- Vi har testat Volvo EX30 – liten elbil med stora ambitioner
- Tre olika drivlinor
- Smidig som en eldriven gokart
- Trygg och kraftfull i högre hastigheter
- Moderna färger exteriört och interiört
- Toppmoderna säkerhetslösningar som skyddar
- Avskalad och enkel ”instrumentpanel”
- Det lägsta koldioxidavtrycket någonsin för en Volvo
- Finns som Cross Country
- En bil för nästa generation Volvoförare
- Vad ser du som nästa steg?
Vi har testat Volvo EX30 – liten elbil med stora ambitioner
Volvo EX30 är inte bara Volvos minsta SUV hittills, den är också en av deras mest ambitiösa satsningar på eldrift, hållbarhet och design. Med ett kompakt format, moderna materialval och toppmodern teknik visar EX30 att litet verkligen kan vara stort. Vi har provkört bilen och testat vad den går för – och i den här artikeln berättar vi vad som gör Volvos lilla elbil så speciell.
Den (förhållandevis) nya elbilen Volvo EX30 är resultatet av Volvos mångåriga erfarenhet av att bygga säkra, bekväma och miljövänliga fordon. Modellen är tillverkarens minsta SUV någonsin och den finns enbart som ren elbil.
Trots att den är ganska mycket mindre än sina syskon i modellserien EX/XC erbjuder EX30 samma höga kvalitet, säkerhet och prestanda som vi vant oss vid att Volvo levererar.
– Den beter sig som en stor bil. Den är stadig och fin, och ger en väldigt bekväm körupplevelse trots sin storlek, berättar Jörgen Nordlöf på Bilbolaget i Sundsvall när vi rullar ut från parkeringen.

Tre olika drivlinor
Modellen bygger på en helt ny plattform kallad SEA (Sustainable Experience Architecture) och bilen erbjuds med tre olika drivlinor vars namn vi känner igen från övriga elbilsvärlden: Single motor, Single motor extended range och Twin motor performance.
För dig som inte snackar elbilslingo är EX30 alltså valbar med en eller två motorer och batteriet finnas i två olika storlekar.
Nedan förklarar vi skillnaden mellan de olika drivlinorna och vem de passar för:
Single motor: Om du mest är inne i stan eller bara kör kortare sträckor mellan laddningar passar single motor-alternativet med Volvos LFP-batteri. Det är mer kostnadseffektivt och mindre resurskrävande att tillverka, varför priset på bilen också blir lägre.
Single motor Extended Range: Om du vill maximera räckvidden finns alternativet Single Motor Extended Range med ett NMC-batteri. Det ger en energiproduktion som är mer effektiv än LFP-batteriet och därmed får du längre körsträcka per laddning.
– I och med att Volvo EX30 kommer med två olika batteristorlekar kan du välja det som passar dig bäst. Bland våra kunder är Extended range-versionen den som säljer mest. Många föredrar tryggheten som utökad räckvidd ger, säger Jörgen.

Twin motor Performance: Om prestanda ligger högst på din priolista ska du välja Twin Motor Performance. Här har Volvo fört samman NMC-batteriet med ytterligare en elmotor. Den här fyrhjulsdrivna EX30-versionen levererar 315 kW (428 hk) och tar dig från 0 till 100 km/h på 3,6 sekunder.
Det där sista gör för övrigt Volvo EX30 till den snabbast accelererande Volvon hitintills. 3,6 sekunder. Det räknas som drag under galoscherna, det vill vi lova.
– Att EX30 går att få med fyrhjulsdrift gör att den sticker ut i småbilsklassen. Det gör den väldigt populär och vi har sålt mycket även av den versionen, berättar Jörgen.
Jämför specifikationerna för EX30 på Volvos hemsida
Smidig som en eldriven gokart
EX30 är alltså inte bara kvick på pappret – den är riktigt rolig att köra.
– Det är lite gokart-känsla över bilen faktiskt. Det är något med att den är så liten och pigg, säger Jörgen och skrattar.
Han tillägger:
– Många kunder säger att den känns större invändigt än man tror när man ser den utifrån. Det är en liten bil, men den upplevs rymlig.

