Tips inför besiktningen 2024 – 11 enkla saker att kontrollera

Visst grämer man sig alltid lite inför besiktningen av bilen? För att slippa få anmärkningar, så kallade två:or, finns det emellertid några saker du lätt kan kontrollera innan du åker dit. Har du åtgärdat dessa eventuella fel innan besiktningen slipper du få en anmärkning. Då behöver du inte heller betala för en efterkontroll. I den här artikeln får du 11 tips inför besiktningen, så att du slipper oroa dig så mycket.

Enligt 2023 års statistik från Bilprovningen har antalet personbilar med brister ökat jämfört med tidigare år. Hela 33,6 procent av närmare en miljon personbilar hade något fel, majoriteten resulterade dessutom i så kallade tvåor som kräver ombesiktning.

Var tredje bil får alltså nedslag på besiktningen. Sjukt!

Tänk om det fanns en lista på saker de kontrollerade på besiktningen. Vad enkelt det hade varit då. Då skulle man ju slippa oroa sig. Well, great news för dig, för det finns det! Den är ganska lång förstås, men vi har lustläst den åt dig och sammanfattat några av de vanligaste sakerna att få nedslag på.

Vassego, här får du 11 tips inför besiktningen.

I vår bilverkstad kan du släcka tvåor efter besiktningen
Så här glada blir de på besiktningen om du kommer med en åtgärdad bil. Eller åtminstone tror vi det. Man känner sig hur som helst så där glad när man åker därifrån utan anmärkningar, det är vi säkra på.

Vi börjar med de absolut enklaste sakerna att kontrollera och åtgärda inför bilbesiktningen. Dessa saker får du ofta en anmärkning utan efterkontroll på. Det innebär att du måste åtgärda dem, men du behöver inte återvända med bilen till besiktningen för att göra en efterkontroll.

Kontrollista inför besiktningen

1. Varningstriangel saknas

Inför besiktningen är det bra om du letar rätt på varningstriangeln och lägger fram den väl synligt, exempelvis i bagageutrymmet. Om du inte har en varningstriangel måste du köpa en sådan.

2. Oljenivån i motorn är för låg

Någon dag innan du ska besiktiga, kontrollera att oljenivån i motorn är ok. Om den är för låg fyller du upp till rätt nivå.

3. Slut på spolarvätska

De flesta har koll på om de har spolarvätska eller ej, men det kan ändå vara bra att fylla på lite extra om det var länge sedan du gjorde det.

4. Den löstagbara dragkroken är inte i bilen

Har du en löstagbar dragkrok ska den vara med i bilen vid besiktningen. Inför besiktningen är det bra om du letar rätt på dragkrok och eventuell nyckel och lägger fram det väl synligt, exempelvis i bagageutrymmet.

Det kan också vara bra om du testar att dragkroken går att sätta dit också, kanske sprayar lite 5-56 eller WD-40 på om den kärvar (rostlösare och universalsmörjmedel alltså). Bråkiga dragkrokar gillar de nämligen inte på besiktningen.

5. Lyktor som inte fungerar

Har du lampor på bilen som inte fungerar måste dessa bytas. Kom ihåg att kontrollera blinkers, skyltbelysning samt dim- och parkeringsljus. De lamporna är lätta att glömma.

Två personer som står på besiktningen och går igenom besiktningsprotokollet. Här får du tips inför besiktningen på saker att kontrollera och åtgärda.
Undvik efterkontroll på besiktningen, fixa dessa saker innan.

Brister som kräver ombesiktning

Resterande punkter är lite större. Dessa brister klassas som så pass allvarliga att din bil kanske inte får användas mer än nödvändigt innan felen har åtgärdats.

Får du en tvåa på vissa av dessa måste du alltså tillbaka till besiktningen för efterkontroll. Det innebär ännu fler utgifter du hade kunnat undvika.

6. Däck med för dåligt mönsterdjup

Om du har däck med ett mönsterdjup som inte är godkänt kommer du att få en tvåa eller i värsta fall körförbud på besiktningen. Ett godkänt mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm och 3 mm för vinterdäck.

Mönsterdjupet ska mätas på flera ställen på däcket (eftersom det är sämsta djupet som räknas). Du mäter mönsterdjupet i däckens huvudmönster.

