Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Tips inför kontrollbesiktningen – 11 enkla saker att kontrollera

För att slippa få anmärkningar, så kallade två:or, på besiktningen finns det några saker du lätt kan kontrollera själv innan du åker dit. Har du åtgärdat dessa fel innan besiktningen slipper du få en anmärkning och behöver inte betala för efterkontroll eller att en verkstad släcker två:an.

Vi börjar med de absolut enklaste sakerna att kontrollera och åtgärda. Dessa saker får du ofta en anmärkning utan efterkontroll på. Det innebär att du måste åtgärda dem, men du behöver inte återvända till besiktningen för att göra en efterkontroll.

  1. Varningstriangel saknas
    Inför besiktningen är det bra om du letar rätt på varningstriangeln och lägger fram den väl synligt, exempelvis i bagageutrymmet. Om du inte har en varningstriangel måste du köpa en sådan.
  2. Oljenivån i motorn är för låg
    Någon dag innan du ska besiktiga, kontrollera att oljenivån i motorn är ok. Om den är för låg fyller du upp till rätt nivå.
  3. Slut på spolarvätska
    De flesta har koll på om de har spolarvätska eller ej, men det kan ändå vara bra att fylla på lite extra om det var länge sedan du gjorde det.
  4. Den löstagbara dragkroken är inte i bilen
    Har du en löstagbar dragkrok ska den vara med i bilen vid besiktningen. Inför besiktningen är det bra om du letar rätt på dragkrok och eventuell nyckel och lägger fram det väl synligt, exempelvis i bagageutrymmet
  5. Lyktor som inte fungerar
    Har du lampor på bilen som inte fungerar måste dessa bytas. Kom ihåg att kontrollera blinkers, skyltbelysning samt dim- och parkeringsljus. De lamporna är lätta att glömma.
Två personer som står på besiktningen och går igenom besiktningsprotokollet.
Undvik efterkontroll på besiktningen, fixa dessa saker innan.

Resterande punkter är lite större. Får du en tvåa på vissa av dessa måste du tillbaka till besiktningen för efterkontroll. Det innebär ännu fler utgifter du hade kunnat undvika.

  1. Däck med för dåligt mönsterdjup
    Om du har däck med ett mönsterdjup som inte är godkänt kommer du att få en tvåa eller i värsta fall körförbud på besiktningen. Ett godkänt mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm och 3 mm för vinterdäck.

    Mönsterdjupet ska mätas på flera ställen på däcket (eftersom det är sämsta djupet som räknas). Du mäter mönsterdjupet i däckens huvudmönster. Enklast är det med ett speciellt mönsterdjupsverktyg, men även en linjal eller tumstock fungerar. Du kan till och med använda en krona, bara du först mäter ut var 1,6 respektive 3 mm är. Läs mer om mönsterdjup.

    Vi hjälper dig gärna hitta nya däck till din bil. Självklart hjälper vi dig byta dem på befintlig fälg och balansera dem om du vill det. Klicka här för att komma till vår däckverkstad.
  1. Stenskott eller spricka i vindrutan
    Har du ett stort stenskott eller en spricka i vindrutan som sitter i siktfältet måste det åtgärdas, annars får du en tvåa på besiktningen.

    Ett stenskott kan du laga själv, men eftersom det kostar så lite i självrisk är det oftast billigare att låta en glasverkstad fixa det. Med vissa försäkringsbolag, eller om du har ett serviceavtal hos oss på Bilbolaget, är det helt gratis att få stenskott lagat. Läs mer om att laga stenskott.

    Har du en spricka i rutan måste tyvärr hela rutan bytas. Har du halv- eller helförsäkring betalar du enbart självrisken för detta, cirka 1500 kronor. Läs mer om att byta vindruta.
  1. Tuta som inte fungerar
    Bilens signalhorn, d.v.s. tutan, måste fungera för att din bil ska gå igenom besiktningen. Är du duktig kan du laga tutan själv, annars kan en verkstad hjälpa dig.
  2. Vindrutetorkare som ej fungerar
    Om du har spolarvätska men vindrutetorkarna inte fungerar kommer du tyvärr ändå få en anmärkning. Om bladen på vindrutetorkarna är dåliga behöver du bara byta dessa, det gör du enkelt själv. Om själva vindrutetorkarna inte fungerar alls eller om de ”hackar” sig fram behöver mekaniken kontrolleras och repareras. Är du duktig kan du göra detta själv, annars kan en verkstad hjälpa dig.
  3. Bilbälten som kärvar
    Även om ingen någonsin åker i baksätet måste alla bilens bälten löpa fritt, vara hela och fungera som de ska. På besiktningen uppskattar de om du spänt fast bilbälten bak, då ser de snabbt och smidigt att de fungerar. Har bältet bara vikts eller fastnat kan du lösa det själv. Skulle något bälte vara trasigt eller väldigt skadat behöver det bytas helt.
  4. Motorlampan lyser
    Om motorlampan lyser på besiktningen kommer du att få en tvåa med krav på efterkontroll. Detta gäller oavsett vad felet beror på. Vet du inte varför din motorlampa lyser kan du antingen köpa ett felkodsverktyg och försöka åtgärda felet själv, eller så lämnar du in din bil på verkstad för kontroll och reparation.

Lycka till på besiktningen!


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Relaterade artiklar Se alla

EU:s däckmärkning, vad betyder den?

Alla däck som säljs ska testas och märkas med något som kallas för EU däckmärkning. Men vad innebär egentligen märkningen och vad är skillnaden mellan A och E?

Så maximerar du din elbils räckvidd på vintern

Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får din elbil. Men det finns sätt för dig att maximera räckvidden på vintern. Vi berättar hur.

Tips till dig som mest kör korta sträckor med bilen

Diesel- och bensinbilar mår inte bra av att bara köras korta sträckor. Men oroa dig inte, det finns några saker du kan göra för att undvika kostsamma reparationer.

Låt oss berätta hur viktig din vindruta är

Din vindruta bjuder på mer än bara vacker utsikt. Den är en förutsättning för att aktiv körfältshjälp, avståndskontroll och autobroms ska fungera som det är tänkt.

Se alla