Bilens varningslampor – dessa ska du inte ignorera
Att förstå vad de olika varningslamporna i bilen betyder är viktigt för att undvika kostsamma reparationer. Det kan även vara avgörande för din, dina passagerares och medtrafikanters säkerhet. Varningslamporna är bland annat till för att varna om potentiella problem som kan äventyra säkerheten, exempelvis fel på bromssystemet eller krockkuddarna. I den här artikeln berättar vi om bilens alla varningslampor, visar hur de ser ut samt vad du bör göra om lamporna börjar lysa.
En tidig reaktion på varningslampor kan förhindra allvarliga olyckor samt dyra reparationer. Vissa varningslampor, till exempel de som indikerar lågt oljetryck eller överhettning av motorn, är mer allvarliga än andra och kräver omedelbar uppmärksamhet för att undvika att bilen går sönder.
Varningslampor hjälper till att skydda bilen från onödigt slitage på ett proaktivt sätt och du kan spara stora summor pengar i det långa loppet genom att agera när de tänds. Med en god förståelse för varningslamporna kan du känna dig mer trygg och säker på vägarna när du vet vad du bör göra ifall de skulle tändas.
Varningslamporna tänds kort när bilen startas som en del av ett självtest, så bli inte orolig när hela instrumentpanelen lyser upp! Om allt är i sin ordning släcks dessa lampor efter några sekunder.
Så fungerar bilens varningslampor
Varningslampor är små symboler som tänds på instrumentpanelen i bilen för att informera föraren om bilens funktioner och tillstånd. De är ett viktigt säkerhets- och informationsverktyg som kan hjälpa dig att identifiera problem tidigt och ta lämpliga åtgärder för att undvika skador, dyra reparationer eller potentiellt farliga situationer.
I vissa fall åtföljs en tänd varningslampa av en ljudsignal för att ytterligare betona att något kräver förarens uppmärksamhet. Detta är vanligt för varningar som är särskilt viktiga, som när säkerhetsbältet inte är fastspänt eller när en dörr är öppen under färd.
Moderna bilar kan även visa textmeddelanden på förardisplayen för att ge mer specifik information om vad som är fel. De kan till exempel visa exakt vilket däck som har lågt tryck.
Olika färger på varningslampor
Bilens varningslampor är kodade med olika färger för att tydlig visa hur allvarligt ett problem är. Det finns en hel del olika symboler som kan tändas och har du riktigt otur kan instrumentpanelen lysa och blinka som rena julgransbelysningen.
Röda varningslampor informerar om ett allvarligt problem som kräver omedelbar åtgärd. Till exempel lågt oljetryck, motoröverhettning eller att något är fel på bromsarna.
Gula eller orangea varningslampor tyder på ett mindre allvarligt problem som inte nödvändigtvis är akut. Till exempel låg bränslenivå, servicepåminnelser eller problem med ABS-systemet.
Det kan även lysa gröna eller blå lampor på instrumentpanelen. Dessa behöver du inte oroa dig över eftersom de inte är varningslampor. Gröna eller blå lampor visar att ett system eller en funktion är aktiv, som när helljuset är på eller farthållaren är aktiverad.
Röda varningslampor
Röda varningslampor är de mest allvarliga och kräver omedelbar åtgärd. Nedan går vi igenom hur samtliga röda varningslampor ser ut, vad respektive lampa betyder och vad du ska göra om de börjar lysa.
Lågt oljetryck eller oljenivå
Oljelampan är en varningslampa i bilen som ser ut som en röd oljekanna och indikerar låg oljenivå eller lågt oljetryck. Detta kan orsaka allvarliga motorproblem om det inte åtgärdas omedelbart.
Oljelampan kan lysa både rött och gult. När oljelampan lyser rött är problemet akut och det kan bero på flera olika saker. Har du tur behöver bilen endast påfyllning av motorolja men lampan kan även tyda på allvarligare problem.
Om denna lampa börjar lysa bör du stanna bilen så fort som möjligt, kontrollera och vid behov fylla på motorolja (om du har det med dig) och se om lampan släcks. Slocknar den inte bör du kontakta bärgare och ta bilen till en verkstad.
Om du fortsätter att köra med en lysande röd oljelampa riskerar du att totalförstöra motorn, vilket kan kosta en hel del att reparera.
Om oljelampan i bilen lyser gult innebär det vanligtvis att oljenivån är låg men inte att det finns en akut fara. Stanna bilen så snart det är säkert, fyll på motorolja och se om lampan släcks. Om lampan slocknar kan du köra vidare, om inte bör du kontakta en bärgare.
Fel på bromssystemet
Bromslampan är en varningslampa i bilen med ett utropstecken och en cirkel runt omkring. Denna lampa kan tyda på låg bromsvätskenivå, fel på bilens bromssystem eller att handbromsen är åtdragen. Om du har problem med bromssystemet kan bilen tappa förmågan att bromsa, helt eller delvist.
