Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Kan man fylla på AC i bilen själv?

Många tror att när bilens AC slutat kyla räcker det att köpa en burk gas och fylla på själv. Tyvärr är det sällan så enkelt och egentligen är det inte ens tillåtet att göra som privatperson. Här förklarar vi varför du bör tänka efter innan du försöker lösa problemet på egen hand, vad lagen säger och varför det är smartare att låta en verkstad ta hand om din bils AC.

En naturlig tanke när något är slut är att man bara ska fylla på, och så är problemet ur världen. Så tänker många om bilens AC. Tyvärr är det sällan så enkelt när det kommer till din bils köldmedium.

Vi vet att det kan kännas lockande att köpa en tub gas och försöka fixa AC:n själv för att spara några hundralappar. Risken är dock att du betalar för något som inte löser problemet. För att inte tala om att det typ är olagligt.

Kvinna i bastu med bastumössa och ris.
När det är så varmt i bilen att man förväntar sig att det ska sitta en finsk tant i baksätet med en bastumössa, ja då är det lätt att förstå att man bara vill köpa en burk gas och fylla på AC:n själv.

Felet beror ofta på ett otätt system

För det första är det mycket ovanligt att felet med din AC enbart handlar om att gasen tagit slut. I ett tekniskt väl tätat AC-system håller kylmediet i regel inne för evigt, om systemet är helt tätt.

Om din AC inte blåser kalluft eller om det inte blåser ordentligt beror felet oftast på att du har en läcka i systemet eller att någon av de större komponenterna har gått sönder.

När du då köper en burk AC-påfyllning utan att ha kontrollerat läckage och tätning riskerar du att fylla på igen och igen, utan att grundproblemet fixas.

En industri i fjärran som släpper ut en massa rök. Illustrerar att det är svårt att veta om AC-systemet är helt tätt.
Hur många ställen kan det läcka gas på egentligen? Många. Jättemånga. Din bils AC är ett komplext system.

Inte ens en verkstad får ”bara fylla på AC:n”

Visste du att det i princip är olagligt för oss som verkstad att bara fylla på din AC utan att först göra en felsökning? Anledningen är att systemet innehåller fluorerade köldmedier (så kallade F-gaser), och enligt både EU-lagstiftning och Naturvårdsverkets regler måste vi säkerställa att systemet är tätt innan någon påfyllning görs.

Om systemet läcker skulle en påfyllning innebära att gasen snart sipprar ut igen. Något som både skadar miljön och bryter mot reglerna för hur AC-arbeten får utföras.

Därför gör vi, och de flesta andra reko verkstäder, alltid ett trycktest och en läckagekontroll innan vi fyller på kylmedel. På så sätt följer vi lagen, men framför allt ser vi till att du slipper lägga pengar på en tillfällig lösning som inte håller.

Förbjudsskyltar vid strand med flera olika förbud. Det är lite samma med att fylla på AC själv. Hur du än vrider och vänder på det är det typ förbjudet.
– Det är förbjudet.
– Men om jag gör så här då?
– Förbjudet.
– Så här då?
– Nej, fortfarande förbjudet.

Egentligen förbjudet för privatpersoner att fylla på bilens AC

Enligt Naturvårdsverket får ingrepp i ett AC-system som innehåller F-gas endast göras av certifierad personal – påfyllning, reparation och service omfattas av detta krav.

Det är också förbjudet att leverera F-gas till icke-certifierade personer, det vill säga helt vanliga privatpersoner.

Många aktörer säljer dock ”fyll på AC själv-kit” med billiga tuber och “ersättningsgas för R134a” eller dylikt. Ofta ser man också produkter som marknadsförs som mer eller mindre miljövänliga.

Nu vill inte vi vara dem som är dem, men det är fan shady business alltså.

Grön papegoja som tittar skeptiskt och dömande in i kameran. Ungefär som vi tittar på aktörer i branschen som säljer AC-påfyllning till privatpersoner.
Vi, när vi tittar med vår allra mest dömande blick på aktörer som säljer kit med AC-påfyllning till folk som vill göra det själv.

