Stort test: Renault Megane E-Tech 100% electric – följ med när vi provkör

En gråmulen sommardag i Gävle provkör vi helt nya Renault Megane E-Tech 100% electric, en av årets stora elbilsnyheter. Eller ja, sett till dess yttre är det ju en ganska liten bil, men ändå. Den kompakta crossovern är rymligare än man först tror och imponerar med modern design, välfungerande teknik och fantastiska köregenskaper. Följ med när vi testar den prisvärda elbilen som är lika trevlig i stadstrafik som på motorväg och längs grusiga landsvägar.

Som vi i en tidigare artikel berättat presenterades Renault Megane E-Tech 100% electric hösten 2021 på bilsalongen i München som en av det årets största nyheter. Efter det dröjde det dock innan bilen kom till Sverige och det är först nu, sensommaren 2022, som det faktiskt finns bilar att provköra hos mer eller mindre alla Renault-handlare. Som vi väntat!

Johan provkör Renault Megane E-Tech electric och är superglad
Johan på Bilbolaget i Gävle, klart glad över att nya Megane 100% electric äntligen finns att provköra.

En sak som kan vara bra att klargöra, innan vi börjar prata provkörning och annat, är att även om Megane E-Tech 100% electric delar namn med den modellserie som funnits sedan 1995 har elbils-Megane få likheter med ”vanliga” Megane.

I den tidigare artikeln förklarar vi skillnaden mellan alla olika Megane-varianter. Klicka här för att komma direkt dit.

Ny elbilsplattform ger gott om utrymme

Nya Megane E-Tech 100% electric kommer tio år efter lanseringen av den mycket populära elbilen Renault Zoe. På dessa tio år har det hänt en hel del med elbilsutvecklingen (gud vilken tråkig artikel det här hade blivit annars!). Bland annat bygger Megane electric på en helt ny plattform: CMFB-EV. Detta är en ren elbilsplattform, något som för med sig flera fördelar.

– Tack vare att Megane electric är byggd på en elbilsplattform är bilen rymligare invändigt. Bland annat är golvet bak helt plant eftersom bilen inte har en kardantunnel, förklarar Johan Hammarlund, säljare på Bilbolaget i Gävle.

För den nyfikne kommer här en video som tydligt visar hur den nya plattformen gör att alla utrymmen maximeras.

I videon, som är från 2020, noterar den uppmärksamme att bilen med det långa namnet då kallades Renault Megane eVision. Hade de stått fast vid det namnvalet hade den här artikeln varit typ 200 ord kortare.

Renault har för övrigt avslöjat att den flexibla plattformen CMFB-EV kommer att utgöra stommen för ett antal nya elbilar i framtiden, såväl personbilar som transportbilar. Med Megane 100% electric inräknat kommer hela sju nya elbilsmodeller att släppas kommande åren. Spännande tider väntar!

Nytt batteri med många fördelar

Även batteripaketet i Megane E-Tech electric är nytt. Det har en ny kemisk sammansättning, något som ger det 20 procent större energitäthet än batteriet i Renault Zoe.

Batteripaketet är dessutom unikt eftersom det bara är 11 cm högt och väger under 400 kg. Detta gör både att bilen inte väger mer än 1624 kilo och att den kunnat göras förhållandevis låg – totalt mäter den knappa 151 cm från backen.

I praktiken innebär detta att Megane E-Tech 100% electric får låg tyngdpunkt och därför känns väldigt stabil och trevlig att köra. Men nu går vi lite för fort fram. Låt och backa några steg och först titta på vilka batteri- och motorval som är möjliga.

Två batterier, två motorer – tre konfigurationer

Megane E-Tech electric kommer i tre utföranden med olika motor- och batterikapacitet. Instegsversionen av Megane electric har ett 40 kWh batteri och en elmotor med 130 hk samt ett vridmoment på 250 Nm. Denna version har en räckvidd på 30 mil enligt WLTP.

Den kraftfullare versionen har ett större batteri på 60 kWh och en elmotor med 220 hk och 300 Nm. Enligt WLTP är räckvidden 45 mil för denna. Vill du maximera räckvidden ytterligare kan du göra en mix-konfiguration: stora batteriet och lilla motorn. Då får du 47 mils räckvidd.

Alla varianter är för övrigt tvåhjulsdrivna.

