Så viktigt är det att byta olja i bilens automatväxellåda: ”Många vet inte om detta”

Precis som mycket annat i bilen behöver automatlådan servas med jämna mellanrum. Detta för att undvika allvarliga fel och kostsamma reparationer – automatväxellådan är nämligen en av de dyraste delarna du kan byta på en bil. Vid en växellådsservice rengörs automatlådan och all olja byts ut. För din trygghet bör detta göras med cirka 10 000 mils intervall.
– Vill du förebygga fel och förlänga livslängden på din automatväxellåda är detta jätteviktigt, säger Oscar Lidén, servicetekniker på Bilbolaget.

Nio av tio växellådsfel beror på överhettning och oljeföroreningar, men enligt Oscar är det få som känner till hur viktigt det är att byta olja i växellådan med jämna mellanrum.

– De flesta av våra verkstadskunder ser ut som frågetecken när man frågar om de gjort en växellådsservice eller bytt olja i automatlådan någon gång. De flesta har ingen aning om hur viktigt det är, säger Oscar och fortsätter:

– Och hur dyrt det kan bli att inte göra det. Automatväxellådan är en av de dyraste delarna man kan byta ut på en bil, i vissa fall till och med dyrare än att byta ut motorn. Klart onödiga pengar när du med en automatlådeservice kan motverka att fel uppstår.

Kameleont med stooora ögon som undrar vad en växellådsservice är.
Hur Oscar beskriver att kunderna tittar på honom när han frågar om de gjort en växellådsservice någon gång.

Växellådsoljan gör att du slipper växla

Låt oss backa bandet lite. Oscar är så himla påläst att vi andra behöver tjuvläsa facit innan vi går vidare.

Automatväxellådan sköter växlingen i din bil så att du slipper göra det. Detta är ett komplext system som består av både hydraulik och mekanik. För att växellådan ska fungera behöver systemet olja – transmissionsolja, om man ska vara exakt.

Harkel ATF-olja, om man ska vara extra exakt. Det står för Automatic Transmission Fluid, om du vill verka påläst. Vi kommer fortsättningsvis kalla det för olja eller växellådsolja, men nu vet du vad det heter på fackspråk.

Växellådsoljan smörjer inte bara de mekaniska komponenterna och hjälper till med kylningen, det är också oljan som styr vilka växlar som ska vara aktiverade och när.

– Man kan enkelt förklara det som att växellådsoljan gör det du slipper, den växlar åt dig, säger Oscar på sitt allra mest pedagogiska sätt. Det märks att han såg igenom mina fejkade ”jag förstår-nickningar”.

Därför behöver du byta olja i automatlådan

Problemet är att oljan i växellådan försämras med tiden. Dels blir den smutsig, dels bryts den ner och tappar sin funktionalitet. Detta innebär låg smörjförmåga och ger ofta högre drivmedelsförbrukning.

– Även om många växellådsoljor har namn som ”Longlife” eller ”Lifetime oil” finns det i verkligheten inga oljor som har livslång kvalitet och klarar av de hårda påfrestningar som de utsätts för, säger Oscar.

Ventilpaketet och kontrollsystemet i växellådan (fancy ord för ”det som styr oljans väg”) har väldigt små och fina kanaler. För att växellådan ska fungera korrekt är det är viktigt att dessa inte sätts igen av slagg och smuts.

Nu när du vet att oljan i växellådan blir smutsigare och smutsigare med tiden förstår du att detta inte är en optimal situation.

– Om man låter bli att byta ut växellådsoljan och skölja rent systemet finns det risk för att växellådan börjar bete sig märkligt. Du kan bland annat märka det på att bilen växlar hårt och ryckig eller att den inte växlar när den ska, berättar Oscar.

Gammal respektive ny olja efter växellådsservice. Den gamla transmissionsoljan är svart av smuts.
Till vänster ser du hur växellådsoljan såg ut innan servicen. Svart och full av smuts. Till höger ser du hur oljan ska se ut – röd och klar. Som saftsås ungefär.

Lösningen: automatlådeservice

På sikt kan detta skada automatlådan så pass illa att den måste bytas ut. Vill man inte att det ska ske bör man därför byta ut oljan i växellådan och rengöra systemet med jämna, om än ganska långa, mellanrum.

– Vid en automatlådeservice används en speciell maskin som både rengör systemet och tömmer det på gammal olja, förklarar Oscar och går sedan in i det hela mer i detalj. Han använder flera svåra ord och är ganska teknisk, så vi har tagit oss friheten att översätta det till dig:

Först avlägsnas gamla avlagringar som skadar växellådan. Sedan ersätts förbrukad transmissionsolja med ny, fräsch olja. Sist skyddsbehandlas systemet mot framtida avlagringar, något som förlänger både oljans och växellådans livslängd.

