Viktigt med rätt mönsterdjup – så mäter du
När du kör slits däckmönstret successivt ner. Det är därför viktigt att regelbundet mäta mönsterdjupet för att säkerställa att det är inom minimikravet: 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck. Att däcken har ett bra mönster är bland annat avgörande för att du ska kunna färdas säkert på vägen. Här kommer vi förklara varför det är så viktigt att ha rätt mönsterdjup, hur du mäter det och vad som kan hända om du har för dåligt däckmönster.
Torrt, vått, is, slask eller snö. Vägarna du kör på bjuder på diverse utmaningar som du och din bil behöver hantera. Att ha däck med bra mönsterdjup är avgörande för att du ska få så korta bromssträckor som möjligt och för att bilen ska ge dig så bra gensvar som möjligt vid manövrering på olika väglag och i olika väderförhållanden.
Dåliga däck bär skulden till otaliga olyckor. Särskilt eftersom däckens kontaktyta med vägen inte är större än en handflata, i bästa fall. När du kör slits däckmönstret ner successivt och det är därför du måste byta däck med jämna mellanrum. För att ta reda på när det är dags att köpa nya behöver du mäta däckens mönsterdjup.
Om du vill hoppa direkt vidare till hur man mäter mönsterdjup klickar du här.
Därför är rätt mönsterdjup viktigt
Ett bra mönsterdjup är viktigt av flera anledningar, framför allt när det kommer till säkerheten. Däckmönstret är det som leder bort snö, slask och vatten så att däcket får fäste på vägbanan.
Med ett lågt mönsterdjup ökar risken för bland annat vattenplaning och längre bromssträcka, något som kan bli en fara för både dig och dina medtrafikanter. Mät därför mönsterdjupet med jämna mellanrum så att du kan köra säkert med dina däck hela säsongen.
Tips! De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör monteras bak på fordonet. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Minsta mönsterdjup
Förutom säkerhetsperspektivet är det faktiskt olagligt att köra med däck som har för lågt mönsterdjup. Du kan få dryga böter om mönsterdjupet är för dåligt och du blir stoppad av polisen. Det minsta mönsterdjup som lagen kräver är 1,6 mm på sommardäck och 3 mm på vinterdäck.
Vi rekommenderar dock ett mönsterdjup på cirka 4 mm för sommardäck och 5 mm för vinterdäck. När mönsterdjupet blir mindre än 3 mm ökar nämligen risken för vattenplaning vid vått väglag eftersom däckens kontakt med vägbanan blir näst intill obefintlig. Dessutom blir bromssträckan påtagligt längre. Vinterdäckens förmåga att leda bort slask och få grepp på is minskar också avsevärt när mönsterdjupet blir mindre än 5 mm.
De flesta har dålig koll på hur deras däck slits och helt plötsligt är de nere på otillåtna nivåer. Ett tips är därför att kontrollera mönsterdjupet var fjärde vecka, då har du bra koll på hur snabbt dina däck slits.
Behöver du köpa nya däck? Vi säljer nya och begagnade däck från märken av olika prisklasser. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Mäta mönsterdjup – så gör du
Att mäta mönsterdjupet görs lättast med ett speciellt mätinstrument avsett för mönsterdjupsmätning men en tumstock eller linjal går också bra. Vissa däcktillverkare förser dessutom däcken med en inbyggd slitagevarnare som tydligt visar när det är dags att byta ut däcken.
Mönsterdjupet ska alltid mätas på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta 75 procenten av slitbanans bredd, enkelt sagt mitten av slitbanan. Stick ner mätinstrumentet eller linjalen i en av skårorna och läs av värdet.
Mönsterdjupet ska mätas på flera ställen på däcket eftersom det är det mest slitna området man utgår från. När du har mätt alla däcken och fått fram en siffra vet du om däcket behöver bytas eller ej.
- Ta fram mätinstrumentet eller annat måttverktyg.
- Stoppa ner mätinstrumentet i däckmönstrets mittersta skåror. Mät där däcket är som mest slitet.
- Läs av värdet.
- Kontrollera om det är mer eller mindre än godkänt mönsterdjup: 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck.
Mönsterdjupet säger inte allt
Det finns andra former av slitage som kan leda till att du behöver byta däck även om mönsterdjupet är inom laglig gräns. Vanligast är att däcken är gamla. Ju äldre däcken blir desto hårdare och halare blir nämligen gummiblandningen. Gamla däck kan vara precis lika farliga som däck med dåligt mönsterdjup.
Har du dubbade däck behöver du kontrollera att inte för många dubbar saknas eller har slitits ner. Det får inte heller skilja mer än 25 procent i fråga om antalet dubb mellan två av bilens däck. Ju slitnare dubbarna är desto sämre grepp får du.
Mönsterdjupet kontrolleras vid besiktning
När du besiktigar bilen kontrolleras alltid mönsterdjupet. Uppfyller inte däcken kraven kommer du få en kostsam anmärkning eller i värsta fall körförbud. Ha därför för vana att alltid mäta mönsterdjupet inför besiktningen. Uppfyller inte däcken kravet ska du köpa nya däck.
Känner du dig osäker är du välkommen in till oss så hjälper vi dig mäta mönsterdjupet och kontrollera dina däck. Skulle däcken vara så dåliga att de behöver bytas kan vi hjälpa dig hitta rätt däck till din bil. Vi har ett stort utbud av nya och begagnade däck till bra priser.
Hitta däckverkstad nära dig och kontakta oss.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Rätt däckdimension – lär dig vilka däck som passar bilen
Vi hjälper vi dig reda ut vad däckdimension är för något och berättar allt du behöver veta för att hitta rätt däckstorlek till bilen.
Diagonaldäck och radialdäck – vi förklarar skillnaden
Vi berättar allt om diagonaldäck & radialdäck samt vad de bör användas till. Vi förklarar även skillnaderna mellan dessa däcktyper.