Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Sex anledningar till att ratten vibrerar eller att bilen skakar när du kör

Upplever du vibrationer i ratten eller skakar bilen när du kör? Problemet kallas ibland rattfrossa. Tyvärr är vi inte synska och kan berätta exakt vad anledningen är i just din bil. Vibrationerna kan nämligen bero på en hel del olika saker. För att du enklare ska hitta felet kommer vi guida dig genom de potentiella orsakerna till att din ratt vibrerar eller att bilen skakar. Vi kommer självklart även berätta vad du ska göra när du hittat felet.

Att känna vibrationer i ratten är ett vanligt problem som du kan råka ut för. Ibland sitter orsaken inte ens i bilen. Det kan istället bero på en så enkel sak som ojämna vägar.

Slutar bilen skaka när du kör ut på jämnare vägar har du troligtvis ingenting att oroa dig över. Fortsätter bilen skaka eller vibrera har du mer problem, då bör du försöka lokalisera felet. Läs vidare så hjälper vi dig göra det.

Bild på person som kör sin bil och upplever vibrationer i ratten
Om ratten börjar vibrera är det viktigt att försöka lokalisera problemet så snabbt som möjligt.

Däcken

Rattfrossa, det vill säga skakningar eller vibrationer i ratten, kan bero på att däcken är slitna, deformerade eller att de monterats fel.

Däcken utsätts dagligen för slitage och det är viktigt att se till att de är i bra skick. Detta då däcken är det enda som har direktkontakt med vägen och därmed till stor del ansvarar för din säkerhet i bilen.

Vi börjar med en av de vanligaste orsakerna, slitna däck.

Slitna däck

Vibrationerna eller skakningarna kan orsakas av att däcken är i dåligt skick. Däck som använts länge slits med tiden, det går inte att komma ifrån. Dessutom kommer däcken slitas ännu mer om du har för vana att bromsa hastigt eller köra fort i kurvor.

Slitaget kan även bero på hjulinställningen. Har du inte gjort en hjulinställning på länge kan däcken bli ojämnt slitna. Det kan i sin tur leda till att ratten börjar vibrera.

Misstänker du att däcken är orsaken till rattfrossan bör du undersöka dina däck. Detta gör du genom att bland annat kontrollera att däckens mönsterdjup är inom minimikravet, 3 mm på vinterdäck respektive 1,6 mm på sommardäck. Ligger däckens mönsterdjup under kravet måste du enligt lag byta ut dem.

Bild på en hög med däck som kan orsaka vibrationer i ratten om man kör med dem för länge
Har dina däck blivit för slinta kan de orsaka vibrationer i bilen. Se alltid till att ha däck i bra skick.

Alla däck på bilen bör bytas ut om du upptäcker att däcken är i dåligt skick eller om de är gamla. Slitna däck kan nämligen öka risken för olyckor eftersom bromssträckan ökar markant och bilen blir svårare att manövrera.

För att förlänga däckens livslängd är det viktigt att du tar hand om dina däck. Rengör däcken noga och ha som rutin att regelbundet kontrollera däckens skick.

Deformerade däck

Om du kontrollerat däcken och de inte är för slitna kan en annan orsak till vibrationerna i ratten vara att däcken blivit deformerade. Har bilen stått parkerad en längre period är detta vanligt. Det är inget du kan se med blotta ögat utan märks först när du kör i högre hastigheter.

Om däcken blivit deformerade brukar de i de flesta fall gå tillbaka till sin naturliga form när du börjar köra bilen mer kontinuerligt. Kör lite försiktigt i början bara.

Felmonterade eller obalanserade däck

Ibland kan det vara svårt att med säkerhet fastställa att det är däcken som bidrar till vibrationerna. Då kan du testa att byta däck tillfälligt.

Det är dock viktigt att tänka på att om du byter till däck som är för fel säsong, exempelvis sommardäck när det råder vinterväglag, får du endast köra en kortare sträcka. Sedan måste du byta tillbaka då det kan vara både olagligt och riskfyllt att köra med fel däck för säsongen.

Försvinner vibrationerna med de nya däcken kan du konstatera att det är de andra däckparen som är problemet. Åk då in till din närmaste däckverkstad för att kontrollera däcken.

