Normal- eller snabbladdning, AC eller DC: så fungerar elbilsladdning i praktiken

Det finns flera sätt att ladda en elbil, från vägguttag och laddbox hemma till snabbladdning längs vägen. Men vad skiljer dem egentligen åt? I den här artikeln förklarar vi på begriplig svenska vad snigelladdning, normalladdning och snabbladdning är samt vad du behöver för att ladda bilen på respektive sätt. Vi berättar också vad AC och DC betyder på ett sätt som faktiskt går att förstå, utan att du behöver vara ingenjör.

Är du ny i elbilsgemet eller står du inför valet att köpa din första elbil? Då vet vi att frågorna är många och att allt tekniksnack kan kännas minst sagt överväldigande.

P.S. Denna information är relevant även för dig som äger eller ska köpa en laddhybrid. De flesta laddhybrider går inte att snabbladda, men annars är det same same different name.

Låt oss börja med några lugnande ord. Det är inte så svårt och du behöver faktiskt inte förstå allt. Du vet väl egentligen inte hur alla delar i en fossilbil fungerar heller, och en sådan har du ju klarat av att köra och äga. Visst?

Med det sagt kan det ändå vara bra att veta lite om olika sätt att ladda en elbil på. Mest för att förstå hur laddningen kan passa in i din vardag och vad du behöver för att ladda säkert och smidigt.

Så här är en förklarande guide som avmystifierar tekniken och hjälper dig förstå varför laddningen tar olika lång tid beroende på typ av laddare (vägguttag, laddbox, snabbladdare) och strömtyp (AC/DC).

Man som tittar ut från en övergiven byggnad, som det hänger en massa kablar ut från.
Det är inte så hopplöst som det kanske känns. Ge den här artikeln tre minuter, så ska du se att du har full koll på olika sätt att ladda en elbil sedan.

Olika laddares effekt

Enkelt förklarat kan man säga att det som spelar roll för hur fort du laddar din elbil eller laddhybrid är laddpunktens effekt. Här syftar man på effekten som själva laddboxen eller laddstationen kan leverera. Hur mycket el den tjongar in i din bil per timme alltså.

Effekten mäts i kW och ju högre kW vi har, desto snabbare går laddningen.

Vanligt är att man delar in effekten i olika nivåer. I dagligt tal brukar man dock snarare tala om fart. Det är här termer som normalladdning och snabbladdning kommer in i bilden. Vi har även snigelladdning och supersnabbladdning samt givetvis distinktionen mellan AC- och DC-laddning.

Förvirrande? Japp! Låt oss försöka ge dig lite klarhet på vårt ultrapedagogiska sätt.

Tre olika laddare för elbil. Beroende på vilken man väljer går det olika snabbt att ladda.
Spegel spegel på väggen där, säg mig vilken laddare jag ska välja för att inte se dum ut här…

Nivå 1 – snigelladdning (AC)

Laddning på nivå 1 innebär att du kopplar in elbilen eller laddhybriden i ett vanligt hushållsuttag, alltså en väggkontakt. Detta är det långsammaste sättet att ladda en bil på, därav termen snigelladdning.

Ett hushållsuttag levererar upp till 2,3 kW. Det tar därmed över 30 timmar att ladda en elbil med ett 70 kWh stort batteri helt fullt.

Ja, nu slängde vi in en till parameter – storleken på batteriet. Hur lång tid det tar att ladda påverkas även av hur stort själva batteriet i bilen är. Det är precis som i en vanlig bil. Ju större bensintank, desto längre tid tar det att fylla tanken.

För enkelhetens skull kommer vi utgå från en elbil med ett batteri som är 70 kWh stort i alla våra exempel. Detta eftersom det är skillnaden på laddare den här artikeln handlar om, inte skillnaden på bilar.

Mode 2-kabel som används för att ladda elbil eller laddhybrid via vanligt eluttag.
För att ladda bilen via ett vanligt eluttag behöver du en Mode 2-kabel, även kallad Schuko till Typ 2-kabel.

