Bästa däcken fram eller bak – så ska du placera de minst slitna däcken
För trygg och säker bilkörning bör du se till att de minst slitna däcken sitter på rätt plats. Frågan är om de bästa däcken ska sitta fram eller bak på bilen? Kanske spelar det ingen roll? Om du känner dig osäker på detta har du hittat rätt. I denna artikel kommer du få lära dig allt om hur däcken ska placeras för maximal säkerhet på vägen.
Att däcken spelar en avgörande roll för bilkörningen är något de flesta har koll på. Däremot är det många bilister som inte är vet var de minst slitna däcken ska sitta. Eftersom du just nu läser denna artikel gissar vi att du också undrar om du ska placera de bästa däcken fram eller bak.
Låt oss då börja med det otvetydiga svaret: Bak. De bästa däcken ska alltid placeras bak. Alltid. Punkt.
Vi ber om ursäkt för vår något aggressiva framtoning. Men detta diskuteras flitigt på diverse forum online och det finns alltid minst en person som, med sin egen solklara logik, svär vid att de bästa däcken ska sitta fram. Det ska de inte. Det finns inga belägg för det och genom att placera de slitna däcken bak ökar risken för allvarliga olyckor markant. Därför är vi något påstridiga i denna fråga.

De bästa däcken ska placeras bak
Däck slits olika mycket beroende på var de sitter på bilen och vad för typ av drivning din bil har. På en framhjulsdriven bil slits framdäcken till exempel fortare än bakdäcken. Därför är det viktigt att kontrollera skicket på däcken vid varje hjulskifte, alltså när du byter däck för säsongen.
Om två av dina däck är mer slitna än de andra (men inte så slitna att de behöver bytas ut) bör du placera de fram på bilen. Däcken med bäst mönsterdjup eller bäst antal dubb placerar du bak.
Är det någon skillnad om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven?
Den stående rekommendationen är att de bästa däcken på fordonet alltid ska sitta bak eftersom det minskar risken för olyckor. Detta gäller oavsett om du kör en fram-, bak- eller fyrhjulsdriven bil.
Det spelar inte heller någon roll om det är sommardäck eller vinterdäck vi pratar om. De bästa däcken ska alltid sitta bak på bilen.
Detta säger Transportstyrelsen
Hos Transportyrelsen kan du läsa följande: De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Därför ska de bästa däcken sitta bak
Bakdäcken ansvarar för bilens stabilitet. När de har bäst grepp minskar risken för att bakdelen på bilen släpper vid svängar eller hastiga manövrar, särskilt på hala eller blöta vägar.
När bakdäcken tappar grepp tenderar bilens bakre del att svänga ut i en riktning. Du får det som kallas för bakhjulssladd, något som kan leda till att bilen snurrar runt. Den här typen av sladd är svår att rätta upp, särskilt för en förare som inte är van vid att hantera sladdar.
När framdäcken tappar greppet tenderar bilen istället att understyra. Det innebär att den fortsätter rakt fram trots att du svänger. Understyrning är oftast lättare att hantera, eftersom du som förare kan bromsa och minska farten för att återfå greppet och styra tillbaka i rätt riktning.
Med de bästa däcken bak har du alltså större chans att hålla bilen stabil och undvika situationer där bakvagnen släpper, vilket är den farligare typen av sladd.

En annan viktig aspekt är bilens konstruktion. Bilar är byggda för att bäst skydda passagerare vid kollisioner fram- eller bakifrån. Om en bakvagnssladd leder till att bilen snurrar runt och du blir påkörd från sidan är risken för personskador större, då bilens skydd är svagare där.
Därför handlar det inte bara om väggrepp, utan även om att minimera risken för olyckor med allvarliga personskador som följd – vilket understryker vikten av att de ha bästa däcken bak.
Oavsett om bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, gäller samma princip. Framhjulsdrivna bilar behöver det bästa greppet bak för att förhindra att bakdelen släpper i svängar. För bakhjulsdrivna bilar blir bakdäcken särskilt viktiga, eftersom kraften ligger där. Fyrhjulsdrivna bilar behöver också de bästa däcken bak för stabilitet – fyrhjulsdriften hjälper främst med framkomligheten, inte sladdkontroll.
Hur vet man vilka däck som är mest slitna?
Däck slits naturligt när de används. Många kör med slitna däck utan att veta om det. Därför är det en god idé att börja med att ta reda på om dina däck är slitna genom att se över mönsterdjupet.
Du behöver inte vara någon däckexpert för att kontrollera detta. Du kan mäta däckens mönsterdjup med en mätsticka eller en helt vanlig tumstock.
Läs mer om hur du mäter mönsterdjup

Har du vinterdäck med dubbar påverkar också antalet dubbar och deras utstick däckens skick. Mönsterdjupet kanske ser bra ut, men om du slitit ner eller tappat många dubbar har däckens grepp försämrats påtagligt i jämförelse med när de var nya.
Är du osäker på skicket på dina däck föreslår vi att du kontaktar en däckverkstad, till exempel oss på Bilbolaget. Vi kan hjälpa dig med däckbytet och ser alltid till att de mest slitna däcken placeras fram. Skulle dina däck vara så slitna att du bör byta ut dem hjälper vi dig med det också.
Sammanfattning
Om vi ska sammanfatta denna artikel kan vi konstatera att däck i bra skick är en grundförutsättning för trygg och säker körning, oavsett vilken bil du har. Självklart är det viktigt med bra däck fram och bak, men framför allt bör du placera de bästa däcken bak.
Att ha de bästa däcken bak på bilen är viktigt för att säkerställa stabilitet och minska risken för farliga sladdar med allvarliga personolyckor som följd. Detta oavsett om du har en fram-, bak- eller fyrhjulsdriven bil. Det är inte heller någon skillnad på sommar- och vinterdäck. De bästa däcken ska alltid sitta bak på bilen. Alltid.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Diagonaldäck och radialdäck – vi förklarar skillnaden
Vi berättar allt om diagonaldäck & radialdäck samt vad de bör användas till. Vi förklarar även skillnaderna mellan dessa däcktyper.
Hastighetsindex och belastningsindex – fakta & enkla tabeller
Vid däckköp behöver du ha koll på din bils hastighetsindex och belastningsindex. Vi förklarar hur det fungerar & berättar vad du ska ha.