Starta bilen med startkablar – så gör du enklast
Att starta en bil med startkablar eller en startbooster är superenkelt. Det viktigaste är att du vet i vilken ordning du ska koppla kablarna och hur du sätter klämmorna. I den här steg för steg-guiden går vi igenom hur du använder startkablar eller starthjälp för att få igång din döda bil – allt så att du snabbt ska vara på väg igen.
Vi börjar denna guide med lite tips till dig som är osäker på hur det här med startkablar och starthjälp fungerar. Vill du hoppa direkt till steg för steg-instruktionen, klicka här.
Om din bil inte startar kan det bero på att batteriet är urladdat. Det i sin tur kan bero på flera saker och behöver inte vara för att du glömt lamporna eller radion på. Moderna bilar drar nämligen väldigt mycket el och kör du ofta korta sträckor kan bilen få svårt att ladda upp batteriet.

Att få igång din bil med startkablar är enkelt och kräver inga övriga verktyg. Allt du behöver är en annan bil och ett par kablar, eller en starthjälp/startbooster. Förhoppningsvis startar din bil snällt, som om inget var fel och du slipper ringa efter bärgning.
P.S. Det är effektivt att starta bilen med startkablar om batteriet nyligen laddats ur. Om batteriet däremot varit urladdat under en längre tid bör laddningen byggas upp sakta med hjälp av en batteriladdare.
Så laddar du bilens batteri säkert

Ordningen är viktig för säkerheten
Innan du börjar – tänk på säkerheten. Bilbatterier innehåller mycket energi och de kemiska reaktionerna ska man ha respekt för.
Så länge du följer vår instruktion behöver du dock inte vara orolig för att något ska gå fel. Att startkabla igång en bil är säkert och risken för olyckor är minimal när du gör på rätt sätt. Det viktiga är att du fäster kablarna i rätt ordning och på rätt ställen i de båda bilarna.
Se också till att alltid hålla isär startkablarnas klämmor/gripklor för att undvika gnistor eller att kablarna smälter. Har du riktig otur kan en brand uppstå.
Var sitter bilens batteri?
Ställ bilarna så nära varandra som möjligt, utan att de rör vid varandra. Innan du parkerar den hjälpande bilen kan det vara smart att kontrollera var batterierna sitter, så att du slipper problem med för korta startkablar.

Ibland kan det vara klurigt att hitta batteriet, speciellt i moderna bilar. Batteriet kan till och med sitta på andra ställen än under motorhuven, eller så går motorhuven inte att få upp om bilen är död. Då finns det istället start-kabelanslutningar att använda.
Medan du kollar, se till att du vet var plus- respektive minuspolen sitter. Det är viktigt för att kunna koppla startkablarna rätt.
Ett bilbatteri har två anslutningar. Dessa kallas poler – en pluspol och en minuspol.
- Pluspolen är märkt med ett plustecken (+) och kan ibland ha en röd plastkåpa över sig.
- Minuspolen är ibland märkt med ett minustecken (–) och kan vara täckt med svart plast.

Är du osäker på var batteriet sitter eller hur du ska koppla startkablarna, titta i din bils instruktionsbok.
Kan jag få hjälp av vilken bil som helst?
Säkerställ att båda bilarna har samma batterispänning innan du använder startkablar. Vanliga personbilar har nästan alltid 12 volt, medan vissa äldre veteranbilar kan ha 6 volt och större fordon som lastbilar ofta har 24 volt.
Om batteriet i den hjälpande bilen är större än det urladdade batteriet går det bra att göra ett startförsök. Är det däremot tvärtom – att det strömgivande batteriet är mindre – bör du undvika att starta, eftersom det kan skada batterierna eller elsystemet. När du kopplar mellan två vanliga personbilar behöver du normalt sett inte oroa dig.
Känner du dig osäker, titta i din bils instruktionsbok.
Gäller guiden både bensin- och dieselbilar?
Ja, instruktionerna i den här guiden gäller för både bensin- och dieselbilar. Det spelar ingen roll vilken typ av förbränningsmotor du har – principen för hur du använder startkablar är densamma. Det viktiga är att båda bilarna har samma batterispänning och att kablarna kopplas i rätt ordning.
Observera att om du har en elbil eller laddhybrid bör du alltid följa tillverkarens instruktioner, eftersom elbilar ofta har andra system och ibland särskilda regler för starthjälp.

