Bilbolaget etablerar sig i Uppsala – ska bli Sveriges mest digitala bilhandlare

Det är måhända lite tvetydigt att i en rubrik både nämna att ett företag etablerar sig på en fysisk plats och inkludera deras grandiosa digitaliseringsplaner. Men det fick dig kanske att börja läsa ingressen, så en poäng till skribenten ändå. Och faktum kvarstår att Bilbolaget satsar stenhårt på både fysisk närvaro och digitala tjänster. Etableringen med två anläggningar i Uppsala är ett exempel, att man ämnar anställa en frontend-utvecklare för att växla upp utvecklingstakten digitalt ett annat.

För ganska precis ett år sedan publicerade vi en artikel som handlade om den digitala omställning som nu sker i bilbranschen. Redan då skrev vi ”För den branschinvigde börjar det rent av bli tjatigt. I drygt ett år har man pratat om digitaliseringen av bilbranschen på varteviga event”.

Tror ni det har blivit mindre digitaliseringssnack? Näpp. Och här kommer en artikel till på ämnet, så det lär vara samma visa ett år till. Bra tider för de som jobbar som utvecklare med andra ord.

Ja, det var en teaser, vi pratar mer om det längre ner i artikeln.

Som kontrast till allt snack om digitalisering har Bilbolaget, med koncernchef Martin Persson i spetsen, köpt två anläggningar till. Båda i Uppsala. Det är före detta Bilia och Volvo Car Retails anläggningar i Uppsala som numera går under Bilbolaget-flagg.

Men varför har man köpt två anläggningar om nu branschen ska digitaliseras? Är inte bilhallar ett utdöende koncept? Tvärt om, menar vi. Låt oss förklara.

Med siktet inställt på framtidens affärer

På Bilbolaget började det hela för något år sedan när man bestämde sig för att man ville ligga i framkant och driva utvecklingen mot framtidens affärer.

– Förenklat tycker vi att det är ofantligt roligt med utveckling. Men digitaliseringen i sig är inte målet. Det vi vill är att skapa kundupplevelser i världsklass. Vårt mål med allt utvecklingsarbete är att vara riktigt bra på att se när är det en digital tjänst och när är det ett mänskligt möte som ger mest, säger Robert Lipskog, VD på Bilbolaget Gävleborg.

Robert Lipskog VD
Denna skolinspirerade bild till trots börjar man ju misstänka att vi är dåliga på geografi. De båda Uppsala-anläggningarna går nämligen under Bilbolaget Gävleborg i koncernen. Därför är Robert VD även för Uppsala (ifall du undrade alltså).

Fysiska och digitala tillväxtmarknader

För att bli bra på utveckling och faktiskt driva framtidens affärer måste man också vara bra på att identifiera tillväxtmarknader. Såväl digitala som fysiska. Och där kommer Uppsala in.

– Uppsala är en spännande tillväxtmarknad och en av Sveriges största städer. Det känns som en spännande utmaning att få möjlighet att fortsätta satsningen just där. Genom att ha flera anläggningar kan vi lägga fokus på samordning och utveckling, berättar Martin Persson, koncernchef och ägare på Bilbolaget.

Vill du läsa mer om hur bilbranschen förändras och hur Bilbolaget jobbar med digital utveckling kan du läsa den där artikeln vi publicerade för ett år sedan – den är fortfarande högst aktuell. Till artikeln

Med förvärvet av de båda Uppsala-anläggningarna har koncernen Bilbolaget hela 25 anläggningar och en dryg omsättning på 4,5 miljarder kronor. Ambitionen är emellertid att växa ytterligare.

– Jag gillar att klura på nya arbetssätt. Min största rädsla är att vi ska nöja oss och tycka att saker är bra nog. Den inställningen platsar helt enkelt inte på Bilbolaget, säger Robert.

Daniel på Bilbolaget lyfter däck och ser väldigt glad ut
Vi kanske inte går omkring varje dag och tänker på utvecklingspotentialen, men med ett öga för affärer kan man se en ljus framtid även i en trave däck.

Nytt affärsområde som knyter samman det lokala och det digitala

Och visst kommer Robert och Bilbolaget få chans att fortsätta klura på nya arbetssätt och utveckla verksamheten. Bland annat kommer man snart lansera ett helt nytt affärsområde. Och i sedvanlig ordning är ambitionsnivån sådär lagom hög – ordet marknadsledande swishar förbi mer än en gång.

– Under namnet Däcka kommer vi erbjuda ett av Sveriges största sortiment av nya och begagnade sommar- och vinterdäck. Vi fortsätter på omni-spåret och kommer ha både e-handel och lokala butiker med verkstäder, berättar Robert.

Läs mer om det nya affärsområdet Däcka här

Hur omvandlar man stora ord till verklighet?

Om det inte redan blivit tydligt är Bilbolagets ambition alltså att inte bara hänga med i utvecklingen, utan att leda den. På det digitala planet handlar det om att skapa lösningar och funktioner online som ska få kunderna att haja till av förtjusning. Det ska vara lättillgängligt, enkelt att förstå och ännu enklare att använda. Kanske lite roligt med.

Men hur gör man för att lyckas omvandla stora ord om digitalisering till verklig framgång?

