Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Punkteringsfria däck – så fungerar runflat däck

Att få punktering är en bilists mardröm, men med runflat-däck kan du fortsätta köra även om luften gått ur. Dessa innovativa däck är designade för att ge extra säkerhet och bekvämlighet, men är de verkligen värda att investera i? I den här artikeln går vi igenom hur punkteringsfria däck fungerar, deras för- och nackdelar, samt om de är rätt val för dig.

Har du någonsin varit ute på tur och fått punktering? Det är en sån där tråkig grej som verkligen kan förstöra stämningen. Tänk om du istället kunde fortsätta köra utan att behöva stanna omedelbart? Det är precis vad runflat-däck är designade för att åstadkomma.

Runflat-däck, ofta kallade punkteringsfria däck, har funnits sedan 1980-talet och fick snabbt ett uppsving i popularitet. Även om de inte är lika vanliga idag, används de fortfarande av många bilägare som prioriterar säkerhet och bekvämlighet.

Dessa däck minskar risken för farliga situationer vid plötsliga punkteringar, särskilt i höga hastigheter. De gör det också möjligt att fortsätta köra till närmaste verkstad eller säker plats utan att behöva byta däck på vägkanten – en klar fördel i dåligt väder eller på osäkra vägar.

Punktering i ett däck.
Det är aldrig roligt att kliva ur bilen och se detta.

Punkteringsfria däck trotsar (typ) punktering

Runflat tyres är däck som går att köra på trots att du har punktering. Tekniken har tagits fram för att du ska slippa stanna mitt i trafiken och panikartat försöka få på reservdäcket när du fått punktering. Istället kan du fortsätta köra till närmaste bensinmack eller verkstad där du kan byta däck i lugn och ro.

Punkteringsfria däck har en unik förstärkt sidovägg som ger däcket ökad styvhet och därmed gör att det kan klara sig länge utan luft. De är dessutom konstruerade med starkare inre material som bidrar till att stödja strukturen. De har bland annat extra lager av textil- eller metalltrådar för att ge däcket bättre stabilitet.

Ett däck som aldrig kan få punktering är (åtminstone än så länge) en utopi. Det är därför inte sant att ett runflat däck aldrig kan få punktering – alla ”punkteringsfria däck” kan få punktering. Dock är det mycket svårare att punktera ett runflat däck jämfört med ett vanligt däck.

Punkteringsfria däck är fortfarande en utopi.
Även om helt punkteringsfria däck fortfarande är en dröm så är runflat-däck det närmaste du kan komma.

Det finns ett par nackdelar

Runflat-däck är generellt dyrare än vanliga däck, både att köpa och att laga. Utöver den högre kostnaden har dessa däck en tendens att orsaka mer buller eftersom de är styvare, vilket kan leda till oönskat ljud i kupén.

En annan nackdel är att runflat-däck kräver ett däcktrycksövervakningssystem, som TPMS (Tire Pressure Monitoring System), för att säkerställa att du upptäcker eventuella lufttrycksförändringar. Alla bilar nyare än 2014 är dock utrustade med TPMS.

Dessutom väger runflat-däck något mer än vanliga däck. Även om viktskillnaden är liten kan den påverka bilens prestanda negativt och marginellt öka bränsleförbrukningen.

…men fördelarna är betydande

Den främsta fördelen med punkteringsfria däck är att du kan fortsätta köra en viss sträcka, vanligtvis upp till 8 mil i hastigheter upp till 80 km/h, även efter att däcket har förlorat lufttrycket.

Detta är särskilt fördelaktigt i situationer där det kan vara svårt eller osäkert att stanna och byta däck direkt, till exempel på motorvägar eller i ogynnsamma väderförhållanden.

Vid en punktering kan vanliga däck snabbt kollapsa och orsaka att bilen blir instabil. Punkteringsfria däck minskar risken för detta genom att bibehålla tillräcklig stabilitet och kontroll samt stödja bilens vikt även vid noll lufttryck.

Punkteringsfria däck på motorvägen är alltid bra.
Runflat däck är alltid extra tryggt och nice på till exempel motorvägen.

Sammanfattning

Runflat-däck, även kallade punkteringsfria däck, är konstruerade för att du ska kunna fortsätta köra en viss sträcka även efter en punktering. De har förstärkta sidoväggar som håller uppe bilens vikt trots luftförlust, vilket ökar både säkerheten och bekvämligheten. Men trots sina fördelar är de inte utan nackdelar.

Den stora frågan är om de är värda att investera i. Visst är det en trygghet att kunna köra vidare efter en punktering, men det skadade däcket måste ändå bytas eller lagas, så låt dig inte luras helt av namnet. Dessutom är de dyrare än vanliga däck, vilket kan göra dem till ett mindre attraktivt val rent ekonomiskt.

Om du prioriterar säkerhet och bekvämlighet kan runflat-däck vara rätt val för dig. Men om du tycker att för- och nackdelarna väger lika tungt klarar du dig minst lika bra med vanliga däck.

Behöver du köpa nya däck? Vi säljer bland annat runflat däck från flera kända märken, allt från Michelin till Continental. Vill du ha hjälp med att välja ut rätt däck för din bil är du varmt välkommen att kontakta oss.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2025-02-19

Bilbolaget

2024-08-27

Relaterade artiklar Se alla

Bästa däcken fram eller bak – så ska du placera däcken

Undrar du om de bästa däcken ska sitta fram eller bak på bilen? Här får du lära dig allt om hur däcken ska placeras för maximal säkerhet.

Diagonaldäck och radialdäck – vi förklarar skillnaden

Vi berättar allt om diagonaldäck & radialdäck samt vad de bör användas till. Vi förklarar även skillnaderna mellan dessa däcktyper.

Hastighetsindex och belastningsindex – fakta & enkla tabeller

Vid däckköp behöver du ha koll på din bils hastighetsindex och belastningsindex. Vi förklarar hur det fungerar & berättar vad du ska ha.

Rätt däckdimension – lär dig vilka däck som passar bilen

Vi hjälper vi dig reda ut vad däckdimension är för något och berättar allt du behöver veta för att hitta rätt däckstorlek till bilen.

Se alla