Om denna lampa börjar lysa när du inte har handbromsen åtdragen bör du stanna bilen, ringa bärgare och ta den till en verkstad för att kontrollera och vid behov åtgärda bromsarna.
Överhettad motor
Denna termometersymbol indikerar att motorn är överhettad. En överhettad motor kan orsaka motorhaveri om inte temperaturen sänks snabbt. Vanligtvis tyder den på att kylarvätskenivån är för låg.
Märker du att denna varningslampa lyser ofta, även fast bilen har rätt mängd kylarvätska, kan det bero på andra saker. Till exempel att en termostat har fastnat, att kylaren har blivit igensatt eller att vattenpumpen eller kylarlocket har slitits med tiden och blivit sköra.
Om denna lampa börjar lysa ska du stanna bilen så fort som möjligt och låta motorn svalna (det tar cirka 30 min). Börja sedan med att kontrollera kylvätskenivån och vid behov fylla på kylarvätska. Om nivån är korrekt eller om du inte har kylarvätska att fylla på med bör du ringa en bärgare och ta bilen till närmaste verkstad.
Läs mer om hur du fyller på kylarvätska på rätt sätt
Fel på bilens laddningssystem
Denna varningslampa ser ut som ett bilbatteri med plus- och minussymboler. Den visar att det är ett problem med bilens laddningssystem som kan bero på en defekt generator, batteri eller kabelanslutning.
Om lampan lyser när motorn är i gång bör du läsa av felkoderna med en felkodsläsare, förutsatt att du har en sådan, eller kontakta en verkstad. Fortsätter du köra med lampa lysandes kommer du märka att bilen till slut inte vill starta överhuvudtaget.
Fel på bilens styrservosystem
Varningslampan som indikerar problem med styrsystemet ser ut som en ratt med ett utropstecken bredvid. Om denna börjar lysa kan det bero på slitage eller lösa anslutningar i styrservosystemet.
Fel på styrservosystemet kan göra det svårt att manövrera bilen. Du kommer fortfarande att ha kontroll över bilen men det kommer att krävas mer kraft att styra. Om denna lampa börjar lysa bör du kontakta en verkstad.
Problem med airbagsystemet
Denna varningslampa ser ut som en liten gubbe som sitter i ett säte med körbälte på och en krockkudde vid ansiktet. Börjar den lysa tyder det på problem med airbag-systemet.
Den kan dock börja lysa utan att det är något fel, då på grund av en störning i systemet. Om lampan lyser på din instrumentpanel bör du oavsett kontakta en verkstad.
Allmän varning
Denna varningslampa ser ut som en röd triangel med ett utropstecken i. Den tyder på ett generellt problem som inte har en egen varningslampa. Börjar den lysa bör du stanna på ett säkert ställe och stänga av motorn.
Kolla i din bils instruktionsbok för mer information om vad det innebär när denna varningslampa lyser, det kan nämligen skilja sig åt från bil till bil. Om du inte hittar vad som orsakar att lampan lyser bör du kontakta en verkstad.
Dörrar, motorhuv eller baklucka öppen
Denna varningslampa ser ut som en bil med dörrarna öppna. Om den lyser betyder det att en eller flera dörrar, motorhuven eller bagageluckan inte är ordentligt stängda.
Lyser denna lampa trots att alla dörrar, huvuen och bakluckan är stängda kan det bero på ett mekaniskt fel i någon låsmekanism eller ett elektroniskt fel och du bör då kontakta en verkstad.
Gula varningslampor
Gula eller orangea varningslampor tyder på ett problem som inte är lika allvarligt som när en röd varningslampa lyser, men de bör ändå tas på allvar och undersökas. Vissa gula varningslampor är dock mer allvarlig än andra.
Motorfel
Denna varningslampa ser ut som en motor och kan tyda på en rad olika problem men i grund och botten berättar den att det är något fel på motorn. Det är inget som du kan lösa själv vid sidan av vägen eller hemma utan expertiskunskap.
När motorlampan lyser gult betyder det att bilen måste in på verkstad. Hur allvarligt problemet är fastställs i verkstaden när kunnig personal läst av bilens felkoder.
Börjar denna lampa att lysa när du är ute och kör är det i regel riskfritt att köra till närmaste verkstad så länge inget känns konstigt eller låter tokigt. Om motorlampan lyser rött betyder det dock att motorfelet är allvarligt och akut. Du bör då stanna bilen på en gång, ringa bärgare och ta den till verkstaden.
Lågt däcktryck
Däcktryckslampan ser ut som bokstaven U, med bredare lodräta linjer samt taggig botten med ett utropstecken i mitten. Däcktryckslampan kan även kallas TPMS lampa, alltså Tire Pressure Monitioring System-lampan. När TPMS lampan lyser, betyder det att lufttrycket i ett eller flera däck inte är optimalt.
För att åtgärda detta bör du fylla på med luft på närmaste bensinstation. Om lampan fortsätter lysa bör du kontakta en verkstad.
