Elva tips – så maximerar du din elbils räckvidd på vintern

Det pratas mycket om elbilars räckvidd på vintern. Naturligt, eftersom vi i Sverige har rätt många månader med minusgrader. Kyla och vinterväglag är också två av faktorerna som påverkar räckvidden allra mest. Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får du. Men det finns sätt för dig att maximera din bils räckvidd på vintern. Vi berättar hur.

”Elbilar är skit på vintern. Inget att ha. Du kommer typ ingenstans!”

Ja, så vrålar elbilsskeptikerna så fort någon lyssnar. Nu vill vi inte hänga ut någon eller racka ner på folk här va, men många av de starkast lysande elbilshatarna där ute har aldrig själva ägt en elbil.

Men visst, vi ska inte vara sådana. För faktum är att kyla absolut påverkar elbilars räckvidd. Framför allt i kombination med dåligt vinterväglag, till exempel snömodd på vägen. Som tur var finns det sätt för dig att maximera din elbils räckvidd på vintern.

Dessa är bra att ha i åtanke oavsett om du bara kör fram och tillbaks till jobb, skola och träningar hemmavid eller om du ska ut på långresa. Ju mindre du behöver ladda, desto billigare blir det.

Elbil med takbox som kör ut från ett garage på vintern.

Hur räknas räckvidden fram?

Hur långt man kan köra med en elbil, det vill säga hur lång räckvidd den har, påverkas av en mängd faktorer. Batteriets kapacitet och bilens förbrukning givetvis, men också yttre faktorer såsom temperatur och vägförhållanden. Låt oss börja med att förklara hur det fungerar.

När man mäter elbilars räckvidd gör man detta i laboratoriemiljö. Testet, som kallas WLTP, genomförs på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Med denna testas stads-, landsvägs- och motorvägskörning och räckvidden som anges baseras på ett snitt från dessa delmoment.

WLTP utförs i två omgångar. En i 23 graders värme och en i 14. Just 14 grader är nämligen europeisk medeltemperatur (inte direkt svensk medeltemperatur…). Utöver detta tar testet inte hänsyn till temperatur eller behov av uppvärmning.

Lär dig mer om elbilars räckvidd

Hur påverkar kyla elbilens räckvidd?

En av de främsta faktorerna som påverkar elbilars räckvidd är just kyla. Ju kallare det är, desto sämre räckvidd får din bil. Väglaget påverkar också – ju större motstånd desto kortare räckvidd. Att köra på snö kräver med andra ord mer än att köra på torr, bar mark.

För oss, som bor i ett land med vinter ganska många månader om året är detta såklart en nackdel. Din bils faktiska räckvidd kommer att vara kortare än vad som anges enligt WLTP.

Men misströsta inte! Sanningen är att du själv kan påverka hur lång räckvidd din bil har. Och det finns en klar fördel. En elbil har inte alls lika svårt att starta som en bensin- eller dieselbil när det är kallt ute.

Hur mycket mindre räckvidd får man då? Ja, det varierar givetvis mellan olika bilar. Den oberoende Norska medlemsorganisationen NAF gör varje år stora elbilstester för att undersöka hur väl de lever upp till sina angivna räckviddssiffror.

I det senaste testet från januari 2025 imponerar faktiskt många modeller (tekniken går framåt, woho). Absolut bäst presterar Polestar 3, som bara går drygt 2 mil kortare än WLTP-siffrorna säger.

Hur gör man för att maximera räckvidden på en elbil? Elbil med skidor på taket som kör över en bro i vinterlandskap.

Så maximerar du elbilens räckvidd

Att maximera elbilens räckvidd under de kalla månaderna är faktiskt inte speciellt svårt. Det finns mycket saker du kan göra som kommer att resultera i att du kommer nästan lika långt som på sommaren.

1: Ladda fram till avfärd

Ett varmt batteri är effektivare än ett kallt. Det bästa är därför om du kan ställa in avfärdstiden så att din bils batteri laddas tills du ska köra iväg, då har det rätt arbetstemperatur från start.

2: Värm upp bilen före start

Det är alltid klokt att värma upp bilen innan du ska köra. Absolut bäst är om du slår på värmaren under tiden som bilen laddas. Då används energin från elnätet istället för batteriet och du får en behaglig temperatur i bilen utan att räckvidden försämras.

3: Parkera om möjligt inne eller under tak

Om du har ett garage eller en carport bör du parkera bilen där. Ett uppvärmt garage är såklart bäst eftersom bil och batteri då är varmt direkt från start. Även en parkeringsplats utomhus med enbart tak är bra eftersom du då håller bilen fri från tung snö som innebär extra vikt.

4: Borsta bort snö och is

Om din elbil är täckt av snö och is blir den tyngre och då minskar räckvidden. Borsta därför av hela bilen så noga du kan. Kontrollera också att det inte samlats mycket snö och is i hjulhus och kring bilens underrede.

P.S. Du vet väl om att det är olagligt att köra med ett snölager på bilens tak?

