Klimatbonusen tillbaka (typ) – stöd för företag som köper eldrivna transportbilar
Nu kan företag, kommuner och regioner som köper nya eldrivna transportbilar, så kallade lätta lastbilar, få bonus för elbilsköpet. Stödet ska påskynda omställningen mot eldrivna fordon och minska utsläppen av växthusgaser. Totalt kan man nu få upp till 40 000 kronor i bonus per fordon. Klimatpremien är dock tillfällig och vi väntar på beslut i riksdagen som avgör ifall stödet förlängs till 2027 eller ej.
Sedan februari 2024 finns ett stöd för eldrivna lätta lastbilar. Beslutet innebär att företag, kommuner och regioner som köper en eller flera nya lätta ellastbilar kan få upp till 40 000 kronor per bil i stöd eller bonus.
Stödet började på 50 000 kronor men är sedan januari 2025 sänkt till 40 000 kronor.
Syftet med klimatpremien är att främja introduktionen av vissa miljöfordon på marknaden och på så sätt minska utsläppen av växthusgaser samt bidra till minskat buller och ett bättre klimat.
Dessutom kan små- och medelstora företag som investerar i utsläppsfria tunga lastbilar få ett utökat stöd. Denna artikel kommer dock enbart att handla om stödet för lätta lastbilar, det vill säga transportbilar, eftersom det är sådana vi säljer.

Vad är en eldriven lätt lastbil?
En eldriven lätt lastbil är ett fordon som är registrerat som lastbil i Transportstyrelsens vägtrafikregister, har en totalvikt på maximalt 3,5 ton samt drivs enbart av el eller av el som produceras av vätgas via bränsleceller.
Detta innebär att samtliga eldrivna transportbilar från Ford och Renault i vårt sortiment är godkända för stödet. Längre ner kan du se vad stödet för några av våra transportbilsmodeller kan bli.
Se vårt utbud av eldrivna transportbilar
Eftersom bilarna enbart får drivas med el för att klassas som stödberättigade kan företag inte få stöd för laddhybrider. Det är enbart renodlade el-transportbilar som gäller. Stödet gäller inte heller för begagnade elbilar, de måste vara nya.

Vem kan söka stödet?
Klimatpremien för lätta eldrivna lastbilar kan sökas av juridiska personer, det vill säga företag, kommuner och regioner.
Det finns dock några begränsningar.
- Stöd betalas inte till företag som anses vara i ekonomiska svårigheter.
- Stöd får inte betalas ut till ett företag som har skulder hos Kronofogdemyndigheten.
- Stöd beviljas inte om Energimyndigheten stoppat utbetalning av tidigare beviljat stöd till företaget.
Så mycket stöd kan du få
Den stödberättigande kostnaden utgörs av prisskillnaden mellan den lätta ellastbilen och närmast jämförbara (fossil-)fordon. Stöd får beviljas med ett belopp som motsvarar högst 30 procent av den stödberättigande kostnaden, dock max 40 000 kronor per bil.
… ähum, känner de flesta nu. Prisskillnaden mot närmast jämförbara fordon, säger ni. Hur ska man veta vad det är och vad den kostar då?

Jo, förstår du. För att göra detta ultrakrångligt går Energimyndigheten som ansvarar för att betala ut stödet inte efter några inrapporterade prislistor till Skatteverket eller så.
Nej, här gäller det att du som företagare helst ska få två offerter. En på den lätta ellastbilen du ska köpa och en på vad bilförsäljaren menar är närmast jämförbara fordon. Det vill säga samma eller liknande modell som går på bensin eller diesel.
Dessa offerter ska du sedan skicka in till Energimyndigheten och sedan ska en handläggare där avgöra om och vad du får i stöd. Bland annat kontrollerar de att priset på det jämförbara fordonet är rimligt jämfört mot andra ansökningar. Först efter detta kan du beställa bilen.
Den här processen kan också vara anledningen till att kötiderna för ansökningar just nu är ultramegalånga.
Mer information om hur du ansöker om stödet kommer längre ner.

