- Vi testar Volvo XC40 Recharge – den smidiga elbilen med många fördelar
- Två olika motoralternativ: P6 & P8
- Hur mycket effekt vill du ha?
- Användarvänlighet i fokus
- Ingen Volvo utan maximal säkerhet
- Smidig SUV för stad och landsväg
- Finns både två- och fyrhjulsdriven
- Laddning och modern teknik för en smidig vardag
- Smidigt med Google inbyggt
- Storlek som gör att bilen passar många
- Varför gillar kunderna XC40 Recharge?
- Vad ser du som nästa steg?
Vi testar Volvo XC40 Recharge – den smidiga elbilen med många fördelar
När man testar Volvo XC40 Recharge är det lätt att förstå varför det är en så populär bil. Det är en smidig och modern elbil som bjuder på körglädje och alla Volvos vanliga attribut: säkerhet, komfort och användarvänlighet i världsklass. Den är rymligare än många tror och efter att Volvo lanserat motoralternativet P6 med tvåhjulsdrift finns den med en betydligt lägre prislapp. Häng med när vi synar XC40 Recharge i sömmarna, testar vad den går för och jämför de olika varianterna.
– Jag skulle vilja säga att det är Sveriges prisvänligaste premium-elbil, säger Tommy Hällgren på Bilbolaget i Gävle inledningsvis när vi ber honom berätta om Volvo XC40 Recharge P6.

Ja, som ni förstår är Volvo XC40 Recharge lite av säljarnas ögonsten. Den skeptiske kanske nu muttrar för sig själv att det säkert beror på att deras jobb är att sälja Volvobilar, men faktum är att jag inte tror det. De säljer en hel del bilar från andra märken som också är jättefina, men det är helt enkelt något speciellt med elbilsvarianten av XC40.
Är du fortsatt skeptisk är du välkommen till oss för att provköra den själv. Det kan du förresten göra även om du inte är skeptisk. Bilen bör verkligen upplevas. Boka provkörning och testa XC40 Recharge idag
Två olika motoralternativ: P6 & P8
XC40 Recharge är Volvos första hundraprocentiga elbil. Modellen presenterades första gången 2019 i Los Angeles. Då enbart med motoralternativet kallat P8 med dubbla elmotorer, en fram och en bak (därför även kallad Recharge Twin).
– Volvo XC40 Recharge är en trevlig elbil som är tyst och fantastiskt rolig att köra. Modellen P8 med fyrhjulsdrift kom 2020 och i slutet av sommaren 2021 kom P6 som alternativ. Det är en tvåhjulsdriven variant med en elmotor och lite mindre effekt, något som gör att priset är betydligt lägre, berättar Jörgen Nordlöf på Bilbolaget i Sundsvall.
Till modellår 24 kommer varianten P6 med ett större batteri. Versionen kallas P6 Extended range och ger dig upp till 569 km i räckvidd. Läs hela nyheten här.
Den som någon gång provkört en elbil vet att känslan är annorlunda mot för en bil med förbränningsmotor. Eftersom motorn är eldriven är också effekten när du trycker ner gaspedalen direkt.
– Rent generellt är elbilar väldigt trevliga att köra, de upplevs pigga och glada. XC40 Recharge är inget undantag, snarare motsatsen. Många som testat den är väldigt imponerade. P8:an har nästan mer effekt än man behöver, om det nu är möjligt, säger Jörgen och skrattar.
Bygg din XC40 Recharge här och se pris direkt

Hur mycket effekt vill du ha?
Skillnaden mellan P6 och P8 i effekt är också markant. P6:an vilar stadigt på jorden och står sig bra i jämförelse med andra likvärdiga elbilar med sina 238 hästkrafter och 175 kW i max motoreffekt.
P8:an å sin sida har hästkrafter så det räcker och blir över. Med sina 408 hk och 300 kW maxeffekt är det lätt att förstå att det kittlar lite när man kör den. 0-100 km/h gör den på 4,8 sekunder. Det är nästan snabbare än du hinner reagera.
– Jag tycker P6:an är en oerhört trevlig variant. Den är betydligt billigare än P8:an men har gott med effekt och hästkrafter för att göra den till en pigg och trevlig vardagsbil som känns lyxig att köra, berättar Jörgen.

Användarvänlighet i fokus
En stor del av den upplevda lyxen som XC40 Recharge bjuder på sitter i Volvos dna. När du sätter dig i kupén känner du genast att det är en Volvo. Den är bekväm, gedigen och allt är väl genomtänkt.
– Det är ingen onödigt som tar plats i kupén, man har verkligen byggt den med användarvänlighet i fokus, säger Tommy och ger ett exempel:
– Bara det att du enkelt kan möblera om i bakluckan. Du kan både lyfta locket i bottenplattan för ett ännu större utrymme eller vinkla bottenplattan för att effektivt skapa upphängningsmöjligheter samt praktiska fack så att saker ligger still när du kör.
Ingen Volvo utan maximal säkerhet
Att Volvo är starkt förknippat med säkerhet är det nog ingen som missat. Och givetvis återspeglas det även i deras första elbil.
– Ytterligare en fördel med Volvo XC40 Recharge är att den är så säker. Oavsett om vi pratar om bilens uppbyggnad, höljet runt bilen eller dess smarta system som hjälper föraren att undvika faror så är säkerheten på högsta nivå. Den är alltså både konstruktionsmässigt och funktionsmässigt en av de säkraste bilarna vi ser idag, säger Tommy.