Enklast är det med ett speciellt mönsterdjupsverktyg, men även en linjal eller tumstock fungerar. Du kan till och med använda en krona, bara du först mäter ut var 1,6 respektive 3 mm är.

Läs mer om mönsterdjup

Vi hjälper dig gärna hitta nya däck till din bil. Självklart hjälper vi dig byta dem på befintlig fälg och balansera dem om du vill det. Till vår däckverkstad

7. Stenskott eller spricka i vindrutan

Har du ett stort stenskott eller en spricka i vindrutan som sitter i siktfältet måste det åtgärdas, annars får du en tvåa på besiktningen.

Ett stenskott kan du laga själv, men eftersom det kostar så lite i självrisk är det oftast billigare att låta en glasverkstad fixa det. Med vissa försäkringsbolag är det helt gratis att få stenskott lagat.

Har du en spricka i rutan måste tyvärr hela rutan bytas. Har du halv- eller helförsäkring betalar du enbart självrisken för detta, cirka 1500 kronor.

Läs mer och boka tid i vår glasverkstad

8. Tuta som inte fungerar

Bilens signalhorn, d.v.s. tutan, måste fungera för att din bil ska gå igenom besiktningen. Är du duktig kan du laga tutan själv, annars kan en verkstad hjälpa dig.

9. Vindrutetorkare som ej fungerar

Om du har spolarvätska men vindrutetorkarna inte fungerar kommer du tyvärr ändå få en anmärkning. Om bladen på vindrutetorkarna är dåliga behöver du bara byta dessa, det gör du enkelt själv.

Om själva vindrutetorkarna inte fungerar alls eller om de ”hackar” sig fram behöver mekaniken kontrolleras och repareras. Är du duktig kan du göra detta själv, annars kan en verkstad hjälpa dig.

10. Bilbälten som kärvar

Även om ingen någonsin åker i baksätet måste alla bilens bälten löpa fritt, vara hela och fungera som de ska. På besiktningen uppskattar de om du spänt fast bilbälten bak, då ser de snabbt och smidigt att de fungerar.

Har bältet bara vikts eller fastnat kan du lösa det själv. Skulle något bälte vara trasigt eller väldigt skadat behöver det bytas helt.

11. Motorlampan lyser

Om motorlampan lyser på besiktningen kommer du att få en tvåa med krav på efterkontroll. Detta gäller oavsett vad felet beror på.

Vet du inte varför din motorlampa lyser kan du antingen köpa ett felkodsverktyg och försöka åtgärda felet själv, eller så lämnar du in din bil på verkstad för kontroll och reparation.

Sammanfattning: checklista inför besiktningen

Inför besiktningen kan det vara bra att ha dessa tips i åtanke. För att inte glömma något kan du använda dessa punkter som en checklista så att du kommer ihåg att kontrollera och åtgärda dessa 11 saker. Lycka till!

  1. Varningstriangel saknas
  2. Oljenivån i motorn är för låg
  3. Slut på spolarvätska
  4. Den löstagbara dragkroken är inte i bilen
  5. Lyktor som inte fungerar
  6. Däck med för dåligt mönsterdjup
  7. Stenskott eller spricka i vindrutan
  8. Tuta som inte fungerar
  9. Vindrutetorkare som ej fungerar
  10. Bilbälten som kärvar
  11. Motorlampan lyser

Är du osäker på när det är dags för din bil? Här berättar vi när du ska besikta bilen och vilka regler som gäller.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2024-03-27

Bilbolaget

2022-03-16

Relaterade artiklar Se alla

Regler för dimljus – då får du använda dem

Är du en av de som är osäker på hur dimljus får användas? Vi berättar vilka regler som gäller och visar hur symbolerna för dimljus ser ut.

Regler för parkeringsljus – så använder du dessa

Vet du hur parkeringsljus ska användas? Vi berättar när och hur dessa positionsljus ska användas samt hur symbolen ser ut. Experten svarar.

Expertens svar om bilservice – allt du behöver veta

Bilservice är viktigt, det vet vi alla. Men hur ofta ska man göra det, vad ingår och vad kostar det? Det berättar vi för dig.

Då ska du besikta bilen – regler 2024

När och hur ofta du ska besikta bilen beror på hur gammal den är. Vi berättar vilka regler som gäller och när du ska besikta just din bil.

Se alla