Så kopplar du startkablar
Båda bilarna ska vara avstängda innan startförsöket påbörjas.
- Koppla den röda kabeln till batteriets pluspol i den hjälpande bilen. Koppla andra änden av den röda kabeln till pluspolen på batteriet i den urladdade bilen.
- Koppla den svarta kabeln till batteriets minuspol i den hjälpande bilen.
- Fäst andra änden av den svarta kabeln på en omålad/ej lackerad del av karossen på den urladdade bilen. Ju längre ifrån batteriet du sätter kabeln desto bättre är det ur säkerhetssynpunkt. På många nyare bilar finns en specifikt utsedd del av karossen som är avsedd för detta.
- Starta motorn på den hjälpande bilen och försök sedan starta motorn på den urladdade bilen.
- Bilen startar, du pustar ut och änglarna sjunger. Låt din bil stå på tomgång.
- Stäng av den hjälpande bilens motor och koppla ifrån kablarna i omvänd ordning. Det vill säga, ta bort den svarta kabeln från den urladdade bilens kaross och koppla sedan bort den från den hjälpande bilens batteri. Koppla sedan bort den röda kabeln från den urladdade bilens batteri och slutligen från hjälpande bils batteri.
För att säkerställa att ditt batteri laddas upp tillräckligt (vi gissar att du inte vill startkabla igång din bil igen imorgon) är det nu klokt om du kör i cirka 15–30 minuter innan du stänger av bilen.
Så använder du en starthjälp eller startbooster
Att använda en startbooster för att hjälpstarta en död bil är enkelt och påminner om hur du kopplar vanliga startkablar. Det viktiga är att du har en starthjälp med tillräcklig kapacitet för ditt fordon. För större fordon som lastbilar, krävs en starthjälp med högre kapacitet.
Använd alltid starthjälpen enligt tillverkarens instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
- Koppla den röda kabeln från starthjälpen till den positiva polen på den urladdade bilens batteri.
- Koppla den svarta kabeln till en omålad/ej lackerad del av bilens kaross.
- Slå på starthjälpen och starta sedan bilen. Stäng av starthjälpen så snart motorn startar.

Bilen startar inte med startkablar
Om bilen inte startar när du använder startkablar beror det ofta på en av två saker. Antingen är batteriet trasigt, slut eller fruset, eller så jordar inte den svarta startkabeln på den urladdade bilen riktigt. Prova att byta plats på den och gör sedan ett nytt försök.
Startkablarna kan givetvis också vara trasiga. Du kan i sådant fall testa med andra startkablar eller en startbooster.
Får du inte igång din bil med hjälp att startkablar kan du ringa bärgare eller en vän och bogsera bilen till en verkstad. Har du en Volvo, Polestar, Ford, Renault, Dacia eller Hyundai kan vi hjälpa dig med felsökning och reparation.
Vanliga frågor
Varför ska man inte koppla minus till minus?
Anledningen att både vi och många biltillverkare avråder från att koppla startkablarna till minuspolen på den döda bilen är för att det kan bildas gnistor vid anslutningen. Kring batteriet kan vätgas, som är mycket lättantändligt, förekomma och risken är helt enkelt att en olycka då sker.
Därför ska den svarta kabeln alltid kopplas från minuspolen på den hjälpande bilen till en olackerad karossdel på den urladdade bilen.
Kan man ladda batteriet med startkablar?
Startkablar överför tillfälligt ström från ett fungerande batteri till det urladdade batteriet för att få igång motorn. Efter att motorn har startats tar bilens generator över och laddar batteriet medan du kör.
Startkablar är inte är avsedda för att ladda ett batteri på samma sätt som en batteriladdare gör. Att försöka ladda ett batteri med startkablar är en ineffektiv metod och kan leda till skador på bilens batteri och andra elektroniska system.
Vill du ladda bilens batteri ska du använda en batteriladdare. De överför laddning till batteriet under en längre tid, vilket kan förlänga bilbatteriets livslängd och förbättra bilens prestanda.
Vad händer om man kopplar startkablarna fel?
Varför laddar batteriet ur?
Hur undviker jag att batteriet laddar ur?
Regelbundet underhåll av din bils batteri kan hjälpa till att undvika oväntade startproblem. Om du i regel kör minst 30 min per resa är det normalt tillräckligt för att bilens generator ska få chans att själv ladda upp batteriet tillräckligt. Om du kör kortare sträckor, eller batteriet börjar bli gammalt, kan det vara klokt att underhållsladda det med en batteriladdare.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Expertens svar om bilservice – allt du behöver veta
Bilservice är viktigt att göra, det vet vi alla. Men hur ofta ska man serva bilen, vad ingår och vad kostar det? Det berättar vi för dig.
Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner
Vi förklarar hur du fyller på, berättar vad skillnaden är på glykol & kylarvätska samt förklarar varför du inte ska blanda olika vätskor.