Så laddar du din elbil så snabbt som möjligt – minimera pauserna på långresa
Att ladda en elbil tar allt mellan några minuter och några timmar. Det hela beror främst på hur stort batteri din elbil har och vad för effekt du laddar med. I den här artikeln tipsar vi dig om hur du ska göra för att ladda din elbil så snabbt som möjligt, så att du på fem röda kan vara på väg igen. För ingen gillar väl att vänta?!
Det här med laddhastigheter för elbilar är en hel vetenskap. Vi vet, för vi har skrivit en otroligt utförlig artikel om saken. Vill du lära dig mer om vad som påverkar en elbils laddhastighet och varför, eller om du bara vill briljera på jobbet, kan vi varmt rekommendera den.
Läs artikeln: Så lång tid tar det att ladda en elbil
Den här artikeln ska gå mer rakt på sak. Vi har skrivit den för att du ska veta hur du kan maximera laddningen och se till att det går ännu snabbare att ladda din elbil.
Det är till exempel bra när du är ute på långresor och vill slippa stå och häcka vid någon av Sveriges alla snabbladdstationer. Det är också bra för alla andra. Är det typ Malung-klass på laddkön kommer alla bli glada om du bara *pow-pow* snabbt som rackarns bananer har laddat klart.

1: Se till att batteriet har optimal temperatur
Det enklaste sättet att maximera laddhastigheten är att se till att batteriet har optimal temperatur när du ska börja ladda.
Om det inte är mellan 20 och 25 grader ute kan du förvärma batteriet. Vissa elbilar har en knapp för detta medan det i andra krävs att du planerar in ett laddstopp via bilens navigationssystem.
2: Snabbladda aldrig längre än till 80 procent
Har du någon gång funderat över varför elbilstillverkare typ bara pratar om hur fort deras bilar laddar från 10 till 80 procent? Kanske inte, men vi kommer hur som helst att förklara varför de gör så nu.
Mängden ström i batteriet påverkar hur fort det går att ladda det. Kortfattat är det så att ju mindre ström det är i, desto fortare går det att ladda. Till en början alltså. Allt eftersom laddningen i batteriet ökar sjunker laddtakten.
Det går alltså snabbare att ladda från 30 till 40 procent än från 70 till 80 procent. Och efter 80-procentsstrecket går det hiskeligt mycket långsammare eftersom bilen begränsar hur mycket effekt i kW den tar emot (enkelt förklarat). Därför pratar sällan tillverkarna om de sista 20 procenten.

Ytterligare tips för att ladda snabbare, åtminstone vid snabbladdstationer där detta fenomen är extra påtagligt, är därför att aldrig ladda längre än till 80 procent. Efter det går laddningen MYCKET långsammare, så det är verkligen inte tidseffektivt att försöka ladda fullt när du DC-laddar.
Dessutom kan det vara onödigt dyrt. Eftersom din bil ändå inte tar emot mer än, säg 50 kW, kan du lika gärna flytta bilen till en AC-station (om du prompt vill ladda upp till 100 procent det vill säga) om det finns en sådan i närheten. Där brukar priset per kW vara mycket lägre och det kommer inte ta så mycket längre tid ändå.
Lär dig mer om skillnaden på AC- och DC-laddning
3: Lär dig din bils laddkurva
På samma tema är nästa tips att lära dig din bils laddkurva. Vi ska dock erkänna att det är överkurs, men gillar du att nörda ner dig i tekniska grejer är det här absolut något för dig.
Laddkurvan är det som visar hur snabbt din elbil laddar vid olika batterinivåer. Olika elbilsmodeller har väldigt olika laddkurvor, vissa laddar till exempel snabbt hela vägen till 70-80 procent medan andra tappar rejält med fart redan vid 50-60 procents laddning.
Vill du ladda snabbt, till exempel för att optimera din restid vid en långresa som kräver ett eller flera laddstopp, kan kunskap om din bils laddkurva göra stor skillnad.


Maximera restiden genom att ladda kortare stunder
I mer detaljerade tester jämför den norska medlemsorganisationen NAF olika elbilars laddkurvor och hur mycket effekt de får under olika laddningsnivåer.
De konstaterar att vissa elbilar kan ta längre laddstopp och laddas till 80 procent utan att den totala restiden blir påverkad. För andra modeller är det istället mer effektivt att optimera restiden genom flera kortare laddstopp.
Exempel: Istället för att stanna i 60 minuter och ladda till 100 procent kan du stanna två gånger och ladda till 50 procent. Tar det bara 15 minuter per laddning har du, trots att du stannat en gång extra, sparat 30 minuter på den totala restiden.
P.S. Här vill vi varna dig som gillar teknik och onödig kunskap. Hos norska NAF finns en uppsjö laddkurvor för olika elbilar. Det är superroligt att titta på och du kan lätt förlora timmar när du börjar jämföra modeller. Klicka inte här för att se testresultaten från NAF om du är rädd för att fastna.
Sammanfattning
Det finns egentligen bara tre enkla (okej, två enkla och ett ganska avancerat) tips för att ladda din elbil snabbare. Se till att batteriet har optimal temperatur när du börjar ladda, snabbladda aldrig längre än till 80 procent och lär dig din bils laddkurva för att minimera laddtiden på långresor.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Ladda elbil vid åska – så farligt är det
Under sommarmånaderna när åskoväder är mer frekventa ställer sig många elbilsägare frågan: är det säkert att ladda sin elbil i åska? Det berättar vi för dig.
Den kompletta guiden till en lyckad husvagnssemester
Här har vi samlat allt som är bra att tänka på inför er husvagnssemester. Kontrollera detta √ Tips på packlista √ Härliga besöksmål √