Så tolkar du EU:s däckmärkning – detta betyder ikonerna och bokstäverna

När du köper nya däck kan EU:s däckmärkning hjälpa dig att göra ett mer informerat val. Märkningen ger viktig information om däckets bränsleeffektivitet, våtgrepp och bullernivå – faktorer som påverkar både din säkerhet, miljön och din plånbok. Men vad betyder egentligen de olika symbolerna och bokstäverna på etiketten? I den här guiden går vi igenom hur du tolkar märkningen och vad du bör tänka på när du väljer däck.

För att kunna ge standardiserad information om bränsleeffektivitet, våtgrepp och utvändigt däckljud har EU introducerat en obligatorisk däckmärkning för alla nya däck: ”European Tyre Label”. Eller på svenska ”EU däckmärkning”.

Alla däck som säljs ska testas och graderas enligt denna skala. Det gör det enkelt för dig som konsument att jämföra olika däck och välja dem utifrån deras egenskaper. På så sätt kan du välja de däck som passar dina behov bäst.

EU däckmärkning: denna dekal eller dess information ska finnas då du köper nya däck.
EU däckmärkning: denna dekal eller dess information ska finnas då du köper nya däck.

Hur fungerar EU:s däckmärkning?

EU har skapat märkningssystemet för att påtala säkerhet och miljöaspekterna genom att betygsätta däcken inom tre aspekter: bränsleeffektivitet, våtgrepp och bullernivå.

Bränsleekonomi
Rullmotståndsklasser A-E för att bedöma däckets bränsleekonomi.

Våtgrepp
Våtgreppsklasser A-E för att bedöma bromssträckan på vått underlag.

Däckljud
Extern ljudnivå A-C som mäts i decibel.

EU däckmärkning, inzoomat på ion och gradering av rullmotstånd och bränsleförbrukning
Ikon och gradering av rullmotstånd och bränsleförbrukning

Rullmotstånd och bränsleförbrukning

Till vänster på däckmärkningen hittar vi en energieffektivitetsgradering som visar däckets inverkan på bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.

Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till E, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd.

Vad gör ett däck bränsleeffektivt?

Däcken svarar för cirka 20 procent av bilens bränsleförbrukning, främst beroende på sitt rullmotstånd. En sänkning av rullmotståndet kan förbättra energieffektiviteten och på så sätt sänka CO2-utsläppen.

Det är däckets rullmotstånd, mätt i en maskin, som bestämmer dess energieffektivitetsklassificering.

Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. E?

Mellan varje bokstavskategori ökar eller minskar bränsleförbrukningen med cirka 0,1 liter/100 km.

Skillnaden i bränsleförbrukning för en bil med däck av klass A jämfört med klass E är cirka 0,4 liter per 100 km. Det låter kanske inte så mycket, men kör du 1 500 mil om året innebär det att du årligen skulle spara ungefär 60 liter bränsle genom att välja klass A-däck istället för klass E-däck.

Räknar vi med ett bensin- eller dieselpris på 18 kr per liter handlar det alltså om lite drygt 1 000 kronor i besparing per år. Tänker du dig att du har däcken i fem år motsvarar det 5 000 kronor. Plötsligt känns det rätt mycket, visst?!

Det här är inte bara en betydande besparing för dig som konsument. Det innebär också stora fördelar för miljön eftersom CO2-utsläppen sänks med flera gram per km.

EU däckmärkning, inzoomat på ikon och gradering av våtgrepp.
Ikon och gradering av våtgrepp.

Inbromsning på vått underlag

Till höger på däckmärkningen hittar vi en skala som visar däckets prestanda vid inbromsning på vått underlag.

Märkningen visar hur lång bromssträckan blir på en skala från A till E, med pilar från mörkt blått till ljusblått. Däck märkta med klass A är effektivast, vilket betyder att de har kortast bromssträcka.

Mätningarna utförs på ett fordon i enlighet med betingelserna i EU-direktivet som då berör hastighet, underlagets karaktär, vattendjup och temperatur.

Vad är våtgrepp?

Våtgrepp är däckets förmåga att bibehålla grepp vid vått väglag. EU-märkningen fokuserar bara på en enda aspekt av våtgreppet: däckets prestanda vid inbromsning på vått väglag.

Våtgreppet är en av de viktigaste säkerhetsegenskaperna för ett däck. Ett bra värde innebär en kort bromssträcka på en våt väg. I ett nödfall kan varje meter vara viktig för att undvika en olycka.

Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. E?

Däckets våtgrepp har alltså stor betydelse för hur snabbt bilen kan stanna på vått underlag. Skillnaden i bromssträcka mellan varje klass (A–E) är upp till 6 meter när bilen körs i 80 km/h.

