Villkor för Bilbolagets premiumgaranti
Följande garanti är en tilläggsgaranti från Bilbolaget (Bilbolaget Personbilar, Persson & Co AB: 556227-9793). Den påverkar inte dina lagliga rättigheter eller eventuell garanti från fordonstillverkaren.
Senast uppdaterad: 202210
1.) Tillämplighet
Denna garanti gäller för den bil som har angetts i garantiavtalet mellan kunden och Bilbolaget. Avtalstiden för denna garanti gäller från det datum då bilen registrerats på kunden. Garantin gäller under en begränsad period och för ett visst antal mil i enlighet med vad kunden valt vid köptillfället. Detta framgår av garantiavtalet. Bilens aktuella mätarställning framgår av garantiavtalet. Garantin är personlig och upphör vid ägarbyte. Inga pengar återbetalas av Bilbolaget i sådana fall.
2a.) Omfattning
Garantin ersätter plötsligt uppkomna skador och fel som påverkar bilens funktion på komponenter enligt nedan.
• Motor (för bilens framdrift): motorns tändsystem, motorfel som påverkar motorns gång, grenrör (ej rost), katalysator (ej rost), avgassystem.
• Koppling: lameller (ej utslitna), slavcylinder, huvudcylinder och slang, dubbelmassesvänghjul.
• Växellåda: packboxar, justeringar, vajrar, växellägesgivare, spakställ (ej belysning).
• Kylsystem: allt som har med kylvätska att göra, värmepaket, kylare, slangklämmor, termostat, vattenpump, värmeventil, fabriksmonterad bensin-/dieselvärmare och elvärmare.
• Styrning: styrväxel, servopump, länkarm, styrstag, kulled, spindelled, p-ända, rattaxel, krängningsstag, hjulinställning i samband med kompo¬nentbyte.
• Drivlina: vinkelväxel, drivaxlar, hjullager, bakaxel, kardan, packboxar, Haldex.
• Bränslesystem: bränslepump, spridare, tryckventiler, tankarmatur, ben¬sinmätare och givare, elektronik för bränslesystem (ej tank, ledningar, filter).
• Bromssystem: ABS-givare, -hydraulenhet och -kuggkrans, styrenhet, huvud¬cylinder, hjulcylinder, bromsrör, slangar, bromsok (ej rost el. rengöring).
• Klimatanläggning: reglagepanel, tork, kupéfläktmotor, kondensor, spjällmotorer, luftkvalitetssystem, kompressor, evaporator, givare, ventiler, värmeväxlare, slangar och rör.
• Fjädring: stötdämpare, fjäder, nivåmatic, pump till luft-/hydraulfjädring, bärarmar.
• Elsystem (avser elektriska fel): elfönsterhissar, elspeglar, elinfällbara backspeglar, värme i backspeglar, centrallåsenhet, alla styrenheter, torkar-/spolarmotorer, huvudstrålkastare för LED och laser samt givare för xenonljus (ej glas och lampa), kombinationsinstrument, färddator, farthållare, regnsensor inkl. reglage och givare, rattlås/tändningslås/kortläsare (ej nycklar och kort), elektrisk parkeringsbroms.
• Fabriksmonterat informations- och kommunikationssystem: radio, CD-spelare-/växlare, slutsteg, aux- och bluetooth-uttag, antenn, antennförstärkare, GPS, bildskärm/display, parkeringshjälp inkl. givare, telefon, handsfree, mikrofon och eCall.
• Fabriksmonterade säkerhetssystem: alla av tillverkaren monterade säkerhetssystem.
Batteri och skador på kablage omfattas ej.
Ersättningsbil, bärgning eller transport till och från verkstad ingår ej.
2b.) Speciella undantag
Garantin omfattar ovan nämnda komponenter med undantag för:
• komponenter som inte fått bedömningen normal i Bilbolagets testprotokoll/VDN.
• komponenter som fått preciserad anmärkning i Bilbolagets testprotokoll/VDN.
2c.) Krav på dig som brukare för att garantin ska gälla
För att garantin ska vara giltig måste fordonet skötas enligt tillverkarens föreskrifter under hela garantitiden. Under perioden för garantins giltighet ska service samt reparation och eventuella garantireparationer utföras av Bilbolaget eller av dem anvisade verkstäder.
2d) När garantin inte gäller
Vi ansvarar inte för fel på ett fordon om:
• det uppstått till följd av stöld, brand, trafikolycka eller annan yttre olyckshändelse.
• skadorna beror på slitage, väta, rost, försumlighet, tävling eller träning för tävling.
• bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt eller icke anvisat sätt.
• skadorna uppkommit genom användning av komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande eller om bilen motortrimmats*.
• felet beror på normalt slitage.
• bilen exporteras.
