Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner

Kylarvätskan i din bil ser till att motorn inte överhettas och att kylsystemet inte fryser på vintern. Det är dock inte helt enkelt att veta vilken kylarvätska man ska välja när det är dags att fylla på. I den här artikeln råder vi bot på det. Vi förklarar hur du fyller på, berättar vad det är för skillnad på glykol och kylarvätska samt förklarar varför det är viktigt att inte blanda olika vätskor eller fylla systemet med vanligt vatten. Häng med!

I alla fossilbilar, det vill säga bilar med bensin- eller dieselmotorer, används kylarvätska. Precis som namnet antyder är dess främsta uppgift är att kyla motorn så att den inte överhettas.

Kylarvätska består av en blandning av glykol och vatten. Glykolens uppgift är att höja kokpunkten och sänka fryspunkten så att bilens motor inte överhettas och att kylsystemet inte fryser på vintern. Kylarvätska innehåller även olika tillsatser, så kallade additiv, som smörjer motordelarna och minskar risken för rost och korrosion i kylaren.

Den uppmärksamme noterar att vi skrev ”i alla fossilbilar”. Rena elbilar är nämligen konstruerade på ett helt annat sätt. Även om det finns kylarvätska i elbilar är det i regel inget du fyller på själv, så äger du en elbil kan du sluta läsa nu och roa dig med annat. Har du en elbil som larmar om fel på kylarvätskesystemet bör du kontakta din verkstad.

Kylarvätskan i din bil ser till att motorn inte överhettas, till exempel när du är ute och buskör i öknen
Kylarvätskan i din bil ser till att motorn inte överhettas. Det är bra oavsett om du kör barnen till dagis eller är ute och buskör i öknen.

Glykol och kylarvätska är inte samma sak

Läste du inledningen noga vet du redan skillnaden på kylarvätska och glykol. Vi tänker dock att vi ska djupdyka lite i detta och hjälpa dig förstå skillnaden. Det är egentligen enkelt men branschen verkar vilja göra det svårt – många företag som säljer kylarvätska och glykol blandar nämligen termerna hejvilt.

Vi nämner inga namn, men det är till exempel svårt att förstå sig på hur de tänkt när de döpt produkterna hos bland annat Biltema, OKQ8 och Jula. Oj, ja nu sa vi deras namn ändå… hoppas bussen de hamnade under inte är för tung.

Glykol är en ingrediens i kylarvätska. På kemilektionen hade din lärare berättat att glykol är en tvåvärd alkohol (det har något med kolväten och grejer att göra, men vi är bevisligen inte kemilärare så vi lämnar det där). Glykol är en söt, vattenlöslig, trögflytande och färglös vätska.

Det är glykolen som höjer kokpunkten och sänker fryspunkten i kylarvätskan. Ren etylenglykol har en kokpunkt på 197 ᵒC och fryspunkt på -13 ᵒC. När den blandas 50/50 med vatten sänks dock fryspunkten till -37 ᵒC. Rätt konstigt faktiskt, eftersom vatten fryser redan vid 0 grader. Tur man inte är kemilärare.

Precis som kaffe blandas med mjölk för att få latte blandas glykol med vatten för att skapa kylarvätska.
Glykol är ett medel i kylarvätska. Typ som mjölk är en del av kaffe latte. Glykol + vatten (+lite annat gojs)=kylarvätska.

Så väljer du rätt kylarvätska till bilen

I din bils instruktionsbok eller ägarmanual står det vilken kylarvätska eller glykol du ska använda. Det är viktigt att du följer tillverkarens instruktioner. Detta dels för att olika typer av glykol inte är lämpliga att blanda, dels för att olika sorters kylarvätskor innehåller olika additiv som skyddar metallerna i ditt fordon mer eller mindre bra.

Du väljer själv om du vill köpa färdigblandad kylarvätska eller koncentrerad glykol som du späder med vatten. Du gör enkelt egen kylarvätska genom att blanda lika delar vatten och glykol, då får du ett frostskydd på någonstans mellan -30 och -40 grader.

Du kan naturligtvis tillsätta mindre glykol eller mer vatten men då försämras vätskans vårdande och skyddande egenskaper, liksom frostskyddet och kokpunkten.

