Rekordfå registrerade bilar och el vanligaste drivlinan – vi sammanfattar fordonsåret 2022
När Mobility Sweden sammanfattar fordonsåret 2022 kan det konstateras att det registrerats rekordlite personbilar i Sverige. Nivåerna har inte varit så låga sedan 2013. Däremot har andelen laddbara bilar tydligt ökat och för första gången har det registrerats fler laddbara än fossildrivna personbilar. 2022 var också första året som andelen rena elbilar var fler än andelen laddhybrider, något som gör att el plötsligt är Sveriges populäraste drivlina sett till antalet registreringar. Det gör Sverige bäst i EU och har lett till att CO2-utsläppen minskat kraftigt.
Inför 2022 fanns det, enligt Mobility Sweden, goda förutsättningar för ett starkt fordonsår. Man var i slutfasen av pandemin och den ekonomiska återhämtningen var stark. Både företag och privatpersoner kände sig optimistiska inför framtiden.
Well, well, well. Riktigt så kul blev det inte. Tvärt om, skulle vi tyvärr vilja påstå.
Vi såg hur pandemin tog om, Ryssland utropade krig mot Ukraina och experter började vädra global lågkonjunktur. Vi bytte framtidstro mot stark oro och komponentbrist, långa leveranstider, högre priser och höjda räntor. Deppigt, minst sagt. Men det finns ljusglimtar, så sluta inte läs nu.
Färre registrerade personbilar 2022
Under 2022 registrerades 288 003 personbilar i Sverige. År 2021 var den siffran 301 006. Totalt motsvarar detta en minskning om 4,3 procent.
Inte så mycket, kan anses. Sett i ett större perspektiv kan vi dock konstatera att 2022 års minskning bara är en i raden av sjunkande siffror sedan rekordåret 2016 då 372 318 nya personbilar registrerades. Andelen nyregistrerade personbilar 2022 är faktiskt den lägsta sedan 2013.
Mer än hälften är laddbara bilar
Av samtliga registrerade personbilar under 2022 stod de laddbara, det vill säga elbilar och laddhybrider, för 56,1 procent. Det är första gången någonsin som mer än hälften av alla registrerade personbilar är laddbara. Grattis till majoriteten!
De laddbara bilarna har verkligen ökat stadigt i andel de senaste åren. Från 11,3 procent 2019 till 32,2 procent 2020 och 45,0 procent 2021. Snabbspolar vi till i december 2022 var nära 75 procent av alla registrerade personbilar laddbara. SJUTIOFEM PROCENT!
Det ska bli väldigt intressant att se om den siffran blir vägledande för 2023 års resultat.
Elbilar största drivlinan
Under 2020 och 2021 registrerades det fler laddhybrider än elbilar. Denna trend bröts 2022 då andelen elbilar för första gången blev större än andelen laddhybrider. Detta gör också el till den vanligaste drivlinan 2022 med en andel på 33 procent. Ett rejält uppsving från 19,1 procent året innan.
Tack vare den höga andelen laddbara personbilar som registrerats har CO2-utsläppen från nya bilar minskat kraftigt. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar minskade med 22,5 procent, från 89,2 g/km till 69,1 g/km. Även i fjol minskade utsläppen, då med 19 procent.
Sverige bäst i EU
Om det skulle vara en tävling (givetvis är det det!) om vilket land i EU som registrerat störst andel laddbara bilar skulle Sverige vinna. Åtminstone sett till de första tre kvartalen 2022. Med 51,5 procent laddbara bilar ledde Sverige stort över Finland och Danmark vars laddbilsandelar låg runt 35 procent.
Tittar vi på hela Europa och inkluderar länder som ej är med i EU hade Sverige plats tre. Här är det istället Norge (nähä!) som ledde stort med 87,8 procent och Island hade plats två med 52 procent.
Anledningen till att vi här bara talar om de första tre kvartalen är för att samtliga europeiska länder ännu inte har sammanställt hela fjolårets nybilsregistreringar. Nu när vi vet att Sverige nått en andel på 56,1 procent gissar vi att vi kommer vara fortsatt etta i EU och kanske kan vi knipa andraplatsen före Island i Europa. Elbilslandet Norge kommer vi dock inte i närheten av.
