Test av nya Dacia Jogger: ”Världens bästa bil för priset”

Vi har testat nya Dacia Jogger, en billig familjebil med plats för upp till sju personer. Den imponerar med flexibla egenskaper och förvånansvärt mycket komfort för pengarna. Vi har testat, provkört, suttit på alla platser, utmanat den på grusvägar och verkligen synat bilen i sömmarna. Häng med för att se vad vi tycker.

Nya Dacia Jogger visades för första gången upp på ett online-event 3 september 2021. Strax därpå visades den upp på IAA Motor Show i München och beskrevs då som den ideala familjebilen för en aktiv livsstil. Den finns med fem eller sju sittplatser och kallas därmed MPV, Multi Purpose Vehicle. I detta fall en familjebuss som med några enkla tryck-dra-vik-lyft kan förvandlas till en megarymlig kombi.

Dacia själva säger att namnet Jogger framkallar sport, friluftsliv och positiv energi. På svenska känns ordet Jogger kanske mer ”gammal sportoverall”, men vi förstår vart Dacia vill komma. Och att det är en perfekt bil för familjen eller den med fritidsaktiviteter som kräver stort utrymme är det inget snack om.

Fäll ihop den sista sätesraden på Dacia Jogger så får du en kombi med gigantiskt lastutrymme
Låt oss bjuda på ett Jogger-inspirerat rim:
Tryck-vik-dra, var det en kombi du ville ha? Eller kanske en skåpbil, det vore väl ballt, ut med andra raden så får du plats med allt.

– Dacia Jogger är en rymlig och väl genomtänkt bil, med plats för upp till sju personer. Den är ett extremt bra tillskott till Dacias utbud i dagsläget och ett bra komplement till fyrhjulsdrivna Duster och lilla Sandero. Just att kunna välja en sjusitsig bil till detta pris är jättebra, säger Rasmus Vall på Bilbolaget i Timrå.

Prisvärd bil för den stora familjen

Ja, för en sak som är lätt att konstatera är att sjusitsiga bilar inte direkt är billiga. När Dacia nu ger sig in i det segmentet och erbjuder Jogger med sju sittplatser för bara strax över 200 000 kr känns det lite som när Dacia Duster lanserades för drygt tio år sedan. Vi minns väl alla snacket. ”En SUV för under 100 000!” Till och med de som inte hade körkort visste om det.

– Jogger spelar i en egen liga. Det är världens bästa bil för priset. Den är flera hundra tusen billigare än liknande 7-sitsiga bilar, säger Rasmus.

*Vi vill här friskriva oss, i ni-vet-vilken-ölreklams-anda, och säga att Jogger antagligen är världens bästa bil för priset.

Rasmus provkör och testar Dacia Jogger
”Det ÄR världens bästa bil för priset” säger Rasmus och sätter demonstrativt armarna i sidorna för att visa att det är slutdiskuterat om den saken. (Okej, så kanske det inte alls gick till när den här bilden togs, men visst ser han väldigt bestämd ut?!)

Ett motoralternativ

En sak vi alltid brukar titta lite närmare på i våra test- och provkörningsartiklar är modellens motor- och drivningsalternativ. I den här artikeln blir det tämligen enkelt – nya Dacia Jogger kommer nämligen bara med ett motoralternativ.

Här får du en 1,0 liters trecylindrig turboladdad bensinmotor med 110 hk och ett vridmoment på 200 Nm. Bilen har en sexväxlad manuell växellåda och finns enbart tvåhjulsdriven. Inga problem att välja variant här inte.

Upplever du att det där mest var rappakalja kommer nedan ett försök att berätta vad detta betyder i praktiken.

Mångas farhåga är att motorn är för liten för bilens storlek men såväl kunder som bilrecensenter kan, efter en provkörningstur, konstatera att så inte är fallet.

– Jogger känns förvånansvärt pigg att köra trots sin storlek. Men så väger den inte så mycket heller, bara 1200 kilo. Den känns pigg upp till 100-110 km/h, sedan krävs det att man växlar ner för att få ordentlig respons vid omkörning och så vidare. Men i övrigt räcker de här 110 hästarna gott och väl, även när bilen är full med folk, säger Rasmus.

