Möt Volvo XC40 Recharge – den smidiga elbilen med många fördelar

När våra säljare ska berätta om Volvo XC40 Recharge ser man att de lyser upp lite. Och hör man dem prata om bilen är det lätt att förstå varför. Det är helt enkelt en toppenfin och modern elbil som bjuder på körglädje och alla Volvos vanliga attribut: säkerhet, komfort och användarvänlighet i världsklass. Den är rymligare än många tror och nu när Volvo lanserat motoralternativet P6 med framhjulsdrift är prislappen betydligt lägre.

– Jag skulle vilja säga att det är Sveriges prisvänligaste premium-elbil, säger Tommy Hällgren på Bilbolaget i Gävle inledningsvis när vi ber honom berätta om nya Volvo XC40 Recharge P6.

P.S. Just nu har vi sänkt priset på både XC40 P6 och P8. Klicka här för att komma till sidan med alla Volvo-erbjudanden.

Grå XC40 Recharge med svart tak sedd bakifrån

Ja, som ni förstår är XC40 Recharge lite av säljarnas ögonsten. Den skeptiske kanske nu muttrar för sig själv att det säkert beror på att deras jobb är att sälja Volvobilar, men faktum är att jag inte tror det. De säljer en hel del bilar från andra märken som också är jättefina, men det är helt enkelt något speciellt med elbilsvarianten av XC40.

Är du fortsatt skeptisk är du välkommen in till någon av våra anläggningar så får du provköra den själv. Det kan du förresten göra även om du inte är skeptisk. Bilen bör verkligen upplevas.

Boka provkörning av XC40 Recharge idag

XC40 Recharge P8 och P6

XC40 Recharge är Volvos första hundraprocentiga elbil. Modellen presenterades första gången 2019 i Los Angeles. Då enbart med motoralternativet kallat P8 med dubbla elmotorer, en fram och en bak (därför även kallad Recharge Twin).

– XC40 Recharge är en trevlig elbil som är tyst och fantastiskt rolig att köra. Modellen P8 med fyrhjulsdrift har funnits i ett år och nu i slutet av sommaren kom P6 som alternativ. Det är en tvåhjulsdriven variant med en elmotor och lite mindre effekt, något som gör att priset är betydligt lägre, berättar Jörgen Nordlöf på Bilbolaget i Sundsvall.

Den som någon gång provkört en elbil vet att känslan är annorlunda mot för en bil med förbränningsmotor. Eftersom motorn är eldriven är också effekten när du trycker ner gaspedalen direkt.

– Rent generellt är elbilar väldigt trevliga att köra, de upplevs pigga och glada. XC40 Recharge är inget undantag, snarare motsatsen. Många kunder som provat är väldigt imponerade. P8:an har nästan mer effekt än man behöver, om det nu är möjligt, säger Jörgen och skrattar.

Vit Volvo XC40 Recharge som kör på bro över vattendamm
Effekten och kraften i XC40 Recharge P8 är något alldeles speciellt. Provkör den idag och upplev känslan med eldrift du med.

Skillnaden mellan P6 och P8 i effekt är också markant. P6:an vilar stadigt på jorden och står sig bra i jämförelse med andra likvärdiga elbilar med sina 231 hästkrafter och 170 kW i max motoreffekt. P8:an å sin sida har hästkrafter så det räcker och blir över. Med sina 408 hk och 300 kW maxeffekt är det lätt att förstå att det kittlar lite när man kör den. 0-100 km/h gör den på 4,9 sekunder. Det är nästan snabbare än du hinner reagera.

– Jag tycker P6:an är en oerhört trevlig variant. Den är betydligt billigare än P8:an men har gott med effekt och hästkrafter för att göra den till en pigg och trevlig vardagsbil som känns lyxig att köra, berättar Jörgen.

Se tabell med skillnader mellan XC40 Recharge P6 och P8

Priset är också en påtaglig skillnad mellan de båda alternativen. I skrivande stund skiljer det dryga 140 000 kronor i köppris mellan XC40 Recharge P6 och P8 i standardutförande. Den prisskillnaden placerar P6 i prisklass med många andra populära elbilar från exempelvis Volkswagen, Kia och Skoda medan P8 tydligt tillhör premiumsegmentet i elbilsklassen.

