Rätt däcktryck – så högt lufttryck ska du ha i dina däck
Det är viktigt att ha koll på däckens lufttryck av flera anledningar, bland annat när det kommer till säkerhet och bränsleförbrukning. Om du kör med ett för lågt däcktryck slits däcken snabbare och bilen drar mer bränsle eller el. Dessutom ökar din påverkan på klimatet och miljön. I den här artikeln hjälper vi dig ta reda på hur mycket luft du ska ha i dina däck och hur du kontrollerar däcktrycket.
Du kanske har hört termen däcktryck eller lufttryck någon gång i bilsammanhang. Enkelt förklarat handlar det om hur mycket luft du har i dina däck.
Hur högt lufttryck du ska ha beror på vad du kör för bil och, ska man vara riktigt noga, hur många personer som åker i bilen samt hur tungt lastad den är.
Lufttryck i däck mäts i bar men kan även anges i kPa (kilopascal) eller PSI (pounds per square inch). I Sverige pratar vi främst om bar när vi snackar däcktryck, men eftersom de andra måttenheterna förekommer vill vi nämna dem.

De flesta av oss slarvar med att kontrollera lufttrycket. Jag erkänner villigt, jag litar blint på att det görs på verkstaden i samband med däckskifte. Detta är dock alldeles för sällan (jag lovar att bättra mig om du också gör det).
Lufttrycket i din bils däck sjunker nämligen naturligt och på ett halvår kan det minska med hela 20 procent. Detta ökar slitaget på däcken och påverkar bilens stabilitet väsentligt.
Därför bör du kontrollera däcktrycket minst en gång per månad samt inför varje långresa. Att kolla trycket och fylla på luft är inte särskilt svårt, men om du är osäker på hur du ska göra finns det hjälp att få.
Vill du hoppa direkt till delen där vi förklarar hur du gör, klicka här.
Viktigt att ha rätt däcktryck
Låt oss börja med att berätta varför du ska bry dig om det här (förutom det mest uppenbara, att om du har en modernare bil kommer den larma i tid och otid om ditt däcktryck är för lågt).
Att ha rätt däcktryck är viktigt, bland annat när det kommer till bränsleförbrukningen. Har du någon gång cyklat med för dåligt pumpade däck vet du hur tungt det blir. Samma sak gäller för en bil.
Om du kör med däck som har 80 procent av det rekommenderade lufttrycket förbrukar bilen cirka 3 procent mer bränsle än om du kör med rätt däcktryck. Det innebär både ökade kostnader för dig och ökade utsläpp av koldioxid och skadliga partiklar.
Skulle lufttrycket sjunka ytterligare slits däcken ut nästan dubbelt så fort. Det innebär att du istället för att köra med dina däck i 5 år bara kan ha dem i drygt 2 säsonger. Eftersom en ny uppsättning däck vanligtvis kostar någonstans mellan 4 000 och 12 000 kronor känns det kanske inte så kul.

Däckslitage är också en stor källa till spridning av mikroplaster i vår miljö. Bara i Stockholm beräknas mängden mikroplaster som sprids från däckslitage motsvara cirka 350 ton per år, rapporterar Stockholms stad.
Trehundrafemtio! TON! Helt galna siffror och ytterligare ett argument för varför det är dåligt att köra med för lågt lufttryck.
Med ett lågt lufttryck buktar även däcksidorna ut mer än vanligt. Eftersom det är den svagaste ytan på ett däck ökar risken för punktering samt stick- och skärskador markant om du kör med dåligt pumpade däck.
Dessutom påverkas däckets köregenskaper negativt om däcktrycket är för lågt, bland annat försämras manövreringsförmågan och däckens grepp. Det resulterar i att bromssträckan blir längre och därmed ökar risken för olyckor.
Nu kanske du tänker att det bara är att pumpa upp däcket med ett så högt lufttryck som möjligt för att vara på den säkra sidan. Så enkelt är det tyvärr inte. Ett för högt däcktryck orsakar sämre grepp, snabbare slitage och stötigare eller hårdare körkänsla. Därför är det viktigt att hålla sig till rekommendationerna för just din bil och dina däck.
Så högt lufttryck ska du ha
Hur högt lufttryck du ska ha i dina däck beror på vad du har för bil och vilken dimension dina däck har. Det finns alltså flera faktorer som styr vilket däcktryck du ska ha men generellt varierar det mellan 2,0 och 3,9 bar för person- och transportbilar.
Det är viktigt att kolla upp vad som gäller för just din bil då det varierar mellan olika bilmärken och modeller.

