Test av Volvo C40 Recharge: följ med när vi provkör nya elbilen
Vår första helt elektriska crossover. Så beskriver Volvo nya C40 Recharge. Vi använder några fler ord och beskriver den som en liten, stor elbil med framträdande design och bättre utrymmen än man kan tro. Körmässigt är den pigg, tyst och bjuder på fin väghållning. Vi har provkört nya C40 en kall vinterdag, synat den i sömmarna och testat vad de nya Recharge-däcken går för. Häng med!
Ja, nya elbilen C40 Recharge beskrivs alltså som en crossover av Volvo själva. Vår säljare Magnus Nilsson på Bilbolaget beskriver den som en SUV-coupé när vi är ute och provkör bilen en kall vinterdag i Sundsvall. Och visst ger det en mer talande bild av hur nya C40 ser ut.
Ja, om man är bekant med biltermen coupé det vill säga.
Volvo C40 Recharge har klassiska SUV-attribut med hög markfrigång och en kompakt kaross. Samtidigt har den en sluttande bakruta och stilfulla designdetaljer som ger den en mer slimmad look.
– Designen gör att den sticker ut, den är mer vågad än Volvo är kända för. Man har tagit ut svängarna lite mer och det ger oss en väldigt snygg coupé, säger Magnus inledningsvis.
Blev du nyfiken på vad som är skillnaden på de olika biltyperna kan du läsa vår artikel Vad är skillnaden mellan Crossover och SUV?
”En bil som väcker känslor”
En kall vinterdag i Sundsvall testar vi alltså Volvo C40 Recharge. Innan vi provkör tar vi oss dock tid att inspektera designen.
Utvändigt har modellen några nya designdetaljer som sticker ut. Till en början har den fått en slät sköld i fronten, något som ger den ett distinkt utseende. Fronten i övrigt är hög i äkta SUV-anda, men också mjuk och bullig. Bak bjuder C40 på en oerhört snygg ljussignatur och en bakspoiler som ska förbättra aerodynamiken.
– C40 Recharge är en bil som väcker känslor. Den är också ännu snyggare i verkligheten än på bild. Man upplever den kompaktare i proportionerna. Det är en bil man verkligen ska titta på och provköra, säger Magnus.
Boka provkörning av Volvo C40 Recharge
Inte en sportbil men bra drag ändå
När vi ändå är inne på Mustang-spåret kan det också vara på sin plats att presentera lite hästkrafter. Volvo C40 Twin motor bjuder nämligen på en hel del go och med sina 408 hästar gör den 0 till 100 på under 5 sekunder. På några sekunder till är du uppe i maxhastigheten 180 km/h, men så fort ska man ju ändå inte köra.
Precis som syskonelbilen XC40 Recharge P8 har den max motoreffekt på 300 kW och ett vridmoment på 670 Nm.
– C40 Recharge upplevs som körglad, pigg och inspirerande. Den känns kanske inte som en sportbil men den uppmanar till aktiv körning på det sätt den styr in i kurvor och responsen man får när man trycker på gaspedalen. Det är en rolig bil att köra, säger Magnus och fortsätter:
– Samtidigt är det en väldigt komfortabel bil. Även om den designmässigt känns modern har Volvo behållit mycket av sina klassiska attribut. Den känns stabil, säker och är skön att åka i.
Efter att denna artikel publicerades har Volvo lanserat C40 även med single motor, det vill säga att den ”bara” har en elmotor samt är tvåhjulsdriven. Den varianten bjuder på 238 hk, 175 kW motoreffekt och ett vridmoment på 330 Nm. Även det siffror som lovar körglädje så det räcker, med andra ord. Räckvidden blir här marginellt kortare, 485 km enligt WLTP.
Tyst och bekväm körupplevelse
När vi kör i stadstrafik bjuder C40 på en mjuk och tyst upplevelse. Eftersom den elektriska automatlådan inte växlar får du en jämn kraftöverföring och en bekväm körupplevelse.
Bilen är också utrustad med en valbar funktion som kallas One Pedal Drive. Det innebär, precis som det låter, att du i princip bara behöver använda gaspedalen. När du släpper gasen bromsar bilen själv aktivt ner till stillastående och återvinner på så sätt bromsenergin för att regenerera ström till batteriet.
– I stadstrafik är det väldigt bekvämt att inte behöva flytta foten till bromspedalen. Det tar lite tid att komma in i körsättet men det är en bra funktion som är värd att slå ett slag för eftersom det hjälper föraren maximera bilens räckvidd, förklarar Magnus samtidigt som han lugnt rattar vår grå C40 Recharge i den tilltagande eftermiddagstrafiken.