Ibland behöver däcken endast balanseras. Obalanserade däck bidrar nämligen till skakningar i bilen, att däcken slits snabbare och att bilen drar åt sidan när du kör.

Foto av ett däck som kontrolleras av Bilbolagets verkstad
Om dina däck är felmonterade kan du komma in till oss på Bilbolaget och göra en efterkontroll.

Upptäcker du att vibrationerna börjar efter ett däckbyte grundar sig problemet oftast i att däcken monterats på fel eller att bultarna inte är helt åtskruvande. Det är ett lätt problem att fixa, antingen själv eller hos en däckverkstad.

Har du bytt däck hos oss på Bilbolaget ingår en efterkontroll i priset. Åk då in och be dem titta så att däcken är ordentligt åtskruvade och att allt ser bra ut.

Hitta närmaste däckverkstad

Fälgarna

Däcken är som sagt en vanlig orsak till vibrationer i ratten. Det många glömmer är dock att även fälgarna kan vara boven i dramat.

En annan vanlig orsak till rattfrossa är nämligen att det sitter ett lager med lera, jord eller snö inne i fälgen. Är så fallet kan du försöka skölja eller tvätta bort smutsen eller snön och se om problemet med vibrationerna försvinner.

P.S. Inne i fälgen sitter det vikter som är till för att hålla dina hjul balanserade. Var försiktig så du inte råkar skrapa bort dessa, för då får du ännu mer vibrationer.

Hjulen

Nu när vi har pratat om däcken och fälgarna separat är det även viktigt att nämna hjulen som helhet. Ger hjulen ifrån sig ett ovanligt ljud när du kör? Då kan anledningen till vibrationerna vara att hjullagret eller drivaxeln blivit dåliga.

Nu kanske du också blir osäker på skillnaden mellan däck och hjul. I folkmun är det ju lite samma sak. Men när vi pratar om det på fackspråk betyder däck själva gummit medan hjul är däck och fälg tillsammans.

Hjullagret

För att kontrollera om det är hjullagret som är problemet behöver du hissa upp bilen för att känna om hjulen går att vicka i sidled. Om något/några av hjulen går att vicka på är det troligtvis hjullagret som är i dåligt skick och då bör du besöka en verkstad.

Hitta närmaste verkstad

Drivaxeln

Vibrationerna eller skakningarna i ratten kan även komma från bilens drivaxel som är kopplad till bromsskivan och växellådan. Om drivaxeln fått en skada kan det orsaka vibrationer som oftast känns i hela bilen, framför allt i ratten.

Vibrationerna kommer vid dessa skador upptäckas vid låga hastigheter. När du sedan ökar hastigheten börjar bilen skaka istället.

Om du misstänker att bilens drivaxel är problemet kontaktar du enklast din verkstad för hjälp.

Bromsarna

Om du konstaterat att det varken är däcken, fälgarna eller hjulen som orsakar vibrationerna kan det bero på bromsarna.

Uppstår skakningarna när du bromsar är det troligtvis just bromsarna som är problemet. I vissa fall är det bromsskivorna som inte är fastskruvade ordentligt i navet, vilket i sin tur kan bidra till att det kommer in rost bakom skivan. Kör du ofta på saltade vägar, vilket är vanligt här i Sverige, är risken för detta extra stor.

Det är vanligt att det bildas lite rost på bromsskivorna. Men om det blir för mycket rost blir ytan ojämn. När du sedan bromsar pressas bromsoken och bromsbeläggen mot bromsskivorna. I vanliga fall är detta inget du känner av men på grund av den ojämna ytan börjar bilen skaka. Ibland måste skivorna bytas ut men det kan även hjälpa att rengöra dem.

Foto på en bromsskiva som kan orsaka vibrationer i ratten om den börjar rosta
Om dina bromsskivor inte är såhär fina utan istället är täckta med rost är det vanligt att bilen börjar skaka.

I vissa fall kan även slitna hjullager bidra till att skivorna blir deformerade. Detta märker du genom att de ger ifrån sig ett gnisslande ljud som blir högre i takt med hastigheten.

Glöm inte att även kontrollera bromsoken. Ibland kan också dessa behöva bytas ut. Om du känner en bränd lukt när du parkerat och bromsarna är väldigt varma kan det ha med bromsoken att göra. I dessa fall kan bromsoken kärvat ihop. Det innebär att kolven som ska trycka ut belägget mot bromsskivan har fastnat och bromsen ligger därmed an hela tiden.