Laddkabel för laddning i vägguttag

Vid laddning i ett vanligt eluttag används en Mode 2-kabel, ofta kallad Schuko till Typ 2-kabel. Den har en vanlig stickkontakt i ena änden (Schuko) och en Typ 2-kontakt till bilen i den andra. På kabeln finns en liten dosa mitt på sladden. Det är ett säkerhetsdon som skyddar mot överhettning.

Tidigare var det vanligt att denna kabel ingick vid bilköp, men numera säljs den i regel som tillbehör. Huruvida du behöver en eller ej är svårt att säga. Den är praktisk i nödfall men är inte tänkt för daglig laddning eftersom… (cliffhanger ner till nästa stycke).

Undvik att ladda via vanligt eluttag

Att ladda elbilen via ett vanligt eluttag är inte bara långsamt utan kan även vara farligt. Det skapar nämligen stor belastning på elnätet under många timmar, något som ökar risken för värmeutveckling i uttaget och i värsta fall kan leda till att det faktiskt börjar brinna.

Därför bör du endast i nödfall ladda din bil i ett vanligt vägguttag. Ska du ladda hemma regelbundet bör du istället investera i en laddbox.

På bara tre timmar laddar du volvo xc90 laddhybrid från 0 till 100 procent
När du laddar din elektriska bil med laddboxen hemma klassas det som nivå 2-laddning.

Nivå 2 – normalladdning (AC)

Laddning på nivå 2 innebär att du använder en laddpunkt avsedd för laddning av elbilar och laddhybrider. Det kan till exempel vara en laddbox som installeras hemma eller en laddstolpe utanför en affär.

På nivå 2 sker laddningen alltid med växelström (AC). Hastigheten varierar mellan 3,7 och 22 kW beroende på installationen och anläggningens kapacitet.

Hemma är det ovanligt att någon har en laddare som kan ge 22 kW, eftersom det kräver både 3 faser och 32 Ampere. Publika laddare å sin sida, till exempel utanför köpcentrum, snabbmatsrestauranger och hotell, har ofta 11-22 kW kapacitet.

Uppskattade laddningstider för en elbil med 70 kWh batteri
LaddpunktMaxeffektTidsåtgång
Laddbox 1-fas 16A3,7 kW19 timmar
Laddbox 1-fas 32A7,4 kW9 timmar
Laddbox 3-fas 16A11 kW6 timmar
Laddbox 3-fas 32A22 kW3 timmar
Mode 3-kabel, eller typ 2-kabel, för AC-laddning, till exempel via laddbox hemma.
Vid AC-laddning, till exempel med laddboxen hemma, används en Mode 3-kabel med Typ 2-kontakt i bägge ändar.

Laddkabel för AC-laddning

Vid laddning via laddbox hemma eller laddstolpar ute används en Mode 3-kabel. Den har Typ 2-kontakter i båda ändarna (en till bilen och en till laddaren) och kallas därför ibland också för typ 2 laddkabel, rätt och slätt.

Den här kabeltypen är standard i Europa och passar i princip alla nyare elbilar. Den kan ladda både enfas och trefas beroende på laddboxens installation. De flesta bilar levereras med en mode 3-kabel idag, men köper du en begagnad elbil eller laddhybrid kan det vara bra att kolla vad säljaren skickar med.

Nivå 3 – snabbladdning (DC)

Laddning på nivå 3 innebär att du ansluter bilen till en laddpunkt som levererar likström (DC) till bilen. Därför kallas denna typ av laddning även för DC-laddning.

Mer om skillnaden mellan AC- och DC-laddning nedan.

En snabbladdare levererar en laddeffekt på 50–149 kW och en supersnabbladdare upp till 350 kW. Detta innebär att det går mycket fortare att ladda sin elbil vid en nivå 3-laddare än vid en nivå 2-laddare. Vi pratar minuter istället för timmar. Det gör dem utmärkta för kortare stopp, som på bensinstationer eller utanför snabbmatkedjor.

När du snabbladdar bilen behöver du ingen egen kabel. Den sitter fast i laddstationen och har en CCS-kontakt.
Vid DC-laddning används en kontakt som heter CCS. Den kabeln sitter på själva snabbladdstationen.