Nya Volvo C40 Recharge är också enkel att manövrera. Den är lättstyrd men med lagom motstånd i ratten och den höga sittpositionen ger dig bra sikt över trafiken omkring, med möjlig brasklapp för att den sluttande bakrutan inte är så värst stor.
Vid parkering och backning är den saken emellertid inte ett problem eftersom 360-graderskameran visar precis var omgivande bilar är.
Uppkopplade tjänster som hjälper dig hitta laddstationer
Även på landsvägar och långkörningar bjuder C40 på komfortabelt åkande. Fyrhjulsdriften gör att bilens känns trygg och stabil.
– Den bjuder på fantastisk acceleration vid omkörningar och man sitter väldigt bra även på långkörningar, det är riktigt bra stolar. Dessutom är de nya pixelstrålkastarna väldigt vassa. De har automatisk avbländning som gör att man kan köra med helljuset på hela tiden utan att blända medtrafikanterna, berättar Magnus.
Räckvidden om 448 km enligt WLTP är kanske inte den mest imponerande, men med DC-snabbladdning efter vägen kan du gå från 10 till 80 procents batterikapacitet på strax under 40 minuter.
Snabbspolar vi till 2023 har C40 Recharge uppdaterats och finns med längre räckvidd samt bakhjulsdrift.
– Det uppkopplade Google-systemet med bland annat navigering är väldigt användarvänligt. Förutom att det ger en trafikinformation i realtid och kan guida en till närmaste laddstation är röststyrningen suverän. Jag brukar be Google läsa upp de senaste nyheterna på morgonen när jag kör till jobbet, det är supersmidigt ju, säger Magnus och skrattar.
Vill du läsa dig mer om hur man laddar en elbil? Besök vår laddningssida.
Tilläggas bör kanske också att vi kör med Volvos året runt-däck, så kallade Recharge-däck. Volvo har fått en hel del kritik för att de saluför dessa även i norra Sverige och även om de absolut inte är jämförbara med dubbdäck känner vi oss aldrig otrygga på vägen.
– Jag upplever att greppet är bra även i norrländskt vinterväglag nu när jag kört bilen några dagar. Personligen upplever jag att däcken fungerar bra och då har vi ändå haft både 15 minus och fyra grader plus senaste veckan med allt vad det innebär för väglaget. För den som vill går det givetvis att välja till dubbdäck, men man behöver inte känna att det är ett måste, resonerar Magnus.
En sista titt invändigt
Efter turen parkerar vi utanför Bilbolaget i Nacksta och tittar ett extra varv på bilen invändigt. Teknikmässigt finns en 12-tums förardisplay som visar det mesta du kan tänkas behöva samt en 9 tum stor mittdisplay med pekskärm som du kan styra även med handskar på. Skönt när temperaturen ute visar minus 9.
Inredningen i nya Volvo C40 Recharge är också helt fri från skinn, inklusive ratt, växelspak och klädsel. I vår mening är detta inget negativt, snarare tvärt om, interiören har en matt och fin känsla som ändå känns premium.
I baksätet är det gott om benutrymme och takhöjden är tillräcklig även för vuxna tack vare att man placerat sätena förhållandevis lågt.
– Både baksätet och bakluckan är rymligare än man kan tro när man ser bilen utifrån. Eftersom nya C40 är så pass generös invändigt tror jag att den kommer passa många fler än jag först trodde, säger Magnus och fortsätter:
– Jag tror den passar utmärkt för såväl singelhushållet som paret eller den lilla familjen som kommit förbi småbarnsstadiet och vill ha en lite mindre ”storbil” som ändå är miljövänlig och har låga drivmedelskostnader.
Fin elbil för den som vill ha det lilla extra
Ja, sammanfattar vi känslan efter provkörningen är nya Volvo C40 Recharge en toppenfin elbil som bjuder på elektrifierad körglädje till vardags. Den passar den som vill ha en SUV för både stad och landsväg men som kanske inte behöver en massa utrymme. Det är en bra bil för de som gillar design och för de som är villiga att betala för att få det lilla extra.
Läs mer om Volvo C40 och boka provkörning idag
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2023-03-03
Relaterade artiklar
Bästa bilarna – se listan för 2024
Är du på jakt efter de bästa bilarna 2024? Se vår sammanställning av nominerade och prisvinnande bilar för att hitta den bästa bilen för dig.
Ford introducerar ny elbil – elektriska Explorer
Ford har presenterat en ny elbil: Explorer. Bilen är byggd på en ren elbilsplattform och kombinerar tysk ingenjörskonst med självsäker amerikansk attityd.