Hastighetsindex och belastningsindex – fakta & enkla tabeller
När du ska köpa nya däck till bilen finns det flera aspekter att ta hänsyn till. Bland annat behöver du ha koll på vilket hastighetsindex och belastningsindex som rekommenderas för just din bil och däcken du ska montera. I denna artikel berättar vi allt om dessa index, visar tydliga tabeller och förklarar hur du kontrollerar vad du har. Häng med!
Om du ska byta däck på bilen behöver du se till att de nya däcken du köper uppfyller kraven avseende hastighetsindex och belastningsindex. Hur hög hastighet och vikt dina däck behöver klara varierar beroende på vilken bilmodell du har. Dessutom har Transportstyrelsen regler du behöver följa.
Nu går vi dock händelserna i förväg. Låt oss börja med att förklara vad hastighetsindex och belastningsindex är och var du hittar informationen.
Oavsett om du köper däck till en moppe, mc, personbil, lastbil eller släpvagn är dessa bestämmelser de samma och du kan utgå från våra tabeller över hastighets- och belastningsindex.
Eftersom vi bara jobbar med person- och transportbilar kommer vi att fokusera på däck till ”bilar” i denna artikel, men informationen är alltså den samma oavsett vad du kör för fordon.

Se däckets hastighets- och belastningsindex
I Europa är däckproduktionen standardiserad enligt en särskild lag och det finns därför olika regler som alla däcktillverkare måste förhålla sig till. Bland annat regleras vilken information som ska stå på däckets sida – alla de där konstiga siffrorna och bokstäverna, du vet.
Enligt dessa bestämmelser ska information om varje däcks hastighetsindex och belastningsindex finnas med i märkningen på däcksidan. Tack vare detta kan du alltså enkelt ta reda på vilka hastigheter och vilken vikt just dina däck klarar av.

Vad är hastighetsindex?
Den sista bokstaven i däckets markering visar vilket hastighetsindex däcket har. Precis som namnet antyder anger hastighetsindexet hur hög hastighet ett däck klarar av utan att förlora sin körförmåga. Därför kallas detta ibland även hastighetskapacitet.
Ska man förklara det med andra ord kan man säga att bokstaven visar hur fort du som max får köra med just de däcken monterade på din bil.
Däckens hastighetsindex anges med en bokstav från alfabetet, där varje bokstav representerar en maxhastighet. För att ta reda på vad bokstaven betyder finns en särskild tabell. Med tabellen kan du konvertera hastighetsindexet till en siffra i km/h.
Du hittar vår enkla tabell längre ner i artikeln.


Om du undrar varför man inte bara skriver ut hastigheten istället för att hålla på med bokstäver är du inte ensam. Precis som med övriga däckmärkningar är det hela ganska förvirrande.
Antagligen är det någon som är mycket smartare än oss vanliga människor som har kommit fram till att detta är bäst (eller så är däcksiffror en del av en djävulusisk plan för att plåga oss dödliga).
Vad är belastningsindex?
De sista siffrorna på däckmarkeringen anger däckens belastningsindex, eller lastindex (LI) som det också kallas. Det anger den maximala lastvikten som varje däck kan bära. Om du multiplicerar värdet med två får du hjulaxelns maximala vikt och om du multiplicerar det med fyra får du hela fordonets maximala belastning.
Belastingsindexet konverteras till kilogram (kg) via en tabell som du hittar längre ner i artikeln. Där kan du enkelt se hur mycket vikt däcken klarar av. Ju högre siffra desto högre vikt klarar däcken.


