Kan man fylla på AC i bilen själv?
Många tror att när bilens AC slutat kyla räcker det att köpa en burk gas och fylla på själv. Tyvärr är det sällan så enkelt och egentligen är det inte ens tillåtet att göra som privatperson. Här förklarar vi varför du bör tänka efter innan du försöker lösa problemet på egen hand, vad lagen säger och varför det är smartare att låta en verkstad ta hand om din bils AC.
En naturlig tanke när något är slut är att man bara ska fylla på, och så är problemet ur världen. Så tänker många om bilens AC. Tyvärr är det sällan så enkelt när det kommer till din bils köldmedium.
Vi vet att det kan kännas lockande att köpa en tub gas och försöka fixa AC:n själv för att spara några hundralappar. Risken är dock att du betalar för något som inte löser problemet. För att inte tala om att det typ är olagligt.

Felet beror ofta på ett otätt system
För det första är det mycket ovanligt att felet med din AC enbart handlar om att gasen tagit slut. I ett tekniskt väl tätat AC-system håller kylmediet i regel inne för evigt, om systemet är helt tätt.
Om din AC inte blåser kalluft eller om det inte blåser ordentligt beror felet oftast på att du har en läcka i systemet eller att någon av de större komponenterna har gått sönder.
När du då köper en burk AC-påfyllning utan att ha kontrollerat läckage och tätning riskerar du att fylla på igen och igen, utan att grundproblemet fixas.

Inte ens en verkstad får ”bara fylla på AC:n”
Visste du att det i princip är olagligt för oss som verkstad att bara fylla på din AC utan att först göra en felsökning? Anledningen är att systemet innehåller fluorerade köldmedier (så kallade F-gaser), och enligt både EU-lagstiftning och Naturvårdsverkets regler måste vi säkerställa att systemet är tätt innan någon påfyllning görs.
Om systemet läcker skulle en påfyllning innebära att gasen snart sipprar ut igen. Något som både skadar miljön och bryter mot reglerna för hur AC-arbeten får utföras.
Därför gör vi, och de flesta andra reko verkstäder, alltid ett trycktest och en läckagekontroll innan vi fyller på kylmedel. På så sätt följer vi lagen, men framför allt ser vi till att du slipper lägga pengar på en tillfällig lösning som inte håller.

– Men om jag gör så här då?
– Förbjudet.
– Så här då?
– Nej, fortfarande förbjudet.
Egentligen förbjudet för privatpersoner att fylla på bilens AC
Enligt Naturvårdsverket får ingrepp i ett AC-system som innehåller F-gas endast göras av certifierad personal – påfyllning, reparation och service omfattas av detta krav.
Det är också förbjudet att leverera F-gas till icke-certifierade personer, det vill säga helt vanliga privatpersoner.
Många aktörer säljer dock ”fyll på AC själv-kit” med billiga tuber och “ersättningsgas för R134a” eller dylikt. Ofta ser man också produkter som marknadsförs som mer eller mindre miljövänliga.
Nu vill inte vi vara dem som är dem, men det är fan shady business alltså.

Följer du Naturvårdsverkets regler får du inte fylla på din bil med F-gas eller annat köldmedium, oavsett om det kallas för en ersättningsgas, miljövänlig gas eller annat.
Vi ser också företag som åtminstone typ försöker göra rätt genom att skriva på sina produktsidor att köldmediet de säljer ”Endast får användas utav kvalificerad personal”. Att de sedan ändå säljer produkten till privatpersoner åt höger och vänster, tja det får stå för dem.
Mmm, vi ser er där ute, you sneaky mfckrs.
Sammanfattning
Du bör inte fylla på AC själv i bilen. Även om det inte finns ett ordagrant “förbud mot påfyllning” för privatpersoner vid alla tillfällen, så är det i praktiken förbjudet att utföra arbete med F-gaser och system som innehåller F-gaser (det vill säga din bils AC) utan rätt certifiering.
Dessutom är problemet sannolikt inte bara att gasen tagit slut utan att systemet läcker eller en komponent är trasig. Att bara fylla på AC:n själv är därmed rätt dumt.
Man kan säga att du då både tjuvfiskar, får upp miljögiftiga gäddor och riskerar att kasta dina surt förvärvade pengar i sjön.

Lämna in bilen till en verkstad istället
När det gäller AC-system handlar det inte bara om kyla och komfort, utan också om säkerhet, miljö och lagkrav. Därför följer vi alltid Naturvårdsverkets regler och EU:s F-gasförordning när vi felsöker och servar AC-system. Vi kontrollerar att systemet är tätt, använder rätt typ av köldmedium och ser till att din AC fungerar som den ska – både nu och på lång sikt.
Det kan kännas som en omväg att lämna in bilen, men i längden är det det enda sättet att verkligen få problemet löst på ett sätt som både är tryggt för dig och bra för miljön.
Vi är auktoriserade för Volvo, Ford, Renault, Polestar och Dacia. Vi har verkstäder på elva orter och kan hjälpa dig med AC-felsökning, reparation eller rengöring. Boka tid hos oss idag
Lär dig om F-gaser
F-gaser (fluorerade växthusgaser) är en grupp syntetiska gaser som används bland annat i kyl- och AC-system, värmepumpar och aerosoler. De vanligaste i AC-system för bilar är HFC-gaser, till exempel R134a och den nyare R1234yf.
De är inte giftiga eller ozonnedbrytande som de gamla CFC- och HCFC-gaserna (freoner), men de klassas som växthusgaser, alltså gaser som bidrar till den globala uppvärmningen när de läcker ut i atmosfären.
Vill du veta mer om reglerna för fluorerade växthusgaser, besök Naturvårdsverkets sida Vanliga frågor och svar om F-gasförordningen.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Tvätta inte bilen hemma – typ förbjudet
Är det förbjudet att tvätta bilen hemma och kan man få böter för att tvätta bilen på gatan? Svaret på båda frågorna är ’nja’.
Första resan med husvagn – tips för enklare semester
Ny med husvagn? Vi går igenom saker att kontrollera, smarta packtips och vad du ska tänka på när du kör med husvagn. Allt i ett inlägg √