Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Renault lanserar ny bil: sjusitsiga Espace – nu går den att beställa!

Renault lanserar en ny modell, familjebilen Espace med plats för upp till sju personer. Den bilkunnige känner emellertid igen namnet. Det är nämligen 40 år sedan den första generationens Espace såg dagens ljus. Då en revolutionerande MPV. Idag en stor SUV med ultraeffektiv hybriddrivlina som erbjuder klassledande bränslesnålhet. Tillsammans med en generöst tilltagen kupé och ett gigantiskt panoramasoltak känns nya Espace som ett spännande tillskott i Renaultfamiljen.

För 40 år sedan lanserades första generationens Renault Espace. En MVP (multi‑purpose vehicle) som erbjöd sju sittplatser med sällan skådad modulerbarhet. Säten kunde flyttas, snurras, bli bord och helt plockas ut – allt i sann multi-purpose-anda.

Idag är detta förhållandevis vanligt men för 40 år sedan var detta verkligt revolutionerande. Espace placerade sig därför fort som en toppklassad familjebil, speciellt lämpad för långresor.

Modulerbara säten i första generationens Renault Espace
Kupén i första generationens Renault Espace. Vid första anblick känns interiören verkligen 80-tal men granskar man detaljer kan man nästan luras att tro att det är en modern bil. Titta exempelvis på de raka, stilrena nackkuddarna på tredje sätesraden – om inte de andas 2023 vet inte jag.

Ikonisk modell med lång historia

1991 när andra generationens Espace lanserades var det med sloganen “the best place on Earth is in the Espace”. Sedan dess har Renault släppt totalt 5 generationers Espace och nu lanserar man alltså en helt ny version av modellen.

Renault säger i ett pressmeddelande att namnet Espace är ikoniskt och genast väcker känslor. Man syftar givetvis till bilens historia men jag ska vara ärlig och säga att det första jag tänker på är att det var vansinnigt fula bilar.

Det kan förstås bero på att jag inte var född -83 och inte har någon koppling till bilens revolutionerande historia, men att de var speciellt snygga är det nog inte så värst många som skulle påstå.

Fyra generationers Espace
Fyra generationers Espace. När Renault formgav första generationens Espace inspirerades de av de första höghastighetstågen som några år tidigare lanserats i Frankrike. Om det var ett vinnande koncept eller ej överlåter jag till dig att bestämma.

Nya Renault Espace

Nya Renault Espace spelar i en helt annan liga. Den är snygg. Riktigt snygg. Modellen kan enklast beskrivas som en modern SUV. Med markerad, förhållandevis lång front och glaspartier som smalnar av bakåt förstärks känslan av bilens längd. Man ser att det är en rymlig bil även om proportionerna är fina och bilen känns välbalanserad designmässigt.

Nya Renault Espace erbjuder sittplatser för fem eller sju personer. Den tillhör därmed de större bilklasserna i C- eller D-segmentet. Modellen blir Renault-seriens rymligaste och förblir sitt DNA trogen: en rymlig bil för bekväma långresor med familj och vänner.

Nya Renault Espace studiobild
Något i designen får mig att tänka på terrängfordon och skog. Kan det vara att bilen till viss del liknar Subaru Forester? Oklart. Snygg är den hur som haver.

Rymlig och luftig kupé

Nya Espace byggs på CMF-CD plattformen (från Renault-Nissan Alliansen) och utrymmet inuti har optimerats specifikt. Bilen är totalt 4,72 meter lång, vilket är kortare än tidigare generation men kupén har gjorts längre.

Passagerarna på andra raden kommer ha gott om plats för sina ben med en knäradie upp till 321 mm (bäst i klassen). Baksätet i andra raden är skjutbart upp till 22 cm. I 5-sitsigt utförande erbjuds ett bagageutrymme som rymmer upp till 777 liter (det är gigantiskt) och en lastlängd på 1,85 meter.

Enormt panoramaglastak i nya Espace
Vi funderar på att mynta uttrycket ”Lika stort som Espaces panoramaglastak” för att beskriva hur gigantiskt något är. Kan funka va?

Ett av de mest framträdande designelementen är det en kvadratmeter stora panoramaglastaket. Det är ett av de största glastaken på marknaden och på bilderna ser det onekligen imponerande ut.