Innan vi far ut och provkör har Johan sett till att ladda nya Megane E-Tech 100% electric
Laddat och klart, redo för äventyr.

Hur låg tid tar det att ladda?

Laddningsmässigt varierar också mottagningskapaciteten mellan batterierna. Båda batteristorlekarna kan ta emot 22 kW vid AC-laddning, det vill säga när du laddar hemma via laddbox. Vid DC-laddning, alltså snabbladdning på speciella laddstationer, kan det lilla batteriet ta emot 85 kW medan det stora batteriet har kapacitet att ta emot 130 kW.

– Det här är ju bara siffror för de flesta, det säger kanske inte så mycket om man inte är riktigt påläst. Vad de flesta vill veta är hur lång tid det tar att ladda bilen hemma och det beror ju lite på hur mycket laddningseffekt man har, säger Johan och fortsätter:

– Med en laddbox som ger 7,4 kW hemma tar det 6,5 timme att ladda 300 km till lilla batteriet och 9 timmar och 15 minuter att ladda 470 km till stora batteriet.

Det dessa siffror också innebär är att stora batteriet laddas fullt betydligt snabbare på offentliga snabbladdstationer än lilla batteriet.

– Vet du med dig att bilen kommer användas för många långresor är det stora batteriet absolut att rekommendera, alltså både ur räckvidd- och laddsynpunkt, säger Johan.

Läs mer om laddtider och att ladda en elbil här

Det SUV-liknande frampartiet och den kompakta sedan-karossen ger nya Megane electric ett unikt utseende.

Snygg bil med smarta former

Nåja, nog tjatat om fakta och siffror. Låt oss fokusera på hur Renault Megane 100% electric ser ut i verkligheten.

Snygg, är det första vi vill säga.

Elektriska Megane är en kompakt crossover med karaktärsdrag från både SUV:ar och sedanmodeller. Det vi slås av när vi först ser den i verkligheten är hur liten den är. På längden mäter den 4,2 meter, alltså betydligt kortare än vanliga Megane, och trots den medelhöga markfrigången mäter den alltså inte mer än tidigare nämnda 151 cm på höjden.

Renault själva säger att det är en ”kompakt sedan med en touch av crossover”. Vi kan inte låta bli att skratta lite åt den beskrivningen – att komma på finurliga sätt att säga att det är ”en ganska liten bil” verkar ha blivit nationalsport i bilbranschen.

Det man också slås av är att bilen är så slät. Inget sticker ut någonstans. Hjulhusen, fälgarna, däcken – allt går i linje. Dörrhandtag – infällda. Fronten – slät.

Slät front på Megane 100% electric
Smooth, som ett ledande svenskt betallösningsföretag hade sagt.

Men det här är inte bara för att bilen ska vara snygg. Jakten på innovativ aerodynamik bidrar även till längre räckvidd. Den låga höjden, takformen, däcken med smala sidor, de skulpterade stötfångarna och infällbara dörrhandtagen är alla strukturella element som ökar effektiviteten.

Förvånansvärt rymlig invändigt

Trots bilens nätta skal är Megane E-Tech 100% electric väldigt rymlig invändigt, mycket tack vare den nya plattformen, det tunna batteriet och elmotorn som placerats fram i bilen. Både när vi öppnar fram- och bakdörrarna blir vi förvånade över hur mycket plats kupén bjuder på och vi imponeras över bilens snygga interiör.

– Insidan ser väldigt futuristisk ut, utan att det blir för mycket. Den är precis lika snygg och modern på insidan som på utsidan, säger Johan.

Innan vi sätter oss för att köra iväg synar vi baksätet och bagageutrymmet. Vi bänglar in en 187 cm lång säljare, och även om han får ducka ganska rejält för att komma in (bilen är ju bara 151 cm hög, som du minns) så säger han själv att han får plats utan problem.

Baksätet i Renault Megane 100% electric
På just den här bilden ser baksätet ganska trångt ut (vi behöver bevisligen prata med vår fotograf som behöver step up his game), men det får alltså plats åtminstone en 187 cm lång säljare här.

– Tre stora vuxna skulle kanske inte resa så skönt en längre sträcka, men för barn är baksätet verkligen rymligt nog. Framför allt eftersom golvet bak är helt plant, så man sitter bra även på mittenplatsen, säger Johan.