– Allt det här behöver man ju egentligen inte förstå som kund, säger Oscar och skrattar. Det enda man behöver göra är boka en automatlådeservice, lämna in bilen på verkstaden. Resten sköter vi.

Kan man inte göra det själv?

– Jo, det kan man. Men om du byter olja manuellt i en automatlåda kommer du bara åt att tömma ut mellan 60 och 80 procent. När du sedan fyller på med nya olja blandas den med den gamla, något som inte alls är bra. Dessutom kan du inte själv rengöra systemet, så de gamla avlagringarna kanske blir kvar, förklarar Oscar.

Kaffe med mjölk i. Bättre att blanda än växellådsolja.
Det finns saker som är bra att mixa. Kaffe med mjölk till exempel. Gammal och ny växellådsolja är inte lika bra – den gamla, dåliga oljan kommer då att kontaminera den nya.

Hur ofta behöver man byta olja i en växellåda?

Genom en enkel Google-sökning kan vi konstatera att olika företag rekommenderar att ett oljebyte eller en automatlådeservice görs med ganska olika intervall. Vissa rekommenderar det så ofta som varje 6 000 mil.

– Det finns egentligen inte något fastställt bytesintervall för oljebyte i automatlådor, men en fackmannamässig rekommendation är att det ska göras med cirka 10 000 mils intervall, plus minus 2 000 mil, berättar Oscar.

Vissa tillverkare har tydliga rekommendationer kring hur ofta en automatlådeservice bör ske medan andra är lite vagare.

– Växellådstillverkarna har inte skapat en underhållsfri produkt, de rekommenderar oljebyte med jämna intervall men låter biltillverkarna bestämma om det ska skrivas in i serviceplanen eller ej, förklarar Oscar och tillägger:

– Om din biltillverkare rekommenderar att oljebyte görs oftare bör du givetvis följa det, annars är 10 000 mil en bra riktlinje.

Oscar och Ibrahim gör service på en bil med automatväxellåda på Bilbolaget.
Oscar och Ibrahim tillsammans med den häftiga maskinen som sköljer din bils automatväxellåda. Lika stolta som två barn med en radiostyrd bil typ.

Ännu viktigare för vissa

Värme är växellådsoljans värsta fiende. När du drar tunga släp, accelererar häftigt eller kör i backiga landskap ökar värmen i hela driftsystemet och därmed också i växellådan.

– Bilägare som ofta drar släp, hästtransport eller husvagn bör vara lite extra vaksamma på hur deras bil växlar. Eftersom deras växellåda utsätts för större påfrestningar kan det vara klokt att dra ner intervallet mellan automatlådeservicen ytterligare, förklarar Oscar.

Tecken på att din bil behöver en automatlådeservice

  • Ryckig/hård växling
  • Fördröjd/långsam växling
  • Fördröjd reaktion när du lägger i D eller R och gasar
  • Bilen växlar upp och ned ”utan anledning”
  • Främmande ljud och vibrationer vid växelbyte
  • Problem med att växla när bilen är kall
  • Oljan i växellådan luktar bränt eller är svart

Om du kommer till oss när problem redan uppstått med din automatlåda kan vi inte garantera att växellådan går att rädda. Chanserna är stora men det händer att växellådan redan skadats så allvarligt att ett växellådsbyte krävs.

Därför rekommenderar vi i första hand att du gör automatlådeservice med jämna mellanrum, inte bara när lådan börjar bete sig märkligt.

Boka automatlådeservice

I våra verkstäder kan vi serva automatlådor på Volvo, Ford, Renault, Hyundai och Dacia. Kontakta din lokala verkstad för prisuppgift och tidsbokning.

Hitta kontaktuppgifter


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Relaterade artiklar

Expertens svar om bilservice – allt du behöver veta

Bilservice är viktigt att göra, det vet vi alla. Men hur ofta ska man göra det, vad ingår och vad kostar det? Det berättar vi för dig.

Så laddar du bilbatteriet säkert – och på rätt sätt

Märker du att musten har gått ur bilbatteriet? Då kan det vara dags att ladda det. Vi berättar hur du laddar bilbatteriet på rätt sätt.

Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner

Vi förklarar hur du fyller på, berättar vad skillnaden är på glykol & kylarvätska samt förklarar varför du inte ska blanda olika vätskor.

Bilens varningslampor – dessa ska du inte ignorera

En tidig reaktion på bilens varningslampor kan förhindra allvarliga olyckor och dyra reparationer. Vi förklarar vad alla lampor betyder.