Nyhet: Renault lanserar ny modell, SUV-coupén Rafale
Den franska biltillverkaren fortsätter att lansera nya modeller på löpande band och nu har de presenterat världsnyheten Renault Rafale. En sportig SUV-coupé med helt nytt designspråk, nytt namn och Formel1-inspirerad hybriddrivlina med fler hästar än vi vanligtvis ser hos Renault. KUL! Modellen går inte att beställa ännu, men du kan anmäla ditt intresse och få information först av alla. Häng på så berättar vi mer.
Rubriken i Renaults pressmeddelande lyder ”Renault premiärvisar elektrifierad fyrhjulsdriven SUV – Rafale”. Utan att vara kritisk känns en hel del i den meningen lite missvisande.
Elektrifierad – jo, absolut, men som elbil kommer den förvånansvärt nog inte. Först släpps en hybrid och senare kommer en laddhybrid.
Fyrhjulsdriven – ja, fast inte den version som släpps först. Hybriden är tvåhjulsdriven, (framhjulsdrift med bakhjulsstyrning, mer om det längre ner). Laddhybriden kommer med fyrhjulsdrift.
SUV – nja. Det går någon form av inflation i att kalla bilar för SUV:ar och utan att ha sett modellen i verkligheten måste vi ändå motsätta oss lite. Vi kan sträcka oss till SUV-coupé, som max.
Nu tänker du kanske att vi är vansinnigt skeptiska till denna nya modell. I själva verket kunde du inte ha mer fel. Vi gillar den skarpt. Den ser riktigt lovande ut och det nya designspråket är snyggt snyggt snyggt.
Nytt namn inspirerat av Renaults historia
Vid sidan av Megane E-Tech Electric, Austral och nya Espace är Rafale en del av Renaults strategi för C- och D-segmenten, att fokusera på bilmodeller som erbjuder kvalitet och högteknologisk utrustning.
Namnet Rafale kommer från franskan och refererar till vinden men ska även knyta an till Renaults historia inom flygindustrin. Närmare bestämt flygplanet Caudron-Renault-Rafale som 1934 satte hastighetsrekord med 445 km/h.
Kuriosa: Under 1920-talet spelade Renault en verklig pionjärroll när det gällde att utveckla motorer för bilar, tåg och flygplan. Så lite kul är det såklart att de i namngivningen hedrar företagets långa historia.
Någon hastighetsmaskin lär bilmodellen Rafale dock inte bli, även om Renault krämat i mer hästkrafter än vi är vana att se hos det franska märket.
Kommer som hybrid och laddhybrid
Under våren 2024 kommer Renault Rafale som självladdande hybrid med en 1,2 liters bensinmotor och totalt 200 hk. Versionen är kombinerad med en multimode automatlåda och CO2-utsläppen ska enligt Renault vara bland de lägsta i segmentet, från 108 g/km (väntar dock på slutgiltig WLTP-certifiering).
Det trevliga med Renaults hybrider är att de på intet sätt enbart går på el i stadstrafik. Nej, här kan du köra i upp till 130 km/h på el och njuta av en tyst upplevelse även på motor- och landsväg.
Batteriet laddas när du släpper gasen eller bromsar och låter dig spara upp till 40 procent bränsle, något som ska ge en konsumtion från låga 4,8 L/100 km (även dessa siffror väntar på certifiering).
Längre fram kommer Rafale även som fyrhjulsdriven laddhybrid, denna version med 300 hk. Låter som något som kan bli riktigt kul att köra.
Nytt designspråk
I pressmeddelandet slänger Renault för övrigt in en och annan flygplansreferens som vi språknördar och göteborgsskämtare givetvis uppskattar.
Bland annat skriver de att ”Bilen är byggd för att ta körupplevelsen till helt nya höjder och har utrustats med teknik som kommer placera bilen bland de högpresterande bilmodellerna […]”.
Man vill nästan slänga in ett ”hehe” här.
Man menar även att bilen designats med inspiration från flygkonsten och säger att Renault Rafales design återspeglar ”den fina, strömlinjeformen av en flygkropp. Resultatet ger en kaross som med sina rena linjer smälter in i landskapet utan att störa dess harmoni, vilket gör den till en dynamisk och sportig SUV-coupé”.
Skönt att de själva inser att de kanske tog i lite mycket när de kallade den nya bilen för en renodlad SUV.
Renault Rafale är alltså det första fordonet som är helt designat enligt det nya designspråket som Gilles Vidal, chef över Renaults design, infört. Det visar på en ny design-era för Renault och vi gillar det skarp.
Stor bil i D-segmentet
Rafale är byggd på Renault-Nissan-Mitsubishi alliansens senaste generations CMF-CD plattform. Den delas med bland annat Espace och Austral.
Bilen är 4,71 meter lång och 1,85 meter bred, något som gör att den hamnar i D-klassen storleksmässigt. En ganska stor bil alltså, typ i stil med Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander. Höjden är dock något lägre, 1,61 meter, vilket ger den ett något sportigare och slankare utseende. Bakrutan har dessutom en väldigt skarp lutning vilket förstärker coupé-känslan.
Storleken till trots ska nya Rafale bli en smidig och lättkörd bil, precis som Renaults andra modeller. Med ett system som kallas 4Control styr även bilens bakhjul.
I låg hastighet riktar 4Control Advanced bakhjulen upp till 5 grader i motsatt riktning mot framhjulen, vilket ger Rafale en svängradie ungefär lika liten som en stadsbils. I hastigheter över 50 km/h svänger bakhjulen upp till 1 grad för att förbättra bilens stabilitet.
High-tech interiör
När ni läser rubriken tänker ni kanske på skärmar och så vidare, och nog för att nya Rafale kommer med två stora skärmar med ny grafik (och Google inbyggt) samt en head up-display, men det är inte det vi syftar på.
Nej, i nya Rafale är sätena nämligen i en klass för sig med high-tech smarta armstöd för passagerarna bak. Vad det betyder vet vi faktiskt inte, men det låter coolt, visst?!
Rafale kommer också med ett nytt tillval, det tonade panoramaglastaket Solarbay som mörknar och ljusnar vid behov. Du bestämmer själv hur mycket ljus du vill ha med hjälp av de fyra tillgängliga opacitetslägena. Ska bli spännande att se det i verkligheten.
Kommer våren 2024
Det dröjer till våren 2024 innan Rafale lanseras på allvar och vi kan börja se Rafale på vägarna. Än så länge har Renault inte presenterat något pris för modellen och vi vet inget om utrustningsnivåer.
Sammanfattningsvis känns Rafale verkligen som ett steg upp för Renault och vi ser fram emot att se bilen i verkligheten. Om vi får backa på vår motvilja att kalla den SUV får vi se då. Kul ska det bli oavsett!
Nu kan du anmäla ditt intresse och få information om Rafale först av alla. Kanske vill du bli den första att provköra eller en av de första stolta ägarna? Signa upp dig på Renaults hemsida och höll ögonen öppna.
Läs mer och anmäl intresse för nya Rafale på Renaults hemsida
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Renault lanserar ny bil: sjusitsiga Espace
Renault lanserar en ny modell, familjebilen Espace med plats för upp till sju personer. En stor SUV med ultraeffektiv hybriddrivlina. Kan beställas nu!
Picea Bygg kör transportbilen Renault Kangoo utan B-stolpe
Yrkesarbetarna tycker det är en väldigt smart lösning och bra bilar, säger Fredrik Malmström, VD på Picea Bygg, om Renault Kangoo utan B-stolpe.