Inne i stan är EX30 i sitt esse. Den är lättstyrd, lättmanövrerad och har en imponerande svängradie. Parkering är nästintill lekande lätt och sikten är bra åt alla håll.
– Den är väldigt lätt att köra och allt känns så mjukt. Den ger en väldigt behaglig känsla i stadstrafik.
Den urbana körningen får också ett extra lyft av One Pedal Drive-funktionen, som fungerar särskilt bra i stadsmiljö med mycket start och stopp. Inbromsningarna blir jämna och mjuka och elbilen återvinner dessutom energi i varje inbromsning.
Med One Pedal Drive räcker det att använda gaspedalen. När du släpper den bromsar bilen automatiskt och återvinner energi samtidigt.
Trygg och kraftfull i högre hastigheter
Så fort vi lämnar stadskärnan bakom oss visar EX30 en annan sida – den kraftfulla. I Twin Motor-versionen finns det gott om tryck. Att accelerera upp i omkörningslägen känns tryggt och snabbt.
– Den här bilen har verkligen kraften man behöver. Man känner sig aldrig osäker när man behöver göra en omkörning, säger Jörgen.
Körkänslan är solid, styrningen precis lagom distinkt och fjädringen absorberar ojämnheter på ett imponerande sätt. Den känns inte som en liten bil – snarare som något större och tyngre.

På motorvägen accelererar EX30 snabbt upp till 110 km/h, trots gediget motstånd från en av Sundsvalls mest branta påfarter.
– Jag kör ofta utan One Pedal Drive på motorväg, för det känns lite kraftfullare och man får en mer ”rullande” känsla i bilen.
Kupén är kompakt men smart designad. Armstödet på sidan gör att man sitter riktigt bekvämt även under längre körningar.
Det enda vi noterar är att ljudnivån i kupén blir något högre vid motorvägskörning, särskilt på grov asfalt. Men med tanke på bilens storlek tycker vi att den står sig bra i klassen.

Moderna färger exteriört och interiört
Volvo EX30 erbjuds i några få utvalda färger varav en, Moss Yellow, är unik för modellen. Om just Moss Yellow säger Volvo att det är en klar och uttrycksfull färg, inspirerad av den gula lavan som växer på berghällar på den svenska västkusten. Den ger verkligen EX30:n karaktär, menar de.
– Karaktär är kanske milt beskrivet. Moss Yellow är väldigt… intensiv. Gillar du att synas är det helt klart en färg för dig.
Även invändigt bjuder EX30 på färger vi inte tidigare sett hos Volvo. Själva kallar Volvo det för fyra nya interiöra rum. Och visst, man får lite hotellkänsla när man tittar in i kupén, så rum kanske är en utmärkt beskrivning av det vi möter.
EX30 är dessutom helt läderfri och tillverkad med en mängd återvunna material. En av kupéerna anammar till exempel den ”tidlösa lockelsen med denim” – med textilier från återvunna jeans.


Toppmoderna säkerhetslösningar som skyddar
EX30 må vara den minsta SUV:en någonsin från Volvo Cars, men den är precis så säker som du förväntar dig att en Volvo ska vara.
Den lilla bilen är tydligt skapad med syfte att vara en säker citybil, med teknologi speciellt utformad för att skydda människor i kraftigt trafikerade stadsmiljöer.
– Den känns trygg. Och många av våra kunder uppskattar framför allt alla de smarta säkerhetslösningarna, säger Jörgen.
Bilen har bland annat den nya säkerhetsfunktionen Door Opening Alert. Ett system som varnar innan dörren öppnas framför en passerande cyklist eller annan trafikant. Ytterligare ett nytt system är Intersection Auto Brake som bromsar automatiskt om en annan bil plötsligt dyker upp i korsningen.
EX30 är också utrustad med ett avancerat Driver Alert-system som noterar ögon- och ansiktsrörelser cirka 13 gånger per sekund för att upptäcka om du är distraherad eller ouppmärksam.
Eftersom vi kört bilen mycket vet vi att systemet har en liten brist. Det tror att du gäspar och varnar för att du är trött när du (skrik)sjunger sådär högljutt som man bara gör när man är ensam i bilen. Vi antar att det inte var någon som gjorde det under Volvos tester.