Styrservon

Vid det här laget har du säkert redan förstått att det finns många orsaker till vibrationer eller skakningar i ratten, både synliga och lite mer gömda. En lite mer gömd anledning är problem med styrservon.

Om ratten vibrerar när du vrider den i stillastående läge eller när du kör i kurvor kan det bero på att styrservon inte fungerar som den ska.

Börja då med att kontrollera servooljan. Instruktioner till detta brukar finnas i instruktionsboken. Om oljenivån är låg eller om det läcker har du lokaliserat problemet. Åk då in med bilen till närmaste verkstad.

För att undersöka om det är servon som är problemet kan du även titta på däcken. Fungerar inte servon som den ska kommer däcken vara ojämnt slitna.

Motorn

Den sista anledningen till vibrationer i ratten, kanske även den minst vanliga, är att det är något fel på motorn eller dess upphängning.

Det vanligaste felet brukar då vara att det är fel på tändningen. Detta kan orsakas av dåligt bränsle, defekta tändstift eller tilltäppta filter. Är tändstiften defekta ska du byta ut dem enligt tillverkarens angivelser.

Du kan med enkla medel förebygga att dessa problem i framtiden genom att:

  • tanka med bränsle av bra kvalitet. Bränsle av låg kvalitet kan orsaka tilltäppning av bränslefiltret.
  • rengöra bränslefiltret regelbundet. Ett tilltäppt filter kan i sin tur orsaka problem med luft- och bränsleblandningen. Om du själv inte vet hur man rengör bränslefiltret kan du få hjälp hos din lokala verkstad.
Bild på motor som i värsta fall kan orsaka vibrationer i ratten
Att få problem med motorn är aldrig kul, så vi hoppas att du vid det här laget redan har hittar felet i din bil.

Motorns upphängning

Vibrationer i bilen kan även orsakas av problem med motorns upphängning. I en bil hålls motorn upp med hjälp av metall och gummi. Gummit har till uppgift att dämpa vibrationerna så att du inte ska märka av dem. Likt annat gummi kan även detta bli stelt med tiden, vilket i sin tur bidrar till att vibrationerna överförs till karossen.

Även metallen utsätts för påfrestningar vilket med tiden kan leda till att upphängningen inte håller motorn på plats lika bra.

För att undersöka om det är upphängningen som är orsaken till rattfrossan kan du testa att stå stilla med motorn igång, då ska det inte vibrera. Kör sedan iväg och se om vibrationerna startar. Vibrerar det kan det vara upphängningen det är fel på. Känn även efter ifall motorn hoppar till när du trycker ner gasen, då behöver du byta ut delarna.

Så fort du misstänker att vibrationerna i ratten kommer från motorn ska du åka till en verkstad.

Sammanfattning

Det kan finnas flera orsaker till vibrationer i ratten eller skakningar i bilen. Det är därför svårt att veta på rak arm vad problemet är i just din bil.

Det kan bland annat bero på slitna däck, skitiga fälgar, rostiga bromsar eller problem med styrservon. Försök lokalisera problemet om möjligt. Kontakta annars din närmaste verkstad så löser de problemet åt dig.

Hitta närmaste verkstad


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2024-01-22

Bilbolaget

2023-11-16

Relaterade artiklar Se alla

Så löser du vinterns fem vanligaste bilproblem

Under vinterhalvåret är det vanligt att få problem med bilen. Vi tar upp fem av de vanligaste problemen och ger dig tips på hur du löser dem.

Regler för dimljus – då får du använda dem

Är du en av de som är osäker på hur dimljus får användas? Vi berättar vilka regler som gäller och visar hur symbolerna för dimljus ser ut.

AdBlue – vad är det och varför behövs det?

Ordet AdBlue känner många igen men vet kanske inte vad det betyder eller används till. Vi reder ut vad AdBlue är och slår hål på myter.

Regler för parkeringsljus – så använder du dessa

Vet du hur parkeringsljus ska användas? Vi berättar när och hur dessa positionsljus ska användas samt hur symbolen ser ut. Experten svarar.

Se alla