- Stort test – vi provkör en begagnad Renault Arkana
- Slå ihop en SUV med en sedan
- Bensin och el i perfekt kombination
- Bränslesnål i stan och på landet
- B-läge för ökad energiåtervinning
- Fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester
- Sportig körkänsla och smidig hantering
- Vem passar Renault Arkana för?
- Elbilskänsla utan att behöva ladda
- Vad säger de som testat Renault Arkana?
Stort test – vi provkör en begagnad Renault Arkana
Renault Arkana blev en riktig show stopper när den lanserades. Den stack ut med en sportig look och känsla men den tog inte direkt Sverige med storm. Numera finns den enbart att köpa som begagnad. Vi har därför testat en begagnad Arkana vars formel 1-inspirerade hybridteknik gör den till en riktigt bränslesnål SUV. Precis som Euro NCAP ger vi den fem av fem möjliga stjärnor i betyg.
Under 2021 lanserades helt nya Renault Arkana i Sverige. Modellen blev dock inte speciellt långlivad, trots dess många positiva egenskaper och att den sålt hyfsat bra.
Anledningen? Problem med leveranserna till Sverige (argsinta pirater till havs, bland annat) och en uppsjö nya modeller från Renault som är ungefär likvärdiga storleksmässigt.
Ja, för det är alltså bara i Sverige som Arkana slutar säljas. I Europa och Sydkorea, där modellen heter XM3, fortsätter den finnas tillgänglig för kunder.

I detta test har vi därför valt att köra just en begagnad Arkana. En blå pärla från 2023 som gått lite drygt 700 mil.
I en vecka har vår testförare Fredrik provkört en Renault Arkana E-Tech 145, det vill säga den självladdande hybrid-versionen. Han har provsuttit i alla säten, kollat bagageutrymmet, testat bilens B-läge, njutit av eldriften och testat några av säkerhetsfunktionerna.
Slå ihop en SUV med en sedan
När Arkana för första gången presenterades på bilsalongen i Moskva 2018 beskrev Renault den som ”En unik fusion mellan elegansen hos en sedan och bastantheten hos en suv”.
Tittar man på bilen är det faktiskt precis det man ser. En snygg bil av något svårplacerad modelltyp med hög markfrigång. Är det en slank SUV? En bullig sedan? Svårt att säga, men snygg är den med bestämdhet, det är ett som är säkert.
– Det är väldigt mycket som är bra med Renault Arkana. Sett till dess design, form och hur den utnyttjar utrymmet passar den många. Vi har flera kunder som gillar denna typ av slanka, lite högre city-SUV:ar, säger Fredrik Simola, som till vardags jobbar som säljare på Bilbolaget i Gävle.
Han fortsätter:
– Många bilar i den kategorin är dock ganska kompakta, men i Arkana får man mer utrymme. Jag är ganska lång själv men sitter bra både fram och i baksätet. Dessutom är bagageutrymmet ganska djupt, så där får man plats med mer än man kan tro.

Bensin och el i perfekt kombination
När Arkana lanserades utgjorde den startskottet för Renaults helhjärtade satsning på bilar med deras patenterade hybridteknik med inspiration från Formel1-världen. Ganska unikt var att modellen enbart erbjöds med två bensinbaserade motoralternativ: en hybrid och en så kallad mikrohybrid.
Låt oss grotta ner oss lite i detta, för det är inte helt enkelt att förstå skillnaden.
Känner du redan nu att termer som hybrid är lite främmande för dig rekommenderar vi att du läser vår artikel Skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid. Vi kommer prata om skillnaderna mellan hybrid och mikrohybrid kort här, men vill du veta mer är alltså artikeln ovan ett hett tips att börja med.
Tilläggas ska kanske också att båda varianterna har automatlåda som standard, något som brukar uppskattas på den svenska marknaden. Det är ju skönt att slippa växla.

