Diagonaldäck och radialdäck – vi förklarar skillnaden
Olika typer av fordon kräver specifika däck anpassade för deras användningsområde. Diagonaldäck och radialdäck är två vanliga varianter, konstruerade för att optimera prestandan beroende på hur fordonet ska användas. Här går vi igenom de viktigaste skillnaderna mellan dessa däcktyper och deras unika egenskaper.
Diagonaldäck har tillverkats sedan 1898 och var länge de populäraste däcken. På 1940-talet kom sedan det första radialdäcket och vid 1970-talets slut var det den vanligaste däcktypen.
Idag är det fortsatt radialdäck som dominerar på marknaden. Något som kortfattat kan förklaras med att det helt enkelt finns fler fördelar med att använda radialdäck. När det gäller vissa fordonstyper och användningsområden är emellertid diagonaldäcket fortfarande standard.
Vad är diagonaldäck?
Diagonaldäck har märkningen ”D” på däckets sida. Alla moderna däck har en stomme som består av textilcord. Den löper under däckets slitbana och är gjord av textiltrådar och sammanhålls av flera lager gummi.
I diagonaldäck är textilcorden placerad i flera lager och ligger diagonalt i förhållande till däckets rullriktning. För att skapa stabilitet korsas dessa lager så att trådarna i ett lager går i en riktning, medan trådarna i det nästa lagret går i motsatt riktning.
Denna korsande diagonala struktur gör att däckets slitbana och sidoväggar fungerar mer som en enhet, vilket gör däcket styvare och mer hållbar särskilt på grova underlag. De drabbas inte heller lika ofta av exempelvis stickskador. Därför sitter det ofta diagonaldäck på skogsmaskiner och andra tunga fordon som måste klara stora påfrestningar. Dessa däck är mer robusta och tåliga än radialdäck.
Vad är radialdäck?
Radialdäck har märkningen ”R” på däckets sida. I denna typ av däck löper däckets textilcord tvärs över däcket. Den är placerad så att dess trådar ligger i ett vinkelrätt mönster, 90 grader, mot däckets rullriktning. Detta innebär att corden löper från däckets ena kant till den andra, i en radiell riktning, därav namnet. Det första radialdäcket lanserades 1946 och är idag den däcktyp som är absolut vanligast på personbilar.
Skillnader mellan diagonaldäck och radialdäck
Den främsta skillnaden mellan diagonal- och radialdäck är att textilcorden i däcket löper olika. I diagonaldäck löper corden diagonalt mot däckets rullriktning medan den i radialdäck löper tvärgående. Utöver denna skillnad, som också gett däcken sina namn, finns det flera egenskaper som skiljer däcken åt. Let’s dive in.
Diagonaldäck har hårdare kanter än radialdäck, vilket minskar risken för skador vid off road-körning och gör däcken lämpliga för till exempel fyrhjulingar. Den hårdare däckkanten ger också ett bättre skydd i stadstrafik om du skulle köra på en trottoarkant eller liknande. Diagonaldäck kan även ha bättre stabilitet vid riktigt höga hastigheter, vilket gör däcktypen passande för motorsport, exempelvis dragracing.
Radialdäck å sin sida ger fordonet bättre kontakt med underlaget, har lägre friktion och en slitbana som håller längre än på diagonaldäck. De har dessutom bättre kraftöverföring, vilket leder till lägre bränsleförbrukning.
Radialdäcken har också mjukare kanter än diagonaldäcken, vilket förbättrar komforten under körning. Dock innebär de mjukare kanterna att skyddet mot påkörningar, som till exempel mot trottoarkanter, är sämre än på diagonaldäck. Dessutom är det svårt att tillverka radialdäck som är tillräckligt tåliga för skogsmaskiners användningsområde, vilket är orsaken till att båda däcktyperna fortfarande används och behövs.
Diagonaldäck är egentligen billigare att tillverka än radialdäck, eftersom de har en enklare struktur. Idag görs dock radialdäck i så pass stor omfattning att tillverkningskostnaderna pressas ner. Eftersom diagonaldäck inte tillverkas i samma omfattning påverkar det prisbilden och gör dem lite dyrare än radialdäck.
Kom ihåg! Du får inte blanda däck på ett fordon och ha exempelvis två radialdäck och två diagonaldäck. Alla däck på ett fordon måste vara av samma typ.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Bästa däcken fram eller bak – så ska du placera däcken
Undrar du om de bästa däcken ska sitta fram eller bak på bilen? Här får du lära dig allt om hur däcken ska placeras för maximal säkerhet.
Hastighetsindex och belastningsindex – fakta & enkla tabeller
Vid däckköp behöver du ha koll på din bils hastighetsindex och belastningsindex. Vi förklarar hur det fungerar & berättar vad du ska ha.