Bra att veta

Bra däck är inte alltid samma sak som rätt däck!

Vilket däck är bäst? Inget däck är bäst på allt. Ett nytt däck är en kompromiss mellan olika önskemål om egenskaper. Vad som är ett bra eller ett dåligt däck handlar till största delen om hur det används och på vilken bil det sitter. Det betyder också att skillnaden mellan ett bra och ett dåligt däck oftast inte syns på utsidan. Ett välkänt premiumdäck ligger alltid i framkant när det gäller utvecklingen och är alltid ett tryggt val.

Tid för vinter- respektive sommardäck

I Sverige måste vi enligt lag ha vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars, när det råder vinterväglag. Drar du släpvagn gäller kravet även denna. Dubbdäck är tillåtna generellt mellan den 1 oktober och 15 april.

Mönsterdjup

Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 mm, sommardäck 7-8 mm. Lagen kräver minst 1,6 mm på sommardäcket och 3 mm på vinterdäcket. Måttet ska tas på det sämsta stället. Bra att veta är att vattenplaningsrisken ökar dramatiskt när mönstret på sommardäcken kommer ner till 3 mm. Detsamma gäller bromsförmågan på våt vägbana. Vinterdäck som har mindre än 5 mm mönsterdjup är heller inte längre att betrakta som vinterdäck.

Boka tid för hjulskifte och däckhotell här >>


Vad är ett bra däck och vad är ett dåligt däck?

Örjan berättar vad du kan hålla utkik efter. Är du osäker så får du gärna höra av dig till oss så hjälper vi dig med det.

 


Kör säkert i vinter

Bilbolagets expert ger dig tipsen för att välja rätt vinterdäck:
– Det gäller att ha koll på däckens status om du vill slippa utslitna vinterdäcks otrevliga överraskningar när halkan slår till.
– Däcken är bilens enda yta mot marken och för att köra säkert i vinterväglag behöver du ha koll på att dina däck fungerar som de ska, säger Daniel Gidlund på Bilbolaget i Sundsvall.

Läs hela artikeln här >>