Det innebär att en bil med klass E-däck kan behöva hela 24 meter längre stoppsträcka jämfört med en bil med klass A-däck. För att sätta det i perspektiv: 24 meter motsvarar ungefär längden av fem parkerade bilar – en skillnad som kan vara avgörande för att undvika en olycka.

EU däckmärkning, inzoomat på Ikonerna för ljudnivå, grepp på snö och grepp på is.
Ikonerna för ljudnivå, grepp på snö och grepp på is.

Ljud utvändigt

Trafikbuller är en vanlig källa till irritation, särskilt i stadsmiljöer. På den nedre delen av EU:s däckmärkning anges hur mycket ljud däcket avger utanför bilen, mätt i decibel. Detta gäller alltså inte det ljud som föraren hör i kupén, utan det som påverkar omgivningen.

För att göra det enklare att förstå används en skala från A till C, där A-märkta däck är tystast och C-märkta däck ger ifrån sig mest ljud.

Det är viktigt att notera att märkningen endast gäller det yttre däckljudet – inte det buller som du som förare hör i kupén. Detta påverkas även av vägunderlag och bilens ljudisolering. Men ju tystare däcket är utvändigt, desto tystare kommer det givetvis upplevas inne i bilen med.

Effekterna av däckbullret märks mer i en större skala. Tänk på alla tusentals bilar som kör varje dag. Om vi alla använde däck med lägre bullernivåer – hur mycket tystare skulle då inte vägarna och städerna kunna bli?

Grepp på snö och is

Sedan 2021 finns ett tillägg på däcketiketterna som visar om däcket är godkänt och klarar tester för snö och is. Ett däck som är godkänt för svåra snöförhållanden, d.v.s. en vanlig svensk vinter, får ikonen med ett berg och en snöflinga. Ett däck som klarar den internationella testmetoden för isgrepp får ikonen med ett berg med is/snö på toppen.

Vad betyder EU däckmärkning för mig som konsument?

Tack vare däckmärkningen vet du som konsument att däcken du köper har testats mot rullmotstånd, bromsning och bullerljud. Det innebär att du kan jämföra olika däck och få ett mer exakt svar om vilka däck som har lägst bullernivå exempelvis.

Du får också lättare att välja däck med miljön i åtanke. Väljer du däck med energiklass A bidrar du till minskade CO2-utsläpp. Väljer du däck med så låg bullernivå som möjligt bidrar du till en tystare miljö.

Bil med grova däck som kör på stenig väg
Vad kör du mest på för underlag? Olika däck kan vara mer eller mindre lämpliga för olika vägtyper.

Tips när du ska välja nya däck

Utöver de tre egenskaperna som uppmärksammas på EU:s däckmärkning finns det flera andra egenskaper som påverkan säkerheten, prestandan och miljön – egenskaper som däckutvecklare uppmärksammar och lyfter i sina presentationer av däck. Dessa kan bland annat vara:

  • Säkerhetsegenskaperna på is och snö
  • Skydd mot vattenplaning
  • Styr- och köregenskaperna
  • Hur slitstarka de är

När du väljer nya däck är det bäst att välja däck som motsvarar dina behov på bästa möjliga sätt. EU:s däckmärkningen gör det enklare att jämföra olika däcktyper, men det lönar sig att även hämta information från andra håll, bland annat från däckåterförsäljare, motortidningarnas oberoende däcktester och däcktillverkare.

Genom att förstå EU:s däckmärkning kan du göra ett smartare val när du köper nya däck. Bränsleeffektivitet, våtgrepp och bullernivå är tre viktiga faktorer att ta hänsyn till, men glöm inte heller att tänka på dina körvanor och vägförhållanden.

Vill du ha hjälp att välja rätt? Hör av dig så hjälper vi dig hitta rätt däck för dig och din bil. Kontakta oss


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2025-02-18

Bilbolaget

2021-03-26

Relaterade artiklar Se alla

Diagonaldäck och radialdäck – vi förklarar skillnaden

Vi berättar allt om diagonaldäck & radialdäck samt vad de bör användas till. Vi förklarar även skillnaderna mellan dessa däcktyper.

Punkteringsfria däck – så fungerar runflat däck

I den här artikeln förklarar vi vad punkteringsfria däck är, hur de fungerar och utmärker sig samt vad för- och nackdelarna är. Häng med.

Rätt däckdimension – lär dig vilka däck som passar bilen

Vi hjälper vi dig reda ut vad däckdimension är för något och berättar allt du behöver veta för att hitta rätt däckstorlek till bilen.

Viktigt med rätt mönsterdjup – så mäter du

Har du koll på dina däcks mönsterdjup? Vi berättar allt du behöver veta om däckmönster, varför det är viktigt och hur du mäter mönsterdjup.

Se alla