Imponerande låg bränsleförbrukning

Precis som övriga modeller från Dacia är Joggers bränsleförbrukning låg: 0,57 liter per mil enligt WLTP. En siffra som stämmer bra överens med vad bilen vi kört visar efter en hel dag som spenderats såväl i stadstrafik som på lands- och motorväg.

– För den som vill få ner förbrukningen ytterligare ska Dacia under 2023 släppa en Jogger med hybridmotor och automatisk växellåda. Det ryktas om att det blir en 1,6 liters 140 hk hybridmotor, samma som i nya Renault Arkana med andra ord, berättar Rasmus.

Dacia Jogger interiör förarmiljö
Dacia Jogger har kanske inte de största skärmarna eller den coolaste tekniken men modellen kommer faktiskt med Apple CarPlay och Android Auto trådlöst, något väldigt få bilar har än så länge.

Mer utrustning och komfort än tidigare

Dacia Jogger kommer i tre olika utrustningsnivåer: Essential, Expression (hette Comfort när bilen lanserades, men har alltså redan fått ett nytt namn) och Extreme. Vill du ha fem sittplatser kan du välja Essential eller Expression, vill du ha sju är det Expression eller Extreme som gäller.

– Skillnaden i pris mellan Essential, som är väldigt sparsamt utrustad, och Extreme, som istället bjuder på mycket mer utrustning än vad Dacia tidigare varit kända för, är ungefär 45 000 kronor. Och då har du dessutom räknat in det stora Media- och NAV-paketet. En förhållandevis liten prisskillnad om man ser till vad man får, berättar Rasmus.

Ja, för Dacia Jogger Extreme känns faktiskt ganska premium. Vi pratar bland annat komfortpaket med farthållare, parkeringspaket med parkeringsradar fram och bak, backkamera och döda vinkel-varnare, techonopaket med handsfree-nyckel och 8 tums pekskärm med navigation och trådlös spegling av mobiltelefon med Apple CarPlay och Andriod Auto. Invändigt bjuds du på automatisk klimatanläggning, textilinslag och soft feel-ratt. Små detaljer som verkligen gör skillnad för känslan.

– Förarmiljön i Jogger är väldigt trevlig. Den är utrustad med ett tyg-liknande material invändigt som känns lyxigt. Man får också väldigt enkel överblick, alla system och funktioner är tydliga och lättillgängliga. Fördelen nya multimediasystemet är att man får Apple CarPlay och Android Auto trådlöst, det är inte många bilar som har det i dagsläget, berättar Rasmus.

För att se all utrustning och jämföra de olika paketen, se prislista på Dacias hemsida.

Kupén i Dacia Jogger
Dacia Jogger bjuder på en luftig och rymlig kupé som känns förvånansvärt premium. Man sitter dessutom riktigt skönt i stolarna och får en bekväm körposition.

Litet bagageutrymme – kan bli gigantiskt

Ytterligare en sak du får om du väljer Expression eller Extreme är modulerbara takrails som tar 80 kilos vikt. Dessa kan du enkelt vrida så att du får ett rejält takräcke, perfekt för takboxen, cykelstället eller annat.

Och just takboxen kan behövas, åtminstone om bilen är full med sju personer. Då är nämligen bagageutrymmet ganska litet, rymmer blott 160 liter. Fäller man däremot den bakre stolsraden och plockar ut stolarna får man ett lastutrymme som rymmer drygt 700 liter. 1819 liter om man plockar ur även nästa stolsrad.

– Tar man ur den bakre stolsraden, eller beställer den femsitsiga versionen, passar Jogger också jättebra för hundägare som behöver mycket plats för att sätta in hundburar. Fäller man ner och plockar ur sätena är det nästan som i en skåpbil invändigt, säger Rasmus och ställer sig – nästan raklång – bak i bilen för att visa vad han menar.

Dacia Jogger med alla säten borttagna
Tyvärr var Rasmus snabb som en vessla både in och ut ur bakluckan på vår Jogger, så fotografen hann inte med. Men ungefär så här stort är alltså utrymmet om man plockar ut både andra och tredje stolsraden.

