Vi testar Ford Mustang Mach-E, följ med när vi provkör

”En elbil som sticker ut och motsvarar alla förväntningar.” Så beskriver Niclas på Bilbolaget nya Ford Mustang Mach-E när vi provkör den en solig vårdag i Sundsvall. Klart är att den bjuder på en hel del pigghet och sportighet, samtidigt som den faktiskt passar utmärkt som vardagsbil även för en barnfamilj. Kanske är det också därför den säljer så pass bra, dess flexibla egenskaper gör att den lockar en stor kundgrupp. Häng med när vi provkör för att se om den kan vara något för dig.

I november 2019 presenterades nya Ford Mustang Mach-E för världen. Det var då 55 år sedan Ford utvidgade Mustang-familjen senast, så ett generationsskifte var kanske på tiden. Och vilket generationsskifte det blev – en helt elektrisk Mustang.

Tre Mach-E på parkering i solen
Här står de på rad och väntar på att bli testade, våra tre Ford Mustang Mach-E.

En elektrisk Mustang?

Ingen V8, inget muller, inga avgaser. Något som fortfarande, snart tre år senare, tydligen gör folk förbannade. Åtminstone om man ser till kommentarerna på Fords Instagramkonto, varje gång de publicerar en bild på den nya el-Mustangen. Ganska underhållande faktiskt.

Blev du genast nyfiken, vill poppa popcorn och läsa om hur griniga folk kan vara på sociala medier? Låt oss bjuda på Fords officiella Instagram. Lova att du kommer tillbaks och läser klart här sen, okej?

– Vissa tycker såklart att Mustang-bilar ska vara V8:or och mullra, men tekniken går ju framåt. Även den typen av bilar utvecklas och blir elektrifierade. De flesta som provkör tycker att det är något positivt. Det är ju fortfarande en hejdundrande bil med oerhört mycket go, berättar Niclas Persson, säljare på Bilbolaget i Sundsvall.

Niclas står framför tre Ford Mach-E och ser ledsen ut
Niclas min när man säger att Ford Mach-E inte är en riktig Mustang. Det skulle såklart vi aldrig säga dock, vi vet bättre.

Stort intresse från omvärlden

Även om Ford Mustang Mach-E lanserades redan 2019 dröjde det till 2021 innan de första bilarna kom till Sverige. Förseningarna till trots är den alltså här nu och intresset för bilen i Sverige har varit stort.

– Jag var faktiskt väldigt skeptisk när jag såg bilderna men när jag såg den i verkligenheten och fick provköra var det ett stort ”wow”. Jag trodde i ärlighetens namn inte den skulle sälja så pass mycket som den gör, erkänner Niclas.

Och kanske är det precis just den där wow-känslan som Niclas sätter ord på som gör Ford Mach-E till en så populär bil. Men nu har vi lite för bråttom. Låt oss börja titta på bilen från utsidan.

Blå Ford Mach-E GT AWD parkerad utanför Bilbolaget
Mustang Mach-E GT. Hög och lång motorhuv samt ikoniska lyktor med tre staplar. Den trogne Mustang-kännaren kan direkt identifiera flera klassiska designelement på den nya elbilen.

Ikonisk design, anpassad efter folks behov

Designteamet som ritade nya Mach-E har tagit fasta på de ikoniska Mustangformerna och har skapat en modern elbil som känns både sportig och klassisk. Den höga och framträdande fronten med mjuka former och lång motorhuv känner vi igen från 2010-talets Mustang GT-design. Detta kombineras med en sluttande taklinje och stilrena aerodynamiska former som ger bilen dess sportiga utseende.

– Det är verkligen en jävligt snygg bil, säger Niclas och vi låter svordomen passera, den är trots allt svordomssnygg.

Det som främst särskiljer Mach-E:n från dess föregångare är att bilen inte har några handtag. Istället lyser en knapp på dörrsidan upp när du närmar dig med nyckeln, eller mobilen om du synkroniserat den, och med ett enkelt knapptryck öppnas dörren.

