Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

HVO100 diesel – vad är det för bränsle och vem kan tanka det?

Vad är HVO100? Det är en fråga många ställer sig när de hör den mystiska bokstavs- och sifferkombinationen. Som rubriken avslöjar är det ett drivmedel som kan användas istället för, eller tillsammans med, diesel. Men kan alla dieselbilar tanka HVO100 och vad är egentligen fördelarna? I den här artikeln kommer vi lösa alla dessa frågetecken och förhoppningsvis inspirera dig till att använda HVO framöver.

Idag finns det många olika drivmedel, både fossila och mer klimatsmarta alternativ. Är man inte påläst kan det kännas som en djungel. HVO100 är ett av de mer klimatsmarta alternativen på marknaden och därför ska vi nu djupdyka lite extra i just detta dieselalternativ.

Vad är HVO100?

HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och är ett förnybart bränsle som till en början producerades helt på vegetabiliska oljor, därav namnet. Idag används även andra förnybara restprodukter och avfall i produktionen vilket bidrar till att HVO kan produceras i större mängd. Tack vare att bränslet inte produceras på fossila råvaror skapas ett drivmedel som minskar koldioxidutsläppen.

En HVO100-tank som kan användas av dieselbilar som är godkända för HVO100
HVO100 är ett drivmedel som likar diesel så pass mycket att det går att tanka i de flesta dieselbilar.

HVO kan ses som ett förnybart alternativ till diesel. Detta tack vare att den kemiska sammansättningen liknar den hos fossil diesel. Bränslet blir så pass likt att det uppfyller flera av de specifikationer som diesel har. HVO är faktiskt så pass likt fossil diesel att det kan blandas in i höga halter i diesel utan att man frångår bränslespecifikationen för diesel, MK1.

Därför får till exempel Neste som levererar HVO100 till bland annat Tanka kalla sitt drivmedel för Neste My Förnybar Diesel.

HVO är till och med så pass likt diesel att många bilar kan köra på hundra procent ren HVO, även kallad HVO100, utan att motorn behöver anpassas eller påverkas negativt.

I den här artikeln kommer vi i fokusera på HVO100. Notera dock att HVO utan benämningen 100 efter är samma bränsle med samma tillverkning och råvaror. Det enda som skiljer dem åt är om bränslet blandats med vanlig fossil diesel eller inte.

Så tillverkas HVO100

Som vi varit inne på ovan tillverkas HVO av förnybara råvaror, alltså en råvara som återskapas i minst samma takt som den förbrukas. Trots sitt namn utvinns drivmedlet inte bara av vegetabiliska oljor – idag används en bred råvarubas som exempelvis slakteriavfall, fiskavfall och frityroljor.

Låter rätt äckligt, men är alltså superbra!

Pommes frites som har friteras i olja som sedan kommer bli HVO100-bränsle
Tänk dig att oljan som dessa godingar friterats i kan bli till ett drivmedel i din bil, coolt!

Råvarorna som ska bli HVO går först igenom hydrering, det vill säga en vätebehandling. Hydrering innebär att man tillsätter vätgas i tillverkningsprocessen. Sedan processas råvarorna med gasen under mycket högt tryck och höga temperaturer. Under den processen skapas kolväten som är identiska eller mycket snarlika dem i diesel.

Eftersom HVO100 tillverkas av vegetabiliskt avfall och restprodukter bidrar det inte till något tillskott av koldioxid när det bränns. Detta då bränslet tagit upp lika mycket koldioxid från atmosfären som det avger vid förbränning. Det gör att nettoutsläppet blir lågt.

Mer klimatsmart

Att bränslet ses som mer klimatsmart har alltså med tillförandet av koldioxid att göra. HVO100 och fossil diesel släpper faktiskt ut lika mycket koldioxid. Det som gör att HVO100 är mer klimatsmart är att det förnybara bränslet inte tillför någon ny koldioxid till atmosfären. Detta tack vare att bränslet är gjort på just förnybara råvaror.

Tack vare återanvändandet av råvaror minskar du som väljer HVO100 framför vanlig diesel din klimatpåverkan med uppemot 90 procent om man ser till hela livscykeln.