Ja, steg ett är att anställa en grym digital affärsutvecklare och skapa ett marknadsteam som jobbar mobile first (utan att glömma de lokala anläggningarna obv). Check. I steg två anställer man en skicklig backend-utvecklare som tillsammans med en contentansvarig bland annat skapar ljuv symbios mellan teknisk och innehållsmässig SEO. Check. Sedan anställer man en stjärna på att skapa heta leads och fixa konvertering. Också check (fast hon har faktiskt inte börjat än).

Med kod beskriver vilka kompetenser frontend-utvecklaren behöver
Call us

Frontend-utvecklare sökes

Men sen då? Jo, då behöver man förstås en vass frontend-utvecklare.

– Vi har jobbat framgångsrikt med en extern partner som hjälpt oss med både design och utveckling. Men för att växla upp utvecklingstakten och själva bli duktigare på att skapa kundanpassade tjänster vill vi anställa en kreativ frontend-utvecklare, säger Marcus Malmberg, den grymma digitala affärsutvecklaren som rekryterades för drygt två år sedan.

Denna tjänst är nu tillsatt, men vi letar alltid efter nya stjärnor. Framför allt sådana som är grymma på digital utveckling. Blir du sugen på att jobba hos oss är du varmt välkommen att skicka in en spontanansökan.

Frontendarens (så oklart att Word tycker att det där är ett ord?!) jobb blir att tillsammans med externa UX-designers bygga en bra upplevelse och ta fram bättre tjänster för att hjälpa kunderna. Personen kommer även jobba nära det befintliga marknads- och utvecklingsteamet, inte minst backend-utvecklaren, för att driva projekt från idé till färdig funktion.

– Som frontend-utvecklare hos oss kommer du att vara delaktig i alla utvecklingsprojekt och med din kunskap ha en väldigt viktig roll i Bilbolagets digitala resa. På sikt tänker vi utöka avdelningen ytterligare och tanken är att personen vi anställer nu ska få leda frontend-utvecklingen, berättar Marcus.

Skärmklipp på ett formulär där en av texterna inte linjerar med de andra. En solklar frontend-bugg.
Faktiskt skärmklipp från sajten, som bevis på att det kan finnas vissa behov av en frontend-utvecklare asap.

.heroWanted{ will-change: a lot;}

Uppdraget handlar bland annat om en redesign av hela bilbolaget.nu, att ta fram en egen check out och jobba med nya smarta moduler för bokning av verkstadstjänster. Ja, och vara med och skapa en helt ny e-handel för Däcka då. Och kanske ytterligare en e-handel för en annan, hemlig grej.

– Personen kommer jobba med att ta fram lösningar som kommer att användas varje dag av tusentals personer. Det jobb man gör har verkligen stor inverkan på affären, säger Marcus och fortsätter:

– Man får chans att både jobba med rolig utveckling och att utvecklas själv i sin roll. Med Däcka får man till exempel lite start up-feeling, men det är i en trygg miljö. Det finns gott om kapital och man bjuds på en kultur där det är okej att testa nya saker.

Förutom att man i rollen som frontend-utvecklare behöver kunna sina JavaScript och allt vad det innebär finns det egentligen två saker till som värderas högt – engagemang och förståelse för backend.

– Lång erfarenhet är såklart bra men huvudsaken är att man älskar att jobba med frontend och drivs av ett starkt engagemang för att göra saker bättre ur användarperspektiv. Det är också bra om man har en grundläggande förståelse för backend-utveckling så att man inte tar fram idéer som inte är genomförbara, säger Marcus och skrattar.

Olika IT-jobb beskrivet med vad man gör om en glödlampa går sönder
Kom och jobba med oss. Det blir kul.
(Detta är egentligen en lång comic med fler tjänster, se hela här.)

Hjälp Bilbolaget lyckas med sina storslagna planer

Utmaningar finns det alltså gott om och det låter inte som att Bilbolaget med Robert och Martin i spetsen kommer luta sig tillbaks och slappna av närmaste tiden. Om de lyckas med sina storslagna planer återstår att se, men klart är att det verkar som att de har väldigt roligt på vägen. Och kanske är det den bästa vägen till framgång. Det, och att etablera sig på digitala och fysiska tillväxtmarknader såklart.

Vill du ha en avgörande roll i Bilbolagets grandiosa digitaliseringsplaner? Även om denna tjänst är tillsatt är vi alltid intresserade av att träffa grymma personer. Skicka in en spontanansökan eller tipsa en vän som är sugen på nya utmaningar.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2022-11-10

Relaterade artiklar

Bilbolaget rekryterar nytänkande servicemarknadschef

Sökes: en personlig ledare som får affären att blomstra och medarbetarna att göra lite mer än sitt bästa på dagarna. Skaplig utmaning du!

Bilbolaget söker digital kommunikatör

Vi söker en marketing automation specialist. Är du en driven digital kommunikatör som gillar utveckling borde du söka asap »

Bilbolaget förvärvar Bilias och före detta Upplands Motors anläggningar i Uppsala

Bilia Uppsala och före detta Upplands Motor, nuvarande Volvo Car Retails anläggningar i Uppsala blir en del i Bilbolaget-koncernen.

Bilbolaget levlar upp: söker backend-utvecklare

Vi ska driva den digitala utvecklingen och skapa kundanpassade lösningar utöver det vanliga. Därför söker vi en grym backend-utvecklare.