Test av Ford Puma – vi provkör den kompakta mildhybriden

Ford Puma har, sedan den lanserades våren 2020, tagit Europa med storm. Modellen är må hända inte riktigt lika populär i Sverige men allt fler får upp ögonen för den smidiga kompakt-SUV:en från Ford. Vi testar modellen och provkör i både Norrtälje och Sundsvall. Inte för att vi måste alltså, utan bara för att det är kul och säljarna gillar att köra den.

När vi ber Simon Wessel på Bilbolaget i Norrtälje att beskriva Ford Puma säger han inte mindre än fyra gånger på två minuter att det är ”en liten och sportig bil”. Man skulle kunna tolka det som att Simon inte är så kommunikativ, eller att bilen verkligen andas sportighet. För Simons skull väljer vi det sistnämnda.

Vi provkör Ford Puma en solig försommardag. Häng med!
Välkommen in och häng med Simon på provkörning i nya Puma – en liten och sportig bil.

Niclas Persson på Bilbolaget i Sundsvall väljer också att fokusera på bilens storlek, men använder några fler ord.

– Puma är en liten SUV som är väldigt lik Ford Fiesta men med högre markfrigång och ett större skal. För att vara en liten bil är den förvånansvärt rymlig och precis som alla Fordar är den väldigt körglad.

En bra bil i mellansegmentet

När Ford i april 2019 visade upp bilder på den helt nya modellen Puma beskrevs den som en SUV-inspirerad kompakt crossover. Det få vet är dock att modellen egentligen har en mer anrik historia.

– Puma var faktiskt en gammal sportcupé från 90-talet. Namnet har gått i arv och förvandlats till en kompakt-SUV, baserat på dagens kunders önskemål, men i nostalgisk form, berättar Niclas.

Sedan lanseringen har nya Puma gått förbi båda de populära trotjänarna Fiesta och Focus och blivit Ford Motor Companys mest sålda bil i Europa. I Sverige har den prisats i bland annat Vi Bilägares test av kompaktsuvar (Nr 8, 2020) där den stod som vinnare.

– Det är en väldigt bekväm bil att köra. Det är en bra bil i mellansegmentet och den blir allt populärare. Många efterfrågar en hög, liten bil och då är Puman både prisvärd, mångsidig och snygg, säger Simon.

Blå Ford Puma ST-Line parkerad på gatan
Ford Puma ST-Line

Vi provkör Ford Puma mildhybrid

På parkeringen väntar en Desert Island Blue Ford Puma med följande spec: ST-Line 1.0T EcoBoost 125hk mHEV 7-vxl DCT.

Känns det där som teknisk rappakalja kommer här en något mer försvenskad förklaring. Vi provkör en blå, automatväxlad Ford Puma med 1.0 liters motor, 125 hästkrafter och mildhybridteknik för bättre bränsleekonomi.

Innan vi kommer till de olika motoralternativen och själva provkörningen kan vi titta på bilen utifrån. Nya Puma har en aerodynamisk form med sluttande taklinje, ganska stiltypiskt för 2020-talets mer sportiga coupé-SUV:ar. Bak har den en designmässigt framträdande takspoiler, något som förstärker bilen sportiga utseende. Fram har den en hög, men ganska kort, huv som kompletteras med välvda, uppstickande lyktor.

Röd Ford Puma med utrustninsgnivå Titanium
Personligen tycker jag att den är söt. Påminner om en nyckelpiga. Ford själva beskriver den som ”sportig och djärv”. Jag tror vi får enas om att vi inte ser exakt samma saker, men uppskattar bilen lika mycket tror jag ändå att vi gör.

Prisbelönt motor med mildhybridteknik

Ford Puma kommer med en 1.0 liters hybridmotor med 125 hk som går att tanka antingen med bensin eller E85. Etanolvarianten kommer med en sexväxlad manuell låda medan bensinaren är utrustad med en sjuväxlad automat dubbelkopplingslåda, kallad DCT. Modellen finns enbart med tvåhjulsdrift.