Smidig SUV för stad och landsväg
Tittar man på bilder och läser specifikationer kan man lätt uppfatta Volvo XC40 Recharge som en liten SUV. Och stor är den ju kanske inte med sina knappa 4,5 meters längd, men när man står bredvid den känns den verkligen inte liten heller. Den är rymligare än man tror och är med sina 21 cm i markfrigång mycket mer än bara en stads-SUV.
– Många SUV:ar byggs idag för bara stadstrafik, men inte XC40:n. Den kombinerar verkligen de traditionella SUV-egenskaperna med smidighet. Även i sitt grundutförande med tvåhjulsdrift är det en väldigt bra bil med god framkomlighet som klarar ganska eländiga vägar med mycket gegga, berättar Tommy.
Finns både två- och fyrhjulsdriven
Även drivningen är alltså en skillnad mellan varianterna P6 som kommer med bakhjulsdrift och P8 med fyrhjulsdrift.
Fram till och med modellår 23 producerades Volvo XC60 Recharge P6 med framhjulsdrift. Från modellår 24 är varianten bakhjulsdriven.
– Fyrhjulsdrift hos elbilar har länge varit efterfrågat. Jag som är lite nördig kollar väldigt mycket forum och sociala medier där folk diskuterar nya elbilar som släpps, och det de flesta frågar är när det ska komma fler bilar med fyrhjulsdrift, säger Tommy och fortsätter:
– Grundspecifikationen på denna bil är gjord för att täcka alla vardagliga behov. Man behöver inte känna att man måste välja P8:an med fyrhjulsdrift bara för att. Tack vare att Volvo valt att erbjuda XC40 Recharge med både två- och fyrhjulsdrift har man skapat en bättre bredd och erbjuder en bil som täcker alla behov av en bil i denna klass.
Bygg din XC40 Recharge på Volvos hemsida

Laddning och modern teknik för en smidig vardag
Volvo XC40 Recharge har en räckvidd på mellan 459 och 514 km enligt WLTP beroende på version. Något de flesta klarar sig utmärkt på för både vardagsresor och längre resor. Många uttrycker dock en viss oro för räckvidden när det kommer till elbilar.
I XC40 Recharge kan du emellertid känna dig helt trygg. För att du som förare ska få koll på förbrukningen och räckvidden har Volvo nämligen utvecklat ett flöde som visar bland annat laddstatus och föreslår laddplatser efter vägen.
– Den föreslår var du ska stanna och ladda till exempel. Bilen sköter det åt en så man behöver inte oroa sig. Jag var också lite orolig i början, men när jag testat att köra den en längre tid så har den oron släppt, berättar Tommy och fortsätter:
– Bor och arbetar du där du har möjlighet att ladda är det supersmidigt med elbil. Det är som att du parkerar på bensinstationen varje natt.
Smidigt med Google inbyggt
Volvo har också byggt in Google i bilens system. Det ger en helt ny typ av uppkopplad upplevelse med röststyrning, navigering och trafikinformation i realtid samt appar för underhållning integrerat i bilen.
Jörgen berättar:
– Nya Google-systemet i XC40 Recharge är väldigt trevligt och väldigt modernt. Du får både Google Maps, Google Assistent och Google Play direkt på skärmen i bilen. Supersmidigt!

Storlek som gör att bilen passar många
Tack vare sin nätta storlek men rymliga inre passar Volvo XC40 Recharge många olika kundgrupper.
– Den yngre generationen som är miljömedveten gillar den givetvis, men även många ur äldre generationer väljer modellen. Många blir förvånade över att bilen ändå känns så stor. Därför passar den både ensamstående, par och den lilla familjen, säger Jörgen och fortsätter:
– Den är väldigt mångsidig. Den lockar folk som gillar teknik och innovation i framkant men även folk som inte är så intresserade uppskattar dess finess och teknik.
Tommy tillägger:
– Ja, och har du behov av en bra bil att dra med är det inga problem. Detta är en av de absolut bästa i klassen när det kommer till dragvikt eftersom du får dra 1500 kg med den.
Varför gillar kunderna XC40 Recharge?
– De gillar den för att den känns gedigen. Vi har sett futuristiska elbilar som tyvärr har känts lite plastiga. De har inte känts som riktiga bilar av hög kvalitet, säger Tommy och fortsätter:
– Volvo däremot har skapat en elbil där man helt enkelt flyttat in all ny och häftig teknik i en vanlig Volvo, i en bil sprungen ur traditionell biltillverkning med lång historik och erfarenhet. De har skapat en säker och familjevänlig elbil som känns gedigen, rejäl och trygg.
Boka provkörning och testa Volvo XC40 Recharge du också!

Skillnader mellan XC40 Recharge P6 & P8, modellår 24
P6 | P6 Extendend Range | P8 | |
Antal elmotorer | 1, fram | 1, fram | 2, fram och bak |
Drivning | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift | AWD fyrhjulsdrift |
Räckvidd enl. WLTP (blandad körning) | 474 km | 569 km | 536 km |
Motorstyrka | 238 hk | 252 hk | 408 hk |
Max motoreffekt | 175 kW | 185 kW | 300 kW |
Vridmoment | 420 Nm | 420 Nm | 670 Nm |
0-100 km/tim | 7,3 sek | 7,3 sek | 4,8 sek |
Maxhastighet | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Se Volvo XC40 Recharge i lager
Vad ser du som nästa steg?
Tack för att du läst vår artikel om Volvo XC40 Recharge. Hur känner du nu, vill du provköra och själv testa vad bilen går för eller vill du förkovra dig i mer fakta?
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2024-03-21
Relaterade artiklar
Allt om räckvidd för elbilar och laddhybrider
Hur långt kommer elbilar och laddhybrider på en laddning? Vi förklarar allt om räckvidd och vad som påverkar den på ett enkelt sätt.
Myter om elbilar – vi berättar sanningen
De har kort räckvidd, är bara för stadsbor och tar lång tid att ladda. Myterna om elbilar är många, men vilka är sanna och vilka är falska?