Det finns flera sätt att ta reda på vilket däcktryck du ska ha. Nästan alla bilar har ett klistermärke på B-stolpen, det vill säga ”i dörröppningen” vid förardörren. Vissa bilar har ett klistermärke innanför tanklocket. Där står det vilket det rekommenderade däcktrycket är för din bil. Hittar du inget klistermärke finns informationen även i instruktionsboken eller bilens app.
Beroende på antalet passagerare och mängden last kan det rekommenderade däcktrycket variera. På klisterlappen eller i instruktionsboken brukar det därför finnas information om hur mycket mer luft du ska pumpa i däcken om bilen är fullastad. Dessa siffror är bra att ha i åtanke om du stuvar in hela familjen eller alla vänner och all packning i bilen för en långresa.
En annan grej som är viktig att tänka på är att storleken på fälgen och däcket kan påverka lufttrycket. Om du har satt på större fälgar än original eller om du bytt dimension på däcken kanske inte klistermärkena längre stämmer. Om så är fallet bör du istället rådfråga din däckmontör eller en däckverkstad för ett korrekt rekommenderat tryck.
Är du osäker på hur du hittar ditt däcks dimensioner reder vi ut hur man läser däcksiffrorna här.

Kontrollera lufttrycket en gång i månaden
Eftersom dina däck kontinuerligt förlorar sitt lufttryck, faktiskt så mycket som 0,1 bar i månaden utan att något är fel, bör du kontrollera ditt däcktryck kontinuerligt. Helst en gång i månaden samt inför varje långresa.
Sedan 2014 har alla nya bilar något som kallas TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Det är ett system som varnar dig om trycket i något däck minskar mer än 20-25 procent från rekommenderat lufttryck eller när trycket är mindre än 1,5 bar. TPMS mäter alltså luftmängden i dina däck och talar om för dig om ett eller flera däck plötsligt får för lågt lufttryck.
Även om din bil är utrustad med TPMS rekommenderar vi att du kollar däcktrycket med jämna mellanrum. Detta eftersom systemet larmar först när du förlorat ganska mycket tryck.
Så kontrollerar du lufttrycket i dina däck
Att kontrollera däcktrycket är ganska enkelt, det enda du behöver är en tryckmätare. Har du inte en egen finns det på närmaste bensinstation. Ofta sitter det då en lufttrycksmätare på munstycket som du använder för att fylla på med luft i däcken.

Helst ska du kontrollera lufttrycket i början av din körtur när däcken är svala eftersom trycket ökar när däcken blir varma. Om du mäter trycket när däcken är varma, vilket de blir av bara några kilometers körning, bör du lägga till 0,3 bar (eller 30 PSI) extra utöver fordonstillverkarens rekommendation. Detta eftersom rekommendationerna baseras på kalla däck.
Det är också bra, fast lite överkurs kanske, att ta hänsyn till temperaturen när du kontrollerar däcktrycket – om det är vinter och du mäter trycket inomhus alltså. Temperaturen påverkar nämligen däcktrycket med cirka 0,1 bar per 10 grader. Om du kontrollerar däcktrycket inne i ett varmt garage blir det faktiska trycket för lågt för den kalla temperaturen ute.
Om det exempelvis är 10 plusgrader i garaget där bilen står men det är 10 minusgrader ute måste du fylla på 0,2 bar mer än rekommenderat. Detta för att trycket ska motsvara det rekommenderade värdet när bilen väl körs utomhus.

Kolla och justera däcktrycket, steg för steg:
- Skruva av ventilhatten och sätt tryckmätarens munstycke över ventilen. Eventuellt hörs ett väsande ljud, det är helt normalt och inget att oroa sig över.
- Läs av däckets lufttryck på mätaren och jämför med det rekommenderade trycket för dina däck. Det är angivet i antingen bar eller psi.
- Om lufttrycket är för lågt bör du fylla på med luft. Är tycket för högt bör du tömma. Det kan du antingen göra själv med en luftkompressor eller låna en bensinstations lufttrycksmätare.
- Kontrollera däcktrycket på nytt med hjälp av mätaren och jämför med det rekommenderade lufttrycket tills du nått rätt tryck. På vissa bensinstationer finns så kallade luftskåp. Då ställer du in önskat tryck på en display varpå maskinen själv fyller på med luft till önskad nivå.
- Ta bort tryckmätaren och skruva på ventilhatten igen, se till att det inte kommer in skräp eller smuts.
- Upprepa dessa steg för samtliga däck.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2025-11-03
Relaterade artiklar
Nya regler för vinterdäck
Sedan 2024 gäller nya regler för vinterdäck i Sverige. Kraven skärps för dubbfria vinterdäck, som nu måste vara märkta med 3PMSF-symbolen.
Bästa däcken fram eller bak – så ska du placera däcken
Undrar du om de bästa däcken ska sitta fram eller bak på bilen? Här får du lära dig allt om hur däcken ska placeras för maximal säkerhet.