Om du blandar glykol och vatten bör du använda destillerat eller avjoniserat vatten (kallas även batterivatten). Vanligt kranvatten – oavsett om det är kommunalt eller från egen brunn – kan innehålla kalk, salt och mineraler som försämrar kylarvätskans kvalitet och i värsta fall skadar systemet.

Om du vill hoppa vidare till delen i den här artikeln som förklarar hur du kontrollerar och fyller på kylarvätska klickar du här. Vill du läsa mer om skillnaden på olika sorters glykol, deras färg och varför de inte ska blandas fortsätter du läsa.

Ska du blanda vatten och glykol till kylarvätska kan du göra det i en vattenkanna, då blir det enkelt att fylla på det i bilen.
Vill du göra egen kylarvätska blandar du 50/50 koncentrerad glykol och vatten. Ett tips är att göra det i en vattenkanna, då blir det enkelt att hälla vätskan i bilens expansionskärl. Se bara till att inte råka vattna dina blommor med kalaset, det kommer de inte må bra av.

Olika sorters glykol

Generellt används antingen etylenglykol eller propylenglykol som råvara i kylarvätska. Etylenglykol är vanligast, billigast och effektivast men mycket giftigt. Propylenglykol har lägre giftighet och därmed bättre hälso- och miljöegenskaper.

Det finns också Long-Life kylarvätskor baserade på etylenglykol. Dessa erbjuder förlängt korrosionsskydd och behöver inte bytas lika ofta.

Färgen säger väldigt lite

Det finns få områden i bilvärlden där folk är så (felinformerat) tvärsäkra som när det gäller glykol. ”Du ska ha röd eller blå, svårare är det inte” hör man så fort rätt val av kylarvätska och glykol diskuteras. Testa att ställa frågan vid fikabordet på jobbet så får du se.

Det går dessvärre inte att säga något generell om skillnaden på glykol baserat på dess färg. Färgen är enbart ett tillsatsämne och ger ingen garanti gällande vare sig typ, funktion eller kvalitet.

Många tillverkare tillsätter färgämnena för att förhindra glykolen från att misstas för vatten och för att göra det lättare att skilja sorterna åt. Det finns dock ingen branschstandard som talar om vilken glykol som ska ha vilken färg och således är cirkusen i gång.

Därför bör du alltid läsa på förpackningen och titta i bilens instruktionsbok för att försäkra dig om att du väljer rätt glykol eller kylarvätska.

Vätska i olika färger. Skulle kunna vara rör med olika färger på glykol.
Det finns röd glykol, blå glykol, gul glykol, grön glykol och så vidare. Behöver du någon gång skapa en prideflagga genom att fylla rör med olikfärgad vätska är glykol därför ett hett tips, ifall det skulle vara slut på karamellfärg i världen.

Blanda inte olika typer av glykol

Etylenglykol och propylenglykol ska inte blandas. Har du gjort det i din bil innebär det att det inte kommer gå att mäta kylarvätskans frostbeständighet och det kan leda till problem under vintersäsongen.

Vid en service mäts i regel kylarvätskans frostskydd. Om testet inte ger ett mätbart resultat kommer kylarvätskan att dömas ut, tömmas och ny vätska fyllas på. Detta får du betala för, förutsatt att det inte ingick i servicen att all kylarvätska skulle bytas ut.

Det är egentligen det värsta som händer som vi med säkerhet kan säga är sant. På internet finns otaliga källor, vissa mindre pålitliga än andra, som säger att det bildas gelklumpar, att vätskan blir en brun sörja och att de olika glykolerna lägger sig i lager och täpper till systemet om du blandar etylen- med propylenglykol. Detta har vi dock inga belägg för, så vi kommer inte diskutera det vidare.

Men om…

Vi håller oss dock kvar vid ämnet att blanda kylarvätska eller glykol eftersom det diskuteras så flitigt på internet. Vi har själva stått där med en nyköpt begagnad bil och en varning som säger att kylarvätskenivån är för låg. Instruktionsboken finns inte och man vet inte vad den tidigare ägaren pytsat i.

Med stor sannolik är det kylarvätska med etylenglykol i systemet eftersom detta är det absolut vanligaste, men givetvis kan du inte veta säkert. Om detta händer dig rekommenderar vi att du tömmer ut all gammal kylarvätska och fyller på med ny. Kan du inte göra det själv kontaktar du en verkstad.