5: Ta bort takboxen

Att ha en monterad takbox på bilen som inte används minskar räckvidden med ungefär 10% när du kör i 110 km/h. Ta därför av takboxen när du inte använder den för att öka räckvidden.

6: Använd sätes- och rattvärmare hellre än kupéfläkten

Att dra på full värme i kupén drar mycket kapacitet från bilens batteri. Behåll jackan på och använd hellre sätes- och rattvärmen för att få en behaglig temperatur. Dessa förbrukar mindre energi och värmer dig mer direkt.

7: Kontrollera däcktrycket med jämna mellanrum

Dåligt däcktryck ger ökat motstånd och med det ökar energiförbrukningen. Att köra med för lågt däcktryck kan minska räckvidden mer än vad kyla och snö gör tillsammans. Säkerställ därför att du har rätt däcktryck. Ligg hellre lite för högt än för lågt.

Så högt lufttryck ska du ha i din bils däck

8: Anpassa körstilen och hastgheten efter väglaget

Att anpassa hastighet och körstil efter väglag är inte bara klokt ur säkerhetshänseende. När det är snö och is på vägarna kan du spara mycket energi genom att köra mjukare. Sträva efter att hålla en jämn hastighet och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar.

Du tjänar också mycket på att sänka hastigheten överlag. Så lite som tio kilometer i timmen kan göra stor skillnad på en långresa. Tillhör du kategorin förare som snarare ser hastighetsskyltarna som ett riktmärke för lägsta hastighet (vi dömer ingen, kanske tillhör vi den kategorin själva) kommer du märka stor skillnad om du bara lättar lite på gasen och kör närmare den lagliga gränsen.

9: Undvik oplogade vägar

Ja, det här är kaske ett rätt dåligt tips, men om du kan undvika oplogade vägar så gör det. Håll dig till de större vägarna som oftare är fria från snö och modd. Detta förutsätter såklart att det inte blir mycket längre att välja de större vägarna. Här får du väga motstånd mot sträcka, vad tjänar du mest på?

10: Försök hålla kupén torr

Sparka av skorna innan du sätter dig i bilen för att undvika att släpa in snö. Använd gummimattor som du enkelt kan lyfta ur och skaka av. Ibland kan det vara klokt att parkera bilen i ett varmgarage eller att torka upp den ordentligt med en kupévärmare.

11: Underhållsladda vid korta stopp

Om du har möjlighet att ladda din bil medan du exempelvis tar en kisspaus eller käkar något efter vägen hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur, vilket i sin tur bidrar till ökad räckvidd. Och du, kom ihåg punkt 2. Passa på att värma bilen medan den står på laddning.


Vanliga frågor kopplade till artikelns ämne

Klarar elbilar svensk vinter?

Ja, det är inga problem för en elbil att klara den svenska vintern. Räckvidden är inte lika bra som vid sommar och torra vägbanor, men moderna elbilar tappar faktiskt inte alls så mycket kapacitet som många tror. Nyare studier visar att det rör sig om enbart 5-30% minskad räckvidd. Dessutom finns det mycket du själv kan göra för att maximera räckvidden vintertid.

Se svaren i artikeln ovan.

Försämras en elbils räckvidd vid minusgrader?

Ja, kyla påverkar bilens räckvidd. Enligt moderna studier på nya elbilar rör det sig om en minskning i räckvidd på mellan 5 och 30 procent beroende på bilmodell. Det finns flera enkla knep för att maximera räckvidden på vintern.

Se svaren i artikeln ovan.

Tar det längre tid att ladda en elbil när det är kallt ute?

Ja, om batteriet är kallt tar det längre tid att ladda det. Ett varmt batteri kan ta emot en högre laddeffekt än ett kallt batteri.

Vill du lära dig mer om laddning?
Besök vår sida » Laddat

Påverkas batteriets kapacitet av kyla?

Ja, ett uppvärmt batteri är effektivare än ett kallt batteri. Därför är det bra att ladda elbilen fram till avfärd och se till att förvärma bilen.

Ska jag ladda bilen även vid kortare stopp?

Ja, det finns fördelar med att göra det när det är kallt ute. Om du laddar batteriet även vid ett kort stopp hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur, vilket i sin tur bidrar till ökad räckvidd.

Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2025-04-11

Bilbolaget

2021-03-29

Relaterade artiklar Se alla

Så laddar du din elbil så snabbt som möjligt

I den här artikeln tipsar vi dig om hur du ska göra för att ladda din elbil så snabbt som möjligt, så att du på fem röda kan vara på väg igen.

Ladda elbil vid åska – så farligt är det

Under sommarmånaderna när åskoväder är mer frekventa ställer sig många elbilsägare frågan: är det säkert att ladda sin elbil i åska? Det berättar vi för dig.

Så löser du vinterns fem vanligaste bilproblem

Under vinterhalvåret är det vanligt att få problem med bilen. Vi tar upp fem av de vanligaste problemen och ger dig tips på hur du löser dem.

Imma i bilen beror på fukt – så löser du problemet

Att få imma i bilen är en erfarenhet många bilägare delar. Irriterande! Så löser du problemet och undviker imma på vindrutan i framtiden.

Se alla