Rymlig nog för vuxna, anpassad för familjens behov

Dacia Jogger är 4,55 meter lång, har en hjulbas på 2,9 meter och riktigt bra markfrigång, hela 20 cm. Invändigt känns bilen väldigt rymlig och det är verkligen inga problem att sitta sju vuxna i den.

– Det är väldigt rymligt i baksätena och man har gott om benutrymme på både andra och tredje sätesraden. Sätena är bekväma att sitta i och takhöjden är extremt bra. Jag skulle verkligen inte ha några problem att sitta 40 mil till Stockholm så här, säger Rasmus från sista sätesraden.

I baksätena finns dessutom flera smarta funktioner som gör resan bekväm för hela familjen.

– På rad två finns det bord man kan fälla upp och justera. Det finns cigarettuttag för att ladda mobiltelefoner både på rad två och tre. Sista raden har armstöd med mugghållare och även där kan man öppna bakrutorna. Jag vet faktiskt inte så många andra sjusitsiga bilar där man kan det, säger Rasmus.

Ytterligare plus för familjen är öppningsgraden på bakdörrarna. Förutom att dörrhålen är väldigt stora öppnas de också i vid vinkel, något som gör det enkelt att få in en bilbarnstol.

– Du har ISOFIX-fästen som gör det enkelt att haka fast bilbarnstolar på båda yttersätena bak. Plus att man kan öppna dörrarna stort och att öppningen är bred, så det är väldigt enkelt att få in en barnstol utan att behöva joxa, berättar Rasmus.

Dacia Jogger Extreme på grusplan i skogen
Trots bilens längd känns Dacia Jogger väldigt smidig och enkel att köra.

Känns inte stor att köra

En av sakerna som förvånade mest när vi testade Dacia Jogger var att bilen känns så smidig och lätt att köra. Trots sina 455 centimeter har den en svängradie på strax över 11 meter bara, något som gör den lättmanövrerad även på de trängsta parkeringar.

– Man sitter högt, har bra sikt bakåt och får lätt överblick åt alla håll. Den känns väldigt smidig, lättkörd, mjuk och följsam, säger Rasmus och fortsätter:

– Jag blev faktiskt extremt överraskad när jag körde den första gången. Både över hur tyst den är och hur skönt man sitter i förhållande till vad man betalar för bilen. Man får väldigt mycket komfort för pengarna.

Nedslående betyg i Euro NCAP

Vad man däremot inte får för pengarna är full pott i den oberoende organisationen Euro NCAP:s krocktester. Dacia Jogger har nämligen bara fått en stjärna av fem möjliga. Det är såklart verkligen inte bra, men kanske inte heller riktigt så dåligt som det låter.

Till att börja med kanske vi ska tydliggöra att Euro NCAP inte testat Jogger. Betyget är baserat på tester av syskonbilen Sandero Stepway (som fått två stjärnor) och sedan har man kompletterat detta med fakta från Jogger. Med detta inte sagt att testet är missvisande eller felaktigt, det är förhållandevis vanligt att man gör så med nya bilar, vi vill bara vara tydliga och berätta detta.

Tittar man närmare på resultatet handlar det låga betyget i huvudsak om bristen på moderna förarassistanssystem, exempelvis autobroms som reagerar på oskyddade trafikanter och filhållningsassistent. Att Sandero Stepway fått två stjärnor och Jogger bara en beror på att Jogger inte har bältesvarnare på sista sätesraden (den tredje alltså, och därmed bara aktuellt för de som väljer sjusitsiga Jogger egentligen). Detta i sig är alltså nog för att betyget ska sänkas till en stjärna.

Skärmklipp med Dacia Joggers officiella säkerhetsbetyg från euroncap.com
Skärmklipp med Dacia Joggers officiella säkerhetsbetyg från euroncap.com

Skyddet av barn och vuxna i bilen får 70 procent, vilket är ett tillfredsställande betyg, men säkerheten för oskyddade trafikanter, exempelvis gångtrafikanter och cyklister, når enbart upp till 40 procent. Detta mycket beroende på just bristen av avancerade system som kan upptäcka och bromsa för dessa trafikanter.