*fabriks- och märkesoptimering som utförts hos auktoriserade verkstäder godkänns.
2e.) Annan garanti/maskinskadeförsäkring används i första hand
Garantin gäller för den personbil som garantiavtalet omfattar med undantag för de fall annan garanti (exempelvis nybilsgaranti) eller annat fabriksåtagande gäller. I sådana fall ska den garantin eller det fabriksåtagandet nyttjas i första hand.
I de fall bilen har gällande maskinskadeförsäkring som täcker felet gäller inte denna garanti. Konsumenten ska då kontakta sitt försäkringsbolag i första hand. Omfattas felet av våra garantivillkor står Bilbolaget för bilägarens självrisk i samband med att försäkringen nyttjas för att åtgärda felet.
2f.) Fel
Med de undantag som har angetts i punkt 2b omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan. Som fel räknas inte normal förslitning. En begagnad bil kan ibland, med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka, ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel.
3.) För att åberopa garantin
Om ett fel uppstår ska du snarast möjligt kontakta Bilbolagets verkstad eller maila till garanti@bilbolaget.nu. Se kontaktuppgifter till respektive verkstad på www.bilbolaget.nu/verkstad-service/.
Om köparen vill åberopa denna garanti på grund av ett fel på bilen ska hen snarast möjligt underrätta Bilbolaget via ovan angivna kontaktinformation. En felanmälan med garantiåberopande måste alltid göras inom skälig tid och inom den tid och högsta körsträcka som garantin omfattar. Görs inte detta förlorar köparen sin rätt att göra gällande garantianspråk.
Vid åberopande av garanti ingår felsökningskostaden i de fall felet omfattas av garantin. Bilbolaget har rätt att debitera konsumenten för kostnader för besiktning eller liknande undersökning som beror på en ogrundad reklamation, om konsumenten har informerats om dessa kostnader i förväg.
4.) Bilbolagets åtagande
Om ett fel som omfattas av garantin har funnits vid leveransen eller uppkommit inom angiven garantitid/körsträcka, åtar sig Bilbolaget att avhjälpa felet kostnadsfritt vid närmaste lämpliga verkstad som har anvisats av Bilbolaget. Avhjälpandet ska göras utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt två veckor från det att konsumenten har underrättat Bilbolaget om felet.
I stället för avhjälpande har konsumenten rätt att få en annan likvärdig bil om konsumenten föredrar detta, och om detta kan ske utan oskälig kostnad för Bilbolaget. Vid bedömning om vad som är skälig tid eller väsentlig olägenhet i det enskilda fallet ska hänsyn tas till konsumentens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt den tidpunkt då konsumenten har ställt bilen till Bilbolagets förfogande. Om Bilbolaget tillhandahåller en lånebil kan detta beaktas vid bedömningen av vad som anses vara skälig tid för avhjälpandet.
5.) Konsumentens rättigheter
Om ett avhjälpande eller en omleverans inte har skett enligt punkt 4 får konsumenten göra avdrag på köpeskillingen med ett belopp som motsvarar felet, kräva skälig ersättning för avhjälpande av felet eller häva köpet om i normalfallet två misslyckade avhjälpningsförsök har gjorts och felet är av väsentlig betydelse för honom.
Vid hävning ska konsumenten återlämna bilen mot att Bilbolaget återbetalar köpeskillingen och ränta på denna (Riksbankens referensränta + 2 % under innehavstiden). Den återlämnade bilen ska vara i normalskick bortsett från det hävningsgrundande felet samt normalt slitage.
Bilbolaget har rätt till ersättning för den nytta konsumenten har haft av bilen. Vid bedömningen av om konsumenten ska betala ersättning för nyttan ska hänsyn tas till de besvär och olägenheter konsumenten har haft, t ex att han inte har kunnat använda bilen i normal omfattning. I normalfallet beräknas ersättning för nytta till summan av 0,5 % av köpeskillingen per månad sedan leveransen och 0,5 % av köpeskillingen per körda 100 mil sedan leveransen.
Konsumenten ska efter avräkning få minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återlämnade bilen vid hävningstillfället.
6.) Skadestånd
Konsumenten har rätt till en skälig ersättning för den skada han lider genom att bilen under garantiperioden är felaktig, om inte säljföretaget visar att felet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som inte skäligen kunnat förutses vid köpet och vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas.
Skadeståndet omfattar inte ersättning för förlust i en näringsverksamhet eller för en personskada. Konsumenten är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada.
7.) Konsumentköplagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att istället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom två år ska anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. Det betyder att konsumentköplagen kan ge köparen ett skydd som inte tillförsäkras denne genom Bilbolagets Premiumgaranti för begagnade bilar.
För fel som upptäcks mer än två år efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten.
8.) Tvist
Om en tvist mellan konsumenten och Bilbolaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol.