Har du problem med din AC? Vi reder ut de vanligaste felen.

En sak vi i princip tar för givet idag är att AC:n i bilen ska fungera. När den inte gör det försvinner nästan all glädje med bilåkandet, framför allt under de varma sommarmånaderna. Har du problem med din AC, exempelvis att den kyler dåligt, att den inte kyler alls eller att det luktar unket när du startar den? Vi berättar vad det kan bero på och vad man gör åt saken.

AC:n och luftkonditioneringen är komplexa system med en mängd delar och elektroniska komponenter. Det innebär tyvärr också att det är en mängd olika saker som kan gå sönder, samt att det är bäst att lämna in din bil till en märkesverkstad för att laga den.

Med en luftkonditionerings-/ac-behandling får du renare luft i bilen
Hur fungerar egentligen en AC och vad är det som gör att det blir sådär kallt (som en oktoberdag vid havet) i bilen?

Manuell eller automatisk luftkonditionering

Vi börjar med en kort och enkel genomgång. Det kan vara bra att känna till grunden om du någonsin ställer upp i ”Är du smartare än en femteklassare?” eller så. Till en början kan sägas att luftkonditioneringen i bilen kan vara en del av ett manuellt eller ett helautomatiserat system för värme och ventilation.

Den manuella varianten – vanlig AC – innebär att du vrider ett reglage och bilen blåser så kall eller varm luft. Den helautomatiska typen – kallad ECC eller ACC (Electronic/Automatic Climate Control) – innebär att du ställer in önskad temperatur och bilen sköter resten.

Så fungerar en AC

Luftkonditioneringen består av tre huvuddelar – kompressorn, kondensorn och förångaren. Kompressorn pumpar runt kylmedel och smörjande olja i systemet. Den drivs av motorns hjälp-/ eller multirem, i dagligt tal också kallad fläktremmen. Kondensorn tar emot det värmda köldmediet och kyler ner det med hjälp av en kylare som använder fartvinden när bilen rullar eller en fläkt när bilen står stilla. Förångaren är själva kylelementet i kupén. Den varma luften tas emot på ena sidan och kall luft lämnar på den andra. Utöver dessa tre komponenter består systemet av ett torkfilter som avfuktar och filtrerar köldmediet, samt en mängd olika sensorer, reläer och spjäll som fördelar luften och kontrollerar temperaturen.

Så, är du redan trött på tekniksnacket kan du nu pusta ut, det kommer inte så mycket mer av den varan. Bara lite. Vi ska ju försöka förklara vad som kan vara fel när din AC inte fungerar med, men vi håller det kort.

Lämna in din Dacia i vår Daciaverkstad för AC-behandling
Att sätta sig i bilen en varm sommardag och dra på AC:n på max är kanske inte det bästa som finns, men någonstans på topp 1000 är det i alla fall.

AC-problem 1: Det kommer ingen kall luft från AC:n

Det kan finnas flera olika anledningar till varför luftkonditioneringen inte blåser kall luft. Vanligast är att du har en läcka i systemet som gör att köldmediet helt enkelt läckt ut, till exempel via en lös slang eller trasig tätning någonstans. Det kan också bero på att någon av de större komponenterna, d.v.s. kondensorn, förångaren eller kompressorn, gått sönder. Ytterligare en förklaring för bilar med ACC är att styrenheten eller någon av sensorerna som ska känna av temperaturen i kupén inte längre fungerar.

AC-problem 2: Min AC blåser inte tillräckligt

En svag luftström kan bero på flera saker. Till exempel kan slangen till fläkten i förångaren lossnat, fläktreläerna eller ventilerna i förångaren kan vara igensatta av smuts eller så finns det en trasig tätning någonstans i systemet. Även här kan en förklaring för bilar med ACC vara att någon av temperatursensorerna inte fungerar korrekt.

AC-problem 3: Den kalla luften från min AC blir ibland varm

Detta kan bero på ett problem med kopplingen i kompressorn, något som leder till att kompressorn inte kan hålla rätt tryck konstant. Det kan också bero på en delvis igensatt expansionsventil som hindrar köldmediet från att komma fram.

AC-problem 4: Det luktar unket när jag startar AC:n

Precis som att tändstiften måste bytas ut ibland måste även luftkonditioneringen rengöras med jämna mellanrum. Det samlas nämligen fukt, damm och smuts i systemet och då bildas bakterier. Dessa påverkar luften som blåses in i bilen och som du andas in. Luktar det surt, unket eller konstigt när du startar AC:n har du med största sannolikhet en stor andel bakterier eller mögel i systemet, exempelvis i kupéfiltret.

Servicetekniker på Bilbolaget reparerar en bil
Har du problem med din AC? Låt oss hjälpa dig.

Vad ska jag göra om jag har något av dessa problem?

Problem 1-3 beror, som du nu vet, troligtvis på läckage eller trasiga komponenter. Detta bör undersökas och åtgärdas av en verkstad. Oavsett AC-problem kan du boka en tid i vår verkstad så gör vi en felsökning och återkommer med ett kostnadsförslag som du får ta ställning till.

Har du problem med att det luktar unket i bilen (nr. 4) är det istället en AC-rengöring som bör genomföras. En behandling av din luftkonditionering eliminerar bakterier, tar bort pollen, damm och nikotin, minskar risken för allergiska besvär och avlägsnar obehagliga lukter. Beroende på hur omfattande problemen är görs olika typer av AC-rengöring. Din lokala verkstad hjälper dig avgöra vad som krävs för just din bil.

Välkommen till oss på Bilbolaget

Vi är auktoriserad verkstad för Volvo, Ford, Renault och Dacia. Här kan du se vilka bilmärken vi har verkstad för på respektive ort. I Timrå har vi en allbilsverkstad, där kan vi hjälpa dig med AC-felsökning, reparation eller rengöring oavsett vad du har för bilmärke. Välkommen!


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudande och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2021-06-15

Relaterade artiklar

EU:s däckmärkning, vad betyder den?

Alla däck som säljs ska testas och märkas med något som kallas för EU däckmärkning. Men vad innebär egentligen märkningen och vad är skillnaden mellan A och E?

Tips till dig som mest kör korta sträckor med bilen

Diesel- och bensinbilar mår inte bra av att bara köras korta sträckor. Men oroa dig inte, det finns några saker du kan göra för att undvika kostsamma reparationer.

Tips inför kontrollbesiktningen – 11 enkla saker att kontrollera

För att slippa få anmärkningar, så kallade två:or, på besiktningen finns det några saker du lätt kan kontrollera själv innan du åker dit. Vi berättar vilka.

Låt oss berätta hur viktig din vindruta är

Din vindruta bjuder på mer än bara vacker utsikt. Den är en förutsättning för att aktiv körfältshjälp, avståndskontroll och autobroms ska fungera som det är tänkt.