Avskalad och enkel ”instrumentpanel”
Att kalla det instrumentpanel känns inte rätt. Invändigt har Volvo nämligen skalat bort det mesta i nya EX30. Istället har man fokuserat på att samla allt på en stor skärm i mitten.
– Det är lite ovant att titta åt höger för att se hastigheten, men man vänjer sig snabbt. Och jag gillar verkligen utformningen på ratten. Den är jäkligt mysig att hålla i, säger Jörgen.
Den 12,3 tum stora skärmen rymmer ett modernt infotainmentsystem med Google inbyggt. Det gör att du kan få hands-free-hjälp från Google Assistant, Google Maps-navigering samt dina favoritappar på Google Play. EX30 är också den första bilen från Volvo som har trådlös Apple CarPlay.
Volvo har också lagt till en rad smarta förvaringsmöjligheter, bland annat ett utskjutbart fack i mittkonsolen. Man har också flyttat handskfacket och placerat det under skärmen i mitten för att både förare och passagerare enkelt ska komma åt utrymmet. Allt för att du ska få upplevelsen av en stor bil med små medel.

Det lägsta koldioxidavtrycket någonsin för en Volvo
EX30 är framtagen för att vara både säker och miljövänlig – och är den Volvomodell som hittills har lägst koldioxidavtryck. Den har inga avgasutsläpp, och det totala avtrycket beräknas till under 30 ton CO₂ på 20 000 mil – en minskning med 25 procent jämfört med EC40 och EX40.
Minskningen av koldioxidavtrycket uppnås inte bara genom elektrifiering utan också genom användningen av återvunna material, färre komponenter och smartare produktion.
Upp till en fjärdedel av all aluminium och cirka 17 procent av allt stål som används i EX30 är återvunnet. Dessutom är cirka 17 procent av all plast i bilen, från interiörkomponenter till stötfångare, återvunnen.
– Det är den högsta andelen för någon Volvomodell hittills.

Finns som Cross Country
EX30 finns även i Cross Country-utförande – en version för dig som gillar lite mer robust stil eller kör där vägarna är sämre. Denna variant lockar ytterligare en kundgrupp, särskilt nu när tidigare CC-modeller som V60 och V90 tagits bort ur sortimentet.
– Historiskt har Cross Country-versionerna gått riktigt bra i Sverige. De passar vår livsstil och vilja att komma ut i naturen med sin höga markfrigång och robusta kaross. Det ska bli spännande att se om även EX30 CC blir en storsäljare.
En bil för nästa generation Volvoförare
Så, vad tycker vi efter att ha levt med EX30 i några dagar? Det är en riktigt fin bil, men det är ju å andra sidan alla Volvos. EX30 har dock något som de andra inte har. Den anammar till fullo känslan av en modern stadsbil som kombinerar det bästa av två värdar – kompakthet och rymlighet.

Det är en bil som kombinerar körglädje och komfort på ett imponerande sätt. Den är rolig att köra, smidig i stan, stabil på landsväg och kraftfull nog för motorväg.
– Den är perfekt för den som kör mycket i tätbebyggt område eller dagliga sträckor på upp till 10–15 mil, säger Jörgen. Vi ser att den också tilltalar företag, till exempel kommuner, mäklare eller städföretag som söker något snyggt, smidigt och kostnadseffektivt.
Det här är dock inte en Volvo för den traditionelle Volvoägaren. EX30 är en Volvo för deras barn. För generationerna som vuxit upp i baksäten på Volvo 850 och V70, som nu tar världen med storm.
– Vill du ha en liten elbil där komfort och säkerhet går hand i hand med modern lyx och hållbarhet, ja då är EX30 bilen för dig.
Se Volvo EX30 i lager
Vad ser du som nästa steg?
Tack för att du läst vår artikel om den lilla SUV:en Volvo EX30. Hur känner du nu, vill du provköra och testa vad bilen går för eller vill du förkovra dig i mer fakta?
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Grön teknik – skatteavdraget för installation av laddbox
Vill du få avdrag för installation av laddbox hemma? Vi förklarar hur avdraget för Grön teknik fungerar, vad som krävs och hur du gör rätt.
Allt om räckvidd för elbilar och laddhybrider
Hur långt kommer elbilar och laddhybrider på en laddning? Vi förklarar allt om räckvidd och vad som påverkar den på ett enkelt sätt.