Det är lätt att bli lurad här, för det finns butiker som säljer något som kallas universalglykol. Den ska fortfarande inte blandas med annan sorts glykol. Det universala är att den passar de flesta bilar.

Det är inte alltid helt enkelt att veta var man ska fylla på kylarvätska. Börja med att öppna motorhuven och leta efter ett kärl eller ett lock med symbolen för kylarvätska.
Det är inte alltid helt enkelt att veta var man ska fylla på kylarvätska. Börja med att öppna motorhuven och leta efter ett kärl eller ett lock med kylarvätskesymbolen på.

Kontrollera kylarvätskan

Kylsystemet kräver inte mycket underhåll men det är bra att kontrollera bilens kylvätskenivå då och då. Detta gör du genom att öppna motorhuven, lokalisera expansionskärlet för kylarvätskan och läsa av nivån. Behållaren är genomskinlig, så du ser hur mycket vätska som är i. Nivån ska ligga mellan strecken för MIN och MAX.

P.S. Moderna bilar visar ett felmeddelande eller tänder en varningslampa om kylarvätskenivån är för låg, men det kan ändå vara bra att kontrollera det själv ibland. Om inte annat för att du ska veta var du fyller på kylarvätska när det är dags.

Det är också viktigt att någon gång om året kontrollera kylarvätskans glykolmängd, eller rättare sagt dess frostskydd och kokpunkt. Det gör du enkelt med en glykolmätare eller refraktometer (finns att köpa i de flesta affärer som säljer bilprodukter).

Eftersom det finns olika typer av dessa går det inte att säga exakt hur du ska gå till väga, men i korta ordalag handlar det om att suga upp en viss mängd kylarvätska och läsa av värdet, antingen i en digital display eller via en skala i mätaren.

Vid behov fyller du sedan på med mer glykol eller kylarvätska (förutsatt att det finns utrymme i expansionskärlet det vill säga, annars får du först tappa ur vätska). Är du osäker på hur man gör och vill ha hjälp kan du kontakta din lokala verkstad, till exempel oss på Bilbolaget.

Expansionskärl för kylarvätska där man tydligt ser MIN och MAX-markeringen som indikerar vilken nivå man ska fylla upp till.
På kylarens expansionskärl finns det två markeringar: MAX och MIN. Om nivån är under MIN behöver du fylla på med mer kylarvätska.

Om du regelbundet servar din bil kan du tryggt luta dig tillbaks eftersom kylarvätskan i regel kontrolleras vid servicetillfället.

Fylla på kylarvätska

Om nivån i kylarvätskebehållaren är under MIN är det dags att fylla på. Detta gör du enkelt själv genom att följa dessa steg:

  1. Låt motorn svalna: Om du precis kört din bil behöver du vänta tills att motorn svalnat innan du öppnar kylarvätskebehållaren. Det tar cirka 30–60 minuter. Är motorn varm finns det risk för att kokhet vätska sprutar ut och bränner dig när du öppnar behållaren.
  2. Hitta behållaren till kylvätskan: Du fyller på kylarvätska i kylarens expansionskärl som du hittar under motorhuven. Behållaren är genomskinlig eller ljust vit/grå med ett metallfärgat eller svart skruvlock, ofta märkt med en symbol eller text som indikerar att det är kylarvätskebehållaren. Är osäker på vilken behållare du ska fylla på i, titta i bilens instruktionsbok.
  3. Öppna locket: Skruva försiktigt av locket för att sakta släppa på trycket.
  4. Fyll på kylarvätska: Fyll på med rätt sorts kylarvätska, upp till markeringen som anger maximal nivå. Fyll inte på mer än till MAX eftersom det måste finnas utrymme för tryck i behållaren när bilen värms upp igen. Använd en tratt, vattenkanna eller dylikt för att minska risken för spill.
  5. Sätt tillbaka locket: Se till att du skruvar tillbaka locket ordentligt för att förhindra läckage och för att upprätthålla trycket i systemet.
Locket på kylarens expansionskärl med två symboler som tydligt visar att man inte ska öppna när motorn är varm.
På just denna bil finns en symbol som visar att du inte ska öppna locket till kylarvätskan när motorn är varm.