Så fungerar Arkana som hybrid
Arkana E-Tech hybrid, eller fullhybrid som Renault kallar det, kombinerar en bensinmotor och två elmotorer för att skapa en självladdande hybriddrivlina. Det sistnämnda innebär att du inte laddar bilen med laddkabel utan att batteriet laddas när du bromsar.
Den principen, som kallas regenerativ bromsning, genererar energi bäst vid stadskörning och innebär i sådana situationer att du kan köra upp till 80 procent av tiden på el. Helt utan bensinmotorn alltså.
Totalt menar Renault att du med hybriden kan minska bränsleförbrukningen med upp till 40 procent jämfört med motsvarande bensinmotor.
Det ska dock sägas ett enligt WLTP är snittförbrukningen för denna version 4,8 l/100 km medan den för bensinversionen är 5,8 l/100 km. Vad det innebär i procent orkar vi inte räkna fram, men 40% mindre vågar vi ändå drista oss till att säga att det är det inte.
Vet du inte vad WLTP är kan du läsa mer om det här
Så fungerar Arkana med mikrohybridsystem
Bensinversionen å sin sida har faktiskt också berikats med en del hybridteknik och kallas därför av Renault själva för en mikrohybrid. Här har man valt att kombinera en 140-hästars bensinmotor med ett 12-volts mikrohybridsystem. Ett litet självladdande batteri, helt enkelt.
När bilen saktar ned återvinns energi som bidrar till att driva motorn vid start och acceleration. Du kan alltså inte köra helt på el, men hybridsystemet hjälper till att minska bränsleförbrukningen och ger lägre CO2-utsläpp. Något som innebär bättre bilekonomi för dig.
Snittförbrukningen enligt WLTP ligger här på 5,8 l/100 km – även det låga siffror för en så pass stor SUV.

Bränslesnål i stan och på landet
Just hybridtekniken är något som såklart innebär lägre bränsleförbrukning, men det för också med sig fler fördelar.
– Väljer man att köpa Arkana som hybrid får man en ganska stor bil som ändå går tyst och är rapp och rolig att köra, säger Fredrik. Han fortsätter:
– Jag bor själv i stan och kör mestadels stadstrafik. Då använder bilen i huvudsak elmotorn, vilket skapar en tyst och väldigt behaglig körupplevelse.
Även på längre resor och i högre hastigheter går bilen mycket på el.
– Jag testade att åka längre med den, skulle hälsa på en kompis på landet, och då drog den väldigt lite trots att bensinmotorn arbetade mer än i stadstrafik. Jag landade på 0,47 liter per mil. Verkligen bra siffror för en så pass stor bensinbil.
Fredrik tillägger:
– Jag måste säga att jag imponeras av hur mycket den faktiskt går på el. Även i över 100 km i timmen på motorväg går den stundtals på el och på landsväg kan man ibland köra fler kilometer med bara elmotorn. Efter ett tag blir man nästan lite besatt av att försöka maxa eldriften, säger Fredrik och skrattar.
B-läge för ökad energiåtervinning
För den som vill spara ännu mer bränsle och maximera driften med elmotorn kommer Arkanas hybridversion med ett speciellt växellådsläge – B. Samma funktion finns i alla Renaults el- och hybridbilar och innebär att bilen själv motorbromsar kraftigare än vanligt när föraren släpper foten från gaspedalen.
Poängen med B(roms)-läget är att bilen vid körning ska återvinna så mycket energi som möjligt till batteriet för att på så sätt maximera eldriften.
– Jag kör bara med läget som heter B på växelspaken. Det tar ett tag att vänja sig vid eftersom det i princip räcker med att du bara kör med en pedal. Bilen bromsar ju själv så fort du släpper gasen, säger Fredrik och fortsätter:
– När man väl kommer in i körsättet är det superbekvämt och många av våra kunder berättar att de nu inte vill köra med något annat läge. Det är en smart teknik för att återvinna energi till batteriet, samtidigt som det ju sparar på bilens bromsar.

Fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester
Precis som flera av Renaults modeller har Arkana fått högsta betyg i den oberoende organisationen Euro NCAPs krocktester. Och det märks att Renault satsade lite extra på säkerhet och förarassistans med denna modell.
Som standard kommer bilen med 14 förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort.
– Ur säkerhetsperspektiv är kanske panikbromsassistansen, kollisionsvarnaren och de aktiva nödbromssystemen allra viktigast då de hjälper föraren upptäcka och förhindra kollision med exempelvis andra bilar, djur eller cyklister och gångtrafikanter, förklarar Fredrik.
I Euro NCAPs tester lyckades AEB-systemen (ett samlingsnamn för ovan nämnda säkerhetsfunktioner, på engelska Autonomous Emergency Braking-system) i Arkana undvika eller mildra kollision i samtliga testscenarier.
– Arkana känns verkligen trygg att köra. Storleken gör sitt till, men också alla de förarassistanssystem som finns.