Även du som fortsätter köra med fossil diesel är faktiskt med och bidrar på ett litet hörn då det enligt lagen om reduktionsplikt som infördes 2018 måste blandas in förnybart diesel i all diesel.

Vilka bilar kan använda HVO100?

HVO100 är i stort sett kemiskt identisk med fossil diesel och uppfyller kraven enligt specifikationen SS EN-15940. Det som gör att bränslet inte helt och hållet kan benämnas som ett hundra procent likvärdigt drivmedel är att det inte uppfyller dieselstandarden SS-EN 590.

Många siffror och konstiga bokstavskombinationer, vi vet. Vad detta egentligen innebär är att det idag krävs ett godkännande av fordonstillverkaren innan du tankar HVO100. Tankar du bilen utan detta kan det komma att påverka garanti och service.

Dieselbil som har XTL-markering som visar att bilen är godkänd för HVO100
Om din bil har denna XTL-markering betyder det att den är godkänd för HVO100.

För att kontrollera om din dieselbil är godkänd för användning av HVO100 ska du leta efter markeringen XTL i tanklocket eller i instruktionsboken. Alla nya bilar som är godkända för användning av HVO100 är utrustade med denna markering.

Om du inte hittar en markering eller är osäker på om din bil är godkänd kan du kontakta din biltillverkare eller gå in på Gröna bilbilister. På deras hemsida uppdaterar de kontinuerligt sin lista på godkända bilar.

Nackdelar

Under åren har det varit mycket diskussioner om huruvida HVO100 är ett klimatsmart alternativ eller ej. Den diskussionen grundar sig i att bränslet för några år sedan bestod av 39 procent PFAD. PFAD (palm fatty acid distillate) är en oätlig biprodukt som bildas vid framställningen av palmolja.

Vid det här laget vet vi ju att processen med att ta fram palmolja inte är bra för varken regnskogen, luftförhållandena i Indonesien och Malaysia eller koldioxidutsläppen.

Sedan 2022 har det dock tillkommit nya regler. Palmolja och PFAD får inte längre användas som råvara för att uppfylla reduktionsplikten förutsatt att inte vissa hållbarhetsvillkor uppfylls. Ska PFAD användas som produkt i HVO får man numera endast använda certifierad PFAD som inte bidrar till avskogning.

Detta är alltså egentligen ingen nackdel längre.

En Tanka-station där du kan tanka HVO100.
Hos Tanka kan du tanka din dieselbil med HVO100 som är fri från både palmolja och PFAD.

Om du inte vill bidra till palmolje/PFAD-produktionen kan du fråga leverantören om bränslets innehåll innan du tankar. På flertalet av bensinstationerna där du kan tanka HVO100 kommer bränslet från Neste, den största producenten av HVO100.

Väljer du att tanka med Neste kan du känna dig trygg med att du inte är med och bidrar till palmoljeproduktionen då de inte levererar HVO till Sverige som är producerad på palmolja eller PFAD.

Ytterligare en nackdel är att HVO100 är lite dyrare än fossil diesel. Men de extra kronorna kan göra mycket för miljön, så har du möjlighet att lägga lite extra pengar på bränsle är det en värd investering för klimatet.

Tanka HVO100

HVO100 finns idag på flertalet bensinstationer runt om i Sverige, bland annat på Tanka. På Tankas hemsida kan du hitta din närmaste bensinstation där du kan tanka din bil med HVO100.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2024-03-13

Relaterade artiklar Se alla

AdBlue – vad är det och varför behövs det?

Ordet AdBlue känner många igen men vet kanske inte vad det betyder eller används till. Vi reder ut vad AdBlue är och slår hål på myter.

Kallavfettning – behöver man avfetta bilen innan tvätt?

Kallavfettning är effektiv mot tuff smuts. Men hur ska det användas och behöver man avfetta bilen innan tvätt? Vi reder ut alla frågetecken.

Tvätta inte bilen hemma – typ förbjudet

Är det förbjudet att tvätta bilen hemma och kan man få böter för att tvätta bilen på gatan? Svaret på båda frågorna är ’nja’.

9 tips för att köra bränslesnålt och spara pengar

Att köra bränslesnålt är bra för miljön och din plånbok. Oavsett om bilen körs på diesel eller bensin kan du spara mycket pengar. Vi berättar hur.

Se alla