Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget rekryterar nytänkande servicemarknadschef: ”Affärsdriv går före erfarenhet från branschen”

Att driva och jobba på bilverkstad är inte vad det en gång var. Branschen har förändrats och kundernas beteende lika så. Idag är allt fler bilar elektrifierade, saker säljs och bokas online, allt ska gå fortare och kunderna ställer högre krav. På Bilbolaget jobbar man aktivt för att inte bara hänga med i utvecklingen – man vill leda den. Till området servicemarknad rekryterar man nu en chef vars uppdrag till mångt och mycket blir att gå i bräschen för denna utveckling. ”Man måste ha ett enormt affärsdriv”, säger VD Magnus Roslund.

Efter att ha läst ingressen kan man lätt tro att den nuvarande servicemarknadschefen bränt ut sig. Så är dock inte fallet, det finns ingen anledning att bli avskräckt redan.

Fredrik Harrvik, som idag har rollen som servicemarknadschef på Bilbolaget i Sundsvall och Timrå, ska nämligen få ännu mer att göra. Han ska bli platschef på ett av bolagets senaste förvärv: Toyota Center i Birsta. Numera heter det dock Bilinorr – det namn Toyota-grenen av Bilbolaget fått.

– Det är tydligt att Bilbolaget verkligen värnar om sina anställda och låter dem växa. Jag är superglad över den här chansen och ser fram emot att fortsätta utvecklas inom bolaget, säger Fredrik.

Men nu hamnade vi off topic. Låt oss fokusera på det lediga jobbet som servicemarknadschef på Bilbolaget.

Totalansvar för servicemarknaden

I området servicemarknad ingår Bilbolagets person- och transportbilsverkstäder, butik och bildelar, glas- och däckverkstäder, skadecenter med plåt och lackering samt de två fristående delarna Tanka och Tvätta. Man arbetar i huvudsak med märkena Volvo, Ford, Renault och Dacia.

I Sundsvall och Timrå tillsammans handlar det om avdelningar som sysselsätter omkring 85 personer. Till och med april i år har man omsatt 83 miljoner kronor, så det är ingen liten apparat.

– När jag berättar att jag är servicemarknadschef säger alla ’Vad gör en sådan?’, säger Fredrik och skrattar.

”Jag har förklarat för min 4-åring hemma att det är Fredrik som ser till att alla bilar får däck och att de lagas om de gått sönder.” säger Magnus och skrattar. Som ni ser är det en sanning med modifikation. Det är teknikerna som ser till att bilarna lagas, Fredrik sitter mest och mailar. Men okej då.

Rollen som servicemarknadschef innebär att man har totalansvar för servicemarknaden. Du kommer ha budget- och resultatansvar samt övergripande personalansvar, även om du leder tillsammans med respektive verksamhetsområdes avdelningschef.

Läs mer om tjänsten i platsannonsen

Tjänsten innefattar både små frågor om den dagliga driften och utvecklande arbete med stort eget ansvar. Det kräver att du är både här och nu, samtidigt som du har möjlighet att tänka visionärt och leda en verksamhet mot ett långsiktigt mål.

– Det är en bra idé att ha en grundplan att arbeta efter, för vardagen och årstiderna kommer med egna utmaningar. Det är så mycket som händer varje dag och viljorna är många: generalagenter, ledningsgrupper, koncernen, försäkringsbolag, revisorer och medarbetare. Under den anstormningen gäller det att ha en stadig grundplan, säger Fredrik och tillägger snabbt:

– Som dock är flexibel.

”Det kommer krävas en enormt stor dos av nytänkande”

Ja, flexibilitet och förmåga att tänka nytt är ledord för denna tjänst. Det handlar om att driva bolaget, kanske hela bilhandeln, framåt i en väldigt föränderlig bransch.

– Det kommer krävas en enormt stor dos av nytänkande, säger företagets VD Magnus Roslund och stannar upp i tanken. Han är tyst i några sekunder innan han fortsätter:

– Man behöver ett stort affärsdriv. Verkstad är inte vad det en gång var. Det är inte bara ett ställe där man lagar bilar, det är så mycket mer. Därför behöver man också vara förändringsbenägen. Väldigt förändringsbenägen, till och med.

Magnus ser bekymrad ut
Bild tagen i exakt det ögonblick då Magnus inser hur stor förändring bilbranschen verkligen står inför och får lite panik. Richard Risberg, kundmottagare i verkstaden, är däremot lika glad och bekymmersfri som vanligt.

