Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget söker marketing automation specialist letar efter en driven digital kommunikatör som gillar utveckling

Bilbranschen står inför stora förändringar och en sak är säker, Bilbolaget tänker inte stå vid sidan om och titta på. Målet är att vara ledande i den digitala utvecklingen och att skapa framtidens bilaffärer. Därför rekryterar man nu ytterligare en digital nyckelperson till marknadsavdelningen – en marketing automation specialist vars uppdrag blir att skapa effektiva kampanjer och automatiserade flöden för att driva trafik och konvertering.

Den här artikeln har några månader på nacken, så tjänsten har blivit tillsatt. Känner du att vi verkar vara ett kul gäng som du skulle vilja jobba med får du gärna skicka in en spontanansökan.

På Bilbolaget började det hela för drygt två år sedan när man bestämde sig för att man ville ligga i framkant och driva utvecklingen mot framtidens affärer.

– Förenklat tycker vi att det är ofantligt roligt med utveckling. Ser vi bra lösningar i andra branscher blir vi taggade och vill skapa lika bra, eller bättre, lösningar hos oss. Därför har vi rekryterat nyckelpersoner och byggt om organisationen för att kunna utveckla istället för att bara följa efter, säger Robert Lipskog, VD på Bilbolaget i Gävleborg.

För att fortsätta denna utveckling vill man nu rekrytera ytterligare en driven och ambitiös person till marknadsavdelningen. En avdelning som idag består av ett litet, dynamiskt in-house team där man jobbar med allt från digital marknadsföring till affärsutveckling.

– Det är ett snabbjobbat gäng som vågar prova nya saker och skapar sådant som sticker ut, säger Robert.

– Det är härligt att se att marknadsavdelningen vågar göra nya saker, säger Robert och ler finurligt, ungefär som om han just kom på en ny galen grej att testa.

Från traditionell till modern marknadsavdelning

Under förra året påbörjade Bilbolaget även en omorganisation av marknadsavdelningen. Man har gått från att vara en traditionell avdelning som servat organisationen till att fokusera på kundresan, affären och att skapa relationer.

– Vi har satsat mycket på content för att bli relevanta och erbjuda kunderna innehåll som intresserar dem. Istället för att pusha ut innehåll som organisationen vill dela har vi en contentansvarig som, tillsammans med teamet, skapar innehåll baserat på vad kunderna vill veta, berättar Tina Möller, kommunikationschef på Bilbolaget.

Hon fortsätter:

– För många har det här faktiskt varit en ganska obekväm omställning. Vi har fått många frågor om varför man inte syns överallt längre. Jag har då förklarat att det viktiga inte är att alla ser våra annonser, utan att rätt personer ser våra annonser och att de gör det vid rätt tillfälle.

Uppdraget: skapa effektiva kampanjer i digitala kanaler

Ja, och precis här kommer kanske du, eller någon du känner, in i bilden. Nu söker nämligen Bilbolaget en specialist inom marketing automation.

– Vi vill utöka vårt team med en driven digital marknadsförare. Personen ska, tillsammans med vår affärsutvecklare och ledare från verksamheten, bygga upp vår marketing automation-strategi och med hjälp av kartlagda kundresor bygga automatiska flöden i e-post, sms och sociala medier.

Tina fortsätter:

– Uppdraget inkluderar även att arbeta med digitala medieköp och att arbeta med konverteringsoptimering tillsammans med vår webbutvecklare. Ur ett större perspektiv handlar det alltså om att att skapa effektiva kampanjer i digitala kanaler för att driva trafik och konverteringar.

Ungefär hur vi tänker oss att det kommer bli framöver när den här tjänsten tillsatts.

Kundens upplevelse i fokus

Även om man i Bilbolagets lokaler nu vant sig vid att se bevis på att företaget satsar på digital utveckling är digitaliseringen i sig egentligen inte målet. Det man vill är att skapa anpassade kundresor och vara ständigt relevant, oavsett kanal.

– Vi tror väldigt mycket på omnikanaler och att skapa personaliserade kundupplevelser. Målet är inte att sälja allt på nätet, men däremot att finnas där för dem som vill det. Hur man än väljer att möta oss ska man få samma känsla av Bilbolaget.

Ett exempel är i nya affärsområdet Däcka. Där kommer man erbjuda kunder möjlighet att handla däck och fälg direkt online eller traditionellt i butik.

– Däcka blir vår första e-handel i organisationen och hela marknadsteamet kommer att bli involverade i både utveckling och lansering samt fortsatt marknadsföring. I och med att Däcka är en nysatsning kommer det också att öppnas flera möjligheter inom marknadsområdet framåt. Perfekt för den som vill vara med och utvecklas, såväl kunskapsmässigt som karriärmässigt, på sin arbetsplats, säger Tina och ler.

Läs mer om Däcka

”Kan man göra på ett annat sätt?”

Bilbranschen befinner sig just nu i det digitaliseringsskifte som många andra branscher gjorde för tio år sedan. Robert beskriver det som att branschen varit förskonad från stora förändringar och förklarar att folk köpt och ägt bil på samma sätt i årtionden. Tills nu.

– Det som händer nu är att allt förändras samtidigt. Sättet att köpa bil på, hur man servar bil och vad man förväntar sig av kontakten med bilhandlare, allt förändras. Det är kunderna som styr denna utveckling och vi behöver jobba dagligen för att fortsätta vara lyhörda och våga göra saker på sätt vi aldrig gjort förr.

Katt som inte vill lämna sin box
*Bildgooglar ”Think outside the box”. Får upp gullig katt som verkligen inte vill lämna sin trygga låda. Är inte alls vettig för att beskriva Bilbolagets nytänkande arbetssätt. Väljer ändå bilden på katten.*

Just att våga göra saker på sätt man aldrig gjort förr är lite marknadsavdelningens signum. Mer eller mindre dagligen ställs frågan ”Kan man göra på ett bättre sätt?”. Det finns ingen riktig box att hålla sig inom och man får chans att utmana det traditionella med stöd från nytänkande chefer.

– I ett utvecklingsarbete finns inte alltid fasta ramar. Även om teamet jobbar tätt tillsammans för att hitta de bästa lösningarna måste man också vara självgående, säger Tina och fortsätter:

– Viktigast av allt är att du har ett kommersiellt tankesätt och en ambition att utveckla vår verksamhet i en så positiv riktning som möjligt.


Om du läste hela vägen hit känns det verkligen som att du gillar vår grej. Skicka in en spontanansökan vettja, sådant gillar vi.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2022-06-03

Relaterade artiklar

Nu kan du provköra och köpa Polestar i Gävle och Sundsvall

”Intresset har varit stort och många vill provköra Polestar. Det märks att folk längtat efter att märket ska etablera sig längre norrut.”

Bilbolaget firar 90 år – men har inga planer på att sakta ner

Vi har en lång & stolt historia, men fortsätter blicka framåt. För oss är 90 år en milstolpe på en väg vars fartskyltar vi inte hinner se.

Bilbolaget växer med Polestar

Bilbolaget blir partner till det svenska prestandabilsmärket Polestar. Från 1 mars finns Polestar på anläggningarna i Gävle och Sundsvall.

Bilbolaget Personbilar växer med Hyundai

Bilbolaget förvärvar Dahlqvist Bil i Norr, återförsäljare av Hyundai i Luleå. Tillträdet förväntas ske 1 mars 2024. I juli börjar Bilbolaget även sälja Hyundai i Sundsvall & Gävle.