Kan man fylla på med bara vatten?

Ponera att du är ute på tur. Plötsligt tänds varningssymbolen för hög motortemperatur. Den röda termometersymbolen betyder att det inte finns tillräckligt med kylarvätska eller att kylarvätskan inte kyler ner motorn tillräckligt.

Du stannar och konstaterar att kylarvätskenivån är under MIN. Tyvärr har du ingen kylarvätska i bilen men du har hört att man kan fylla på med bara vatten. Detta är nämligen något man både hör och läser ganska ofta, framför allt på diverse forum online.

Låt oss en gång för alla göra detta kristallklart.

Ja, du kan fylla på med bara vatten men det är inget som rekommenderas. Dels för att du inte bör använda vanligt kranvatten i kylaren, dels för att det är glykolen som bidrar till att kylarvätskan har hög kokpunkt och därmed kan kyla bilens motor.

Men, om du står i vägrenen med en överhettad motor är det bättre att använda vatten än ingenting (fast att ringa bärgare är sannolikt ännu bättre). Vänta tills motorn har svalnat och fyll sedan upp med vatten till ovanför MIN. Det bör ge tillräckligt med kylkraft för att köra bilen till närmaste verkstad.

Du bör dock inte lämna vattnet i ditt fordons kylsystem, vilket innebär att verkstaden måste tömma systemet och fylla på med ny kylarvätska när du kommer dit. Har du fri assistans på bilen är det därför bättre och billigare att ringa en bärgare direkt. Även om du får betala för bärgningen kan det vara mer ekonomiskt.

Visas denna varningslampa betyder det att motorn är eller riskerar att bli överhettad.
Tänds denna varningslampa i din bil betyder det att motorn börjar nå en farligt hög temperatur.

Ibland behöver du byta kylarvätska

De tillsatser som kylarvätskan innehåller bryts med tiden ner. Detta innebär att deras förmåga att motverka rost och korrosion i kylaren med tiden blir allt sämre, liksom dess förmåga att förhindra överhettning. Därför behöver all kylarvätska bytas ut med jämna mellanrum.

De flesta biltillverkare rekommenderar att man byter kylarvätskan ungefär vart tredje till vart femte år eller efter 5 000 till 10 000 mil, beroende på vad som kommer först. I instruktionsboken kan du se vad som rekommenderas för just din bil.

Du kan byta kylarvätskan själv genom att först tappa ur systemet och sedan fylla på med ny vätska. Tänk på att den gamla kylarvätskan under inga omständigheter får hällas ut i avloppet eller på marken. Glykol och gammal kylarvätska klassas som farligt avfall och ska lämnas till återvinningscentralen.

Är du osäker rekommenderar vi att du överlåter uppgiften till en verkstad.

Hyundai verkstad, servicearbete.

Få kylarvätskan utbytt vid service
Vid en bilservice kontrolleras i regel kylarvätskan. Om kylarvätskan behöver bytas är bilservicen ett bra tillfälle att göra det. För vissa bilmärken ingår kylarvätskebyte vid ett fast intervall medan det för andra märken är ett tillägg. Fråga på din verkstad vad som gäller för just din bil.

Boka service eller verkstadstid hos oss på Bilbolaget


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2024-08-12

Relaterade artiklar

Så viktigt är det att byta olja i bilens automatväxellåda

Även automatlådan i bilen behöver service och oljebyte. Detta för att undvika allvarliga fel och kostsamma reparationer. Vår expert förklarar hur.

Expertens svar om bilservice – allt du behöver veta

Bilservice är viktigt att göra, det vet vi alla. Men hur ofta ska man göra det, vad ingår och vad kostar det? Det berättar vi för dig.

Så laddar du bilbatteriet säkert – och på rätt sätt

Märker du att musten har gått ur bilbatteriet? Då kan det vara dags att ladda det. Vi berättar hur du laddar bilbatteriet på rätt sätt.

Bilens varningslampor – dessa ska du inte ignorera

En tidig reaktion på bilens varningslampor kan förhindra allvarliga olyckor och dyra reparationer. Vi förklarar vad alla lampor betyder.