Därför ska du välja originalservice Classic när du behöver serva en Volvo äldre än 6 år

Det finns många fördelar med att serva sin Volvo hos en auktoriserad märkesverkstad, även när den börjar ha några år på nacken. Det är för dyrt, svarar då många. Men det behöver inte vara dyrare än på en icke auktoriserad verkstad och du får så mycket mer värde för pengarna. Här djupdyker vi i Volvo originalservice Classic, tar reda på vad alla begrepp betyder och varför det är det bästa för Volvobilar äldre än 6 år.

För att ta reda på allt om att serva äldre Volvo och Volvo originalservice Classic har vi pratat med Fredrik Harrvik som var servicemarknadschef på Bilbolaget i Sundsvall fram till 2021. Han kan det mesta som har med bilservice att göra och det han inte vet är inte heller värt att veta.

Vi vill också inledningsvis säga att Volvo originalservice Classic är superjobbigt att både skriva och säga. Det är jättelångt. Säger man det fem gånger snabbt på raken får man nästan svindel. Redan efter två-tre gånger säger man fel (ja, det är en utmaning!).

Därför kommer vi hålla oss till termer som originalservice Classic och Classic service i den här artikeln, men det är alltså Volvo originalservice Classic vi talar om och inget annat.

Serva äldre Volvo på märkesverkstad

Originalservice Classic är ett serviceerbjudande för Volvobilar äldre än sex år. Det är alltså Volvo originalservice, som utförs på en auktoriserad Volvoverkstad, men till ett fast lågt pris för äldre bilar. Servicen går till på samma sätt som för en nyare bil.

– Det är en så kallad basservice, den som görs vid varje servicetillfälle. Det innebär att din personliga servicetekniker går igenom hela serviceprotokollet, byter olja och oljefilter, uppdaterar bilens mjukvara och kontrollerar bilen och dess slitagedelar, berättar Fredrik och fortsätter:

– När servicen är klar får du som kund en stämpel i serviceboken. Du får dessutom servicegaranti och fri assistans i ett år, upp till att din bil är 10 år.

Boka originalservice Classic idag

Vad betyder alla termer?

– Pratar jag för mycket fikonspråk nu? Jag borde kanske förklara bättre, säger Fredrik och skrattar.

Ja, det där med alla termer som företagen slänger sig med är inte alltid lätta att hänga med i. Vad betyder egentligen servicegaranti, vad innehåller serviceprotokollet och vad är poängen med att ha en personlig servicetekniker?

Låt oss fortsätta undersöka det här med varför Classic service är det bästa alternativet för dig som vill serva en äldre Volvo.

Service innebär ökad trygghet

Vid en Classic originalservice går en stor del av servicetiden åt till att kontrollera bilen och se till att dess slitagedelar håller ett år till. Ju äldre bilen blir desto viktigare blir detta.

Därför består en stor del av serviceprotokollet, det vill säga den lista med saker som Volvo bestämt ska göras vid en märkesservice, av noggrant utvalda kontrollpunkter.

– Serviceprotokollet är långt! Mycket längre än de flesta känner till, säger Fredrik och tar mental sats för att få med de viktigaste grejerna:

– Vi kollar till exempel att bromsar håller till nästa service och ser över däckens skick, lufttryck och mönsterdjup. Vi kollar vätskenivåer på bland annat bromsvätska och glykol. Vi går igenom motor och växellåda så att det inte finns några läckage. Kollar styrning och att det inte är glapp någonstans i hjulupphängning, styrleder eller dylikt, förklarar Fredrik och pustar ut.

All denna kontroll innebär en stor trygghet för dig som kund.

– Har du lämnat in din Volvo på originalservice hos oss på Bilbolaget vet du att en utbildad Volvotekniker som är specialist på din bil kontrollerat att alla saker fungerar. Du behöver inte oroa dig för att bromsar och dylikt är i bra skick, det garanterar vi.

Volvo Originalservice Classic, för dig som vill ta hand om din äldre Volvo
Den främsta styrkan med Classic service är enligt Fredrik att en utbildad Volvomekaniker med specialistkunskaper på din bil går igenom bilen och garanterar att de saker vi kontrollerat ska hålla som minst till nästa service.

Servicegaranti på saker som bytts och sådant som inte bytts

Normalt när man tänker på en garanti gäller det en produkt. Ett löfte om att produkten ska hålla och att om den inte gör det får man en ny.

När det kommer till Volvo originalservice innebär garantin givetvis detta, men också att du garanteras att vissa saker inte måste bytas förrän tidigast nästa service. Låter det krångligt? Ingen fara, Fredrik förklarar:

– De saker vi kontrollerar på serviceprotokollet, exempelvis bromsar, däck och så vidare, går de igenom utan anmärkning garanterar vi att de slitagemässigt håller fram tills nästa service. Skulle exempelvis en bromskloss som vi sagt ska hålla bli utsliten byter vi den på garanti utan kostnad, säger Fredrik och fortsätter:

– Våra kunder uppskattar verkligen den tryggheten. Efter en service hos oss vet de att sakerna ska hålla. Man kan känna sig säker på bilen trots att den börjar bli äldre. Sen är det ju såklart garanti på sakerna vi bytt också, men detta är en extra säkerhet.

Vad händer om teknikern upptäcker att något är för slitet?

– Upptäcker vi saker som är tveksamt hållbarhetsmässigt pratar vi med kunden och anpassar vårt förslag utifrån behovet. Är detaljen lite sliten kanske vi föreslår att den ska bytas om sex månader exempelvis. Då får kunden bestämma själv, vill hen byta nu och slippa komma in en gång till eller vill hen byta när detaljen slitits så pass mycket att den anses förbrukad?

– Det är såklart onödigt både ur ett ekonomiskt perspektiv för kunden och ur ett hållbarhetsperspektiv att byta slitagedelar innan de är helt förbrukade. Därför försöker vi alltid ha en öppen dialog med kunderna om behovet och möjligheterna. Där är serviceteknikerns specialistkunskap ovärderlig, de vet precis hur länge en bromskloss håller på just den här modellen och så vidare.

Hos oss får du alltid en personlig servicetekniker som kn förklara vad som gjorts när du lämnat in din Dacia i vår verkstad
Tack vare att du får en personlig servicetekniker har du möjlighet att ha direktkontakt med personen som servat din bil. Det betyder att du smidigt kan förklara om något är fel och att du kan få svar på eventuella frågor om servicen direkt från personen som faktiskt tittat på bilen.

Öppen dialog utan mellanhänder med personlig servicetekniker

Detta för oss osökt vidare till det där med en personlig servicetekniker. Vad är det egentligen och varför är det så bra?

Att du får en personlig servicetekniker innebär att det är en och samma person som tar emot din bil i verkstaden, gör servicen och sedan lämnar ut din bil när den är klar.

– Det är den personen som tittat på din bil och det betyder att det är den personen som är bäst lämpad att svara på dina frågor. Du får veta exakt hur det ser ut och kan ha en bra dialog direkt med teknikern om vad som eventuellt behöver göras. Risken för missförstånd minskar och du slipper gissningar och att vänta på återkoppling från folk som ”måste kolla med den som gjort servicen först”.

Mjukvaruuppdatering och fri assistans ger extra värde

En av sakerna som är unikt när du servar din bil hos en märkesverkstad är att de har tillgång till tillverkarens servrar och kan uppdatera mjukvaran i din bil. Även äldre bilar får faktiskt uppdateringar som kan förbättra prestanda och åtgärda eventuella buggar.

– Mjukvaruuppdateringar av bilen är något man bara kan få hos en märkesverkstad. I normala fall kostar det extra, men vi har valt att bjuda på det i Classic service. En uppdatering innebär att du får senaste versionen av en mjukvara, på samma sätt som när du uppdaterar din iPhone, säger Fredrik och förklarar vidare:

– Du som kund märker antagligen inte någon större skillnad, men du vet att bilen har senaste mjukvaran och är uppdaterad såsom Volvo vill att din bil optimalt ska fungera.

Se alla begagnade Volvo i lager

Ytterligare en styrka med originalservice Classic är att du, fram tills din Volvo är 10 år, får ett års fri assistansförsäkring. Gör du service varje år enligt intervallet har du alltså alltid fri assistansförsäkring som kan hjälpa dig om något skulle hända.

Assistansförsäkringen täcker dessutom mer än vad många känner till.

– Händer det någonting med din bil, till exempel att du får punka eller att den slutar fungera på en resa så är den assistansförsäkrad. Det innebär att du får fri bärgning till närmaste Volvoverkstad och fri assistanshyrbil vid behov.

