Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Nyhet: Renault lanserar ny modell, SUV-coupén Rafale

Den franska biltillverkaren fortsätter att lansera nya modeller på löpande band och nu har de presenterat världsnyheten Renault Rafale. En sportig SUV-coupé med helt nytt designspråk, nytt namn och Formel1-inspirerad hybriddrivlina med fler hästar än vi vanligtvis ser hos Renault. KUL! Modellen går inte att beställa ännu, men du kan anmäla ditt intresse och få information först av alla. Häng på så berättar vi mer.

Rubriken i Renaults pressmeddelande lyder ”Renault premiärvisar elektrifierad fyrhjulsdriven SUV – Rafale”. Utan att vara kritisk känns en hel del i den meningen lite missvisande.

Elektrifierad – jo, absolut, men som elbil kommer den förvånansvärt nog inte. Först släpps en hybrid och senare kommer en laddhybrid.

Fyrhjulsdriven – ja, fast inte den version som släpps först. Hybriden är tvåhjulsdriven, (framhjulsdrift med bakhjulsstyrning, mer om det längre ner). Laddhybriden kommer med fyrhjulsdrift.

SUV – nja. Det går någon form av inflation i att kalla bilar för SUV:ar och utan att ha sett modellen i verkligheten måste vi ändå motsätta oss lite. Vi kan sträcka oss till SUV-coupé, som max.

Nu tänker du kanske att vi är vansinnigt skeptiska till denna nya modell. I själva verket kunde du inte ha mer fel. Vi gillar den skarpt. Den ser riktigt lovande ut och det nya designspråket är snyggt snyggt snyggt.

Blå Renault Rafale snett framifrån
Vi säger det igen: snygg, snygg, snygg.

Nytt namn inspirerat av Renaults historia

Vid sidan av Megane E-Tech Electric, Austral och nya Espace är Rafale en del av Renaults strategi för C- och D-segmenten, att fokusera på bilmodeller som erbjuder kvalitet och högteknologisk utrustning.

Namnet Rafale kommer från franskan och refererar till vinden men ska även knyta an till Renaults historia inom flygindustrin. Närmare bestämt flygplanet Caudron-Renault-Rafale som 1934 satte hastighetsrekord med 445 km/h.

Kuriosa: Under 1920-talet spelade Renault en verklig pionjärroll när det gällde att utveckla motorer för bilar, tåg och flygplan. Så lite kul är det såklart att de i namngivningen hedrar företagets långa historia.

Någon hastighetsmaskin lär bilmodellen Rafale dock inte bli, även om Renault krämat i mer hästkrafter än vi är vana att se hos det franska märket.

Renault Rafale parkerad i city
Det är givetvis svårt att se på bild, men nya Rafale placerar sig storleksmässigt i D-segmentet och är ungefär lika stor som Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander.

Kommer som hybrid och laddhybrid

Under våren 2024 kommer Renault Rafale som självladdande hybrid med en 1,2 liters bensinmotor och totalt 200 hk. Versionen är kombinerad med en multimode automatlåda och CO2-utsläppen ska enligt Renault vara bland de lägsta i segmentet, från 108 g/km (väntar dock på slutgiltig WLTP-certifiering).

Det trevliga med Renaults hybrider är att de på intet sätt enbart går på el i stadstrafik. Nej, här kan du köra i upp till 130 km/h på el och njuta av en tyst upplevelse även på motor- och landsväg.

Batteriet laddas när du släpper gasen eller bromsar och låter dig spara upp till 40 procent bränsle, något som ska ge en konsumtion från låga 4,8 L/100 km (även dessa siffror väntar på certifiering).

Längre fram kommer Rafale även som fyrhjulsdriven laddhybrid, denna version med 300 hk. Låter som något som kan bli riktigt kul att köra.

Renult Rafale med ny front och helt ny ljussignatur
Fronten har helt ny design och borta är de ikoniska c-formade lyktorna.

Nytt designspråk

I pressmeddelandet slänger Renault för övrigt in en och annan flygplansreferens som vi språknördar och göteborgsskämtare givetvis uppskattar.

Bland annat skriver de att ”Bilen är byggd för att ta körupplevelsen till helt nya höjder och har utrustats med teknik som kommer placera bilen bland de högpresterande bilmodellerna […]”.

Man vill nästan slänga in ett ”hehe” här.

Renault Rafale från sidan, parkerad på ett flygfält med ett blått flygplan i bakgrunden.
Så värst lik ett flygplan kanske modellen inte är, men visst påminner den en hel del om Ford Mustang Mach-E?

Man menar även att bilen designats med inspiration från flygkonsten och säger att Renault Rafales design återspeglar ”den fina, strömlinjeformen av en flygkropp. Resultatet ger en kaross som med sina rena linjer smälter in i landskapet utan att störa dess harmoni, vilket gör den till en dynamisk och sportig SUV-coupé”.