Slitna bromsbelägg
Varningslampan för slitna bromsbelägg ser ut som en cirkel med tre kortare streck längs med sidorna av cirkeln. Bromsbeläggslampan indikerar att ett eller flera bromsbelägg är slitna.
Om du har kunskap och rätt verktyg kan du själv kontrollera och byta bromsbeläggen. Annars är det bäst att besöka en verkstad. Att köra med slitna bromsbelägg kan vara farligt och leda till skador på bromsskivorna, vilket kan resultera i ännu dyrare reparationer.
Igensatt partikelfilter
Denna varningslampa kallas i folkmun för DPF eller OPF lampa och ser ut som partikelfiltret som finns i avgassystemet på dieselbilar samt nyare bensinbilar. När DPF lampan lyser betyder det att partikelfiltret i bilen är nära att bli igensatt.
Det vanligaste sättet att rengöra ett igensatt partikelfilter själv är att köra bilen på motorväg eller annan väg med hög hastighetsbegränsning i minst 20 minuter på högre varvtal (över 2 000 varv per minut). Detta gör att motorn blir tillräckligt varm för att kunna bränna bort sotpartiklarna i filtret.
Om lampan fortsätter lysa efter att du har försökt att rensa partikelfiltret själv bör du besöka en verkstad. De kan tvångsrensa eller byta ut partikelfiltret.
Motorn värms upp
Glödstiftslampan ser ut som en spiral och indikerar att motorn värms upp. Den lyser när du startar tändningen i en dieselbil och släcks efter ett tag. Hur länge den lyser beror på hur varmt eller kallt det är ute.
Det är rekommenderat att vänta med att starta bilen tills att varningslampan slocknar eftersom motorn annars kommer att gå trögare och det kan orsaka ökat slitage över tid.
Om det tar väldigt lång tid innan denna varningslampa slocknar och din dieselbil är ovanligt trög kan det vara dags att byta glödstift.
ABS-systemet inaktiverat
ABS-lampan ser ut som en cirkel där det står ABS inuti med två linjer längs med sidorna. När denna varningslampa lyser gult betyder det att ABS-systemet är inaktiverat. Du kan testa att aktivera det igen men om ABS-lampan inte släcks betyder det att systemet är avstängt på grund av ett elektriskt eller mekaniskt fel och du bör kontakta en verkstad.
Du kan fortfarande köra bilen till verkstaden utan ABS-systemet aktiverat eftersom bromsarna fungerar normalt även utan. Dock saknar du den extra säkerhetsfunktionen som förhindrar att hjulen låser sig vid hårda inbromsningar när ABS-systemet är ur funktion.
Om din bil har ESP-system, alltså antisladd- eller antispinnsystem, kommer även det att inaktiveras eftersom det använder samma sensorer som ABS-systemet.
Låg bränslenivå
Denna varningslampa ser ut som en bränslepump och indikerar att bränslenivån är låg. Den lyser oftast när det är mellan 5 – 10 liter kvar i tanken. När denna lyser börjar det bli dags att tanka. Bränslelampan finns dock inte alltid i äldre bilar.
Antisladd/antispinn aktiverad eller inaktiverad
Antisladd-lampan ser vanligtvis ut som en bil i en triangel som åker fram och lämnar spår efter sig. Lampans utseende kan dock skilja sig åt beroende på bilmärke, bilden ovan visar de olika symbolerna för antisladdsystemet som kan förekomma.
Antisladdsystemet kan även kallas ESP eller ESC beroende på bilmärke. När ESP-lampan blinkar ska du köra försiktigt. Den visar att bilens ESP-funktion har aktiverats för att väglaget är halt.
Om antispinn-lampan lyser konstant kan det vara fel på ESP-systemet eller så kan det vara avaktiverat. Sök i din bilsinstruktionsbok för att aktivera systemet igen. Om lampan inte slocknar bör du ta din bil till verkstaden.
Låg spolarvätskenivå
Denna lampa ser ut som en vindruta (eller en öppen bok) med en stråle i mitten och indikerar att spolarvätskenivån är låg. Lyser denna är det dags att fylla på spolarvätska.
Service eller allmän varning
Servicelampan ser ut som en gul triangel med ett utropstecken inuti. Denna varningslampa tyder på att det är dags för service eller att det förekommer ett generellt problem som inte har en egen varningslampa. Detta kan skilja sig åt beroende på bilmärke. Kika i din bils instruktionsbok för mer information.
I nyare bilar visas oftast denna lampa tillsammans med ett textmeddelande för mer information.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Så viktigt är det att byta olja i bilens automatväxellåda
Även automatlådan i bilen behöver service och oljebyte. Detta för att undvika allvarliga fel och kostsamma reparationer. Vår expert förklarar hur.
Så laddar du bilbatteriet säkert – och på rätt sätt
Märker du att musten har gått ur bilbatteriet? Då kan det vara dags att ladda det. Vi berättar hur du laddar bilbatteriet på rätt sätt.