– Fords EcoBoost 1,0 liters bensinmotor, alltså den som sitter i Puma, har vunnit på International engine of the year awards sex gånger. Lite kul ändå. Att det är en mildhybrid uppskattas av många eftersom det gör att bränsleförbrukningen blir lägre, säger Simon.

Puma har alltså en liten elmotor med ett 48-volts batteri för att förbättra effektiviteten. Elmotorn ger extra stöd till bensinmotorn vid behov, vilket både hjälper till att öka fordonets körsträcka och minska utsläppen. Det lilla batteriet laddas medan du kör, så du behöver aldrig ladda Puma med sladd utan tankar precis som vanligt.

Skulle du vilja ha en Puma du laddar med sladd istället för att tanka får du vänta till 2024. Då kommer Puma som ren elbil,

Vill du läsa mer om hybridteknik och vad som skiljer en mildhybrid från en plug-in-hybrid eller en ren elbil? Klicka här »

Lägre skatt med E85

Även etanolversionen av Puma är en mildhybrid. Förutom minskad bränsleförbrukning tack vare hybridtekniken för etanolen med sig fler fördelar.

– Puma med motor anpassad för E85 kan du tanka med både etanol och bensin. Väljer du den varianten får du mycket lägre fordonskatt och jämför man med fossila bränslen bidrar hållbart producerad etanol till minskad klimatpåverkan. Bra för både plånbok och miljö alltså, säger Niclas.

Grön Ford Puma ST, en ännu sportigare Puma
Ford Puma ST.

Ford Puma kommer även i extra sportigt utförande. Modellen kallas då Ford Puma ST och har en 1,5 liters turbomotor som ger imponerande 200 hk och ett vridmoment på 320 Nm. Puma ST klarar 0-100 km/h på 6,7 sekunder, har sportanpassad fjädring och är med andra ord ännu lite sportigare än vanliga Puma.

Hur känns den att köra?

Ja, det kan väl vara lämpligt att prata om det i en artikel om att provköra Puma.

– Jag tycker jättemycket om att köra den. Man har en bra överblick när man kör, man sitter lite högre än i Fiesta eller Focus. Den känns luftig, snabb smidig, bekväm och tyst med mildhybridtekniken, säger Simon.

I Sundsvalls stadstrafik rattar Niclas vant den blå Puman. Känslan är följsam och även som passagerare har man bra överblick.

– Känslan är att det är en stor men ändå liten bil. Den är väldigt lättmanövrerad och smidig. Just mildhybridtekniken gör också att man kör väldigt ekonomiskt i köer och stadstrafik överlag, säger Niclas.

Niclas ser glad utan medan han provkör Ford
Trots att Niclas måste köra i rusningstrafik och prata om Puman samtidigt ser han både glad och avslappnad ut. Om inte det är bra reklam för bilen vet inte vi vad som är.

Manuell växellåda med smarta funktioner

Även den manuella växellådan i Puma har utvecklats för att göra det trivsamt att köra i stadstrafik. Växlingen är enklare, mer exakt och tystare.

– Jag gillar verkligen att köra Puma med den manuella lådan. Precis som automaten har den funktionen Auto Start-Stop som sänker bränsleförbrukningen. När du stannar vid ett trafikljus eller står i en bilkö kan bilen automatiskt slå av motorn. När du är redo att köra iväg släpper du bara upp kopplingen och lägger i ettan så startar motorn igen, säger Simon och fortsätter:

– Den manuella lådan har också backstartshjälp som hindrar bilen från att rulla bakåt när du startar i motlut. Systemet behåller trycket till bromssystemet i ytterligare 2–3 sekunder, så du får mer tid när du flyttar foten från bromspedalen till gasen.

”Man känner sig inte liten på vägen”

I Norrtälje kör Simon ut på Furusundsvägen, en vacker landsväg i typisk Roslagsmiljö med sjöar och ängar. Puman känns stabil på vägen och även vid omkörning av större fordon känns bilen trygg och säker.