Japp, fortfarande en tabell alltså. Denna gång är det dock siffror istället för bokstäver. Fast inte rätt siffror alltså, det skulle ju vara helt tokigt att skriva ut värdet direkt. Då blir det för enkelt.
Vilket hastighetsindex ska du ha?
Detta är en luring och man ser många som blandar ihop reglerna. Lagen, det vill säga Transportstyrelsen i Sverige, säger att däck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med, eller är högre än, bilens högsta konstruktiva hastighet*.
Om bilen har maxhastighet 180 km/h räcker det alltså enligt dem att du monterar däck med hastighetsindex S.
Biltillverkarna har dock högre krav och det är de vi rekommenderar att du utgår från. Du hittar bilens rekommenderade hastighetsindex på registreringsbeviset, i ägarmanualen/instruktionsboken eller på skylten/klisterlappen vid bilens förardörr (på b-stolpen).
Du ska alltså aldrig montera ett däck med lägre hastighetsklass än vad som ursprungligen var monterat på din bil. Du kan dock utan oro montera ett däck med högre hastighetsklass.
Daniel Gidlund, bildelschef på Bilbolaget, förklarar varför tillverkarna har högre krav:
– När tillverkarna väljer däck och sätter hastighetsindex handlar det mer om bilens effekt än dess maxhastighet. Kan bilen göra 0-100 på 4 sekunder behöver du däck som klarar effekten och kan hantera den kraft som skapas. Därför har till exempel Volvos elbilar hastighetsindex H (210 km/h) trots att de inte går snabbare än 180 km i timmen.
Det rekommenderas att du har samma hastighetsindex på alla fyra däck. Om du har däck med olika hastighetsindex kan bilens vägegenskaper, väghållning och styrning påverkas negativt.

Olika krav på sommardäck och vinterdäck
För att göra detta ännu lite lurigare är kraven inte de samma på alla däck. Det som står ovan gäller sommardäck. För vinterdäck nöjer sig Transportstyrelsen med att däcken är dimensionerade för en högsta hastighet om 160 km/h*, det vill säga hastighetsindex Q.
De flesta biltillverkare gör dock ingen skillnad på hastighetsindexet för sommar- respektive vinterdäck, så här är det lite lurigt att veta vad man ska välja.
Sett ur ett konstruktionsperspektiv är vinterdäck generellt sämre än sommardäck på att hantera höga hastigheter. Det grövre däckmönstret tillsammans med den mjukare gummiblandningen gör att de får bättre grepp på snö och is men att körning i hög hastighet inte är lika säkert. Därför kan det vara svårt att hitta dubbdäck och friktionsdäck med så höga hastighetsindex som krävs.
Vår rekommendation blir därför lite svävande. Om du har möjlighet att välja ett vinterdäck som motsvarar din biltillverkares rekommendationer så gör det. Annars bör du välja ett däck som ligger så nära rekommenderat index som möjligt, eller med index Q som absolut lägst.

Vilket belastningsindex ska du ha?
Transportstyrelsen säger att däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Det känns kanske lite kryptiskt, men i bilens registreringsbevis och instruktionsbok/ägarmanual står det tydligt vilket belastningsindex som rekommenderas för däcken. Ibland står det även på skylten/klisterlappen vid bilens förardörr som visar rekommenderat däcktryck.
Vanligtvis kan du räkna med att däcken som passar din bil klarar vikten och det är ingenting du ska behöva tänka på, men det kan ändå kännas skönt att extrakolla belastningsindexet när du köper nya däck.
Precis som med hastighetsindexet är det okej att köra på däck som har ett högre belastningsindex än det som rekommenderas för bilen. Man gör dock ingen skillnad på sommardäck och vinterdäck, så oavsett vad för typ av däck du köper måste du se till att däcken uppfyller tillverkarens krav avseende belastningsindexet.
P.S. Även om du monterar däck med högre belastningsindex än rekommenderat betyder det inte att du kan lasta bilen tyngre än den rekommenderade totalvikten. Detta eftersom det finns en maximal axelbelastning för ditt fordon, oavsett däckets kapacitet.

