Test av Ford Puma – vi provkör den kompakta mildhybriden
Ford Puma är en kompakt SUV som kombinerar sportig körglädje med smarta hybridlösningar och överraskande rymlighet. Sedan lanseringen har modellen snabbt blivit en storsäljare i Europa – och nu har även svenska bilköpare få upp ögonen för den lilla bilen med det stora hjärtat. Häng med när vi testar Ford Puma på en tur fylld av komfort, teknik och körglädje.
När vi ber Simon Wessel på Bilbolaget i Norrtälje att beskriva Ford Puma säger han inte mindre än fyra gånger på två minuter att det är ”en liten och sportig bil”. Man skulle kunna tolka det som att Simon inte är så kommunikativ, eller att bilen verkligen andas sportighet. För Simons skull väljer vi det sistnämnda.
Trots dess nätta storlek rymmer den mycket.
– Puma är en liten SUV som är väldigt lik Ford Fiesta, men med högre markfrigång och ett större skal. För att vara en liten bil är den förvånansvärt rymlig och precis som alla Fordar är den väldigt körglad, säger Simon.

En bra bil i mellansegmentet
När Ford i april 2019 visade upp bilder på den helt nya modellen Puma beskrevs den som en SUV-inspirerad kompakt crossover. Det få vet är dock att modellen egentligen har en mer anrik historia.
– Puma var faktiskt en gammal sportcupé från 90-talet. Namnet har gått i arv och förvandlats till en kompakt-SUV, baserat på dagens kunders önskemål, men i nostalgisk form, berättar Simon.
Sedan lanseringen har nya Puma gått förbi båda de populära trotjänarna Fiesta och Focus och blivit Ford Motor Companys mest sålda bil i Europa. I Sverige har den prisats i bland annat Vi Bilägares test av kompaktsuvar (Nr 8, 2020) där den stod som vinnare.
– Det är en väldigt bekväm bil att köra. Det är en bra bil i mellansegmentet och den blir allt populärare. Många efterfrågar en hög, liten bil och då är Puman både prisvärd, mångsidig och snygg, säger Simon.

Prisbelönt motor med mildhybridteknik
Ford Puma kommer bland annat med en hybridmotor som går att tanka antingen med bensin eller E85. I bilen sitter också liten elmotor med ett 48-volts batteri. Elmotorn ger extra stöd till bensinmotorn vid behov, vilket både hjälper till att öka fordonets körsträcka och minska utsläppen.
Det lilla batteriet laddas medan du kör, så du behöver aldrig ladda Puma med sladd utan tankar precis som vanligt.
– Fords EcoBoost bensinmotor har vunnit pris flertalet gånger. Det är lite kul! Att det är en mildhybrid uppskattas av många eftersom det gör att bränsleförbrukningen blir lägre, säger Simon.
Skulle du vilja ha en Puma du laddar med sladd istället för att tanka går det lika bra. Numera finns Ford Puma nämligen även som ren elbil.
Läs mer om hybridteknik och vad som skiljer en mildhybrid från en plug-in-hybrid eller en ren elbil.
Lägre skatt med E85
Även etanolversionen av Puma är en mildhybrid. Förutom minskad bränsleförbrukning tack vare hybridtekniken för etanolen med sig fler fördelar.
– Puma med motor anpassad för E85 kan du tanka med både etanol och bensin. Väljer du den varianten får du något lägre fordonskatt och jämför man med fossila bränslen bidrar hållbart producerad etanol till minskad klimatpåverkan. Bra för både plånbok och miljö alltså, säger Simon.