Med en knapptryckning öppnas dörren på nya Ford Mustang Mach-E
Med en knapptryckning öppnas dörren på nya Ford Mustang Mach-E

Inte heller har bilen något luftintag i grillen. Detta eftersom det inte finns någon traditionell motor att kyla. Istället sitter där en slät platta prydd med Mustangs ikoniska ponny-emblem.

En parentes här är att det är tydlig visuell skillnad i fronten mellan Mach-E och Mach-E GT. Vanliga Mach-E har en enfärgad platta medan GT-variantens platta är prydd med ett kolfiberliknande mönster (som på håll ser ut som ett traditionellt luftintag). Scrolla ner ett par bilder till den röda bilen så ser du skillnaden från den blå ovan. Vilken gillar du mest?

– Mustangmärket är givetvis en grej. Det är en iögonfallande bil som väcker ha-begär. Med märket i fronten anspelar den på känsla och passion. Det är mycket det den säljer på, säger Niclas.

V8-ljud och direkt acceleration i perfekt harmoni

Än körmässigt då? Det är ju trots allt en Mustang. Ja, den saken märker när man sätter sig i förarstolen. Liksom alla elbilar reagerar den direkt med kraftfull acceleration, något som gör den ruskigt rolig att köra.

Samtidigt vill man ju ha det bästa av två världar och ska vi på något sätt hålla med i Instagramkritiken ger det kanske inte riktigt samma känsla i magen när man inte hör mullret från de kraftfulla V8-motorerna. Well, Ford hade inte varit Ford om de inte också tänkt på den saken.

– I menyn kan du slå på något som kallas för framdrivningsljud. Det är ett konstgjort motorljud som hörs inne i kupén när du gasar. Lite roligt ändå, man är ju svag för V8-ljudet, säger Niclas och skrattar.

Niclas ser glad utan medan han provkör Ford Mustang Mach-E
– Det finns många fördelar med nya Mach-E, men till syvende och sist är det känslan när man kör som är grejen. Få bilar är så roliga som den här, säger Niclas och ler.

Blev du sugen på att provköra och höra ljudet själv? Boka provkörning här.

Högsta betyg i Euro NCAP:s säkerhetstester

Vid körning ger bilens låga tyngdpunkt en oerhört stabil väghållning, även om den kraftfulla accelerationen faktiskt får bilen att tappa lite fäste på bakhjulen när vi trampar gaspedalen i botten. En del av charmen, menar vissa som provkört, medan andra inte är lika förtjusta.

– Jag har kört den fyrhjulsdrivna varianten hela vintern och har aldrig känt mig otrygg. Den har fått fem stjärnor i Euro NCAP:s oberoende säkerhetstester och jag tycker den har bra fäste även på norrländska vintervägar, så länge man låter bli att provocera och trycka gasen i botten förstås, säger Niclas och skrattar. Han tillägger:

– Den har dock fått en del kritik för att vara sladdbenägen. Därför har Ford släppt en uppdatering för att åtgärda detta.

Röd Ford Mustang Mach-E som körs på vintervägar i Norge
Snöiga vägar är inget problem för fyrhjulsdrivna Ford Mach-E.

Upp till 61 mils räckvidd

Ford Mustang Mach-E kommer i flera olika utföranden och finns bland annat med två olika storlekar på batteri: standard range på 70 kWh och long range på 91 kWh. Du kan även välja om din Mach-E ska vara bakhjulsdriven och ha en elmotor eller om den ska vara fyrhjulsdriven och då ha dubbla motorer. Beroende på hur du kombinerar dessa val får du en räckvidd på mellan 400 och 610 km enligt WLTP.

– Längst räckvidd, 610 km, får du om du väljer bakhjulsdrivna Mach-E med long range-batteriet. Kortast räckvidd, 400 km, har Mach-E AWD med standard range-batteriet, berättar Niclas.

Sist i artikeln kommer en tabell som jämför alla de olika alternativen. Klicka här för att hoppa direkt dit.

Bromskraftåtervinning och smarta laddförslag

Räckvidden för Ford Mustang Mach-E maximeras genom regenerativ bromskraftåtervinning. Funktionen one pedal drive, som innebär att bilen bromsar när du släpper gaspedalen, hjälper bilen återvinna energin effektivt.

