Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

AdBlue – vad är det och varför behövs det?

Du har säkert hört ordet AdBlue i förbifarten. Det är ett ord som många känner igen men kanske inte vet vad det betyder eller vad det används till. Därför kommer vi förklara både vad AdBlue är för produkt, varför det behövs samt förklara hur det fungerar. Vi kommer också slå hål på en av de vanligaste myterna om vad AdBlue innehåller, stay tuned!

Dieselbilar och ordet miljövänligt förekommer sällan i samma mening nu för tiden. Detta då dieselbilar står för en stor mängd av utsläppen av miljöfarliga kväveoxider (NOx). Dessa bidrar bland annat till försurning och övergödning av våra marker och sjöar.

För att minska dessa utsläpp och värna om vår planet har något som kallas SCR-teknik (Selective Catalytic Reduction) och AdBlue blivit ett krav för flertalet nyproducerade dieselbilar.

Känner du dig som ett stort frågetecken efter meningen om SCR-teknik behöver du inte oroa dig. Vi kommer redan i nästa stycke förklara hur det fungerar.

Vacker skog.
Med AdBlue i tanken på din dieselbil är du med och värnar om miljön.

Vad är AdBlue?

AdBlue är en vätska som används i dieselbilar för att minska utsläppen av miljöfarliga kväveoxider. AdBlue är, namnet till trots, inte en blå vätska. Den är färglös och består av vatten och urea samt är helt ofarligt för både hälsan och miljön. Vätskan är inte brandfarlig men kan skapa irritation i kontakt med hud eller ögon.

Nu en kort kemilektion. Urea produceras i en reaktion mellan ammoniak och koldioxid. Den smältmassa som bildas blandas med vatten och utgör sedan råmaterial vid tillverkning av ureagranulat. Ureagranulat kan sedan användas vid tillverkning av AdBlue.

Det blir inget förhör på detta, du kan vara lugn.

Det finns en skröna som menar att AdBlue ska innehålla grisurin eller annat djurkiss. Det stämmer inte. Namnet Urea får oss visserligen att tänka på urin och ämnet har faktiskt en svag doft av kiss men det innebär inte att AdBlue innehåller djurkiss.

Bild på grisar som inte har bidragit till att producera AdBlue-vätska
De här sötnosarna har alltså inte bidragit till urindoften i AdBlue-vätskan.

AdBlue på vintern

Bra att veta är att AdBlue har en fryspunkt på -11 grader. För att förhindra frysning vid kallare temperaturer monterar biltillverkarna värmeslingor runt tanken som håller vätskan flytande.

Det är alltså inga problem att ha en diselbil med AdBlue på vintern i Sverige (det finns det ytterligare en skröna som säger, nu när vi ändå är inne på att slå hål på myter). Har du däremot en AdBlue-dunk eller lös flaska bör du inte förvara den i bilen eller på annan plats där temperaturen kan sjunka under -11 grader.

P.S. Om AdBlue-vätskan har frusit kan den fortfarande användas när lösningen har tinat igen, då återgår den till ursprungstillståndet.

AdBlue som fryser vid minus 11 grader.
För att minska risken att AdBlue-vätskan fryser bör du inte förvara dunken i bilen under vintern.

Avgasrening med SCR-teknik

AdBlue används i dieselbilar som har ett avgasreningssystem med SCR-teknik, en teknik som idag finns i nästan alla personbilar och tunga fordon med dieselmotorer.

När du fyller på med AdBlue hamnar vätskan i en separat tank. Under körning sprutas AdBlue in i avgassystemet med hjälp av en doseringsventil. När AdBlue-vätskan upphettas av avgaserna omvandlas den till bland annat ammoniak (NH3).

När ammoniaken och kväveoxidpartiklarna som bildas vid förbränningen av dieseln når SCR-katalysatorn omvandlas de till kväve och vattenånga som slutligen släpps ut med avgaserna. På detta sätt minskar utsläppen av skadliga kväveoxider med upp till 95 procent.

Kvinna som förtvivlat gömmer sig i boken efter att ha försökt förstå exakt hur SCR-tekniken fungerar
Hängde du inte med i hur SCR-tekniken fungerar? Ingen fara, huvudsaken är att du förstår att det är bra för miljön.

Därför behövs AdBlue

I Europa har vi ett miljökrav som heter Euro 6. Det anger de högsta tillåtna utsläppen av en rad olika luftföroreningar för bilar, lastbilar och bussar.

Nya personbilar och lätta transportfordon som säljs i Sverige måste klara av Euro 6-kraven för att få säljas. Dessa standarder introducerades i september 2014 och gäller för de flesta bilar som tillverkats från september 2015.

För att uppfylla Euro 6-kravet krävs det för de flesta större personbilar med dieselmotorer att de har teknik för extra efterbehandling av avgaserna. Det är därför SCR-tekniken med AdBlue är ett måste i ett flertal nya bilar idag.