Exempeluträkningar
Enkelt förklarat innebär allt detta att du kan få stöd motsvarande 30 procent av mellanskillnaden mellan elbilen och fossilversionen, men max 40 000 kr.
För att göra detta enkelt att förstå har vi inkluderat två exempeluträkningar.
Exempel 1
Den eldrivna transportbilen du vill köpa kostar 400 000 kr.
Närmast jämförbara fossilversion kostar 300 000 kr.
Prisskillnaden/mellanskillnaden är 100 000 kr.
30 % av mellanskillnaden är 30 000 kr.
Det högsta stödet som du kan beviljas är 30 000 kr.
Exempel 2
Den lätta ellastbilen du vill köpa kostar 500 000 kr.
Närmast jämförbara fossilversion kostar 300 000 kr.
Mellanskillnaden är 200 000 kr.
30 % av prisskillnaden är 60 000 kr.
Det högsta stödet som du kan beviljas är 40 000 kr.
Stödsumman justeras över tid
Planen från början var att beloppet successivt skulle sänkas för att slutligen utfasas till hösten 2025. Den planen har dock reviderats flera gånger. Nedan ser du vad originalförslaget var.
- Upp till 50 000 kr i stöd under 2024
- Upp till 40 000 kr i stöd från 1 januari 2025
- Upp till 30 000 kr i stöd från 1 juli 2025
- Inget mer stöd från 1 oktober 2025.
Aktuella regler
Senast uppdaterade 2025-10-02.
Nu är det beslutat att sänkningen till 30 000 kronor EJ genomförs. Maxstödet ligger alltså kvar på 40 000 kronor. Att stödet försvinner 1 oktober är också ändrat. Nytt datum är nu 27 februari 2026.
- Upp till 50 000 kr i stöd under 2024
- Upp till 40 000 kr i stöd från 1 januari 2025
- Inget mer stöd från 27 februari 2026.
Det ska dock tilläggas att regeringen i budgetpropositionen för 2026 har föreslagit att stödet förlängs till 2027 med möjlighet till utbetalning även under 2028. Vad beslutet i den frågan blir följer vi med spänning under senare delen av hösten.
Så ansöker du
Det absolut viktigaste du behöver känna till är att du som kund måste ansöka om bonusen innan du beställer bilen av oss på Bilbolaget eller en annan bilhandlare.
Eftersom det är Energimyndigheten som fått i uppdrag att betala ut klimatpremien för lätta eldrivna lastbilar är det också till dem du skickar din ansökan.
Så här skriver de på sin hemsida: Ansökan gör du enkelt (ha, vi har helt klart olika definition av enkelt!) via Mina sidor på vår webbplats.
- Logga in på Mina sidor med personligt BankID
- Ansök om behörighet till e-tjänsten Klimatpremie.
- När behörigheten är beviljad kan du skicka in din ansökan.
- När ansökan är inskickad kan du beställa fordonet.
Du ska alltså först ansöka om att få ansöka. Sedan kan du ansöka på riktigt. Busenkelt. Ansöker gör du hur som helst här.

Utbetalning av stöd
När fordonet är köpt skickar du som kund in en så kallad begäran om utbetalning till Energimyndigheten. Detta måste du göra senast sex månader efter att bilen levererats.
Begäran ska vara skriftlig, men det kommer sannolikt finnas ett digitalt flöde för detta så att du inte behöver göra det the old school way med ett fysiskt papper på posten.
Utbetalningen av stödet sker tidigast sex månader efter det att fordonet har ställts på i Transportstyrelsens vägregister. Uppgifterna i vägtrafikregistret måste då visa att den som köpt och ställt på fordonet fortfarande är registrerad som ägare och att fordonet är registrerat.
Mer information om hur du ansöker och begär utbetalning finns hos Energimyndigheten.
Vad händer om pengarna till stödet tar slut?
Alla som var lite insatta i det här med klimatbonusen vet att man pratade om att pengarna kunde ta slut. Detsamma gäller detta stöd.
Energimyndigheten får nämligen ett årligt anslag från Regeringen. Anslaget är beräknat att täcka inkommande ansökningar, men om pengarna är slut så är de slut. Därför finns det en reservation, både i förordningen och i Energimyndighetens beslut, att utbetalning sker om det finns medel.

Få hjälp att köpa elektrisk transportbil
Nej, helt enkelt är det alltså inte att ansöka om bonusen. Men misströsta inte, våra kunniga transportbilssäljare har haft lång tid på sig att öva på att ta fram dubbla offerter och hjälpa kunder med stödansökan. Vi hjälper dig gärna!
Kontakta din lokala transportbilssäljare idag för en skräddarsydd offert
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2025-10-02
Relaterade artiklar
Det blir billigare med förmånsbil under 2025
Prisbasbeloppet höjs medan statslåneräntan sänks. I praktiken innebär det att det under 2025 är billigare att köra tjänstebil. Woho!
Förmånsbil 2025 – så fungerar det för dig som förare
En förmånsbil får du köra både i tjänsten och privat. Vi berättar hur det fungerar, vilka regler som finns och vad du som förare betalar.