Bagageutrymmet sväljer 440 liter, något man verkligen inte kan tro innan man öppnat bakluckan. Även här bidrar elbilsplattformen till de designmässiga fördelarna och djupet i bagageutrymmet imponerar verkligen. Det gör däremot inte själva bakluckan.

– En av nackdelarna med bilen är att den inte har elektrisk baklucka. Inte hela världen såklart, men med bilens tekniskt avancerade specifikationer i övrigt förväntar man sig att den ska ha det, säger Johan.

Imponerande teknik

Invändigt bjuds du på ett högkvalitativt multimediasystem och i versionen vi kör, Megane electric Iconic 60 kWh/220 hk, sitter två 12 tum stora skärmar med riktigt schysst färgåtergivning. Bilen är utrustad med hård- och mjukvarulösningen OpenR och Google integrerat, vilket innebär att bilen har stöd för de flesta appar. Dessutom har du trådlös spegling av mobilen med Android Auto och Apple CarPlay.

Johan provkör Megane E-tech 100% electric och testar multimediasystemet

– Att kliva in i nya Megane E-Tech electric känns som att kliva in i framtiden. Jag har testat några olika elbilar från olika märken och den här känns väldigt modern. För en annan som jobbat 14 år i teknikbranschen känns det här helt rätt, säger Johan och ler åt välkomstljudet och hur skärmen tänds från vänster till höger när han kliver in.

– Det är de små sakerna som gör den här bilen verkligt outstanding.

Allt fungerar dessutom superbra. Röststyrningen är suverän och skärmen reagerar riktigt fort. Inbyggt är också navigation som inte bara visar trafikinformation i realtid utan som också ger förlag på laddplatser. Ingen räckviddsångest här inte.

– Det är ett superenkelt och tydligt system. Slå bara in din rutt på displayen så kommer bilen berätta var du ska ladda, hur mycket du behöver ladda på varje ställe och hur lång tid det kommer att ta, berättar Johan och knappar in Trelleborg på kartan för att illustrera. Tre gånger behöver vi stanna, total laddtid: en timme och nio minuter.

Förarplats i Megane electric
Megane electric bjuder på gott om plats och riktigt sköna säten.

Bekväma säten och lyxig känsla

Både förar- och passagerarsätena är riktigt bekväma och man slås åter igen av hur rymlig bilen känns. Att det är en så liten bil är omöjligt att säga när man väl kör den. I övrigt bjuder kupén på en angenäm upplevelse. Materialen känns moderna och påkostade och designen ger ett lugnt intryck.

Förutom alla spakar och knappar runt ratten det vill säga. Där sitter en smärre skog av plastspakar och det tar ett tag att vänja sig vid vad som är vad. Efter en stund kommer man dock in i det och plötsligt känns paddlarna som styr bilens regenerativa bromseffekt riktigt roliga att experimentera med.

Megane electric är perfekt i stadstrafik…

Det är en gråmulen sommardag och man riktigt känner hur regn och åska hänger i luften. De flestas semester är slut, något som tydligt märks i eftermiddagstrafiken när vi kör genom stan i Gävle. Vår Megane E-Tech electric sköter uppgiften på ett ypperligt sätt. Den är mjuk och följsam, har en liten svängradie och känns perfekt för stadstrafik.

Megane electric parkerad i staden
Förutom att den är perfekt att köra i stadstrafik är den också riktigt snygg när den står parkerad. Bara en sådan sak liksom.

Johan växlar till komfort-läget med en enkel knapptryckning på ratten och ökar med paddlarna inställningen för hur mycket bilen motorbromsar när man släpper gasen. Mjukare, tystare och behagligare upplevelse av stadstrafik går det knappast att få.

– Den är jätteskön att köra. I stadstrafik är den mjuk och följsam, att det är mycket trafikljus eller kö spelar ingen roll. Den startar och stannar väldigt behagligt. Dessutom hanterar fjädringen farthinder på ett väldigt bra sätt, säger Johan och fortsätter:

– Det är ändå i stadstrafik som elbilar gör sig absolut bäst. Bilen är så tyst, man slipper störande motorljud. Jag gillar när man står och väntar vid rödljus till exempel och det enda man hör är musiken i kupén.

… och magisk på motorväg och landsväg

Ja, fast om det verkligen är i stadstrafik som Renault Megane E-Tech 100% electric gör sig bäst kan vi diskutera. Den är nämligen helt fantastisk på såväl motorväg som grusiga landsvägar också.