– I stadsmiljö och vid landsvägskörning är one pedal drive och regenerativ bromskraftåtervinning superbra. Det är ett väldigt bekvämt sätt att köra på eftersom man i princip bara använder en pedal, berättar Niclas.

Blå Ford Mustang Mach-E GT rullar fram på gatan i ett villaområde
”Den är snygg, är oerhört trevlig att köra och kombinerar på ett utmärkt sätt sport och funktion.”

Ska du ut på långresor kan bilens smarta system berätta för dig precis när du behöver ladda, och var du ska göra det. En trygghet för den som känner sig lite orolig över allt vad räckvidd och laddning heter.

– Om du aktiverar navigeringen använder bilens uppkopplade system realtidsdata för att beräkna din räckvidd. Den tittar på väderlek, trafikförhållanden, din körstil och hur mycket av resan som består av uppför- och nerförsbackar. Baserat på den informationen får du tips på var du ska stanna och ladda samt hur lång tid det kommer ta. Utmärkt på långresor, berättar Niclas som tog sin Mach-E från Sundsvall till Öland förra sommaren.

Vill du lära dig mer om räckvidd och laddning? Besök vår sida » Räckvidd

Olika körlägen baserat på ditt humör

Under provkörningsturen visar Niclas en av de mest uppskattade funktionerna man som förare bjuds på i Ford Mustang Mach-E: de olika körlägena. Inget nytt kanske, de senaste tio åren eller mer har möjligheten att välja olika körlägen funnits i de flesta bilar. Det brukar handla om bland annat Eco, Comfort och Sport men skillnaderna är kanske inte alltid så stora. I Mustangen, däremot, märks det tydligt vilket körläge du valt.

Mjukt och följsamt glider Mustang Mach-E fram på landsvägarna
Tyst, mjukt och följsamt eller snabbt som en Bond-bil? Du väljer hur din Mustang ska bete sig.

– Du kan aktivera Whisper för en mjuk och tyst körupplevelse eller dess raka motsats, Untamed, för att verkligen känna den pigga Mustangupplevelsen. Bilen blir då mycket mer reaktiv, den känns sportigare och vassare. Och mitt emellan de båda har du Active, ett körläge som lämpar sig väl för vardagsresorna, säger Niclas och fortsätter:

– Oavsett om du vill uppleva Mustangen i dess sportiga, pigga form eller om du vill njuta av den lugna, tysta upplevelsen som elbilar erbjuder finns alltså ett körläge för dig.

Rymlig kupé, bra förvaring och stora skärmar

Invändigt känns kupén påkostad och bekväm. Allt känns rejält, från rattens tjocklek till sätenas välvning. Det finns gott om utrymme för såväl passagerare som förvaring och som vuxen sitter du utan att behöva tränga ihop dig i baksätet.

Trots bilens sluttande tak rymmer bagageutrymmet i Ford Mach-E drygt 400 liter och eftersom bilen inte har någon förbränningsmotor får du ytterligare 81 liters förvaring i det främre bagageutrymmet.

Bilbarnstol i baksätet på en blå Mach-E
Det kanske inte är exakt såhär Ford vill profilera Mach-E, men många av Niclas kunder köper den nya Mustangen för att ha som hela familjens bil.

– Det är kanske inte en bil för hundburen men i övrigt har den gott om förvaringsutrymme och funkar bra även för en barnfamilj med stort behov av plats, säger Niclas.

Invändigt kan man inte heller låta bli att reagera på den rejält stora skärm som imponerar med enastående klarhet och kontrast. Mach-E får dessutom beröm för att ha en av de enklare skärmarna vi sett på länge, både vad gäller tydlighet och i hur den navigeras. Storleken på mittenskärmen, med sina 15,5 tum, får dessutom allt annat att verka fjuttigt.

– Förardisplayen är väldigt tydlig och visar bland annat räckvidden och batteriets procent i realtid, den aktuella hastigheten, farthållarinformation och navigeringsinstruktioner. Den känns väldig stilren och renodlad, det är inte en massa onödig info som visas där, säger Niclas.