Laddkabel för snabbladdning

Vid snabbladdning längs vägen behöver du ingen egen kabel, den sitter fast i laddstationen. Det finns två huvudtyper av kontakter. Vanligast är CCS (Combined Charging System), som används av nästan alla nya elbilar i Europa och därför är standard som kabel vid snabbladdstationer i Sverige.

Mer ovanlig är CHAdeMO, en kontakt som främst finns på äldre asiatiska modeller som Nissan Leaf. Har din bil CHAdeMO-kontakt? Då kan det vara klokt att investera i en adapter som konverterar CHAdeMO till CCS.

Ladda elbilen med AC eller DC

Vill du förstå det här med AC- och DC-laddning behöver vi göra ett stopp på grundskolans fysiklektion.

AC står för Alternating Current, eller växelström på svenska, medan DC står för Direct Current, vilket översätts till likström. Medan växelströmmen byter riktning fram och tillbaka flera gånger per sekund flyter likströmmen i en rak linje.

Skönt att personerna som döpte dessa olika strömtyper en gång i tiden var logiskt inriktade, man hör trots allt på både de engelska och svenska namnen vad skillnaden är.

Volvo S60 Recharge som laddas. Text i bild: AC? DC!
Det går fortare att DC-ladda bilen än att AC-ladda eftersom bilens inbyggda AC/DC-omvandlare bara kan hantera visst mycket ström åt gången.

För att förklara det på ett ultraenkelt sätt kan man säga att växelström (AC) är det som finns i väggen. Det är den strömtyp som kommer ur uttagen hemma och på jobbet.

Batterier i allmänhet kan dock bara lagra likström (DC). Varje gång du laddar din mobil eller någon annan elektronisk enhet omvandlas växelströmmen till likström för att fylla batteriet.

DC-laddning = snabbladdning

Samma princip gäller för elbilar, men här finns alltså även speciella DC-laddare som redan omvandlat växelströmmen till likström i laddstationen. Det är dessa vi slarvigt kallar för snabbladdare.

Med en DC-laddare kan likström flöda in i batteriet direkt medan strömmen från en AC-laddare först måste omvandlas i bilens inbyggda AC/DC-omvandlare. Eftersom bilens inbyggda omvandlare är mindre och kan ta emot mindre el än omvandlaren i laddstationen tar det längre tid att AC-ladda än att DC-ladda.

Sammanfattning

Japp, där har du det. Det finns tre huvudsakliga sätt att ladda en elbil: via vanligt vägguttag, laddbox eller snabbladdare. Hemmaladdning sker med växelström (AC) medan snabbladdning längs vägen använder likström (DC). De kräver olika kablar och utrustning, men principen är densamma: elen omvandlas till lagrad energi i bilens batteri.

Man med varselväst och vit hjälm som håller i en elkabel (och en såg?). Vi tror att han är typ en elektriker.
Kolla på dig! Du har läst hela vägen hit, och vi är ganska säker på att du fattat. Visst?! Värsta elektrikern typ, kan allt om att ladda bil. Grym är du!

Vill du veta mer om hur lång tid det tar att ladda en elbil och vad mer som påverkar laddtiden (spoiler, det är skitmycket saker) så finns det en redig artikel för dig att läsa här:

Så lång tid tar det att ladda en elbil eller laddhybrid


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2025-11-10

Relaterade artiklar

Välja bilförsäkring 2025 – tips för alla bilägare

Opartisk guide: Ska man ha hel-, halv- eller trafikförsäkring på bilen? Vilket försäkringsbolag är egentligen bäst? Vi svarar »

Billån och kontantinsats – köpa bil med och utan handpenning

Ska du köpa bil med billån behöver du betala minst 20% i kontantinsats. Vi berättar hur det fungerar och hur du köper bil utan kontantinsats.

Fel på bil efter köp – vem är ansvarig?

Vid bilaffärer mellan privatpersoner regleras villkoren i avtal eller av köplagen. Vem som är ansvarig för fel på bilen efter köp varierar.

Kontrollera fordonets skulder innan köp – enkla tips

Om det finns fordonsrelaterade skulder på en bil du köper kan det stå dig dyrt. Så kollar du om det finns skulder på bilen, helt gratis.