Hur känns den att köra?
Ja, det kan väl vara lämpligt att prata om det i en artikel om att provköra Puma.
– Jag tycker jättemycket om att köra den. Man har en bra överblick när man kör, man sitter lite högre än i Fiesta eller Focus. Den känns luftig, snabb smidig, bekväm och tyst med mildhybridtekniken, säger Simon.
I stadstrafik rattar Simon vant den blå Puman. Känslan är följsam och även som passagerare har man bra överblick.
– Känslan är att det är en stor, men ändå liten bil. Den är väldigt lättmanövrerad och smidig. Just mildhybridtekniken gör också att man kör väldigt ekonomiskt i köer och stadstrafik överlag, säger Simon.
Manuell växellåda med smarta funktioner
Även den manuella växellådan i Puma har utvecklats för att göra det trivsamt att köra i stadstrafik. Växlingen är enklare, mer exakt och tystare.
– Jag gillar verkligen att köra Puma med den manuella lådan. Precis som automaten har den funktionen Auto Start-Stop som sänker bränsleförbrukningen. När du stannar vid ett trafikljus eller står i en bilkö kan bilen automatiskt slå av motorn. När du är redo att köra iväg släpper du bara upp kopplingen och lägger i ettan så startar motorn igen, säger Simon och fortsätter:
– Den manuella lådan har också backstartshjälp som hindrar bilen från att rulla bakåt när du startar i motlut. Systemet behåller trycket till bromssystemet i ytterligare 2–3 sekunder, så du får mer tid när du flyttar foten från bromspedalen till gasen.
Testa själv – boka provkörning av Ford Puma
”Man känner sig inte liten på vägen”
I Norrtälje kör Simon ut på Furusundsvägen, en vacker landsväg i typisk Roslagsmiljö med sjöar och ängar. Puman känns stabil på vägen och även vid omkörning av större fordon känns bilen trygg och säker.
– Höjden ger en bekväm körposition och man känner sig inte liten på vägen. Bilen känns stabil och trevlig att köra. Den får extra plus för att den är så tyst. Den höga markfrigången gör också att man inte behöver oroa sig för ojämnheter eller terräng, säger Simon som börjar prata om att svänga in på en skogsbilväg för att fotografera bilen vid en sjö.

Som både förare och passagerare sitter man bekvämt i Puman. Sätena är sköna och de kan dessutom kompletteras med massage. Bilen är också förvånansvärt rymlig bak. För att inte tala om bagageluckan som kompletterats med ett extra utrymme under lastgolvet. Den så kallade megaboxen är dessutom vattentätt och har avtappningsplugg så att du enkelt kan rengöra den. Perfekt för att ställa ner leriga stövlar och dylikt.
– Puma har ett bra bagageutrymme och en megabox som ger 80-liters ytterligare lastutrymme. Det är väldigt bra. Använder man det får man till och med in en golfbag på höjden, eller en 120 cm lång unge. Varför man nu skulle vilja det, säger Simon och skrattar.
Välutrustad med säkerhet
Simon talar också varmt om Pumas säkerhets- och förarassistanssystem. Den har fått full pott i Euro NCAP:s oberoende krocktester. Särskilt utmärker sig skyddet av barn och vuxna samt en lång rad säkerhetssystem och teknologier som gör körningen säkrare.
– Bilen är fullproppad med säkerhetsfunktioner, något som är utmärkande för en så liten bil. Den har autobroms, skyltavläsning, döda vinkel-varnare, adaptiv farthållare och mycket mer, säger Niclas.

Varför ska man välja Ford Puma?
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Ford Puma är en smidig och mångsidig bil som är kul att köra och rymmer mer än man kan tro. Därför passar den också en bred målgrupp, från yngre personer, singlar och äventyrssugna till den mindre familjen eller pensionärer.
– Det är en perfekt mellanbil. Den är bra att pendla med, den är kompakt och bensinsnål och har det man behöver. Men den röda tråden är ändå att den känns sportigare än många bilar i den här klassen, säger Simon och avslutar:
– Det är en förhållandevis billig bil jämför med mycket annat. Den har bra kvalitet och man får oerhört mycket bil för pengarna.
Se Ford Puma i lager
Vad ser du som nästa steg?
Tack för att du läst vår artikel om charmiga Ford Puma. Hur känner du nu, vill du provköra och själv testa vad bilen går för eller vill du förkovra dig i mer fakta?
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Billån och kontantinsats – köpa bil med och utan handpenning
Ska du köpa bil med billån behöver du betala minst 20% i kontantinsats. Vi berättar hur det fungerar och hur du köper bil utan kontantinsats.
Nu ännu tryggare att köpa begagnad bil av bilhandlare
Nya konsumentköplagen gör det lättare att köpa begagnad bil och hindrar handlare från att använda friskrivningar som ”säljes i befintligt skick”.