Just nu har vi sänkt priset på både P6 och P8. Läs mer och boka provkörning idag.
Till kampanjen på Volvo XC40 Recharge P6
Till kampanjen på Volvo XC40 Recharge P8

Kupén i XC40 Recharge är rymlig, genomtänkt och smart
Kupén i XC40 Recharge bjuder på en rymlig och uppkopplad upplevelse som gör vardagskörningen till ett rent nöje.

Användarvänlighet i fokus

En stor del av den upplevda lyxen som XC40 bjuder på sitter i Volvos dna. När du sätter dig i kupén känner du genast att det är en Volvo. Den är bekväm, gedigen och allt är väl genomtänkt.

– Det är ingen onödigt som tar plats i kupén, man har verkligen byggt den med användarvänlighet i fokus. Bara det att du enkelt kan möblera om bakluckan. Du har ett stort utrymme direkt när du öppnar, men du kan både lyfta locket i bottenplattan för ett ännu större utrymme eller vinkla bottenplattan för att effektivt skapa upphängningsmöjligheter samt praktiska fack så att saker ligger still när du kör, säger Tommy.

Ingen Volvo utan maximal säkerhet

Att Volvo är starkt förknippat med säkerhet är det nog ingen som missat. Och givetvis återspeglas det även i deras första elbil.

– Ytterligare en fördel med XC40 Recharge är att den är så säker. Oavsett om vi pratar om bilens uppbyggnad, höljet runt bilen eller dess smarta system som hjälper föraren att undvika faror så är säkerheten på högsta nivå. Den är alltså både konstruktionsmässigt och funktionsmässigt en av de säkraste bilarna vi ser idag, säger Tommy.

Personer som lastar ur en Volvo XC40 full med växter
Den ser kanske inte så stor ut, men oj så många kaktusar den rymmer.

Smidig SUV för stad och landsväg

Tittar man på bilder och läser specifikationer kan man lätt uppfatta XC40 Recharge som en liten SUV. Och stor är den ju kanske inte med sina knappa 4,5 meters längd, men när man står bredvid den känns den verkligen inte liten heller. Den är rymligare än man tror och är med sina 21 cm i markfrigång mycket mer än bara en stads-SUV.

– Många SUV:ar byggs idag för bara stadstrafik, men inte XC40:n. Den kombinerar verkligen de traditionella SUV-egenskaperna med smidighet. Även i sitt grundutförande med tvåhjulsdrift är det en väldigt bra bil med god framkomlighet som klarar ganska eländiga vägar med mycket gegga, berättar Tommy.

Välj två- eller fyrhjulsdrift

Även drivningen är alltså en skillnad mellan varianterna P6 som kommer med framhjulsdrift och P8 med fyrhjulsdrift.

– Fyrhjulsdrift hos elbilar har länge varit efterfrågat. Jag som är lite nördig kollar väldigt mycket forum och sociala medier där folk diskuterar nya elbilar som släpps, och det de flesta frågar är när det ska komma fler bilar med fyrhjulsdrift, säger Tommy och fortsätter:

– Grundspecifikationen på denna bil är gjord för att täcka alla vardagliga behov. Så man behöver inte känna att man måste välja P8:an med fyrhjulsdrift bara för att. Tack vare att Volvo valt att erbjuda XC40 Recharge med både fram- och fyrhjulsdrift har man skapat en bättre bredd och erbjuder en bil som täcker alla behov av en bil i denna klass.

Bygg din XC40 Recharge på Volvos hemsida

Varför gillar kunderna XC40 Recharge?

– De gillar den för att den känns gedigen. Vi har sett futuristiska elbilar som tyvärr har känts lite plastiga. De har inte känts som riktiga bilar av hög kvalitet. Nu däremot har Volvo skapat en elbil där man helt enkelt flyttat in all ny och häftig teknik i en vanlig Volvo, i en bil sprungen ur traditionell biltillverkning med lång historik och erfarenhet. De har skapat en säker och familjevänlig elbil som känns gedigen, rejäl och trygg, berättar Tommy.

