi när du släpper gaspedalen. Bilden visar Arkana R.S. Line med specialutformad växelspak och induktionsladdning av mobiltelefon.

Fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester

Precis som flera av Renaults modeller, däribland de större bilarna Megane och Kadjar, har Arkana fått högsta betyg i den oberoende organisationen Euro NCAPs krocktester. Och det märks att Renault satsat lite extra på säkerhet och förarassistans med denna modell.

Som standard kommer Arkana med hela 14 förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort. Ännu fler funktioner finns det som tillval eller som standard om man väljer de lite högre utrustningsnivåerna, bland annat adaptiv farthållare, motorvägs- och köassistans, handsfree parkering och 360-kamera.

Arkana kommer som standard med 14 system för förarassistans
Arkana kommer som standard med 14 easy drive-förarassistanssystem. Här visas både systemet för aktiv filhållningsassistans och den adaptiva farthållaren. Den sistnämnda är dock inte standard men ingår i utrustningspaketen Intens och R.S. Line.

Ur säkerhetsperspektiv är kanske panikbromsassistansen, kollisionsvarnaren och de aktiva nödbromssystemen allra viktigast då de hjälper föraren upptäcka och förhindra kollision med exempelvis andra bilar, djur eller cyklister och gångtrafikanter. I Euro NCAPs tester lyckades AEB-systemen (ett samlingsnamn för ovan nämnda säkerhetsfunktioner, på engelska Autonomous Emergency Braking-system) i Arkana undvika eller mildra kollision i samtliga testscenarier. AEB-systemet är givetvis standard och finns med oavsett vilken utrustningsnivå du än väljer.

Se Euro NCAPs test av Arkana här

– Arkana känns verkligen trygg att köra. Storleken gör sitt till, men också alla de förarassistanssystem som finns. Dessutom blir körningen enklare, säger Lukas och förklarar:

– Aktiverar man exempelvis den adaptiva farthållaren vid landsvägs- och motorvägskörning håller bilen själv hastigheten och ett lagom avstånd till bilen framför. Bromsar den bilen bromsar min bil mjukt och fint så att jag aldrig kommer för nära, helt automatiskt. De systemen tillsammans med komforten i kupén gör att man reser väldigt bekvämt även vid längre resor.

Vem passar nya Renault Arkana för?

När Lukas beskriver bilen kommer han hela tiden tillbaks till några saker: designen, säkerheten, den sportiga känslan och hur hybridtekniken ger bättre bränsleekonomi och körglädje. Och det märks verkligen att det är dessa fyra hörnstenar Renault fokuserat på när de skapat nya Arkana, något som också gör att bilen blir väldigt mångsidig. Därför passar den också flera olika typer av köpare.

– Den passar det moderna yngre paret som är ute efter en sportig och elegant bil men även barnfamiljen som behöver en funktionell bil med bra benutrymme bak och bra djup i bagaget. Den är perfekt för kunder som haft en sedan eller kombi och som vill ha lite mer höjd i nästa bil, eller för kunder som går från en kombi och vill ha en större stadssuv. Den passar även personer som har en mindre bil nu men som planerar att utöka familjen och vill ha en större bil som ändå känns lyxig och sportig utan att bli för dyr.

Boka provkörning av nya Renault Arkana

Vilken Renault Arkana passar dig bäst?
Dags för långresa? Med Arkana E-tech hybrid kan du köra på el utan att någonsin behöva oroa dig för räckvidd.

Ja, ni hör ju. Den passar de flesta. Stadsbor eller folk på landet. Singelhushåll, unga par, barnfamiljer eller företagare – ja alla kan ha en Arkana. Hybridtekniken gör också att den ger de elbilsmässiga fördelarna men inte har några begränsningar vad gäller räckvidd, något många kunder annars oroar sig för.

– Den är perfekt för kunder som har en bensin- eller dieselbil idag och som är nyfikna på elbil men inte känner sig redo att ta steget fullt ut. Med Arkana kan de minska sin förbrukning med upp till 40 procent och få elbilskänslan men ändå inte behöva känna sig beroende av en laddstolpe. För alla som inte har möjlighet att ladda, exempelvis för att de bor i lägenhet, är den också suverän.

Vad säger kunderna om nya Arkana?

Förutom att Lukas blivit stoppad utanför mataffären av nyfikna kunder som blivit imponerade av den snygga designen, vad säger egentligen de första personerna som sett nya Arkana?

– De flesta reagerar på designen och säger att bilen är större och ännu snyggare än de trodde när de bara sett den på bild. Får man uppleva bilen, se den live och se utrymmet den erbjuder, ja då blir man lätt lite kär. Provkör man den är man såld, säger Lukas och tittar faktiskt lite drömmigt på den silvergrå Arkana som står utanför bilhallen i Gävle.

Renault Arkana finns med 9,3 tum skärm
Lukas visar funktionerna på den 9,3 tum stora multimediaskärmen med navigation som är standard för utrustningspaketen Intens och R.S. Line.

Men i all hyllningssång måste givetvis något vara mindre bra också. För Arkana handlar det egentligen inte så mycket om själva bilen i sig, utan om produktionsmässiga dröjsmål.

– Tyvärr är leveranstiden något av ett aber. Beställer du nu är leverans planerad i början av 2022. Men den som väntar på något gott, du vet. Det ser i alla fall ut att bli under sex månader och den väntan är den här godingen klart värd, säger Lukas och skrattar.

Läs mer om Renault Arkana

Välkommen in och upplev nya Renault Arkana du med.

Boka provkörning


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2021-09-06

Relaterade artiklar

11 myter om elbilar

De har kort räckvidd, är bara för stadsbor och tar lång tid att ladda. Myterna om elbilar är många, men vilka är sanna och vilka är falska? Häng med när vi reder ut några av de vanligaste elbilsmyterna.

Vad är skillnaden mellan Crossover och SUV?

Det finns bilar som ser ut som SUV:ar men som kallas Crossovers eller CUV. Vad är egentligen skillnaden? Knappt tillverkarna vet, verkar det som.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider och hybrider har batterier som kan driva bilen. Skillnaden är om de också har en bensin- eller dieselmotor och om de går att ladda.

Köpa diesel- eller bensinbil, vad är bäst?

Ska du köpa ny eller begagnad bil men känner dig osäker på om du ska välja diesel eller bensin? Vi hjälper dig väga de olika motortypernas för- och nackdelar.