Bild fotograferad utifrån på Mach-E:s interiör med de två stora displayerna som förenklar körandet
Med två stora och tydliga skärmar känns Mach-E modern och smart.

En sportig elbil för vardagsglädje

Hur ska vi då sammanfatta upplevelsen av att provköra Ford Mustang Mach-E? Det som sticker ut är den sportiga och roliga körkänslan samtidigt som bilen till fullo känns praktisk och rymlig nog för att ha som familje- eller vardagsbil. Det är trots allt en Ford Mustang – med allt det märket får en att känna i form av lyx, fart och passion – men förpackat på ett helt nytt sätt.

Niclas sätter ord på det vi känner:

– Det är den första Mustangen någonsin som kommit i vardagbilsformat och kunderna älskar det. Ford har sålt bilar i mer än 100 år, de vet vad de håller på med. Även om de inte kan förutspå framtiden har de verkligen gjort en bra satsning med Ford Mustang Mach-E.

Sammanfattning

Ja, det må ha tagit dem 55 år att skapa en ny Mustang, men vi kan bara säga att det var värt väntan. Eller ja, varken Niclas, skribenten eller fotografen var födda vid förra lanseringen, men ändå.

Den är oerhört trevlig att köra. Den är gedigen, känns stabil, trygg och rejäl. Det är en välbyggd bil och den bjuder på körning i absolut toppklass. Vi nöjer oss så.

Läs mer om Mach-E på Fords hemsida

Tre olika varianter av Ford Mach-E: RWD, AWD och GT

Olika varianter av Ford Mustang Mach-E

  • Mach-E RWD
    En elmotor, bakhjulsdrift och upp till 610 km räckvidd. Modellen för dig som vill ta dig långt på en laddning. Finns med standard och long range-batteri på 70 respektive 91 kWh.
  • Mach-E AWD
    Snabbare acceleration och sportigare körning med dubbla elmotorer och permanent fyrhjulsdrift som ger kraft till både fram- och bakaxlarna. Finns med standard och long range-batteri på 70 respektive 91 kWh.
  • Mach-E GT
    Enastående prestanda och matchande utseende som väcker uppmärksamhet. Kommer med fyrhjulsdrift och long range-batteri på 91 kWh. Med vridmoment på 860 Nm är Mach-E GT inte bara den kraftfullaste modellen i Mustang Mach-E-serien, den är också den snabbast accelererande medlemmen i hela Ford Mustang-familjen i Europa. Take that, elbilshatare.

Mach-E i siffror

VariantStyrkaRäckvidd*Förbrukning*
Mach-E RWD, Standard Range269 hk, 198 kW440 km17,2 kWh/100 km
Mach-E RWD, Long Range294 hk, 216 kW610 km16,5 kWh/100 km
Mach-E AWD, Standard Range269 hk, 198 kW400 km19,5 kWh/100 km
Mach-E AWD, Long Range351 hk, 258 kW540 km18,7 kWh/100 km
Mach-E GT AWD, Long Range487 hk, 358 kW500 km20,0 kWh/100 km
*Baserat på fulladdat batteri. Max räckvidd enligt WTLP.

Video: vi provkör Ford Mustang Mach-E

Får du inte nog av Fords Mach-E? Kolla på videon från provkörningen.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2022-04-27

Relaterade artiklar

Höjd malusskatt och sänkt bonus – nya regler 2022

Nya regler för Bonus Malus gör att gränsen för hur mycket CO2 en bil får släppa ut sänks. Nya bensin- och dieselbilar blir dyrare att äga.

Fördelar med elbilar

Det finns många fler fördelar med elbilar än bara miljöaspekten. Elbilar är bland annat tystare, accelererar snabbare, är billigare att köra, kräver mindre underhåll och är bonusberättigade.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider och hybrider har alla batterier som kan driva bilen. Skillnaden är om de också har en bensin- eller dieselmotor och om de går att ladda.

11 myter om elbilar

De har kort räckvidd, är bara för stadsbor och tar lång tid att ladda. Myterna om elbilar är många, men vilka är sanna och vilka är falska? Häng med när vi reder ut några av de vanligaste elbilsmyterna.