Få hjälp att köpa rätt däck
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det här med belastningsindex och hastighetsindex är en liten djungel. Känns det övermäktigt finns våra kunniga däckproffs här för att hjälpa dig. De kan svara på vilka däck du ska ha och dessutom kan vi hjälpa dig montera de nya däcken på bilen.
Hör av dig till oss idag för att få hjälp
Tabeller
Hastighetsindex
Tabellen för hastighetsindex visar den maximala hastigheten ett däck klarar av. Bokstaven i indexet, från A till Y, motsvarar en specifik hastighet i km/h. För att tolka tabellen, matcha bokstaven på ditt däck med den maximala hastigheten. Till exempel betyder ”H” att däcken är säkra upp till 210 km/h.
Välj alltid däck med ett index som möter eller överstiger fordonets minimikrav.
| Hastighetsindex (SI) | Hastighet (km/h) |
| A1 | 5 |
| A2 | 10 |
| A3 | 15 |
| A4 | 20 |
| A5 | 25 |
| A6 | 30 |
| A7 | 35 |
| A8 | 40 |
| B | 50 |
| C | 60 |
| D | 65 |
| E | 70 |
| F | 80 |
| G | 90 |
| J | 100 |
| K | 110 |
| L | 120 |
| M | 130 |
| N | 140 |
| P | 150 |
| Q | 160 |
| R | 170 |
| S | 180 |
| T | 190 |
| U | 200 |
| H | 210 |
| V | 240 |
| ZR | >240 |
| W | 270 |
| Y | 300 |
| (Y) | >300 |
Belastningsindex
Belastningsindex anger den maximala vikt ett däck kan bära vid korrekt däcktryck. Siffrorna i indexet motsvarar en specifik belastning i kilogram. För att tolka tabellen, matcha siffran på ditt däck med motsvarande vikt i tabellen. Till exempel betyder ett index på 91 att däcket klarar av att bära upp till 615 kg.
Välj alltid däck med ett index som möter eller överstiger fordonets minimikrav.
| Belastningsindex (LI) | Vikt (kg) |
| 40 | 140 |
| 41 | 145 |
| 42 | 150 |
| 43 | 155 |
| 44 | 160 |
| 45 | 165 |
| 46 | 170 |
| 47 | 175 |
| 48 | 180 |
| 49 | 185 |
| 50 | 190 |
| 51 | 195 |
| 52 | 200 |
| 53 | 206 |
| 54 | 212 |
| 55 | 218 |
| 56 | 224 |
| 57 | 230 |
| 58 | 236 |
| 59 | 243 |
| 60 | 250 |
| 61 | 257 |
| 62 | 265 |
| 63 | 272 |
| 64 | 280 |
| 65 | 290 |
| 66 | 300 |
| 67 | 307 |
| 68 | 315 |
| 69 | 325 |
| 70 | 335 |
| 71 | 345 |
| 72 | 355 |
| 73 | 365 |
| 74 | 375 |
| 75 | 387 |
| 76 | 400 |
| 77 | 412 |
| 78 | 425 |
| 79 | 437 |
| 80 | 450 |
| 81 | 462 |
| 82 | 475 |
| 83 | 487 |
| 84 | 500 |
| 85 | 515 |
| 86 | 530 |
| 87 | 545 |
| 88 | 560 |
| 89 | 580 |
| 90 | 600 |
| 91 | 615 |
| 92 | 630 |
| 93 | 650 |
| 94 | 670 |
| 95 | 690 |
| 96 | 710 |
| 97 | 730 |
| 98 | 750 |
| 99 | 775 |
| 100 | 800 |
| 101 | 825 |
| 102 | 850 |
| 103 | 875 |
| 104 | 900 |
| 105 | 925 |
| 106 | 950 |
| 107 | 975 |
| 108 | 1 000 |
| 109 | 1 030 |
| 110 | 1 060 |
| 111 | 1 090 |
| 112 | 1 120 |
| 113 | 1 150 |
| 114 | 1 180 |
| 115 | 1 215 |
| 116 | 1 250 |
| 117 | 1 285 |
| 118 | 1 320 |
| 119 | 1 360 |
| 120 | 1 400 |
*Så säger Transportstyrelsen
Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996. På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.
Hastighetskapacitet för vinterdäck
Vinterdäck till personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim. Personbilar som tagits i bruk före den 1 januari 2002 behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2025-02-19
Relaterade artiklar
Nya regler för vinterdäck
Sedan 2024 gäller nya regler för vinterdäck i Sverige. Kraven skärps för dubbfria vinterdäck, som nu måste vara märkta med 3PMSF-symbolen.
Diagonaldäck och radialdäck – vi förklarar skillnaden
Vi berättar allt om diagonaldäck & radialdäck samt vad de bör användas till. Vi förklarar även skillnaderna mellan dessa däcktyper.