– Du får även hjälp med övernattning och alternativa resesätt, som tåg eller flyg, om det skulle behövas. Det är väldigt få som har koll på detta, de flesta tror att det bara är bärgning som ingår men det är alltså mycket mer. Det är verkligen en supertjänst som kan hjälpa en när det behövs som mest.

Rabatt och förmånlig månadsbetalning

Du som har Volvo- eller CarPay-kort får ytterligare rabatt på det redan förmånliga servicepriset. Utöver rabatten kan du dessutom dela upp kostnaden på fyra räntefria månader.

Har du inte Volvokort? Skaffa det idag, det är helt kostnadsfritt och för med sig många fördelar för dig som äger en Volvo. Läs mer om Volvokortet

För den som ändå tycker att servicen blir en för stor klumpsumma att betala finns ett ännu smartare alternativ – serviceavtal. Ett serviceavtal innebär att du prenumererar på din bils service. Istället för att betala en klumpsumma vid servicetillfället delas betalning upp månadsvis utan extra kostnad.

Du kan dessutom välja att teckna ett avtal på tre år, och då är du garanterad samma låga månadskostnad även om priset på servicen skulle gå upp. I serviceavtalet ingår även kostnadsfria stenskottsreparationer, vilket innebär att du får ännu mer för pengarna.

– Man kan teckna serviceavtal även för att få originalservice Classic på sin äldre Volvo. Det blir som ett erbjudande på erbjudandet och det är något jag tror allt fler kommer skaffa, det passar ju alla. Fördelen med serviceavtal är att man får en fast månadskostnad och slipper betala vid själva servicetillfället. För originalservice Classic rör det sig i regel om under 250 kronor i månaden. Det är superbra pris för att serva en äldre Volvo.

Läs mer och skaffa serviceavtal idag

Varför tror du att folk väljer att inte serva äldre bilar?

– Bra fråga. Utgiften är naturligtvis en faktor. Man kanske åtgärdar de fel som dyker upp när de väl inträffar och hellre lever i ovisshet. Man tror kanske inte att det är en besparing och en värd investering att göra detta årliga underhåll. Och det har vi såklart inget bevis för att det är bättre, men vi vet att om man underhåller bilen efter tillverkarens program ökar dess livslängd.

Bilen håller bättre, helt enkelt. Plus att du med Classic service får fri assistans och hjälp när det väl händer något. Det kan vara värt långt mer än vad servicen kostar.

– En vanlig tanke hos folk är att originalservice är dyrt. Den myten är det första vi vill slå hål på. I det här servicepaketet med originalservice Classic står sig kostnaden bra, priset tåls att jämföras rakt av med andra verkstäder.

När du jämför service hos olika verkstäder är det viktigt att inte bara titta på priset utan på vad du får för pengarna.

– Ingår exempelvis assistans och servicegaranti, får du en personlig servicetekniker? Hos oss kan du ju även teckna serviceavtal eller delbetala för att slippa engångskostnaden, det kan vara bra att ha i åtanke när man jämför verkstäder.

Läs mer om Volvo originalservice Classic och vad som ingår

Ta hand om din Volvo

Har du en Volvo som är sex år eller äldre som du vill ta hand om på bästa sätt? Vill du försäkra dig om att en utbildad fackman med expertkunskap tar hand om bilen, gör service med originaldelar och enligt Volvos serviceprogram. Låt oss serva din äldre Volvo – boka originalservice Classic idag.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2025-02-10

Bilbolaget

2021-09-20

Relaterade artiklar Se alla

Starta bilen med startkablar – så gör du

Att starta en bil med startkablar är superenkelt. Det viktigaste är att du vet i vilken ordning du ska koppla kablarna och hur du sätter klämmorna.

Nedsläckning av 2G- och 3G-nätet: Så påverkas din bil

Flera saker i din bil kan sluta att fungera när 2G och 3G släcks ner i Sverige. Vi berättar vad det innebär och hur du kan förbereda dig.

Så gör du om du kört på katt, hund eller annat tamdjur

Om du kört på ett tamdjur, till exempel en katt eller hund, ska du du anmäla olyckan till ägaren eller polisen så snabbt som möjligt.

Så laddar du din elbil så snabbt som möjligt

I den här artikeln tipsar vi dig om hur du ska göra för att ladda din elbil så snabbt som möjligt, så att du på fem röda kan vara på väg igen.

Se alla