De miljöfarliga gaserna som dieselbilar släpper ut har uppmätts till 30 gånger högre än tillåtna gränsvärden. Tack vare miljökravet Euro 6 och användningen av SCR-tekniken kan utsläppen av skadliga kväveoxider minskas med upp till 95 procent, fantastiskt!

Köp AdBlue hos oss

Hos oss på Bilbolaget kan du köpa AdBlue i våra bildelsbutiker.

AdBlue-tank som markeras med ett blått lock.
AdBlue ska alltid fyllas på i den separata AdBlue-tanken som markeras med ett blått lock.

Fylla på AdBlue

Först och främst vill förtydliga att AdBlue inte är ett drivmedel som kan ersättas eller blandas med diesel. Om du råkar hälla AdBlue i bränsletanken ska du inte starta motorn. Kör du med AdBlue i bränsletanken kan det nämligen orsaka allvarliga skador. Istället bör du lämna bilen på platsen, ringa bärgare och kontakta en verkstad som kan dränera tanken.

I våra verkstäder hjälper vi dig gärna.

I snitt förbrukas mellan 0,7 och 2,0 liter AdBlue per 100 körda mil. När vätskenivån blir för låg blir du meddelad i form av en varning. I de flesta bilar visas varningen som ett meddelande på instrumentpanelen. Det kan se ut som avgasrök, en bränslepump, ordet UREA eller en flaska som hälls i en behållare.

Dieselbilar som har SCR-teknik, och därmed kräver AdBlue, är utrustade med en separat tank som är till för enbart AdBlue. Själva tanken sitter vanligtvis bredvid motorn, i bagageutrymmet eller i anslutning till bränsletanken och markeras med ett blått lock tillsammans med texten AdBlue.

Bild på AdBlue-pump som används på samma sätt som en bränsle-pump.
På ett urval av Tankas stationer kan du tanka AdBlue via pump. Hitta din närmaste Tanka-station här

Du fyller på AdBlue med hjälp av en dunk eller direkt från en pump. Flera bensinstationer har idag en AdBlue-pump som du använder på samma sätt som när du fyller på diesel.

Alla fordon är dock inte anpassade för att kunna tanka AdBlue via pump. Detta framgår i din bils instruktionsbok. I dessa fall rekommenderas att du använder en dunk istället.

Om du spiller AdBlue på lacken eller får det på händerna eller kläderna ska du spola av ytan med vatten. Även om vätskan inte är giftigt kan det irritera huden och ögonen samt missfärga bilens lack om du inte tvättar bort det. Använd därför gärna en tratt om du fyller på vätskan själv.

Eftersom AdBlue vätskan blandas med dieseln under körningen är det viktigt att aldrig kör AdBlue-tanken helt tom. Om du kör med en tom tank kan det bildas kristaller och avlagringar i rören som då måste rengöras eller, i värsta fall, bytas ut.

Så mycket ska du fylla på

Hur mycket du ska fylla på beror såklart på hur mycket du kört efter att bilen varnat om låg nivå. Informationen om hur mycket eller lite AdBlue just din bil behöver visas på en del bilar i form av att bilen meddelar en max- och minimimängd. I annat fall hittar du informationen i ägarmanualen eller på din biltillverkares hemsida.

Dieselbil som varnar om att AdBlue-nivån är för låg.
Hur bilen varnar om låg AdBlue-nivå kan skilja sig åt, men se till att fylla på i god tid så inte tanken går tom.

Om du känner dig osäker på hur mycket AdBlue du ska fylla på är det smart att använda AdBlue-pumpen på bensinstationen, om din bil är anpassad för det. Detta då munstycket spärrars när tanken är full så du slipper oroa dig över att fylla på för mycket. Kan du inte använda pumpen kan du ha som regel att fylla på minst 5 liter när bilen varnar.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2024-03-01

Relaterade artiklar Se alla

HVO100 diesel – vad är det för bränsle?

HVO100 är ett drivmedel som är näst intill identiskt med diesel. Vi berättar vilka bilar som kan tanka det och vilka för-och nackdelarna är.

9 tips för att köra bränslesnålt och spara pengar

Att köra bränslesnålt är bra för miljön och din plånbok. Oavsett om bilen körs på diesel eller bensin kan du spara mycket pengar. Vi berättar hur.

Köpa diesel- eller bensinbil 2024, vad är bäst?

Ska du köpa ny eller begagnad bil men känner dig osäker på om du ska välja diesel eller bensin? Vi svarar på vad som är bäst för dig.

Höjd malusskatt och sänkt bonus – nya regler 2022

Nya regler för Bonus Malus gör att gränsen för hur mycket CO2 en bil får släppa ut sänks. Nya bensin- och dieselbilar blir dyrare att äga.

Se alla