Tekniken i kupén känner vi igen från nya elbilen Megane E-tech 100% electric. Bilen kommer med två OpenR-skärmar, en heads-up display och ett multimediasystem som integrerar Googles anslutna tjänster med en mängd appar för enkel, bekväm och uppkopplad körning.

Modern och luftig interiör med stora mediaskärmar
Stora displayer och en något kantig ratt i nya Renault Espace.

Lägst utsläpp i klassen

Nya Espaces aerodynamik har optimerats för att få ned luftmotståndet. Detta genom de nya strömlinjeformade backspeglarna, den sluttande taklinjen som avslutas i en spoiler och ventilerna i den bakre stötfångaren.

Tillsammans med en ultraeffektiv hybriddrivlina bidrar den aerodynamiska designen till att bilens miljöavtryck hålls nere. Den mest bränslesnåla versionen av nya Espace släpper bara ut 105 gram CO2 per km – 35 procent mindre än sin föregångare. Det låga utsläppet rankar den bland de bästa i sitt segment.

Nya Renault Espace körs på väg i ökenlandskap
Med aerodynamisk form och en effektiv hybridmotor hålls koldioxidutsläppen nere.

Espace blir hybrid

Helt nya Espace kommer med en 200 hk E-Tech fullhybridbensinmotor som enligt Renault har det bästa förhållandet mellan prestanda och förbrukning på marknaden. Den omfattar en 3-cylindrig 1,2 liters turboladdad 130 hk bensinmotor som levererar 205 Nm i vridmoment, plus två elmotorer.

Sammanslaget ger hybriddrivlinan en förbrukning på 4,6 liter per 100 km (enligt WLTP) och upp till 110 mils körräckvidd. För en så stor bil med bensinmotor är bränsleförbrukningen verkligt imponerande och ur skatteperspektiv är det positivt med så få utsläppsgram som möjligt.

Blå Espace

Eftersom Espace blir en hybrid är batteriet självladdande. Bilen startar alltid på el och med det regenererande bromskraftsystemet kan du köra bilen i elektriskt läge upp till 80 procent av tiden i stadstrafik (Renaults egna siffror).

Hur väl den siffran stämmer tänker vi inte orda om, men det vi vet, till exempel från vår provkörning av nya Renault Arkana, är att Renaults hybridversioner kan köras på el förhållandevis långa sträckor (för hybrider), även i högre hastigheter. De växlar också fint mellan el- och bensindrift.

Avancerade säkerhetssystem

Säkerhetsmässigt har nya Espace uppdaterats med en mängd avancerade passiva och aktiva säkerhetssystem som ska skydda både passagerare och människorna runt bilen. Bilen kommer med 32 avancerade förarassistanssystem (ADAS) i tre kategorier: säkerhet, körupplevelse och parkeringshjälp.

Läs mer om nya Espace på Renaults hemsida

Renaults nya hybrid Espace kommer körandes på en väg mellan sanddyner

Mer information och en provkörning där vi till fullo testar nya Renault Espace kommer så fort bilen finns i Sverige. Som vanligt vid lanseringar av helt nya modeller dröjer det dock ett tag. Till 2024 närmare bestämt.

Vi längtar redan.

Redan nu går modellen emellerid att beställa för den som vill vara först med att äga en i Sverige. Espace kommer som standard med sju säten och har ett rekommenderat pris från 469 900:- för utrustningsnivån Techno och 519 900:- för Iconic.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2023-03-28

Relaterade artiklar

Ford introducerar en ny elbil – helelektriska Explorer

Ford har presenterat en ny elbil: Explorer. Bilen är byggd på en ren elbilsplattform och kombinerar tysk ingenjörskonst med självsäker amerikansk attityd.

Test av Volvo XC60 Recharge – vi provkör den populära laddhybriden

Vi provkör den populära laddhybriden Volvo XC60 Recharge T8 och testar vad bilen går för. Se bilder och läs vårt utlåtande här.

Test av Dacia Jogger: ”Världens bästa bil för priset”

Vi har provkört nya Dacia Jogger, en billig familjebil med plats för upp till sju personer. Den imponerar med flexibla egenskaper och förvånansvärt mycket komfort för pengarna.

Stort test: vi provkör Renault Megane E-Tech 100% electric

Den kompakta crossovern är rymligare än man först tror och imponerar med såväl modern design och välfungerande teknik som fantastiska köregenskaper.