Ja, bilbranschen har onekligen förändrats och på verkstaden handlar det bland annat om att kunderna kommit närmare verksamheten. Något som ställer stora krav på teknikernas sociala förmåga och som gjort kundnöjdhet till en viktig punkt på chefernas agenda.

– Jag tror att om man ska leda servicemarknad måste man tycka att det är bland det roligaste i världen att göra kunder nöjda. Det måste genomsyra hela verksamheten, från tekniker ända ut till min roll, säger Fredrik.

Magnus förklarar:

– På alla avdelningar måste vi leverera kundvård i världsklass, annars väljer kunderna någon annan. Så rörlig är marknaden idag och folk är inte märkeslojala på samma sätt som förr. Detta gäller precis lika mycket på servicemarknad som vid nyförsäljning. Det är till syvende och sist egentligen verkstaden som säljer nästa bil.

Jobba lyhört, nära verksamheten

När vi frågat några av de 85 personer som ingår i servicemarknad vad de tycker är viktigt hos en chef är det ett ord som upprepas: lyhördhet. Det handlar trots allt om åtta olika verksamhetsområden där alla har egna utmaningar.

– Även om rollen innefattar mycket strategiskt arbete måste man vara nära verksamheten. Det viktigaste är inte att du kan verkstad och att laga bilar, det har vi andra som kan. Det viktiga är att du kan leda och fördela arbetet på ett resultatfokuserat sätt. För att kunna göra det måste du vara lyhörd, säger Magnus.

Det handlar helt enkelt om att arbeta agilt och använda allas kapacitet. Och att värna om sin personal och den kompetens de besitter.

– Man får inte leda med skygglappar. Man måste gilla att lyssna på andra och vara verkligt intresserad av sin personals utveckling. Det är en stor organisation med mycket sakkunnigt folk och experter ute i verksamheten. Det gäller att nyttja den kunskapen och vara lyhörd innan man fattar beslut.

VD Magnus Roslund utanför Bilbolaget i Sundsvall
Magnus, något mer optimistisk inför framtiden.

Tidigare erfarenhet

De här tankarna om att arbeta agilt, med kunden i fokus och rum för ständig utveckling, gör att Bilbolaget tänkt om när det kommer till krav på tidigare erfarenhet när man nu rekryterar servicemarknadschef.

– Man måste inte alls vara expert på ’det och det och det’ för att göra ett bra jobb som servicemarknadschef. Det viktiga är att man har god kunskap om affärer, har stort engagemang och är en erfaren ledare. Jag tror att det finns vinning i att ha erfarenhet från att leda industri, verkstad eller ha någon form av bilintresse, men det är inte ett krav, säger Magnus.

Han avslutar med tämligen dramatiska ord, som också får tala för den spännande utmaning som väntar nästa servicemarknadschef:

– Vi ställer inga speciella krav på branscherfarenhet eftersom bilbranschen är så föränderlig just nu. Jobbar man som man har gjort tidigare kommer man inte att finnas kvar som företag framöver.

Är det just dig vi beskrivit i den här artikeln? Läs mer och sök jobbet som servicemarknadschef idag. Eller känner du någon som du tror skulle göra ett bra jobb hos oss? Tipsa dem gärna. Varje tips belönas med en stjärna hos bilgudarna. Det är sådana stjärnor som gör att man slipper få punka på långresan osv.

Bilbolaget

2022-05-24

Relaterade artiklar

Nu kan du provköra och köpa Polestar i Gävle och Sundsvall

”Intresset har varit stort och många vill provköra Polestar. Det märks att folk längtat efter att märket ska etablera sig längre norrut.”

Bilbolaget firar 90 år – men har inga planer på att sakta ner

Vi har en lång & stolt historia, men fortsätter blicka framåt. För oss är 90 år en milstolpe på en väg vars fartskyltar vi inte hinner se.

Bilbolaget växer med Polestar

Bilbolaget blir partner till det svenska prestandabilsmärket Polestar. Från 1 mars finns Polestar på anläggningarna i Gävle och Sundsvall.

Bilbolaget Personbilar växer med Hyundai

Bilbolaget förvärvar Dahlqvist Bil i Norr, återförsäljare av Hyundai i Luleå. Tillträdet förväntas ske 1 mars 2024. I juli börjar Bilbolaget även sälja Hyundai i Sundsvall & Gävle.