Följer du Naturvårdsverkets regler får du inte fylla på din bil med F-gas eller annat köldmedium, oavsett om det kallas för en ersättningsgas, miljövänlig gas eller annat.

Vi ser också företag som åtminstone typ försöker göra rätt genom att skriva på sina produktsidor att köldmediet de säljer ”Endast får användas utav kvalificerad personal”. Att de sedan ändå säljer produkten till privatpersoner åt höger och vänster, tja det får stå för dem.

Mmm, vi ser er där ute, you sneaky mfckrs.

Sammanfattning

Du bör inte fylla på AC själv i bilen. Även om det inte finns ett ordagrant “förbud mot påfyllning” för privatpersoner vid alla tillfällen, så är det i praktiken förbjudet att utföra arbete med F-gaser och system som innehåller F-gaser (det vill säga din bils AC) utan rätt certifiering.

Dessutom är problemet sannolikt inte bara att gasen tagit slut utan att systemet läcker eller en komponent är trasig. Att bara fylla på AC:n själv är därmed rätt dumt.

Man kan säga att du då både tjuvfiskar, får upp miljögiftiga gäddor och riskerar att kasta dina surt förvärvade pengar i sjön.

Två burkar Coca-Cola som flyter i en hink med is och vatten.
Vill du känna dig lika kall som en burk Cola i en ishink? Lämna in din bil till en riktig verkstad och låt dem kontrollera och fylla på din AC.

Lämna in bilen till en verkstad istället

När det gäller AC-system handlar det inte bara om kyla och komfort, utan också om säkerhet, miljö och lagkrav. Därför följer vi alltid Naturvårdsverkets regler och EU:s F-gasförordning när vi felsöker och servar AC-system. Vi kontrollerar att systemet är tätt, använder rätt typ av köldmedium och ser till att din AC fungerar som den ska – både nu och på lång sikt.

Det kan kännas som en omväg att lämna in bilen, men i längden är det det enda sättet att verkligen få problemet löst på ett sätt som både är tryggt för dig och bra för miljön.

Vi är auktoriserade för Volvo, Ford, Renault, Polestar och Dacia. Vi har verkstäder på elva orter och kan hjälpa dig med AC-felsökning, reparation eller rengöring. Boka tid hos oss idag

Lär dig om F-gaser

F-gaser (fluorerade växthusgaser) är en grupp syntetiska gaser som används bland annat i kyl- och AC-system, värmepumpar och aerosoler. De vanligaste i AC-system för bilar är HFC-gaser, till exempel R134a och den nyare R1234yf.

De är inte giftiga eller ozonnedbrytande som de gamla CFC- och HCFC-gaserna (freoner), men de klassas som växthusgaser, alltså gaser som bidrar till den globala uppvärmningen när de läcker ut i atmosfären.

Vill du veta mer om reglerna för fluorerade växthusgaser, besök Naturvårdsverkets sida Vanliga frågor och svar om F-gasförordningen.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2025-11-10

Taggar

Relaterade artiklar

Tvätta inte bilen hemma – typ förbjudet

Är det förbjudet att tvätta bilen hemma och kan man få böter för att tvätta bilen på gatan? Svaret på båda frågorna är ’nja’.

Första resan med husvagn – tips för enklare semester

Ny med husvagn? Vi går igenom saker att kontrollera, smarta packtips och vad du ska tänka på när du kör med husvagn. Allt i ett inlägg √

Har du problem med din AC? Vi reder ut de vanligaste felen

Har du problem med din AC, exempelvis att den kyler dåligt, inte kyler alls eller att det luktar unket när du startar den? Vi hjälper dig!

Tips inför bilsemestern – viktiga saker att kontrollera

Dags att köra till fjällen eller göra en road trip? Här är en lista med sex enkla saker att kontrollera innan långresan med bil. Enkla tips √