– Dacia själva säger att deras kunder inte är villiga att betala för avancerade säkerhetssystem, och klart är att om man ska få en så här billig bil måste man välja bort dyr teknik och avancerade hjälpmedel. Att det gör att Dacia Jogger bara får en stjärna är såklart tråkigt, men det är fortfarande en riktigt bra bil, säger Rasmus.

Läs Dacia Joggers officiella säkerhetsbetyg på Euro NCAP:s hemsida

Fjädring bra nog att klara även de sämsta (Rumänska?) vägar

På väg till en bra plats för fotografering kör vi på en grusväg som verkligen sett sina bästa dagar. Potthålen avlöser varandra och trots detta gör Joggern resan ganska bekväm.

Det får mig att tänka på en kommentar jag såg, i kommentarsfältet till en Jogger review på Youtube: ”Har man någonsin kört på Rumänska vägar förstår man varför Dacia Jogger har så bra dämpning”. Först skrattade jag högt, men kanske ligger det något i den saken ändå, för den mjuka fjädringen i Dacia Jogger imponerar verkligen.

Lyktor fram på nya Dacia Jogger
Dacia Jogger bjuder också på en hel del snygga detaljer. Bland annat dessa, framlyktorna med LED-halvljusstrålkastare.

”Låter det som att man åker i en plåtburk?”

Bristen på isolering som dämpar vägljudet har länge varit Dacias Akilleshäl. Och även om nya Jogger kanske inte är lika tyst som en bil för 800 000 är den mycket tystare än tidigare generationers Dacia-modeller.

– Många frågar faktiskt om det låter som att man åker i en plåtburk, säger Rasmus och skrattar. Men Jogger är faktiskt bra ljudisolerad för att vara en Dacia. Den har dessutom en väldigt bra handsfreefunktion för mobilsamtal. När du inte pratar tonar den ner bakgrundsbruset, säger Rasmus och fortsätter:

– Det ger en väldigt behaglig samtalston för båda parter. Det fungerar bättre än på många andra, mycket dyrare bilar, som jag haft.

Spås bli en storsäljare

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vi allihopa är nästan barnsligt förtjusta i nya Dacia Jogger. Rasmus sammanfattar det på ett bra sätt:

– Den kostar halva priset mot för andra bilar men det märks faktiskt inte, varken komfort- eller körmässigt. Det är en väldigt behaglig bil att köra och att åka i, och dess flexibilitet gör att den passar för såväl barnfamiljer som företag som behöver stort utrymme. Jag tror den kommer att sälja riktigt mycket framöver.

Testa Dacia Jogger idag
Vill du också provköra nya Dacia Jogger och själv testa vad bilen går för? Boka kostnadsfri provkörning direkt.


Video: vi provkör Dacia Jogger

Vill du veta ännu mer om Dacia Jogger? Kanske se en provkörning med egna ögon? Kolla på videon när vår bilspanare Theo testar bilen. En spoiler: han gillar den verkligen. Alltså jättemycket. Kommer till och med på att han borde ha en. Det är bra betyg det.

Välkommen in och upplev nya Dacia Jogger du med.

Boka provkörning


Dacia Jogger i lager Se alla

Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2022-08-26

Relaterade artiklar

9 tips för att köra bränslesnålt och spara pengar

Att köra bränslesnålt är bra för miljön och din plånbok. Oavsett om bilen körs på diesel eller bensin kan du spara mycket pengar. Vi berättar hur.

Köpa diesel- eller bensinbil 2024, vad är bäst?

Ska du köpa ny eller begagnad bil men känner dig osäker på om du ska välja diesel eller bensin? Vi svarar på vad som är bäst för dig.

Höjd malusskatt och sänkt bonus – nya regler 2022

Nya regler för Bonus Malus gör att gränsen för hur mycket CO2 en bil får släppa ut sänks. Nya bensin- och dieselbilar blir dyrare att äga.

Tips till dig som mest kör korta sträckor med bilen

Bilar mår inte bra av att bara köras korta sträckor. Men oroa dig inte, det finns saker du kan göra för att undvika kostsamma reparationer.