Skönt att de själva inser att de kanske tog i lite mycket när de kallade den nya bilen för en renodlad SUV.

Renault Rafale är alltså det första fordonet som är helt designat enligt det nya designspråket som Gilles Vidal, chef över Renaults design, infört. Det visar på en ny design-era för Renault och vi gillar det skarp.

Renault Rafale har bakhjulsstryning som förbättrar svängradien och ger extra stabilitet
Bakhjulen svänger i motsatt riktning mot framhjulen för minskad svängradie.

Stor bil i D-segmentet

Rafale är byggd på Renault-Nissan-Mitsubishi alliansens senaste generations CMF-CD plattform. Den delas med bland annat Espace och Austral.

Bilen är 4,71 meter lång och 1,85 meter bred, något som gör att den hamnar i D-klassen storleksmässigt. En ganska stor bil alltså, typ i stil med Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander. Höjden är dock något lägre, 1,61 meter, vilket ger den ett något sportigare och slankare utseende. Bakrutan har dessutom en väldigt skarp lutning vilket förstärker coupé-känslan.

Storleken till trots ska nya Rafale bli en smidig och lättkörd bil, precis som Renaults andra modeller. Med ett system som kallas 4Control styr även bilens bakhjul.

I låg hastighet riktar 4Control Advanced bakhjulen upp till 5 grader i motsatt riktning mot framhjulen, vilket ger Rafale en svängradie ungefär lika liten som en stadsbils. I hastigheter över 50 km/h svänger bakhjulen upp till 1 grad för att förbättra bilens stabilitet.

Interiören i nya Rafale sedd ur förarperspektiv. Två stora skärmar och en head up-display som visar hastighetsskylten
Nya Rafale kommer bland annat med en head up-display i vindrutan som visar aktuell hastighet och rådande hastighetsgräns.

High-tech interiör

När ni läser rubriken tänker ni kanske på skärmar och så vidare, och nog för att nya Rafale kommer med två stora skärmar med ny grafik (och Google inbyggt) samt en head up-display, men det är inte det vi syftar på.

Nej, i nya Rafale är sätena nämligen i en klass för sig med high-tech smarta armstöd för passagerarna bak. Vad det betyder vet vi faktiskt inte, men det låter coolt, visst?!

Rafale kommer också med ett nytt tillval, det tonade panoramaglastaket Solarbay som mörknar och ljusnar vid behov. Du bestämmer själv hur mycket ljus du vill ha med hjälp av de fyra tillgängliga opacitetslägena. Ska bli spännande att se det i verkligheten.

Tonat panoramaglastak sett inifrån kupén
Baksätet i nya Rafale ser ut att bjuda på riktigt mycket utrymme.
Baksätet i nya Rafale ser ut att bjuda på riktigt mycket utrymme. Med panoramaglastaket lär kupén kännas väldigt luftig och trevlig.

Kommer våren 2024

Det dröjer till våren 2024 innan Rafale lanseras på allvar och vi kan börja se Rafale på vägarna. Än så länge har Renault inte presenterat något pris för modellen och vi vet inget om utrustningsnivåer.

Sammanfattningsvis känns Rafale verkligen som ett steg upp för Renault och vi ser fram emot att se bilen i verkligheten. Om vi får backa på vår motvilja att kalla den SUV får vi se då. Kul ska det bli oavsett!

Nu kan du anmäla ditt intresse och få information om Rafale först av alla. Kanske vill du bli den första att provköra eller en av de första stolta ägarna? Signa upp dig på Renaults hemsida och höll ögonen öppna.

Läs mer och anmäl intresse för nya Rafale på Renaults hemsida


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2023-06-22

Relaterade artiklar Se alla

Renault lanserar ny bil: sjusitsiga Espace

Renault lanserar en ny modell, familjebilen Espace med plats för upp till sju personer. En stor SUV med ultraeffektiv hybriddrivlina. Kan beställas nu!

Picea Bygg kör transportbilen Renault Kangoo utan B-stolpe

Yrkesarbetarna tycker det är en väldigt smart lösning och bra bilar, säger Fredrik Malmström, VD på Picea Bygg, om Renault Kangoo utan B-stolpe.

Stort test: vi provkör Renault Megane E-Tech 100% electric

Följ med när vi testar Renault Megane 100% electric, den prisvärda bilen som är lika trevlig i staden som på motorväg & grusiga landsvägar.

Test: Vi provkör Renault Captur E-Tech laddhybrid

Följ med när vi provkör Renault Captur E-Tech plug-in hybrid. En prisvärd och populär mini-SUV som känns rymlig och säker i trafiken.

Se alla