XC40 Recharge som står parkerad och laddas på uppfarten utanför ett hus
”Det är som att du parkerar på bensinstationen varje natt”, säger Tommy på Bilbolaget om att ladda en elbil.

Laddning och modern teknik för en smidig vardag

Många uttrycker en viss oro för räckvidd när det kommer till elbilar. För att du som förare ska få koll på förbrukningen och kunna känna dig trygg har Volvo utvecklat ett flöde som visar bland annat laddstatus i appen Volvo Cars.

– En av de bästa funktionerna är kopplingen till Volvo Cars-appen där man kan se laddningen i mobilen. Den är väldigt bra och berättar när du ska stanna och ladda till exempel. Bilen sköter det åt en så man behöver inte oroa sig. Jag var också lite orolig i början, men när jag testat att köra den en längre tid så har den oron släppt, berättar Tommy och fortsätter:

– Bor och arbetar du där du har möjlighet att ladda är det supersmidigt. Det är som att du parkerar på bensinstationen varje natt.

Utöver appen Volvo Cars har Volvo också byggt in Google i bilens system. Det ger en helt ny typ av uppkopplad upplevelse med röststyrning, navigering och trafikinformation i realtid samt appar för underhållning integrerat i bilen. Jörgen berättar:

– Nya Google-systemet i XC40 Recharge är väldigt trevligt och väldigt modernt. Du får både Google Maps, Google Assistent och Google Play direkt på skärmen i bilen. Supersmidigt!

Ny Volvo XC40 som täcks av inför familj som köpt bilen.
Tack vare sitt nätta yttre och rymliga inre passar XC40 såväl ensamåkare som den lilla familjen.

Storlek som gör att bilen passar många

Tack vare sin nätta storlek men rymliga inre passar Volvo XC40 Recharge många olika människor.

– Den yngre generationen som är miljömedveten attraherar den givetvis, men även många ur äldre generationer. Många blir förvånade över att bilen ändå känns så stor. Därför passar den både ensamstående, par och den lilla familjen, säger Jörgen och fortsätter:

– Den är väldigt mångsidig. Den attraherar folk som gillar teknik och innovation i framkant men även folk som inte är så intresserade uppskattar dess finess och teknik.

Tommy tillägger:

– Ja, och har du behov av en bra bil att dra med är det inga problem. Detta är en av de absolut bästa i klassen när det kommer till dragvikt eftersom du får dra 1500 kg med den.

Boka provkörning

Person som provkör XC40
Välkommen till oss på Bilbolaget för en provkörning.

Är du nyfiken på Volvo XC40 Recharge?

Välkommen in till oss på Bilbolaget för en provkörning eller läs mer om XC40 på modellsidan.

Just nu har vi sänkt priset på både P6 och P8. Läs mer och boka provkörning idag.
Till kampanjen på Volvo XC40 Recharge P6
Till kampanjen på Volvo XC40 Recharge P8


XC40 Recharge P8 twin motor AWD aut

Skillnader mellan XC40 Recharge P6 & P8

P6P8
Antal elmotorer1, fram2, fram och bak
DrivningFramhjulsdriftAWD fyrhjulsdrift
Räckvidd (blandad körning)400 km416 km
Motorstyrka231 hk408 hk
Max motoreffekt170 kW300 kW
Vridmoment330 Nm660 Nm
0-100 km/tim7,4 sek4,9 sek
Maxhastighet160 km/h180 km/h

Boka provkörning idag


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Relaterade artiklar

11 myter om elbilar

De har kort räckvidd, är bara för stadsbor och tar lång tid att ladda. Myterna om elbilar är många, men vilka är sanna och vilka är falska? Häng med när vi reder ut några av de vanligaste elbilsmyterna.

Så maximerar du din elbils räckvidd på vintern

Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får din elbil. Men det finns sätt för dig att maximera räckvidden på vintern. Vi berättar hur.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider och hybrider har batterier som kan driva bilen. Skillnaden är om de också har en bensin- eller dieselmotor och om de går att ladda.

Fördelar med elbilar

Det finns många fler fördelar med elbilar än bara miljöaspekten. Elbilar är bland annat tystare, accelererar snabbare, är billigare att köra, kräver mindre underhåll och är bonusberättigade.