– Höjden ger en bekväm körposition och man känner sig inte liten på vägen. Bilen känns stabil och trevlig att köra. Den får extra plus för att den är så tyst. Den höga markfrigången gör också att man inte behöver oroa sig för ojämnheter eller terräng, säger Simon som börjar prata om att svänga in på en skogsbilväg för att fotografera bilen vid en sjö.

Ford Puma vid sjö
Och som ni ser åkte vi till sjön för att fotografera. Det gick utmärkt, trots en hel del gropar i grusvägen.

Som både förare och passagerare sitter man bekvämt i Puman. Sätena är sköna och de kan dessutom kompletteras med massage. Bilen är också förvånansvärt rymlig bak. För att inte tala om bagageluckan som kompletterats med ett extra utrymme under lastgolvet. Den så kallade megaboxen är dessutom vattentätt och har avtappningsplugg så att du enkelt kan rengöra den. Perfekt för att ställa ner leriga stövlar och dylikt.

– Puma har ett bra bagageutrymme och en megabox som ger 80-liters ytterligare lastutrymme. Det är väldigt bra. Använder man det får man till och med in en golfbag på höjden, eller en 120 cm lång unge. Varför man nu skulle vilja det, säger Niclas och skrattar.

Välutrustad med säkerhet

Både Simon och Niclas talar också varmt om Pumas säkerhets- och förarassistanssystem. Den har fått full pott i Euro NCAP:s oberoende krocktester. Särskilt utmärker sig skyddet av barn och vuxna samt en lång rad säkerhetssystem och teknologier som gör körningen säkrare.

– Bilen är fullproppad med säkerhetsfunktioner, något som är utmärkande för en så liten bil. Den har autobroms, skyltavläsning, döda vinkel-varnare, adaptiv farthållare och mycket mer, säger Niclas.

Simon sitter bekvämt i baksätet på Ford Puma
– Jag får enkelt plats i baksätet, om inte föraren är basketspelare då, säger Simon och skrattar. Nu är det Petra, 179 cm lång, som suttit i förarstolen. Helt klart ett fullt dugligt baksäte för en bil i det segmentet.

Varför ska man välja Ford Puma?

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Ford Puma är en smidig och mångsidig bil som är kul att köra och rymmer mer än man kan tro. Därför passar den också en bred målgrupp, från yngre personer, singlar och äventyrssugna till den mindre familjen eller pensionärer.

– Det är en perfekt mellanbil. Den är bra att pendla med, den är kompakt och bensinsnål och har det man behöver. Men den röda tråden är ändå att den känns sportigare än många bilar i den här klassen, säger Simon.

Niclas fyller i:

– Det är en förhållandevis billig bil jämför med mycket annat. Den har bra kvalitet och man får oerhört mycket bil för pengarna. Nackdelen är kanske att den inte finns med fyrhjulsdrift. Samtidigt finns det inga andra bilar i den här småbilsklassen som är fyrhjulsdrivna heller, så på det sättet är den ju inte sämre än någon annan, säger Niclas och skrattar.


Video: vi provkör Ford Puma

Får du inte nog av Ford Puma? Kolla på videon från provkörningen i Sundsvall med Niclas. Han visar prov på att han kan göra två saker samtidigt och får parkeringsplatsen snodd av en BMW. Drama i sin renaste form.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2022-05-25

Relaterade artiklar

Vi testar Ford Mustang Mach-E

Häng med när vi provkör Ford Mustang Mach-E. Den flexibla elbilen som är sportig, vansinnigt rolig och perfekt för familjen »

Möt Renault Captur E-tech

Vi provkör Renault Captur E-Tech, laddhybridversionen av den populära mini-suven från Renault. Häng med när vi utforskar modellen »

Möt nya Volvo C40

Vi har provkört nya elbilen Volvo C40 en kall vinterdag, synat den i sömmarna och testat vad de nya Recharge-däcken går för. Häng med!

Möt nya Ford Kuga plug-in hybrid

Här bjuds du på finstämd kraftöverföring, mjuka övergångar mellan el- och fossildrift samt ett anpassningsbart chassi. ”Det är mycket bil för pengarna”, sammanfattar Bilbolagets säljare.