Ännu fler assistanssystem och funktioner finns som standard om man väljer de lite högre utrustningsnivåerna, till exempel Techno, Intense eller Esprit Alpine – som i vår testbil.
Bland annat finns adaptiv farthållare, motorvägs- och köassistans, handsfree parkering och 360-kamera.
– Aktiverar man den adaptiva farthållaren håller bilen själv hastigheten och avstånd till bilen framför. Bromsar den bilen bromsar min bil mjukt och fint så att jag aldrig kommer för nära, helt automatiskt. De systemen tillsammans med komforten i kupén gör att man reser väldigt bekvämt även vid längre resor.
Sportig körkänsla och smidig hantering
Den förhöjda sittpositionen i Renault Arkana gör att man får bra översikt i trafiken.
– Eftersom man sitter lite högre känns bilen lätt att parkera och köra även där det är trångt. Den är otroligt lättstyrd och har en bra svängradie, så den känns väldigt smidig.
Körmässigt växlar automatlådan mjukt och bilen skiftar mellan el- och bensinmotorn sömlöst. Vår Arkana reagerar snabbt och bjuder på förvånandsvärt mycket go för sina 145 hästkrafter.
– Det är kanske mycket att beskriva Arkana som en sportbil, men helt klart bjuder den på en ganska sportig körkänsla. Den känns pigg helt enkelt och är rolig att köra, säger Fredrik och svänger ut i omkörningsfil för att demonstrera. Testbilen växlar snabbt ner och accelererar fint.
– Den gör 0-100 på drygt 10 sekunder, vilket verkligen inte imponerar, men för vardagskörning tycker jag att den är trevlig och lever upp till förväntningarna. Man får mycket bil för priset.

Väghållningen känns stadig och bilen upplevs som väldigt stabil. Chassit fjädrar fint och vår Arkana presterar väl även i skarpa kurvor.
– Möjligtvis känns bilen lite stötig över farthinder, konstaterar Fredrik när vi kör runt i stan. Annars har jag inte så mycket mer att anmärka på, förutom att det inte finns någon vindrutetorkare bak. Rutan är visserligen så pass lutad att regndroppar rinner av, men ibland känner man att det hade varit bra att ha.
Vem passar Renault Arkana för?
När Fredrik beskriver bilen kommer han hela tiden tillbaks till några saker: designen, säkerheten, den sportiga känslan och hur hybridtekniken ger bättre bränsleekonomi och körglädje.
– Renault Arkana passar både paret som är ute efter en sportig, elegant bil och den lilla barnfamiljen som behöver en funktionell bil med bra benutrymme bak och bra djup i bagaget, säger Fredrik och fortsätter:
– Den är perfekt för de som vill ha en lite högre bil med bra markfrigång. Och för alla som vill ha en medelstor bil som känns lyxig och sportig utan att bli för dyr.

Elbilskänsla utan att behöva ladda
Ja, ni hör ju. Den passar de flesta. Stadsbor och folk på landet. Singelhushåll, unga par, barnfamiljer eller företagare – ja alla kan ha en begagnad Renault Arkana.
Hybridtekniken gör också att den ger de elbilsmässiga fördelarna men inte har några begränsningar vad gäller räckvidd, något många kunder annars oroar sig för.
– Den är perfekt för de som har en bensin- eller dieselbil idag och som är nyfikna på elbil men inte känner sig redo att ta steget fullt ut. Med Arkana kan de minska sin förbrukning och få elbilskänslan utan att vara beroende av en laddstolpe.
Fredrik resonerar vidare:
– För alla som inte har möjlighet att ladda, exempelvis för att de bor i lägenhet, är den suverän.

Vad säger de som testat Renault Arkana?
Förutom att Fredrik blivit stoppad utanför mataffären av nyfikna personer som blivit imponerade av den snygga designen, vad säger egentligen de som sett och provkört nya Arkana?
– De flesta reagerar på designen och säger att bilen är större och snyggare än de trott. Får man uppleva bilen, se den live och se utrymmet den erbjuder, ja då blir man lätt lite kär. Provkör man den är man såld, säger Fredrik.
Se Renault Arkana i lager
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Välja bilförsäkring 2025 – tips för alla bilägare
Opartisk guide: Ska man ha hel-, halv- eller trafikförsäkring på bilen? Vilket försäkringsbolag är egentligen bäst? Vi svarar »
Billån och kontantinsats – köpa bil med och utan handpenning
Ska du köpa bil med billån behöver du betala minst 20% i kontantinsats. Vi berättar hur det fungerar och hur du köper bil utan kontantinsats.