Globala siffror
Om vi fortsätter blicka utanför våra landsgränser är det intressant att nämna den enorma nedgången av antalet registrerade personbilar på global skala. Innan pandemin registrerades cirka 90 miljoner personbilar per år. För 2022 låg denna siffra på cirka 70 miljoner – en minskning med nästan 20 miljoner bilar. TJUGO MILJONER! Det motsvarar försäljningssiffror som vi hade för 10-15 år sedan.
Omställningen mot rena elbilar har kommit längst i Kina. Där ligger den totala andelen elbilar i trafik på en bra bit över 20 procent. Detta kan jämföras med Sveriges 3,3 procent.
Samtidigt har man i Kina också den mest välutbyggda laddinfrastrukturen. Här brukar man prata om antalet laddpunkter i förhållande till laddbara bilar. I Kina går det en laddpunkt per tre elbilar. I EU har vi som mål att ligga på en laddpunkt per tio elbilar. Ett mål Sverige i dagsläget inte uppfyller.
Prognosen för 2023
När Mobility Sweden nu presenterar sin prognos för 2023 poängterar de att den är väldigt osäker. De spår att det under året kommer registreras 290 000 personbilar, det vill säga en liten ökning från 2022. De tror att 65 procent av alla registrerade personbilar kommer att vara laddbara, samt att elbilar kommer ha en andel på 40 procent och laddhybrider en andel på 25 procent.
Detta skulle innebära att andelen elbilar år 2023 blir fler än bensin- och dieseldrivna bilar sammanslaget.
Det tror vi också. Med fler varumärken och fler modeller i olika prisnivåer har elbilar blivit ett mer attraktivt val för fler och större kundgrupper. En utveckling som vi spår kommer fortsätta. Men det finns några saker som gör utvecklingen spännande.
Sak 1: Ökad månadskostnad vid privatleasing av elbil
Under 2022 var det väldigt många privatpersoner som valde att privatleasa just elbilar. Av all privatleasing i Sverige avsåg över 70 procent elbilar. Sista två månaderna tog det emellertid nästan tvärstopp till följd av den slopade bonusen och ökade priser. Den högre månadskostnaden tillsammans med det osäkra ränteläget gör att intresset för att privatleasa elbilar kan bli svalt 2023.
Kommer man då hitta andra sätt att förvärva elbil på eller kommer köptakten avta? Vi vågar inte riktigt chansa (då kan man ju ha fel, och det vill man ju inte riskera) men klart är att det blir intressant att följa detta under året.
Sak 2: Priskrig?
I veckan presenterades nyheten att Tesla chocksänker priset på två av sina elbilar, Model 3 och Model Y. Kommer fler tillverkare haka på trots fortsatt höga omkostnader? Eller låt oss vända på frågeställningen, har de råd att låta bli?
Sjunker priserna lär köptakten öka och då kanske Mobility Swedens prognos istället är låg och andelen elbilar ökar ännu mer.
Sak 3: Politiska styrmedel.
Under 2022 kom ett antal politiska beslut att påverka bilmarknaden. Först höjdes malusskatten i juni, något man nästan tänkte var spiken i kistan för nya fossilbilar. Sedan sänktes bonusen för laddhybrider i juli, något som gjorde att man nästan började räkna ut dem ur leken. Men huxflux avskaffades bonusen från en dag till en annan i november och allt man ditintills tänkt blev inaktuellt.
Hur kommer detta påverka bilförsäljningen under 2023? Kommer fossilbilar nu få ett uppsving igen? Tveksamt. Kommer andelen laddhybrider öka igen i förhållande till andelen elbilar? Sannolikt. Kommer andelen nya bilar minska till förmån för begagnatförsäljningen? Också sannolikt. Om inte priserna sjunker det vill säga, då lär det inte ske.
Ja, ju mer man spekulerar inser man att man inte kan komma med några svar så nu avslutar vi den här artikeln. Hej hej!
Källa för 2022 års siffror:
https://mobilitysweden.se/aktuellt/seminarier-1/seminarier/mobility-sweden-summerar-fordonsaret-2022
Källor för 2019, 2020 och 2021 års siffror:
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Nytt stöd för företag som köper eldrivna transportbilar
Nu införs ett stöd för företag som köper eldrivna lätta lastbilar, på upp till 50 000 kr i bonus. Vi lär dig allt om stödet & hur du ansöker.
Bästa bilarna – se listan för 2024
Är du på jakt efter de bästa bilarna 2024? Se vår sammanställning av nominerade och prisvinnande bilar för att hitta den bästa bilen för dig.