I högre hastigheter på motorvägen känns bilen rejäl, stabil och trygg att köra. Den ligger perfekt på vägen och upplevs inte alls så liten som den ser ut. Flera av de 26 inbyggda säkerhets- och förarassistanssystemen, däribland den adaptiva farthållaren, filhållningsassistenten och döda vinkel-varnaren, fungerar riktigt bra och gör resan avkopplande.

– Den är väldigt rolig att köra motorväg med. Den är jätteskön vid omkörningar, det är bara att trycka lätt på gasen och susa förbi. Det gör också att den känns ganska sportig, trots att den enligt specifikationen inte har så mycket hästkrafter. Responsen och accelerationen är direkt, så den upplevs verkligen pigg och snabb, resonerar Johan.

Megane 100% electric på en smal skogsbilväg
Smala, ojämna skogsbilvägar? Inga problem för vår lilla elbil.

Även på landsväg imponeras vi av den lilla elbilen. Fjädringen gör körningen verkligt komfortabel och bilen hanterar gupp, grus och andra ojämnheter bättre än många andra bilar. När man provkör känner man också att bilen inte är speciellt tung.

– Den har en lätt känsla på något sätt. Det känns inte som att motor och drivlinan måste jobba mot bilens massa utan att det är enkelt för elmotorn att få bilen i rullning. Och på samma sätt enkelt för bromsarna att få stopp på bilen, säger Johan.

Smart kamerabackspegel visar trafiken bakom dig

En detalj som sticker ut i nya Megane E-Tech 100% electric är kamerabackspegeln. För det ska vi vara ärliga och säga, bakrutan är i minsta laget. Har man personer i baksätet som är längre än 140 cm ser man knappt ut.

Detta har Renault löst genom att montera en kamera bak på bilen som filmar trafiken bakåt. I innerbackspegeln sitter en skärm som visar det kameran ser.

– Jag gillar den elektriska backspegeln riktigt mycket. Den visar bakomvarande trafik riktigt tydligt. Den enda nackdelen med den är när man har någon i baksätet som man pratar med, för dem ser man ju inte i skärmen, säger Johan och skrattar.

Den elektroniska skärm-backspegeln i Megane E-Tech 100% electric visar det kameran ser.
Den elektroniska skärm-backspegeln i Megane E-Tech 100% electric visar det kameran ser.

Skärmen går dock att ”stänga av”. Genom att vinkla ner spegeln stängs kameran av och det som var en skärm blir en vanlig backspegel. Smart grej, tycker vi! Notera dock att den elektriska backspegeln inte är standard utan kan behöva väljas till beroende på utrustningsnivå.

Sammanfattning

Om vi ska sammanfatta känslan från provkörningen är det med följande mening: Renault Megane E-Tech 100% electric är en snygg bil som imponerar med riktigt bra köregenskaper, modern teknik och en rymlig kupé.

Den är lika bra i stadstrafik och på trånga parkeringar som i hög hastighet på motorvägen och längst grusiga landsvägar som Trafikverket verkar ha glömt bort att underhålla. Den är liten men känns rejäl och trygg att köra. Den är fullproppad med teknik som till och med gör tekniknördar (läs Johan) glada och den är byggd från grunden på ett sätt som ger många fördelar.

Den imponerar, helt enkelt.

Testa Megane electric idag
Vill du också provköra nya Megane E-Tech 100% electric och själv testa vad modellen går för? Boka kostnadsfri provkörning direkt.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2022-08-23

Relaterade artiklar

Höjd malusskatt och sänkt bonus – nya regler 2022

Nya regler för Bonus Malus gör att gränsen för hur mycket CO2 en bil får släppa ut sänks. Nya bensin- och dieselbilar blir dyrare att äga.

Elbilar är renare än fossildrivna bilar

Är elbilar verkligen bättre miljömässigt än fossildrivna bilar om vi även räknar med produktionen av bilen och elen den förbrukar? Ja!

Fördelar med elbilar

Det finns många fler fördelar med elbilar än bara miljöaspekten. Elbilar är bland annat tystare, accelererar snabbare, är billigare att köra, kräver mindre underhåll och är bonusberättigade.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider och hybrider har alla batterier som kan driva bilen. Skillnaden är om de också har en bensin- eller dieselmotor och om de går att ladda.